Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: klapperend zwaard

klapperend zwaard 01 sept 2015 21:08 #657270

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ons schip heeft het onderwaterschip van een Noordkaper 43 met een ongeballast midzwaard (ca. 200 kg) .
Het zwaard draait op een as van 100 mm en wordt met een lijn opgetrokken via een lier in de kuip.
Op golven en ruimwindse koersen blijft het zwaard echter klapperen.
We zijn vast niet de enigen die dit tegenkomen en zoeken naar voorbeelden hoe dit op te lossen.
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapperend zwaard 01 sept 2015 21:49 #657292

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
horizontaal of verticaal?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapperend zwaard 01 sept 2015 22:17 #657306

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Op ruime koersen omhoog dat ding, of klappert ie opgetrokken dan nog ?
Op aan-de-windse koersen , dus als het zwaard lift genereert dan klappert ie dan ook ?
Dat laatste zou niet mogen, dan zit ie te ruim in de kast.

Probeer er een beetje mee te spelen, je bent niet gebonden aan geheel uit of in, elke tussenstand kan toch.
Heb jaren een Kiel/midzwaard boot gehad, daar bij wilde dat wel eens helpen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 22:25 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapperend zwaard 01 sept 2015 22:22 #657307

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
het zwaard klappert in laterale richting. Ik heb gedacht aan (licht) klemmen. Ik wil in ieder geval graag vasthouden dat als we de grond raken, het zwaard nog omhoog kan draaien.
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapperend zwaard 01 sept 2015 22:25 #657308

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Opgetrokken blijft het ook klapperen. Aan de wind niet, maar dat zal de druk zijn die hem tegen de zwaardkastwand drukt.Het klopt dat hij te ruim in de kast zit, maar op een dergelijk oppervlak is het moment te groot om alleen in de as op te vangen.
We zoeken naar een klemoplossing oid om ook te voorkomen dat verontreinigingen tot klemmen kunnen leiden
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

klapperend zwaard 01 sept 2015 22:35 #657313

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Er vanuit gaande dat het ooit goed was, is er dus sprake van slijtage.
Zwaard dus demonteren en dan graag een fotootje.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl