Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Krakkelee kajuit band

Krakkelee kajuit band 01 feb 2015 09:59 #592780

  • dicenl
  • dicenl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo allemaal!

Vorig jaar heb ik een Jeanneau Fantasia 27 gekocht. Deze winter heb ik het nodige aan onderhoud te doen, waaronder de zwarte kajuit band. Deze is door de zon helemaal krakkelee geworden, wat er niet uit ziet, en deze wil ik graag vervangen. Nu weet ik eigenlijk niet waar de band van gemaakt is, verf of een soort van sticker, en daarnaast hoe ik deze het beste zou kunnen verwijderen.

Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van zo'n band? Alle tips zijn welkom! Ik heb een foto toegevoegd om te laten zien hoe het er nu uit ziet.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krakkelee kajuit band 01 feb 2015 10:57 #592805

Ik denk dat het origineel gewoon een verfcoating is. Doordat deze matzwart is zal het oppervlak op een zonnige dag wel erg heet worden.
Het opnieuw aanbrengen is niet erg veel werk, maar moet van tijd tot tijd worden herhaald.

Waarschijnlijk kun je ook een folie gebruiken, maar of dat bubbelvrij blijft in het zonnetje dat weet ik niet
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krakkelee kajuit band 01 feb 2015 18:40 #592981

  • dicenl
  • dicenl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Okee bedankt. Ik denk er inderdaad aan om folie te gebruiken. Opnieuw verfen wordt het waarschijnlijk ook niet mooi van.

Heb je een idee hoe ik die verfcoating, als dat het inderdaad is, het beste kan verwijderen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krakkelee kajuit band 01 feb 2015 19:46 #593014

Ik denk dat je dit eerst erg goed moet ontvetten en dan schuren met bv korrel 120.
Daarna weer schoonmaken met een ontvetter.

Afplakken en in meerdere dunne laagjes spuiten mbv spuitbus geeft ook een mooi resultaat.

Wil je folie gebruiken, laat je dan goed voorlichten over welke soort je moet gebruiken.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krakkelee kajuit band 01 feb 2015 19:53 #593020

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
De optie om het te "bestickeren" lijkt mij de makkelijkste weg. Goedkoop niet destructief, en mocht het toch niet werken ivm hitte kan schilderen/spuiten altijd nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krakkelee kajuit band 01 feb 2015 20:48 #593047

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Botervis schreef :
De optie om het te "bestickeren" lijkt mij de makkelijkste weg. Goedkoop niet destructief, en mocht het toch niet werken ivm hitte kan schilderen/spuiten altijd nog.
Ik heb een adresje hiervoor. Pm me maar (ik verdien er niks aan)
Laatst bewerkt: 01 feb 2015 20:49 door fpricken. Reden: Spelling...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krakkelee kajuit band 01 feb 2015 21:32 #593079

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Probeer het eens met thinner. Toen ik dit voorjaar een Falsled Optimist opknapte en de zijkant poetste met thinner, wilde de zwarte striping er ook graag vanaf. :sick: Daarna weer beplakken met folie lijkt mij de beste oplossing.
Laatst bewerkt: 01 feb 2015 21:33 door jerry. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krakkelee kajuit band 02 feb 2015 14:25 #593254

  • dicenl
  • dicenl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee.

frpicken, bedankt voor het aanbod, maar ik heb ook al wat adresjes voor de foli.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krakkelee kajuit band 10 feb 2015 21:20 #596148

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Het lijkt mij bijna een soort sticker die er op zit.

Ik twijfel nog altijd wat ik er mee wil doen, ik denk dat ik eens een busje plastidip er op spuit, en dan grijs, wil op den duur ook grijze ramen ipv de originele bruintint. Mocht de kleur niet bevallen, dan trek je de plastidip er als een sticker weer af ...

De laatste types ( sunway 27 ) hebben helemaal geen band tussen de ramen, gewoon wit dus ... dat is ook nog wel een optie, maar vind ik minder mooi dan grijs denk ik.

gr
JPD
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krakkelee kajuit band 10 feb 2015 21:24 #596151

Als je opnieuw voor een sticker gaat (folie-wrap noemt 3M dat tegenwoordig - worden hele rompen mee gedaan!) dan heb je wel een uitdaging om het mooi strokend de bocht om te laten gaan.
Ik zou dit zelf gewoon schilderen: minder kwetsbaar en eenvoudig af te plakken/aan te brengen...

Zie hier een hele romp behandeld: lijkt me erg kwetsbaar maar wel superstrak en je kunt met leuke effecten, logo's, shading etc werken. Zal niet goedkoop zijn lijkt mij niet door een amateur aan te brengen (ik zou er niet eens aan beginnen - vond mijn 1.5x0.3 m naamsticker al een drama)
Laatst bewerkt: 10 feb 2015 21:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krakkelee kajuit band 10 feb 2015 21:34 #596160

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Daarom : Plasti dip ... een soort spuitsticker ...

Heb m'n velgen voor de winterbanden er vorig jaar mee gespoten, en die zien er nog steeds goed uit, dus het kan wel wat hebben ook nog. En als je er klaar mee bent, trek je het er als een sticker weer af. Het vult kleine krasjes en oneffenheden ook heel aardig.
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl