Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: onderhoud valstoppers

onderhoud valstoppers 14 apr 2015 11:17 #616201

  • sanderb
  • sanderb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Mijn valstoppers gaan inmiddels heel moeilijk open en dicht. Wat is de beste manier om dit te verhelpen? In denk aan smeren met W86, maar moeten die dingen ook regelmatig uit elkaar genomen worden ofzo en ingevet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 14 apr 2015 11:33 #616205

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
De handleiding van spinlock's XA modellen geeft aan:

"Maintenance
Spinlock products are made from the best quality materials for durability
and low maintenance in a harsh marine environment.
• Flush regularly with fresh water and apply a silicone spray
or Spinlock grease when dry.
• Do not use mineral oil or solvent based lubricants
like “WD40”. The wrong lubricants will degrade and weaken
reinforced plastic components causing sudden structural failure.
They will also degrade the bearing properties of
composite bushes."

Je kunt ze uiteraard uit elkaar halen om schoon te maken, maar dan moeten ze meestal ook volledig van het dek.. Dus weet niet of ik dat direct zou doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 14 apr 2015 12:03 #616216

  • sanderb
  • sanderb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Duidelijk! Dus geen W40 gebruiken dus. Wel vet. Nee, van dek afhalen doe ik nog niet, dat geeft meer problemen dan ermee worden opgelost denk ik.

Ik zal eens met siliconenvet of -spray proberen.

Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 14 apr 2015 12:41 #616223

sanderb schreef :
Duidelijk! Dus geen W40 gebruiken dus. Wel vet. Nee, van dek afhalen doe ik nog niet, dat geeft meer problemen dan ermee worden opgelost denk ik.

Ik zal eens met siliconenvet of -spray proberen.

Dank!

Bij mij geen siliconenvet/olie/spray aan boord. Je blijft het overal tegenkomen.
Ik zou voor teflon gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 14 apr 2015 12:58 #616228

Het beste gebruik je 'McLube Sailkote' van Harken. Dat is en blijft toch het beste smeermiddel voor dek-hardware, helaas wel een van de duurdere opties, maar in mijn ogen toch eigenlijk de enige geschikte oplossing zonder ongewenste bij-zaken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 14 apr 2015 13:02 #616229

  • sanderb
  • sanderb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Gebruik je dat ook voor lieren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 14 apr 2015 13:08 #616231

Alleen voor de pallen in de lieren.
Voor de rest van de lieren gebruik je lierenvet, of sy=tandaard industriel lagervet. De pallen van de lieren kun je ook goed met een drupje naaimachine olie doen.

Maar Mc Lube gebruik je zo ongeveer voor alle andere beslagen aan dek, speciaal als het kogelgelagerde blokken of karren zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 14 apr 2015 14:23 #616244

Erikdejong schreef :
Het beste gebruik je 'McLube Sailkote' van Harken.

Die bedoelde ik ook maar ik wilde geen reclame maken dus "teflon"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 14 apr 2015 14:28 #616245

Er zijn een hoop soorten teflon spray, maar ze zijn niet in allemaal even geschikt, en velen spoelen behoorlijk snel weg. Er is niets mis met iets bij naam noemen hoor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 22 apr 2015 09:28 #618682

  • sanderb
  • sanderb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Dank de stoppers werken weer prima, over de lieren ben ik minder tevreden, die vind ik nog steeds wat stroef gaan. Ik heb de lier er af gehaald maar ik vroeg me af of ik ook de as los moet halen? Daar zitten waarschijnlijk ook nog lagers?

Wel kleine beschadigingen op de ring bovenop gemaakt... Zijn er speciale sleutels om die lieren los te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 22 apr 2015 09:35 #618685

sanderb schreef :
Dank de stoppers werken weer prima, over de lieren ben ik minder tevreden, die vind ik nog steeds wat stroef gaan. Ik heb de lier er af gehaald maar ik vroeg me af of ik ook de as los moet halen? Daar zitten waarschijnlijk ook nog lagers?

Wel kleine beschadigingen op de ring bovenop gemaakt... Zijn er speciale sleutels om die lieren los te maken?

Ik weet niet wat voor lieren je hebt, maar Harken lieren schroef je los door de enkele bout in het gat waar ook de handel in gaat. Dan kan je de trommel zo omhoog trekken (pas op vallende palletjes). De kleinere lieren moet je helemaal van dek halen voor het grote onderhoud. De grotere kunnen binnenin verder uit elkaar gehaald worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 22 apr 2015 09:48 #618691

  • sanderb
  • sanderb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Dank voor je reactie. Ja, die trommel heb ik verwijderd, daarmee worden de tandwielen zichtbaar en de lagers. Die heb ik gesmeerd. Maar dan blijft het allemaal toch wat stroef. Moet ik ze dan nog verder uit elkaar schroeven? Ik heb denk ik harken lieren, ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:onderhoud valstoppers 22 apr 2015 13:04 #618736

Als dit de eerste keer is dat ze onderhoud krijgen en je weet niet hoe lang geleden de laatste keer was, zou ik ze inderdaad helemaal uit elkaar halen. Zoals al opgemerkt, let op los springende palletjes. Dan alle onderdelen schoonmaken, ik gebruik terpetine. Daarna met geschikte vet invetten (NIET de palletjes). De palletjes kan je met teflon gangbaar houden. Neem een paar foto's zodat je weet hoe de boel weer in elkaar moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onderhoud valstoppers 22 apr 2015 17:18 #618799

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Erikdejong schreef :
Het beste gebruik je 'McLube Sailkote' van Harken. Dat is en blijft toch het beste smeermiddel voor dek-hardware, helaas wel een van de duurdere opties, maar in mijn ogen toch eigenlijk de enige geschikte oplossing zonder ongewenste bij-zaken.
Oei Erik, jouw standaard schema WD40-ducktape-contactspray werkt hier dus niet!
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl