Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Afsluiter draait mee & meer problemen.

Afsluiter draait mee & meer problemen. 03 dec 2014 22:16 #577153

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Mijn boot logeert voor het eerst op de wal. Voorheen hoefde ik minder straf de boot winterklaar te maken, ook wegens een zeer goed geisoleerde motorruimte en een klein kacheltje wat ik op 1/3 van het vermogen liet werken.

Ik heb twee zaken in de boot die er nu eenmaal bijzaten bij de koop: een watermaker en een dieselgenerator.

De laatste werkt niet meer, de eerste heb ik nooit gebruikt en vorm ook al een probleem op zich voor het winterklaar maken, maar dat later.

Bij het losdraaien van de deksel van de wierpot

Bijlage wierpot.jpg niet gevonden



draaide helaas niet de deksel maar de hele wierpot een graad of 15 schat ik: moet betekent dit?Wierpot en afsluiter lijkt een samengesteld geheel, de afsluiter zit onder de wierpot, en deze zit weer rechtstreeks op de huiddoorvoer. (of de afsluiter is een huiddoorbvoer met afsluiter)

Ik wist niet dat het zwarte ding wat ik ergens wel op de boot heb zien liggen een zogenaamde wierpotdeksel sleutel is, en heb eerst met een hamer met kunstof kop geprobeerd de deksel in beweging te krijgen. Daarna dacht ik slim te zijn en inderdaad met een kleine lijmtang kreeg ik de wierpot zelf in beweging in plaats van de deksel.
De wierpot lijkt me hetzelfde (type) als op de foto.
Laatst bewerkt: 03 dec 2014 22:40 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter draait mee & meer problemen. 03 dec 2014 22:28 #577160

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
En dan nog een probleem: de Fischer Panda dieselgenerator start niet meer, maar ik kan wel op de accu natuurlijk het ding laten lopen op lage snelheid.
Hij moet ook winterklaar, ook al staat er nu op de wal voorlopig wel een klein kacheltje in de motorruimte die goed geisoleerd is, maar natuurlijk aan de onderkant niet, en dat is op de wal natuurlijk een flink koud vlak.

Ten eerste moet ik inderdaad eerst nog de deksel van de wierpot zien los te krijgen, ten tweede: hoe spoel je het zout water circuit door? Op de startaccu? Dat duurt volgens mij eeuwen.

Een technicus heeft gezegd dat de generator waarschijnlijk door zoute lucht gecorrodeerd is in de kop, kosten 2000 Euro voor reparatie.
Laatst bewerkt: 03 dec 2014 22:28 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter draait mee & meer problemen. 03 dec 2014 22:32 #577161

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
De motor had ik al in de antivries gezet, en vandaag de impeller eruit gehaald: oef!! Dat ging zeer moeilijk. Ook moeilijk bij de komen. Door aan de impeller bladen te trekken met grote kracht, met afwisseling van het trekken aan diverse kanten (lamellen) met grote kracht, kwam het ding met 1/10 millimeters naar buiten en uiteindelijk los.
Is dit normaal? Impeller is nu twee jaar oud, dus er gaat een nieuwe in in het voorjaar.
Laatst bewerkt: 03 dec 2014 22:33 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter draait mee & meer problemen. 03 dec 2014 22:38 #577162

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Iemand verstand van water makers?
Er zit een Spectra Newport 400 in, eerste type.
De boot is uit 2005, en gekocht in 2008. De installatie was "gepickled".
Nu blijkt dat dit maar een half jaar goed blijft.
Ik neem aan dat het membraan (reverse osomose) (meer dan 700 Euro) naar de galamiezen is.
Mij idee is om het ding te ontmantelen en de pickling eruit te halen.
Op die manier kan hij met nieuwe filters en een nieuw membraam in werking worden gesteld als het ooit gewenst is, en heb ik er geen omkijken meer naar in de winter.
Misschien het beste om de clarck pump thuis op te slaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter draait mee & meer problemen. 04 dec 2014 00:18 #577180

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Je kent je eigen kracht niet, blijkbaar. Iets meer takt en beleid lijkt me een goed motto.

Kan je aangeven welke motor of impellor je hebt?
In mijn motor (Yanmar) is de pomp ook erg lastig open te krijgen. Het verwijderen van de impellor gaat echter vrij normaal als je met een tangetje het middendeel vastpakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter draait mee & meer problemen. 04 dec 2014 00:31 #577182

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
pieter2 schreef :
Je kent je eigen kracht niet, blijkbaar. Iets meer takt en beleid lijkt me een goed motto.

Kan je aangeven welke motor of impellor je hebt?
In mijn motor (Yanmar) is de pomp ook erg lastig open te krijgen. Het verwijderen van de impellor gaat echter vrij normaal als je met een tangetje het middendeel vastpakt.

Motor is ook een Yanmar: een 4JH4. De deksel van de impeller ging er gemakkelijk vanaf. Het was echt de impellor met zijn gekartelde binnenkant die er moeilijk vanaf ging.
Het middendeel kreeg ik geen vat op.
Laatst bewerkt: 04 dec 2014 00:31 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl