Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ankerlier versus kaapstander

Ankerlier versus kaapstander 08 dec 2014 19:34 #578372

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Waarom zou men een kaapstander verkiezen boven een ankerlier? Of moet de vraag zijn waarom zou men een ankerlier boven een kaapstander verkiezen?

Omdat het ankergerei aangepast word, overweeg ik om 1 van de 2 te monteren op het voordek. Enkel zoek ik iets handmatig te bedienen, en een handmatige kaapstander (dus eigenlijk gewoon een lier toch?) kom ik niet tegen..?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 08 dec 2014 19:43 #578377

Goiot heeft een heel assortiment handmatige lieren, maar die zijn vrij groot.

Maar wat zijn jouw definities van kaapstanders en wat van ankerlieren?
Een kaapstander is een drum waar je een lijn omheen kan leggen. Soms zitten die ook op een ankerlier gemonteerd waardoor je ook meerlijnen binnen kunt trekken.


Een ankerlier is een eigen lier die speciaal voor het anker bedoeld is. Vaak met een nestenschijf waar je een ketting in kunt leggen. Zowel een kaapstander als een ankerlier kunnen een vertikale as of een horzintale as hebben.

Tot zo'n 40-45 voet boot maat kun je nog wel handmatig bediende lieren vinden, daarboven is het vrijwel alleen maar Electrisch of Hydraulisch.

Dit is bijvoorbeeld een ankerlier met kaapstander (twee in een dus) op het rechter plaatje, en het linker plaatje is alleen een ankerlier. Feitelijk zijn alle lieren voor de bediening van zeilen eigenlijk 'kaapstanders'.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 08 dec 2014 19:56 #578380

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Hoi Erik,

Dat was ook mijn aanname min of meer dat lieren en kaapstanders min of meer hetzelfde zijn, echter word er wel over een kaapstander gesproken in bijv deze link. Dit is duidelijk geen combinatie.

www.kokwatersport.nl/lewmar-ka...rvs-12v/p27756-CJH0/

Ik vind voordeel van een kaapstander (op eerste gezicht en zonder nadenken) de geringere ruimte die hij in neemt en er kan ook bijv een meerlijn en andere zaken omheen een pluspunt.
Echter vind ik ze niet handmatig in een kleine uitvoering (34ft schip), dus de keuze valt automatisch dan op een "standaard" handmatige ankerlier?

Maar wat zijn nou de echte voors en tegens?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 08 dec 2014 19:59 #578382

en ik heb er nog 1 in de schuur liggen...www.georgekniest.nl/Catalogus/...s+Royal/product.aspx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 08 dec 2014 20:14 #578387

Arthur76 schreef :
Dat was ook mijn aanname min of meer dat lieren en kaapstanders min of meer hetzelfde zijn, echter word er wel over een kaapstander gesproken in bijv deze link. Dit is duidelijk geen combinatie. www.kokwatersport.nl/lewmar-ka...rvs-12v/p27756-CJH0/
Die in de link is een kaapstander, ofwel touwdrum.

Het voordeel van die is dat hij multi functioneel is en tijdens aan of afmeren of onder stormachtige condities de boot verhalen wat makkelijker maakt. Maar een ankerketting er mee ophalen gaat je niet lukken. Als het er om gaat dat je een ketting binnen kunt halen dan heb je toch echt een nestenschijf nodig (en dus een ankerlier).
Als je alleen lijn binnen wilt halen zou ik eens kijken of je het niet gewoon met een vallier of met een schootlier kunt doen.
Op Bagheera heb ik het jaren zonder ankerlier gedaan, maar er uiteindelijk toch een opgezet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 08 dec 2014 20:31 #578391

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Echt Erik? Zonder ankerlier?
Ik had er op m'n standfast40 ook geen. Toch erg veel geankerd. Meestal met hand ophalen, in sommige gevallen met hulplijn op de enorme schootlieren.
Had altijd nog wel plan om een Seatiger naast de mast te monteren en kettingbak eronder, maar daar is het nooit van gekomen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 08 dec 2014 20:32 #578392

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
En ik altijd maar denker dat een lier een trommel met een horizontale as (als je boot recht drijft tenminste) is en een kaapstander een trommel met een verticale as.

Maar daarintegen heb ik nooit gehoord van een 'ankerkaapstander' maar wel vaak genoeg zowel horizontale als vertikale ankerlieren gezien.


Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ankerlier versus kaapstander 08 dec 2014 21:15 #578400

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32550
Een horizontale kaapstander heet een "verhaal kop"......
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ankerlier versus kaapstander 08 dec 2014 21:25 #578405

een kaapstaander is eigenlijk een vertikaal geplaatste lier...idd de schootlieren.
Is de as horizontaal geplaatst, dan spreken we van een lier.
Verhaalkop is nieuw voor me..maar iid klopt..
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ankerlier versus kaapstander 08 dec 2014 22:19 #578427

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32550
De Optimaal schreef :
een kaapstaander is eigenlijk een vertikaal geplaatste lier...idd de schootlieren.
Is de as horizontaal geplaatst, dan spreken we van een lier.
Verhaalkop is nieuw voor me..maar iid klopt..

www.encyclo.nl/begrip/verhaalkop

www.google.nl/search?q=verhaal...byFgtgP&ved=0CC4QsAQ

www.hydrosta.nl/nl-verhaalkop-collectie.html
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 08 dec 2014 22:23 #578431

Sunday schreef :
Echt Erik? Zonder ankerlier?
Mijn vallieren staan op het dek bij de mast, de ketting pijp zit naast de mast. Van de boegrol tot aan de lieren is 7m. Ik gebruikte twee lijnen met ketting haken, haakte er eentje in nabij de boegrol, en trok dan de ketting bijna 7m over dek tot de haak tegen te lier kwam. Dan pakte ik de tweede en deed hetzelfde, om en om tot het anker binnen was

Te veel gedoe en geeft veel troep op je dek. Ik heb nu een elektrische lier met afstandbediening. Gaat veel sneller.
Mijn nieuwe anker is 80kg en daar zit dan ook nog eens 400kg ketting aan, dat doe je niet meer op de hand :woohoo:


Even over de benamingen:
Ik heb dat even vrijvertaald vanuit het Engels. Daar heb je vertikale en horziontale 'Kapstans' (kaapstanders, lijnen) en vertikale en horizontale 'windlasses' (ankerlieren, ketting)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 dec 2014 22:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 09 dec 2014 16:50 #578641

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Dus eigenlijk is een kaapstander (laat ik even die naam blijven gebruiken) een heel handig hulp middel op het dek, maar zinloos om voor een anker te gebruiken..
Nu is het voornamelijk lijn wat ik binnen hal en slechts 10 mtr ketting voorloop.

De val lieren zitten bij mij op de mast, en de mast is dusdanig gemonteerd dat deze klemt op kajuitdak, maar is niet bedoelt voor een dwars belasting als ik daar bijv een lijn vanaf de ankerrol op zou zetten, word de mast uit zijn "houder" getrokken.

Er zijn geen nesten schijven voor een kaapstander vermoed ik.. of is dat zo ie zo een kansloze aktie?

Simpel gezegd, ik ontkom dan niet aan een standaard (lompe) ankerlier op het voordek?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 09 dec 2014 18:17 #578677

Hoeft niet hoor.
Er zijn ook van deze liertjes:


Die trekken zowel lijn als ketting. Maar deze comapcte versies zijn niet hand bediend.
Ik weet ook niet of je vertikale handbediende lieren kunt vinden die zo compact zijn.

Moet het trouwens perse handbediend zijn? Zoveel power vraagt het niet hoor. En meestal heb je toch je motor lopen als je anker op gaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 18:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 09 dec 2014 19:00 #578692

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Ja ik ken ze, deze zijn ook leverbaar met een kaapstander/lier er boven op. Enkel liegen de prijzen er ook niet om. :dry:

Perse handbediend is een groot woord, maar anders komt er nog voedingskabel, accu, enz bij. Tevens wil ik alles aan boord zo simpel mogelijk houden. Wat er niet is kan niet stuk.
Nu bezig met het ankergerei aan te passen, dus een eventuele lier kan dan gelijk meegenomen worden. Maar misschien toch maar verder gaan zonder ankerlier, of misschien een normale lier tactisch ergens plaatsen.
Want wil nu ook een doorvoer maken voor lijn/ketting de ankerbak in, en als ik naderhand alsnog een lier monteer moet dat weer aangepast worden.

Maar inderdaad, ik heb geen compacte (kaapstander)liertjes kunnen vinden welke handbediend zijn.
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 10 dec 2014 08:56 #578775

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
"Handje patent" oftewel met slinger. ;)
Voor touw en ketting
Doorsnee: 13cm. hoog: 9cm.

Bijlage 025_22A.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 10 dec 2014 08:57 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 10 dec 2014 18:52 #578903

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Hee ALbert..dat gaat er op lijken :)

Heb je misschien ook een merk of type waar ik eens op kan googlen?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 10 dec 2014 19:04 #578906

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 10 dec 2014 19:24 #578909

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
@Arthur,zal morgen proberen het merk te achterhalen.
@Noballast, hoe hoger de kaapstander, hoe eerder de schoot er achter haakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 10 dec 2014 19:41 #578913

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Albert dat laatste kan ik beamen. Met mijn elektrische versie van de MUIR gebeurd dat best regelmatig.

Nu maakt het denk ik ook uit hoever de lier naar achter staat. Bij mij is dat nogal ver naar achter omdat de ketting naar de bilge geleid wordt.


Bijlage IMG_2023.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 10 dec 2014 19:42 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 10 dec 2014 19:53 #578914

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Deze dan

Bijlage ScreenHunter_03Dec.1020.52.jpg niet gevonden



Bijlage ScreenHunter_04Dec.1020.52.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 11 dec 2014 10:42 #579016

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Mijn kaapstandertje komt van: Simpson Lawrence.
Maar die van Bram6 ziet er ook niet slecht uit.
Laatst bewerkt: 11 dec 2014 10:42 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 14 dec 2014 16:03 #579680

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Dit zijn inderdaad de soort handmatige ankerlieren die de voorkeur hebben :)

Enkel nu nog eentje 2de hands zien te vinden.... :blink:
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 14 dec 2014 16:15 #579687

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 14 dec 2014 17:27 #579696

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Ik doe het gewoon zonder lier, wat een gedonder die tenenstoter op het dek en het zijn tenslotte geen mammoettankers waar we op varen he zo zwaar zijn die ankertjes niet en ik heb de ankerketting vervangen door loodlijn voldoet prima en geen beschadigingen meer van ketting over het dek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier versus kaapstander 14 dec 2014 17:46 #579702

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
grover schreef :
.... en ik heb de ankerketting vervangen door loodlijn voldoet prima en geen beschadigingen meer van ketting over het dek.

Met de vlijmscherpe japanse oesters in zeeland is een voorloop ketting toch wel erg goed voor je nachtrust. Lijn kan in één nachtje zomaar zijn doorgesneden.
Laatst bewerkt: 14 dec 2014 21:16 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl