Voor de werktuigbouwers...
Mijn boot staat nu op de kant op haar ingeklapte kielen, wat heel handig is om de romp te poetsen maar vrij onhandig voor het geplande groot onderhoud aan de kielen, roeren en hydraulisch ophaalmechanisme. Om aan de binnenkant bij de cilinders te komen dienen de kielen een flink stuk uitgeklapt te zijn (>25 gr van de 40 gr totale slag). De boot kan echter niet op de kielen staan wanneer deze (gedeeltelijk of helemaal) uitgeklapt zijn.
Daarom dient er een bok/wieg te komen zodat de kielen vrij kunnen hangen.
Ben de afgelopen avonden flink aan het rekenen geweest met wat TU Delft dictaten (veel te downloaden daar!), het Polytechnisch zakboekje, data van staalboeren en "PC-frame", een heel handig pakket om momenten, krachten en vervormingen in constructies door te rekenen. Interessant vak maar allemaal nieuw voor mij. Een constructeur kost tussen eur 300 en 1600, afhankelijk van hoe rocket-science ze de dimensionering inschatten. De constructie moet zo licht mogelijk én demontabel (Gamma aanhanger) worden, echter ik hoef niet op de grens van het toelaatbare te zitten: daarom geen FEM analyse maar ouderwetse vuistregels met voldoende veiligheid zodat ik (dat moet dan maar) wat te zwaar uit kom.
Ik wil delen wat tot nu toe het plan is, de profielen zijn al bepaald, maar de uitvoeringsdetails moeten nog. Ik ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft, naar tips etc.
Hier het globale idee (exacte maten dienen nog bepaald te worden)
Bok is splitsbaar in delen:
-2x platte deel A+B+C+D, splitst op stippellijn
-2x lengte-ondersteuning F-G-F
-1x strip of staaldraad E (wordt alleen op trek belast)
De rode stippen worden M12 (nog narekenen) boutverbindingen en
Voorlopig gekozen materialen (warmgewalst) S235:
A+D UNP30 U-staal 35x40x35x5 mm
C+F+G 40x40x3 vierkante buis
E strip 40x5 mm
B 36 mm multiplex, haaks daarop strook 9 mm multiplex 10 cm breed met 10 mm EPDM celrubber (55 Sh)
Worst-case belasting zijn onderstaande gelijktijdige condities:
-10 bft dwars én in lengterichting op de boot, volledig opgevagen door één bokdeel
-65% bootgewicht (x120%) + 300 kg (x150%) op één bokdeel
Zie hieronder voor de dán optredende vervormingen:
Blauwe staven zijn zonder belasting, rode worst-case. Hele bok heeft dan een scheefstand van 20 mm en horizontale ligger heeft een S-bocht van 16 mm (piek-piek). Onder normale belasting (6 bft en normaal bootgewicht + 300 kg) is de maximale vervorming in de horizontale balk 5 mm. In de praktijk zal het houten vormstuk ook nog wat steun geven.
Voor de worst-case heb ik gecontroleerd naar afschuifkrachten, en gecombineerde buigmomenten en compressiekrachten. Knikgetallen zijn veilig en de twee zwaarstbelaste staven zitten op 28% van de vloeigrens. Zou qua
sterkte dus zeker lichter kunnen, maar dan wordt het geheel natuurlijk
slapper. Dat lijkt me weer niet zo goed voor mijn romp.
Tot zover ben ik nu. Gaat dit de goede kant op? Zie ik dingen over het hoofd?
Een vraag over de demontabele split tussen D-D halverwege de horizontale ligger: deze is gedimensioneerd als scharnierpunt (er staat daar een drukkracht in horizontale richting van 14 kN (bijna anderhalve ton) en 7 kN vertikaal (staaf 4 probeert staaf 3 naar beneden te drukken). Zouden jullie dit ook daadwerkelijk uitvoeren als scharnierpunt of iets verzinnen wat momenten over kan dragen (overschuif buis, flensverbinding ofzo?)
Over de ondersteuning tussen romp en vormstuk: als ik een 10 cm brede strook haaks op de holling plaats met 10 mm EPDM, dan drukt dit 5 mm in met een oppervlaktedruk van 1100g/cm2. Dit ter plaatse van twee spanten. Is dit verantwoord? Lijkt me vergelijkbaar met hijsbanden?
PS: Ben vast onbewust onbekwaam maar ben hier om te leren. Opbouwende feedback is welkom!
PS2: alle knoopunten zijn star, behalve die van de onderste strip en in het midden waar de bovenste ligger gekoppeld dient te worden.