Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kogelafsluiter kapot

Kogelafsluiter kapot 04 sept 2015 17:19 #658453

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Bij onderhoudswerkzaamheden aan de wc viel me op dat de afsluiter van het spoelwater niet blokkeert bij 90 graden als je hem wil afsluiten, maar dat hij wel tot 110 graden kan, de handle komt dan tegen de bodem/wand van de boot. Slang eraf gehaald. Bij 90 graden sluit hij prima af, maar draai je hem verder, dan komt er een plens water door.
Vreemd. Niet veilig.
Is dit reparabel, of ben ik aan een nieuwe afsluiter toe?

er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 04 sept 2015 17:23 #658455

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
De stand wordt bepaalt door een uitholling in de handel en een nok op het huis. Is het moertjes van de handel los gelopen en de handel meer van het huis verwijderd. Is de er iets afgebroken aan de handel of de nok aan het huis? Is het wel de originele handel, een ander die niet biju deze kraan hoort kan ook het probleem zijn.
Laatst bewerkt: 04 sept 2015 17:26 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 04 sept 2015 17:30 #658458

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Deze winter ga ik mijn afsluiters uit de boot slopen.
Wellicht heb ik dan een goede gebruikte afsluiter voor je liggen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 04 sept 2015 18:25 #658472

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Bram6 schreef :
De stand wordt bepaalt door een uitholling in de handel en een nok op het huis. Is het moertjes van de handel los gelopen en de handel meer van het huis verwijderd. Is de er iets afgebroken aan de handel of de nok aan het huis?

Bedankt. Daar ga ik nog eens even goed naar kijken.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 06 sept 2015 07:05 #658726

  • vrijheid
  • vrijheid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
De hendel zou in gesloten toestand inderdaad tegen het nokje aan moeten lopen. Dat is hier niet het geval zo te zien.
Ik denk dat de afsluiter verkeerd-om gemonteerd is, waardoor de hendel voor de 'open-stand' tegen de romp aankwam. In plaats van de afsluiter om te draaien lijkt iemand er hier voor gekozen te hebben de hendel aan te passen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 06 sept 2015 09:07 #658749

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
vrijheid schreef :
De hendel zou in gesloten toestand inderdaad tegen het nokje aan moeten lopen. Dat is hier niet het geval zo te zien.
Ik denk dat de afsluiter verkeerd-om gemonteerd is, waardoor de hendel voor de 'open-stand' tegen de romp aankwam. In plaats van de afsluiter om te draaien lijkt iemand er hier voor gekozen te hebben de hendel aan te passen....

Ik denk dat je gelijk hebt,verkeerde montage.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 06 sept 2015 10:20 #658768

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
vrijheid schreef :
Ik denk dat de afsluiter verkeerd-om gemonteerd is, waardoor de hendel voor de 'open-stand' tegen de romp aankwam. In plaats van de afsluiter om te draaien lijkt iemand er hier voor gekozen te hebben de hendel aan te passen....

Dat lijkt mij toch niet het geval, want ik kan de afsluiter wel op de normale manier openen. Dus: de handle in de richting van de slang draaien totdat hij parallel aan de slang loopt. Bij een "omgekeerde" montage zou dat niet kunnen.

Wel creatief bedacht! Op grond van de foto's in het eerste bericht zou je dat inderdaad kunnen denken.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 06 sept 2015 16:04 #658847

Heb je de hendel al eens vast gedraaid? Als die te los zit, draait ie over het nokje
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 06 sept 2015 16:53 #658862

  • vrijheid
  • vrijheid's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
taan schreef :
vrijheid schreef :
Ik denk dat de afsluiter verkeerd-om gemonteerd is, waardoor de hendel voor de 'open-stand' tegen de romp aankwam. In plaats van de afsluiter om te draaien lijkt iemand er hier voor gekozen te hebben de hendel aan te passen....

Dat lijkt mij toch niet het geval, want ik kan de afsluiter wel op de normale manier openen. Dus: de handle in de richting van de slang draaien totdat hij parallel aan de slang loopt. Bij een "omgekeerde" montage zou dat niet kunnen.

Wel creatief bedacht! Op grond van de foto's in het eerste bericht zou je dat inderdaad kunnen denken.

Kunje hem dan ook verder draaien? Normaal gesproken wordt het openen en sluiten alleen maar bepaald door de hendel en het nokje. De maxiamale slag is dan een 'kwartslag': open of dicht.

Wathet ook is, misschien beter maar vervangen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kogelafsluiter kapot 06 sept 2015 18:39 #658880

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
bertilbeumer schreef :
Heb je de hendel al eens vast gedraaid? Als die te los zit, draait ie over het nokje
Dat ga ik proberen de eerstvolgende keer.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kogelafsluiter kapot 06 sept 2015 18:44 #658881

Zo niet, dat even opletten bij het dichtdoen, eventueel een blokje eronder leggen met ducttape vast die zorgt dt ie precies op 90 grade dicht blijft.
Van de winter er even een nieuwe opdraaaien.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 09 okt 2015 17:32 #670900

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
vrijheid schreef :
De hendel zou in gesloten toestand inderdaad tegen het nokje aan moeten lopen. Dat is hier niet het geval zo te zien.
Ik denk dat de afsluiter verkeerd-om gemonteerd is, waardoor de hendel voor de 'open-stand' tegen de romp aankwam. In plaats van de afsluiter om te draaien lijkt iemand er hier voor gekozen te hebben de hendel aan te passen....

Je hebt helemaal gelijk, Vrijheid.
Hier de handels van de huidige afsluiter en een nieuwe.


Het metaal is weggeslepen waar het tegen het nokje aanloopt. Was het niet verwijderd, dan kon je de afsluiter niet openen omdat de handel dan tegen de romp aankomt.
Komende winter zet ik er een andere op .....omgekeerd.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 09 okt 2015 20:08 #670945

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Wat een prutser is dat geweest. Altijd even kijken of het past, open en dicht voor montage.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 09 okt 2015 21:01 #670958

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Als je nieuwe afsluiters gaat kopen, lees dan eerst nog even dit artikel uit Zeilen goed door. Zeer belangrijk!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 09 okt 2015 21:34 #670960

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6605
Jammer dat dit wordt gegeven als nadeel voor kunstof:

– Niet zo vuurbestendig als metaal – daardoor niet geschikt voor montage in motorruimtes.

Geen idee wat jullie voor een slangen gebruiken ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Laatst bewerkt: 09 okt 2015 21:34 door mgbgt1975.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 09 okt 2015 21:44 #670962

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Dat artikel in Zeilen vind ik wel belangrijk voor de zoutwaterliggers maar voor wie een enkel keertje buiten komt maakt het niet uit als je die bronzen afsluiters niet hebt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 09 okt 2015 21:52 #670966

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Maar waarom zou je het risico nemen? Je boot is een waardevol bezit, ik neem aan dat je er alles aan doet om te voorkomen dat ze afborrelt. Als je toch een nieuwe kogelafsluiter moet plaatsen, dan is het geen moeite om meteen een goede te kopen. Die twee tientjes extra zijn goed besteed lijkt me.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 09 okt 2015 22:06 #670968

mgbgt1975 schreef :
Jammer dat dit wordt gegeven als nadeel voor kunstof:

– Niet zo vuurbestendig als metaal – daardoor niet geschikt voor montage in motorruimtes.

Geen idee wat jullie voor een slangen gebruiken ;-)

als de afsluiter dicht staat mag de slang wel affakkelen , maar ik snapte hem ook niet goed, want als je brand krijgt bij de motor kun je waarschijnlijk ook de bronzen :whistle: afsluiter niet meer dicht krijgen.

dus ik vind het opzich een goede afsluiter :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelafsluiter kapot 09 okt 2015 22:41 #670974

als je de kraan een halve slag draait dan kan het wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl