Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Windex maat

Windex maat 05 juni 2015 16:41 #633101

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Er staat boven op de mast een windex die aan de zijkant geklemd is met 2 kleine beugels.
Deze moeten vervangen worden.
Weet iemand de dikte van het pijpje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 05 juni 2015 16:52 #633104

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Geen idee. Is er niet een mastenberging o.i.d. in je haven waar je de beugeltjes even kan opmeten?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 05 juni 2015 17:06 #633111

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
7mm.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 05 juni 2015 17:18 #633113

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Dank je wel Jutter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 24 mrt 2016 20:30 #718630

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Nu al een tijdje op zoek naar deze kunststof beugeltjes voor de windex.
Helaas nog niets gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 24 mrt 2016 20:50 #718636

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Gewoon zo'n rvs beugeltje halen voor van die rode vlaggetjes.

Hebben ze vast wel bij optiparts ofzo.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 24 mrt 2016 23:44 #718691

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Daar zat ik ook aan te denken. Deze dus:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 24 mrt 2016 23:44 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 05:23 #718705

Zou zo'n Windex niet gaan verdraaien vraag ik mij af?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 06:34 #718711

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Dat is het doel toch :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 06:47 #718714

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
als t een windex is dan is de alu staf een stuk dikker dan een vaantje dus dat klemmetje gaat t niet worden. denk dat die windex toch wel 10mm is?
of was die 7 van jutter al de echte maat dan heb ik niks gezegd
Laatst bewerkt: 25 mrt 2016 06:48 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 08:25 #718738

Koezt schreef :
Dat is het doel toch

Ik doel op het aluminium stangetje waar ook de aan-de-wind indicatoren aan zijn gekoppeld.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2016 08:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 08:27 #718740

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
ooooohhhhh :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 08:39 #718748

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Koezt schreef :
ooooohhhhh :whistle:

Tja. Ik begrijp de vraag vanaf het begin al niet.
Je koopt een Windex met een bevestiging. Een plastic houdertje waar de ronde staf (pakweg 7 - 8 mm diameter, denk ik) in past. Dat houdertje heeft aan de onderzijde een draadeind met ring en moer. Je bevestigt een plat stripje met popnagels of boutjes op het topbeslag en op dat stripje bevestig de houder van de windex. Hoger en vrijer van allerlei storende invloeden kan het ding niet zitten. Stripje is meestal nodig om de aanwijzer vrij te houden van de marifoonantenne.

Waarom dan ingewikkeld gaan doen met tegen de mast klemmen met beugeltjes? Omdat het al zo zat toen de boot werd gekocht? Is het houdertje zoek? Of gaat het hier niet om een Windex, maar op iets dat daar op lijkt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 09:06 #718759

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Het zit op de manier zoals ik de boot gekocht heb.
De mast staat er nu nog op.
de volgende keer als de mast in de winterberging ligt ga ik het veranderen,
De kunststof beugels zijn gebroken en het de as van de windex draait dus ook de instelbare graden hoek.
De platte staart stukjes :)

Voor nu het vaar seizoen door met 2 nieuwe beugels.
En dat is lastiger dan ik verwacht had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 09:11 #718761

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Mijn eigen Windex was ook gaar. Heb niet lang hoeven nadenken en het ding gewoon vervangen. Ik neem aan dat jou masttop hetzelfde is als de mijne. Ik heb een draadgat boven de bevestiging van de kraanlijn in het aluminium. Daarin zit de standaard Windex (15) geschroefd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 09:20 #718763

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Koetz, dat zou wel eens zo kunnen zijn.
Alleen dat is na al die jaren vast gerot.
De mast staat nog en wil het nu met de oude situatie oplossen.
Dat is nu het eenvoudigste, maar bedankt voor de tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 09:30 #718772

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Gevonden, aan 1 kant schroeven maar is stevig genoeg.

webshop.depaauwkartracing.com/...cript:window.close()
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 09:39 #718777

Hmm, zet je er twee onder elkaar? Ik twijfel of dit voldoende weerstand biedt tegen het draaien. Je zou evt de as van de Windex met rubber sheet kunnen omkleden om iets meer grip te krijgen. Mijn voetje fixeert het ding door een schroef met centerpunt in een blind holletje te schroeven.

@Koetz: wil je me dat (ik vind irritante) :whistle: symbool uitleggen? Ik ben nogal ouderwets wat dat betreft. Blijkbaar heb ik een stuk van je humor gemist (denk ik)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 09:54 #718782

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Ik reageerde op:Nachtvlinder schreef :
Zou zo'n Windex niet gaan verdraaien vraag ik mij af?
Dat dat toch wel het doel was van een Windex. Waarop jij zegt:
Ik doel op het aluminium stangetje waar ook de aan-de-wind indicatoren aan zijn gekoppeld.
Dat was wel vrij duidelijk leek mij, vandaar de onnozele reactie met smiley.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 09:56 #718784

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Net besteld en de klemmen zijn vrij stevig.
De windex is 7 mm de klemmen 6 mm dus ik vermoed dat het stevig genoeg is.
Wat voor roterende kraacht geeft een windex op zijn voet bevestiging.
Alleen de wind indicatoren zullen voor wat weerstand kunnen geven.

Als ik ze binnen heb weet ik meer.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2016 09:57 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 25 mrt 2016 10:01 #718788

Mss valt het mee, zeker als het als een klemmende passing betreft. Denk dat door stampen van de boot het spul zou kunnen verdraaien.

Koezt: ok
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 30 mrt 2016 07:48 #720439

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
De grote vraag is nog even gaat het hier om de full versie van de windex? Of om zo'n kleintje (die van 25 euro) die zitten namelijk met zo'n eerder genoemd klembeugeltje vast
Aan de onderkant van het steeltje zit een plat kantje tegen het draaien.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Windex maat 30 mrt 2016 08:48 #720453

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Het is de normale maat windex.
De beugels zijn binnen en zijn zeer vormvast en sterk.
Dit gaat wel lukken.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2016 08:48 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl