Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat is dit?

Wat is dit? 09 sept 2015 14:52 #659981

  • Dees
  • Dees's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Nieuw lid en allereerste bericht (zullen er nog vélen volgen!). Een aantal weken geleden mijn eerste bootje gekocht. In het achteronder kwam ik dit (zie foto) tegen, maar heb werkelijk geen idee wat het is.

Iemand hier een idee?

EDIT: bij deze de foto!
Gillissen 750 - Breeze
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 14:55 door Dees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 09 sept 2015 14:56 #659985

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8556
Dat lijkt me de vetpomp voor een vetgesmeerde schroefas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 09 sept 2015 14:57 #659986

  • Dees
  • Dees's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Dient deze dan eens in de zoveel tijd handmatig aangedraaid te worden oid?

Dank overigens!
Gillissen 750 - Breeze
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 15:03 door Dees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 09 sept 2015 15:03 #659989

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8556
Ja. Interval weet ik zo niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 09 sept 2015 15:13 #659995

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7378
Lijkt inderdaad op een schroefas smeerpomp. Tijdens het varen op de motor loopt het Schroefasvet langzaam door het achterste schroefaslager naar buiten. S'avonds een rondtorn geven, en als je lang motort tussendoor ook een keer.
Vullen met speciaal schroefasvet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 09 sept 2015 15:20 #659997

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5796
Vetpot noemden wij dat, rond de schroefas ligt een vierkant koordje dat samen met vet water tegen houdt. Het vet smeert ook.
Te veel de vetpot aandraaien is niet erg maar je duwt het vet dan gewoon naar buiten in het water....
Te weinig is te weinig smering en mogelijk lekkage.
Rond de schroefas is waarschijnlijk een plaatje wat je met twee bouten aandrukt, daarachter zit het koordje en wordt het vet aangevoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 09 sept 2015 19:05 #660061

  • Dees
  • Dees's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Geweldig hoe snel ik antwoord heb gekregen op mijn vraag!

Allen dank voor de reacties!
Gillissen 750 - Breeze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 09 sept 2015 19:08 #660062

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
"wat is dit?" Een fantastisch stukje antiek!

(sorry wou ik even kwijt, als het nog werkt lekker laten zitten!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 09 sept 2015 20:06 #660094

  • Dees
  • Dees's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Was ook niet van plan om het weg te halen! ;)
Gillissen 750 - Breeze
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 20:07 door Dees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 09 sept 2015 22:50 #660126

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Vetpot inderdaad.
Wij hadden ooit ook een wat ouder exemplaar en die had ik te strak aangedraaid (het is, als je niet weet hoe zo'n ding werkt, erg lastig te voelen of je goed genoeg aangedraaid hebt). Gevolg was dat het vet niet naar buiten werd geperst, maar tussen de wand en de drukker (plunjer? ik weet de juiste term niet) naar boven kwam. Toch te hard gedraaid blijkbaar :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 10 sept 2015 05:10 #660131

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8556
Let wel even op of er ook echt nog vet in zit. Ken iemand die trouw elke keer een draai aan de zwengel deed maar toch een lekkende schroefas kreeg. Bij nadere inspectie bleek het ding gewoon leeg....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 10 sept 2015 06:14 #660144

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32538
Mooi klassiek exemplaar!
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat is dit? 10 sept 2015 07:14 #660154

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5796
Zo'n ding moet beetje druk geven, dat is genoeg. Je voelt ook dat na veel moteren er weinig of minder tegendruk is.
Of de vetpot vol of leeg is kan je gewoon aan de spindel zien.
Vullen heb je zo te zien keuze, de pot van de bodem afdraaien of de bovenkant met spindel openmaken.
Het eerste is handiger, je kan hem dan op je gemak bovendeks vullen tot de rand en terugplaatsen.
Het tweede moet je inschatten hoeveel ruimte de drukker met spindel nodig heeft, doe je hem te vol wordt het een bende en alles moet onderdeks.
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 07:15 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl