Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tuigtage 16M2

Tuigtage 16M2 20 jan 2015 14:49 #588877

  • MPOST
  • MPOST's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Goedemiddag allemaal,

Ik heb de restauratie van mijn 16m2 na een jaar eindelijk klaar :)

Maar... Voordat ik dit seizoen eindelijk kan gaan varen,
moet ik nog wel deels van mijn tuitage hebben.

Voor een 16m2 zoek ik:
- Vallen (4x : Piek, Klauw, Kraanlijn, Fok)
- Stagspanners (welke raden jullie aan?
- Fokkenschoten

Ik wil vooral weten welke lengtes vallen / fokkenschoten ik zou moeten kopen,
wat is jullie ervaring qua lengtes?

Ook moet ik nog landvasten aanschaffen!
Zat zelf aan 4x 5 mtr & 1x 10 mtr te denken, maar wat lijkt jullie?

Ik wil alles nieuw kopen, dus welke merken raden jullie aan?

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,
Martijn Post
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigtage 16M2 20 jan 2015 14:55 #588879

De lengte van vallen is vrij eenvoudig zelf te bepalen door de lengte van de mast te meten en die dan ruim te verdubbelen. En dan nog een beetje marge. Dan snij je als laatste (met de zeilen gestreken!) de vallen op een fijne lengte af.

Zo doe ik het iig. Of moet je stalen vallen hebben?
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigtage 16M2 20 jan 2015 15:16 #588883

Vallen: twee maal de mastlengte plus twee meter per val
Fokkeschoten: per schoot de lengte van de boot

Als je in stijl zou willen blijven zou ik klassiek materiaal kiezen (maar wel van kunststof)
Zoals

www.touwbestellen.nl/watersport/klassiek-touw

sail24.nl/lijnen-8/lijnen/classic-lijnen/oldtimer

www.alletouw.nl/producten/13-3...he-hennep-pptex.html

O, ja en de spanners, dat worden dan gewoon kettingen..

Laatst bewerkt: 20 jan 2015 16:20 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigtage 16M2 20 jan 2015 15:22 #588886

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
MPOST,
Een paar jaar geleden een Polyvalkje erbij gekocht. Dat is ook een gaffeltuigje.
Er zaten rekvrije vallen in de mast van 8 mm. Op zich voldoende sterk, maar die vallen zijn wel hard en voelen onprettig aan, vooral bij doorzetten. Fokkeval en piekeval gaat dan wel, maar het zeileval lukte slecht.
Om één ander op te lossen heb ik voor het zeileval 12 mm rekvrij wedstrijdtouw gekocht en via een blokje op de gaffelklauw dubbel ingeschoren. Daarmee kan ik het voorlijk zo spannen bij het hijsen dat het later niet gaat "lubberen" langs de mast.
Het piekeval heb ik van normale geslagen nylon lijn en bij het hijsen zet ik de piek iets "te hoog" door, zodat er een mooie bult in het zeil valt net achter de mast. Bij matige wind zal de grootste bolling zich net achter de mast bevinden. Bij harde wind rekt het piekeval juist zover dat het zeil vlakker wordt. Dat is bij harde wind gewenst.
Het fokkeval is gewone geslagen nylon 12 mm, alhoewel ik overweeg om daar ook een rekvrije kwaliteit voor aan te schaffen.
Nergens zo'n hekel aan als aan slecht staande zeilen. :P
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 20 jan 2015 17:03 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigtage 16M2 21 jan 2015 09:46 #589091

Petervdw schreef :
MPOST,
Een paar jaar geleden een Polyvalkje erbij gekocht. Dat is ook een gaffeltuigje.
Er zaten rekvrije vallen in de mast van 8 mm. Op zich voldoende sterk, maar die vallen zijn wel hard en voelen onprettig aan, vooral bij doorzetten. Fokkeval en piekeval gaat dan wel, maar het zeileval lukte slecht.
Om één ander op te lossen heb ik voor het zeileval 12 mm rekvrij wedstrijdtouw gekocht en via een blokje op de gaffelklauw dubbel ingeschoren. Daarmee kan ik het voorlijk zo spannen bij het hijsen dat het later niet gaat "lubberen" langs de mast.
Het piekeval heb ik van normale geslagen nylon lijn en bij het hijsen zet ik de piek iets "te hoog" door, zodat er een mooie bult in het zeil valt net achter de mast. Bij matige wind zal de grootste bolling zich net achter de mast bevinden. Bij harde wind rekt het piekeval juist zover dat het zeil vlakker wordt. Dat is bij harde wind gewenst.
Het fokkeval is gewone geslagen nylon 12 mm, alhoewel ik overweeg om daar ook een rekvrije kwaliteit voor aan te schaffen.
Nergens zo'n hekel aan als aan slecht staande zeilen. :P
Vr.groet, peter


Zeileval? In mijn beleving wordt dat klauwval genoemd. En voor het doorzetten van je voorlijk heb je toch een halstalie of eventueel een cunningham?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigtage 16M2 21 jan 2015 11:26 #589122

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
SO,
Nee, geen halstalie. De giek zit met een gewone lummelbout-constructie aan de (alu) mast vast. Gewoon zo'n polyester valkje met alu mast, giek en gaffel. Dat vallen-arrangement van mij is alleen om de handen een beetje te ontzien.
En "klauwval"? Nooit anders gehoord als "zeileval". Maar goed opgemerkt.
Vr.groet. peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigtage 16M2 22 jan 2015 18:49 #589495

  • MPOST
  • MPOST's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Jullie zijn top!

Ik ga wss voor wedstijdtouw (voor de vallen + schoten), omdat ik ook wedstrijden ga varen :)

De lengte bepalen moet wel lukken, met jullie tips!

Als landvasten ga ik wss wel voor de het klassieke touw.

Bedankt!
Laatst bewerkt: 22 jan 2015 18:49 door MPOST.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigtage 16M2 22 jan 2015 22:13 #589619

Hoi Martijn,
Als je echt wil meekomen in wedstrijden moet je niet beknibbelen op goed staand, lopend want noch op beslag. Kijk in klasse-voorschriften wat is toegestaan. Volgens mij is dat best ruim bij een16M2.
Mag je bijvoorbeeld bierstrekkers monteren?
Ook voor de vallen alleen het beste, sterk, dun en geen rek.
Je kunt ook eens "neuzen" bij sailsupply.nl
Succes!
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl