Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Maststrijk installatie

Maststrijk installatie 19 juli 2015 20:00 #644933

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Op onze stalen boot 5 ton zit een maststijkbeugel. De lengte van de normale Al mast is 12,4 m en scharniert op 1m. Beneden bij de trommel van de rolfok zit een stalen plaatje wat via enkele katrollen aan de beugel vastgezet kan worden. Hoe groot wordt de trekkracht, benodigd om de mast vanaf horizontaal weer rechtop te zetten? En hoeveel schijven zijn nodig om 10-15 kgkracht dit te bereiken? Met een benadering ben ik ook al blij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 19 juli 2015 20:24 #644944

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Op de il Cigno (4ton, mastlengte 10,5m) zit tussen het boegbeslag en de spruit een 2x 3-schijfs takel. Zelfs met de schootlier in de laagste versnelling moet je nog aardig werken om de mast overeind te zetten, er staat een enorme kracht op de takel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 19 juli 2015 20:47 #644951

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Lengte van de mast, van waar het voorstag aan de mast zit tot het draaipunt, maal het gewicht wat je daar (bij het voorstag) zou meten als je onder dat punt een weegschaal zet, gedeeld door de afstand die het punt talie/voorstag/strijkframe boven het draaipunt zit.
De uitkomst van dat sommetje vermenigvuldig je nog eens met 1,4 en je heb de trekkracht die de talie moet uit oefenen om de mast overeind te krijgen. Het eerste stuk tenminste, naarmate die verder omhoog komt gaat het steeds makkelijker.
Hoeveel je daarbij nog op moet tellen voor de wrijving hangt af van de kwaliteit van de blokken van je talie.
Ik zelf gebruik altijd een enkele lijn op een trailerliertje voor een mast van 12,5 meter. Die van jou is in feite een meter korter.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 19 juli 2015 20:51 #644953

  • Wiking
  • Wiking's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 141
Even een berichtje sturen naar yellow boat, die heeft een mooie excel sheet waarin de krachten als functie van de hoek berekend worden.

edit: ook te vinden in dit draadje
www.zeilersforum.nl/index.php/...treken-worden#626907
Laatst bewerkt: 19 juli 2015 20:53 door Wiking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 19 juli 2015 23:00 #644968

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
De horizontale kracht in het mastdraaipunt lijkt me ook fenomenaal. Ik vraag me af hoeveel masten al inclusief mastophanging over de boeg gelanceerd zijn, dwars door de preekstoel heen :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 20 juli 2015 07:52 #645019

Wiking schreef :
Even een berichtje sturen naar yellow boat, die heeft een mooie excel sheet waarin de krachten als functie van de hoek berekend worden.

edit: ook te vinden in dit draadje
www.zeilersforum.nl/index.php/...treken-worden#626907

Inderdaad.Dat is deze:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...Nm8/view?usp=sharing
Maar als het copieren naar je pc niet lukt moet je maar een PBtje sturen. Hier in het forum als bijlage plaatsen gaat niet met een excel sheet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 20 juli 2015 08:40 #645038

Leuk sheetje. Zelf heb ik er niet zoveel aan met m'n doorgestoken mast :woohoo: .

Kun je het niet aanbieden aan een moderator om het te laten plaatsen in de download sectie van het forum?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 20 juli 2015 10:17 #645094

Belerion II schreef :
Leuk sheetje. Zelf heb ik er niet zoveel aan met m'n doorgestoken mast :woohoo: .

Kun je het niet aanbieden aan een moderator om het te laten plaatsen in de download sectie van het forum?

Hij mag hem best copieëren hoor.Is gewoon "public on the web".
Eventueel kan ik hem ook mailen .Dan moet hij maar even een PBtje sturen .
Ad
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 10:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 25 juli 2015 16:54 #646404

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Dat is wel een spannende opmerking.Dus levensgevaarlijk? Of is er nog iets tegen te doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 25 juli 2015 16:55 #646405

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Die van Gijper dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 25 juli 2015 17:31 #646413

Een van de oplossingen is het vervangen van een gietalu voet door iets van RvS wat wat toleranter is voor torsie ..
En verder goed bouten..
En bij het varen de mastafsteunen aan de spiegel op een bok ... Dan ben je de dynamische compressiekrachten af...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 25 juli 2015 17:33 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 25 juli 2015 19:19 #646445

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
@Guus, blijkbaar is het mastdraaipunt bij zeilboten degelijk uitgevoerd en worden de horizontale krachten goed opgevangen. Anders zou vast wel iemand een verhaal weten van een boot waarbij de ophanging afbrak.
Ik zeil pas twee jaar dus ik heb nog niet zo veel weet van alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 25 juli 2015 19:45 #646455

Bij aankoop van onze boot was de voet gebroken.. Daar zijn hier meer voorbeelden van op het forum.. Vaak het gevolg van ontbreken van een adekwaat strijkwant... Maar toch... Voor mij liever RvS dan giet alu..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 25 juli 2015 19:47 #646456

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32549
Yellow Boat schreef :
Wiking schreef :
Even een berichtje sturen naar yellow boat, die heeft een mooie excel sheet waarin de krachten als functie van de hoek berekend worden.

edit: ook te vinden in dit draadje
www.zeilersforum.nl/index.php/...treken-worden#626907

Inderdaad.Dat is deze:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...Nm8/view?usp=sharing
Maar als het copieren naar je pc niet lukt moet je maar een PBtje sturen. Hier in het forum als bijlage plaatsen gaat niet met een excel sheet.
Ad

Steengoed Ad!!
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 25 juli 2015 20:39 #646467

  • guus1234
  • guus1234's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Dank voor alle info. We gaan het voorzichtig met hulp van de kraan aan het einde van het seizoen proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 26 juli 2015 07:40 #646498

Gijper schreef :
De horizontale kracht in het mastdraaipunt lijkt me ook fenomenaal. Ik vraag me af hoeveel masten al inclusief mastophanging over de boeg gelanceerd zijn, dwars door de preekstoel heen :pinch:

Fenominaal valt wel mee hoor.
Die kracht is geschat ongeveer 2/3 tot 3/4 van de kracht op het voorstag tijdens het hijsen (.
In ieder geval minder dan die kracht op het voorstag en hangt af van de hoek tussen voorstag en mast dus van de lengte van de bokkepoot of sprenkel in verhouding tot de lengte van de mast.
Misschien zet ik die kracht nog wel eens in mijn spreadsheetje.
Maar uiteraard moet de mastvoet wel sterk genoeg zijn om die kracht op te vangen.
Voorbeeldje, bij mijn boot met 10 meter mast van totaal 65 kg en 2,7 meter lange bokkepoot is die kracht op het voorstag ongeveer 160 kg.Die kracht wordt uiteraard snel groter als de bokkepoot o sprenkel korter wordt en uiteraard oneindig :ohmy: als je geen van beide hebt.
Vandaar ook dat ik pleit voor een fatsoenlijke sprenkel of bokkepoot .
O.a. daarom heb ik e.e.a. doorgerekend vóór ik begon met die installatie. ;)
Bij een mastvoet waarbij het scharnierpunt niet op het dek zit maar hoger moet die mastvoet wel in staat zijn die kracht naar het dek over te brengen en moet je er rekening mee houden dat er door het grote koppel ook behoorlijk hard aan het dek wordt getrokken, omhoog aan de achterkant van de mastvoet en omlaag aan de voorkant.
Ad
Laatst bewerkt: 26 juli 2015 10:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 26 juli 2015 07:51 #646501

ISO788 Hans schreef :
Bij aankoop van onze boot was de voet gebroken.. Daar zijn hier meer voorbeelden van op het forum.. Vaak het gevolg van ontbreken van een adekwaat strijkwant... Maar toch... Voor mij liever RvS dan giet alu..

Ik heb bij mijn vorige boot ook een keer de aluminium mastvoet tijdens het hijsen van de mast gebroken :ohmy:
Maar dat kwam doordat ik niet oplette en een van de wanten haakte aan de bevestiging van het buiskapframe.
Daardoor was dat want te kort geworden en trok ik aan een kant het oog van de mastvoet af waar de mastbout door draaide.
Zoiets kan ook gebeuren als de mast zijdelings kan wegzwaaien wat de hoofdoorzaak is van het breken van mastvoeten bij het hijsen.
Ook dat bewijst het belang van een goed ontworpen en uitgemeten strijkwant.

Met het ontwerp had dat niks te maken , wel met mijn onoplettendheid. :blush: :blush:

Vandaar dat ik sindsdien het hijsen van de mast niet in één ruk doe maar stapje voor stapje en steeds weer kijk of er nergens wat blijft haken.
En ook om dat mogelijk te maken heb je een goede sprenkel of bokkepoot en een strijkwant nodig.
Daardoor kan ik de mast in elke gewenste stand laten staan zoals je op deze foto's kunt zien waar ik steeds een foto heb gemaakt tijdens het hijsen waarvoor ik even na een andere steiger moest lopen.
Heb ik later een Powerpoint "filmpje"van gemaakt ( had nog geen smartphone toen :ohmy: )
Kijk hier maar eens:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...QjQ/view?usp=sharing
Even downloaden en na openen F5 drukken.

Ennehh , ik was alleen bezig!
Ad





Ad
Laatst bewerkt: 26 juli 2015 08:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 26 juli 2015 09:30 #646528

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
Yellow Boat schreef :
Gijper schreef :
De horizontale kracht in het mastdraaipunt lijkt me ook fenomenaal. Ik vraag me af hoeveel masten al inclusief mastophanging over de boeg gelanceerd zijn, dwars door de preekstoel heen :pinch:

Fenominaal valt wel mee hoor.
Die kracht is geschat ongeveer 2/3 tot 3/4 van de kracht op het voorstag tijdens het hijsen.
In ieder geval minder dan die kracht op het voorstag en hangt af van de hoek tussen voorstag en mast dus van de lengte van de bokkepoot of sprenkel in verhouding tot de lengte van de mast.

Die kracht hoef je niet te schatten en is geen 2/3 maar exact gelijk aan de kracht waarmee (uiteraard horizontaal) aan het verbindingspunt van voorstag en sprenkel/bokkepoot wordt getrokken.

Bij een mastvoet waarbij het scharnierpunt niet op het dek zit maar hoger moet die mastvoet wel in staat zijn die kracht naar het dek over te brengen en moet je er rekening mee houden dat er door het grote koppel ook behoorlijk hard aan het dek wordt getrokken, omhoog aan de voorkant van de mastvoet
Net andersom. Omlaag aan de voorkant van de voet, omhoog aan de achterkant.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maststrijk installatie 26 juli 2015 10:00 #646534

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Gijper schreef :
De horizontale kracht in het mastdraaipunt lijkt me ook fenomenaal. Ik vraag me af hoeveel masten al inclusief mastophanging over de boeg gelanceerd zijn, dwars door de preekstoel heen :pinch:

Fenominaal valt wel mee hoor.
Die kracht is geschat ongeveer 2/3 tot 3/4 van de kracht op het voorstag tijdens het hijsen.
In ieder geval minder dan die kracht op het voorstag en hangt af van de hoek tussen voorstag en mast dus van de lengte van de bokkepoot of sprenkel in verhouding tot de lengte van de mast.

Die kracht hoef je niet te schatten en is geen 2/3 maar exact gelijk aan de kracht waarmee (uiteraard horizontaal) aan het verbindingspunt van voorstag en sprenkel/bokkepoot wordt getrokken.

Bij een mastvoet waarbij het scharnierpunt niet op het dek zit maar hoger moet die mastvoet wel in staat zijn die kracht naar het dek over te brengen en moet je er rekening mee houden dat er door het grote koppel ook behoorlijk hard aan het dek wordt getrokken, omhoog aan de voorkant van de mastvoet
Net andersom. Omlaag aan de voorkant van de voet, omhoog aan de achterkant.
Oeps :blush: :blush: uiteraard.
Zal het even veranderen (als het nog kan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl