Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voetrail weer mooi maken

Voetrail weer mooi maken 29 nov 2014 15:46 #575741

Weet iemand hoe je een geanodiseerde voetrsil weer mooi kunt maken? Ik heb enkele krassen er op, de zwarte laag is er af en je ziet het kale, onbeschermde aluminium.
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voetrail weer mooi maken 29 nov 2014 16:17 #575750

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
google eens op anodiseren?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voetrail weer mooi maken 29 nov 2014 16:24 #575752

Dat is een goede tip.
Toevoeging aan mijn vraag: weet iemand een manier om beschadigingen aan een aluminium voetrail te herstellen ZONDER de voetrail te hoeven verwijderen?
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voetrail weer mooi maken 29 nov 2014 16:27 #575753

Makkelijkst: zwarte verf, duurzaamheid is meh...
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voetrail weer mooi maken 30 nov 2014 09:19 #575887

Corrosie hoef je niet zo bang voor te zijn.
Voetrails zijn van zeewaterbestendig aluminium en tenzij je galvanische corrosie krijgt door contact met bijv. rvs geen probleem als er een kras in zit.
Tenslotte hoef je een voetrail ook niet opnieuw te laten anodiseren als je er een stuk af zaagt.
Een krasje op je mast geeft toch ook geen corrosie?
Gewoon de kras camoufleren met een zwarte viltstift en af en toe bijwerken.
Wel een waterbestendige uiteraard.
Echte verf is lastig omdat dan de anodiseerlaag er af moet en/of je een etsprimer moet gebruiken.

Ad
Laatst bewerkt: 30 nov 2014 11:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voetrail weer mooi maken 30 nov 2014 10:22 #575905

Dank je Ad. Naar dat antwoord zocht ik
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Laatst bewerkt: 30 nov 2014 10:22 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voetrail weer mooi maken 30 nov 2014 11:05 #575926

Overigens kun je die viltstiftinkt nog duurzamer maken door de behandelde plek na drogen nog een keer met een hogere temperatuur na te behandelen.Wel goed het omgevende polyester afdekken.
Op de (zwarte) mast van mijn vorige boot ging die viltstiftplek daarmee minstens 8 jaar mee tot ik de boot verkocht.
Heb ik ook een keer gebruikt voor het (eveneens zwarte ) staartstuk van een buitenboordmotor.
Ad
Laatst bewerkt: 30 nov 2014 11:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voetrail weer mooi maken 30 nov 2014 11:12 #575931

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7154
Hmmm, is die viltstift ook te gebruiken voor grotere oppervlakken? Mijn voetrail heeft vast ook wel wat krassen, maar wat echt minder mooi is is dat het zwart geanodiseerde grotendeels verkleurd is naar allerlei schakeringen tussen zwart en aluminiumkleur in. Ik zou graag die hele rail weer egaal hebben...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voetrail weer mooi maken 30 nov 2014 11:21 #575932

Ik heb het op mijn motor een keer gedaan met 2 componenten matte metaalverf.
Super sterk en allesbestendig. Wel duur.

PB maar als je het merk wilt weten, moet ik even opzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voetrail weer mooi maken 30 nov 2014 12:08 #575949

ErikSnel schreef :
Hmmm, is die viltstift ook te gebruiken voor grotere oppervlakken? Mijn voetrail heeft vast ook wel wat krassen, maar wat echt minder mooi is is dat het zwart geanodiseerde grotendeels verkleurd is naar allerlei schakeringen tussen zwart en aluminiumkleur in. Ik zou graag die hele rail weer egaal hebben...

Als je zon heeele dikke viltstift neemt vast wel.www.123inkt.nl/Edding-850-perm...1-i20766-t54164.html
Maar ik begin er niet aan hoewel mijn voetrail ook aardig zijn zwarte kleur kwijt is.
En trouwens ...mag zwart nog wel in deze tijd :whistle: :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voetrail weer mooi maken 30 nov 2014 17:54 #576051

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Vorige winter mijn voetrailing laten herstellen op de scheepswerf in Bruinisse,
(1 stuk was helemaal kapot door galvanische corosie), daarna de hele voetrailing in, door de scheepswerf geleverde, primer, en daarna geschilderd met monourethane scheepslak. Het resultaat valt niet tegen, maar op plaatsen waar de landvasten eroverheen schuren is de verf er zo terug af.
Al bij al een redelijke oplossing maar niet zo gebruiksvriendelijk als een geanodiseerde voetrailing.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voetrail weer mooi maken 01 dec 2014 09:16 #576183

Wear and tear pads plakken waar de landvasten erover lopen.
www.georgekniest.nl/Catalogus/...ar+pads/product.aspx
Kan gewoon over de kale plak heen, zie je die ook niet meer.
Ad
www.wearandtearpads.com/new-home/applications/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl