Yellow Boat schreef :
Overigens kun je de gasdetector vrij sinmpel testen met een gasaansteker . Wel maar heel kort gas eruit laten ontsnappen want anders raakt de sensor "vergiftigd"en durut het erg lang voordat hij hersteld is.
Ad
Mij is ooit aangeraden dat met een gecertificeerde gasfles te doen (met bekende, lage gasconcentratie boven alarmniveau). Ten eerste vergiftig je de sensor met een overconcentratie, daarnaast verkort je ook de nuttige werktijd behoorlijk.
Kortom, je saboteert je eigen meting. Geen controle is beter dan de check die jij voorstelt. Uiteindelijk wil je niet weten of het geluid werkt, maar of de sensor goed is.
De meeste "goedkope" "gasmeters" werken door in een celletje gecontroleerd gas te verbranden en de warmte die ontstaat te meten. Ze zijn meestal bedoeld voor LEL-metingen, waarbij je meet of je al in een gevaarlijke zone zit voor explosiegevaar. Nadeel van dit type cel is verder dat deze niet werkt als er om een of andere reden een tekort aan O2 is.
Vrijwel alle ruimtes waar je gas gebruikt horen geventileerd te zijn, maar bij boten is er soms ook een eis van waterdichtheid als de boot op de kop ligt...
Ik zou zelf dan ook liever investeren in ventilatie dan in gasmeting.