Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lier glad: hoe opruwen?

Lier glad: hoe opruwen? 17 dec 2014 20:50 #580687

Hallo,

Mijn Lewmar lieren zijn zo oud als het scheepje waar ze opzitten. De loopvlakken (of hoe heet dat bij lieren?) worden steeds gladder door het langschuren van de schoten.
Hoe is zoiets weer wat ruwer te maken? Ik kan zelf allerelei geweldagie techieken met haakse slijpers, beitels en boormachines bedenken maar ik denk dat er wat ervaring mee is hier op het forum.
Wie heeft een goed idee of liever nog een goede ervaring?

Ik hoor het graag,

Gallus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 06:19 #580744



Voor wat het waard is (geen ervaring mee)

Zo'n kartelrand is er vast ingewalst op een draaibank. Ik heb dit soort dingen ook wel eens gezien met een wiebertjesprofiel. Wellicht kun je eens navragen bij een draaierij of fijnmetaal bedrijf. Maak het profiel niet te diep, zeker als je ST lieren hebt dient de lijn in vertikale richting goed te kunnen "lossen" richting de selftailers. Ook zal je lijn dan te hard slijten. Misschien een heel licht, ondiep profiel aanbrengen?

Ik zou niet zelf gaan schuren, dan sloop je de geanodiseerde laag; ik zou het dus zoeken in een (hele lichte) oppervlakte vervorming.
Laatst bewerkt: 18 dec 2014 06:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 06:22 #580745

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Oude lijnen hebben ook minder grip op je lieren, daarom de vraag: misschien eens een paar nieuwe schoten proberen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 06:30 #580748

Ik neem niet aan dat z'n lijnen ook 35 jaar oud zijn? Lier-oppervlak van die leeftijd zal ook niet meer zijn wat het geweest is, hoewel gripschoot inderdaad beter zal "pakken" dan een gladde marlow buitenkern. Maar gripschoot kun je beter niet als val gebruiken ;)

Wel goede lieren overigens, als die uiteindelijk hier om falen ipv een verslten binnenwerk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 07:23 #580756

Ik heb mijn oude lieren opgeruwd met een kruiskartel op de draaibank. Het werkt echt heel goed alleen ....wel uitkijken dat je niet te diep inkarteld,..dat vreet letterlijk je schoten weg.

Beter vind ik het systeem van Harken,..dat is makkelijk zelf op elke liertrommel aan te brengen.
Op de trommel verticaal een aantal RVS asjes lijmen en schroeven zodat je een omtrek met hobbels krijgt over de volle hoogte van de liertrommel.Het mooiste is als je op de plaats waar de RVS asjes (rond 5 a 6 mm)komen de liertrommel iest infreest zodat de asjes in inkepingen komen te liggen. In de asjes ca 3 gaten boren en verzinken zodat de gefixeerd kunnen worden met kleine RVS parkers. De asjes zelf in de ingefreesde inkepingen verlijmen met epoxy of ander zeer sterke 2C lijmen (ik gebruik Spa Bond...)

ennuhh nachvlinder,...wiebertjes noemen ze kruiskartel,....die heb ik diverse maten. Langskartels worden gestoken. die zou ik nog wel willen hebben.....
Laatst bewerkt: 18 dec 2014 07:30 door De Optimaal. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 09:04 #580781

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
De Optimaal schreef :
Ik heb mijn oude lieren opgeruwd met een kruiskartel op de draaibank. Het werkt echt heel goed alleen ....wel uitkijken dat je niet te diep inkarteld,..dat vreet letterlijk je schoten weg.

Bij nader inzien....zelf opruwen! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 09:56 #580793

zelf opruwen...mwhaaa...ik ga toch meer voor de Harken methode.....kaapstaanders op oude zeilschepen hadden ook in de lengte balkjes om de lijnen wat hoekiger over de trommel te laten lopen. Nieuwe lieren hebben deze hoekige constructie in de trommel gegoten..
Opruwen kost mij teveel schoten weet ik nu uit ervaring ;-)
De beste methodiek wat het uiteindelijk is geworden bij mij,...dag oude 30 lewmars,.....welkom nieuwe 30 dubbelwerkende Lewmar.....en ja auuww aardige rib uit je lijf..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 10:17 #580801

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
stonden laatst op marktplaats met bijna 50% korting nieuw!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 10:21 #580802

en wat was de prijs dan met 50% reductie ? mijn vrouw komt ook altijd thuis met de mededeling dat het 50% afgeprijst is....wat de volle prijs is krijg ik dan niet te horen :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 10:39 #580812

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
900 voor een stel nieuw in de verpakking.
Laatst bewerkt: 18 dec 2014 10:40 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 10:54 #580817

voor Lewmar Oceans selftailers dubbelwerks ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 10:57 #580820

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Op de trommel verticaal een aantal RVS asjes lijmen en schroeven zodat je een omtrek met hobbels krijgt over de volle hoogte van de liertrommel

Zoals dat al jaren bij Anderson lieren is :)
Laatst bewerkt: 18 dec 2014 10:58 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 11:06 #580823

yep...en bij Piet Hein...;-) maar nu op een Lewmar...dat is nieuw ;P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 12:41 #580839

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Neen voor Lewmar Evo 30 st 2 speed.

Bijlage product-8844-27506-0-tn.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 18 dec 2014 12:42 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 13:01 #580845

pfffff.....das idd een koopje....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 14:04 #580860

  • zephire
  • zephire's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
heb zelf meisner selftailers lieren zijn niet echt stroef
min 4 slagen eromheen werk altijd
schoten goed wassen en niet ! met wasverzachter behandelen dit glijd als een gek

licht zandstralen mischien een optie

gr Nico fijne feestdagen
wees vrij ,elke seconde telt en komt nooit meer terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 18 dec 2014 18:27 #580887

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
De Optimaal schreef :
pfffff.....das idd een koopje....

Hij had 2 stelletjes voor die prijs, ik heb 1 stelletje zelf gekocht.
De 2e heeft best nog lang te koop gestaan, men koopt ze waarschijnlijk niet in deze periode van t jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 19 dec 2014 07:52 #580967

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Het tegendraadse geluid:

Het oppervlakte profiel maakt nauwelijks uit voor wrijving. Tenzij het grove structuren zijn die echt in de contstructie van de lijn "bijten". Zie Anderson.

Het gaat vooral om de materiaal combinatie. Dus bijv het uitharden van de lijnen.

Nu zijn aluminium lieren geanodiseerd om corosie te voorkomen. Probleem: de anodiseerlaag (Al-oxide) heeft zo'n beetje de laagste wrijvingscoefficient tov alles, van alle materialen.

Upruwen helpt dus alleen als je echt "tandjes" eruit laat steken, en dat vreet weer aan je lijnen.

Een andere mogelijkheid zou zijn: in de omtrek 6 of 8 gaten boren van boven naar beneden, en daar RVS pennen in zetten, zodat je een oppervlak à la Anderson krijgt. Dit moet je wel even netjes uitrichten op een freesbank, omdat de lier ook nog taps loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 19 dec 2014 08:19 #580976

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Precies Joop66, dat bedoelde ik met mijn voorstel om nieuwe schoten te overwegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 20 dec 2014 00:51 #581196

Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Ik zal een en ander nog maar eens heroverwegen.
Het zijn geen selftailing lieren. Wel ' Two speed' van Lewmar.
Erop los met de haakse slijper doe ik nu niet.
Beetje suf om nu mee aan te komen, maar het euvel deed zich vooral voor bij onervaren opstappers die niet lijken te begrpijpen dat draain aan de lierhandel samen moet gaan met het aantrekken van de schoot. En inderdaad die schoot is al wel wat pluizig aan het worden maar functioneerd nog erg goed. Maar dat laatste zal ik nu betwijfelen als ik voorgaande lees.

Gallus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 20 dec 2014 08:42 #581217

gallus gallus schreef :
opstappers die niet lijken te begrpijpen dat draain aan de lierhandel samen moet gaan met het aantrekken van de schoot.

Gallus

Dat kan wel hoor als je er Whinchers van Barton op zet .
Prima goedkoop alternatief voor dure selftailers , vooral als dat 2-snelheden lieren moeten zijn
www.bartonmarine.com/products-...hes-and-winchers.asp
Heb ik al jaren en voldoen prima.Bij niet etveel wind heof ik de schoot niet eens vast te zetten .
Ad
Laatst bewerkt: 20 dec 2014 08:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 20 dec 2014 09:47 #581231

Ik heb het zelfde "euvel".

Afgelopen jaar behoorlijk fancy schoten in elkaar gesplitst met een mooie polyesterlijn en single braid vectran. Veel plezier van gehad, beide in gebruik maar ook bij het maken. Ook veel van geleerd.

De polyester lijn was (nieuw) veel te glad. In zout water gooien en laten drogen hielp redelijk.

Ik ga dit jaar proberen of schoten van Cruiser K-mix beter werken.

Voor 7 tientjes een prima experiment denk ik...

Net zoals bij de Vectran schoten vervang ik in het belaste gedeelte aan de wind de kern door Single braid dyneema, alleen laat ik de mantel verder doorlopen. De single braid had de neiging om naast de roller van het leioog te gaan lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 20 dec 2014 09:51 #581233

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
gallus gallus schreef :
Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Beetje suf om nu mee aan te komen, maar het euvel deed zich vooral voor bij onervaren opstappers die niet lijken te begrpijpen dat draain aan de lierhandel samen moet gaan met het aantrekken van de schoot.
Gallus

Waren het echt de onervaren opstappers of was het de schipper die geen goede instructie had gegeven ? :lol: :lol:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 20 dec 2014 09:51 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 23 dec 2014 13:08 #581761

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
gallus gallus schreef :
Beetje suf om nu mee aan te komen, maar het euvel deed zich vooral voor bij onervaren opstappers die niet lijken te begrpijpen dat draain aan de lierhandel samen moet gaan met het aantrekken van de schoot.

Ik ken dit wel hoor. Het is inderdaad, blijkbaar, een lastig concept voor mensen die t niet gewend zijn. Als academisch concept wordt nog wel geaccepteerd, maar uitvoering is nog wat anders. Zeker in t heetst van de strijd. Wat voor een onervaren opstapper elke overstag toch wel is.

Wat ook helpt, is de taken opdelen. Een draait de ander tailt. Blijkbaar is het voor 1 persoon te ingewikkeld. Dan zet je er toch 2 op? Ook t aantal slagen om de lier helpt. Laat ze er eentje extra op zetten, dan wordt t simpeler.

Overigens: een ST lier uitleggen is ook niet zo makkelijk hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lier glad: hoe opruwen? 23 dec 2014 13:13 #581762

bij teveel slagen om de trommel kan de schoot in de knoop komen en ja..in het heetste van de strijd na een overstag...hoe ga je een onervaren fokkenist dat nou uitleggen hoe hij dat snel weer los krijgt. Ze hebben toch altijd de neiging aan lijnen te trekken wat dan juist net NIET de bedoeling is....en ondertussen zie ik alweer de rondingsboei alweer voor de zoveelste keer voor de boeg voorbij tollen...;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl