Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Genuarail hol

Genuarail hol 14 nov 2014 09:59 #571059

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Mijn Spirit 28 krijgt deze winter een grote beurt. Ook het dek wordt geschilderd en daarom ben ik al het beslag aan het verwijderen. Ik heb de genuarails verwijderd en nu blijkt de onderkant van het profiel 'hol' te zijn. Hij zat nu gemonteerd met een soort band in de holling en butyl tpv de schroeven. Omdat ik op een paar plekken lekkage langs de schroeven had (denk dat de rail minstens 15 jaar niet los is geweest) graag jullie advies voordat ik de boel weer monteer.
Persoonlijk heb ik het idee dat een profiel met een vlakke onderkant makkelijker waterdicht te monteren is dan een holle, maar misschien heb ik het mis. Heb de draadjes over butyl al bestudeerd en wil het liefst met dat materiaal weer aan de gang. Ik hoor het graag.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 14 nov 2014 10:10 #571063

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Ik vind dit een slimme constructie. Op deze manier draagt de rail altijd op de buitenkant. Mocht er iets bolling in het dek zitten, zou een vlakke onderkant gaan "wippen" en uiteindelijk lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 14 nov 2014 12:28 #571103

die witte kit herken ik, die stopte de Spiritwerf (Bootbouwerij, eigenlijk) overal tussen.
Die rail zit er waarschijnlijk vanaf dag 1 op, dus een jaar of 40.

Als het nu pas lekt is het nog niet zo'n gekke oplossing....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 14 nov 2014 12:55 #571111

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Kijk zo had ik er nog niet naar gekeken. En inderdaad kan best wel eens de eerste keer zijn dat ze los zijn gehaald. De vorige eigenaar heeft er iig omheen geschilderd.
Hoef dus niet op zoek naar nieuwe rails. Nog tips voor wat betreft de bevestiging? Gewoon lekker vol stoppen met butyl en wat extra om de schroeven aan de onderkant? En zouden jullie dan ook de schroefkop voorzien van een beetje butyl (zat er nu niet op)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 14 nov 2014 12:58 #571112

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7154
Sisu schreef :
Persoonlijk heb ik het idee dat een profiel met een vlakke onderkant makkelijker waterdicht te monteren is dan een holle, maar misschien heb ik het mis. Heb de draadjes over butyl al bestudeerd en wil het liefst met dat materiaal weer aan de gang. Ik hoor het graag.

Ik denk dat het juist andersom is: als je de butyl (of andere kit) met een platte onderkant verwerkt dan druk je bijna alle kit er tussenuit. En dan is dus de minste beweging al genoeg om een scheurtje in de kit en dus lekkage te krijgen. Bij kit wil je juist een iets grotere ruimte waar de kit in blijft zitten. Door de flexibiliteit van de kit blijft het dan ook onder spanning goed dicht.
Zelf monteer ik alles aan dek daarom in gaten waar ik met een verzinkboortje (die je gebruikt om een schroefgat passend te maken voor een verzonken schroef/bout) het bovenste stukje wat opgeruimd heb. Op die manier krijg je nog wat meer kit rondom, waardoor het nog beter afsluit.

De schroefkop hoeft absoluut geen butyl op te zitten. Wat ik bij genuarails doe is alle boutjes erdoor steken en aan de onderkant elke bout een rolletje butylkit omheen te wikkelen. Dan heel voorzichtig de hele rails incl bouten in de gaten laten zakken. Daarna de bout bovendeks tegenhouden (zodat het boutje + butyl niet hoeft te draaien en onderdeks de moeren door een 2e man laten vastdraaien.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 14 nov 2014 14:22 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 14 nov 2014 14:19 #571133

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Dank Erik. Zo gaan we het doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 14 nov 2014 15:19 #571152

Je hoeft de rail ook niet over de hele lengte vol te zetten. Alleen wat rond de boutgaten is voldoende om het waterdicht te krijgen, en scheelt een hoop geklieder tijdens het aanbrengen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 15 nov 2014 07:46 #571279

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6477
komende winter ga ik nieuwe deckorganizers plaatsen en de bb motorsteun moet opnieuw geplaatst
mijn persoontje en kit is geen goede combinatie :huh:
kan je ook butyltape gebruiken, tussen de ring en het polyester?
in een reepje tape een passend gaatje maken en daarna een boutje er doorheen steken?
en mag je dit dan gelijk strak aandraaien?
ton mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 15 nov 2014 07:57 #571280

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7154
Ik gebriuk inderdaad ook butyltape. Ikheb een doos van 3M gekocht bij de autohandel.
Je kunt dat spul gewoon met je vingers in het juiste model ' kleien' want zo in de hand plak het maar een klein beetje, behalve als het te warm is. Je hoeft dus niet precies een stukje te maken en er een gaatje in te prikken. Gewoon een rolletje van rollen en die aan de onderkant om de schroef of bout heen. Bij voorkeur de bout niet meer draaien, want dan draai je een deel van de kit weer weg, maar dat hangt van de situatie af of dat mogelijk is.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 15 nov 2014 08:04 #571281

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6477

Bijlage deckorganiser.jpg niet gevonden



erik dank je wel
ik ga deze monteren
kan ik het beste de hele onderkant afplakken of alleen de gaten?
gelijk vast, of in 2 fasen?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 15 nov 2014 08:16 #571283

Alleen de gaten. De kit eerst een dag laten uitharden en dan vastzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 15 nov 2014 08:55 #571287

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Ik heb afgelopen winter mijn SP28 ook helemaal kaal gehad. Mijn genuarail was vlak een de onderkant.
Ik heb de boutgaatjes weer droog gemaakt door een stofzuiger op de gaatjes te zetten. Steeds een minuut per gaatje en dat enkele weken met enige regelmaat. Toen pas was het droog.

Butyltape is topspul!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 15 nov 2014 09:14 #571291

tcdehoog schreef :
erik dank je wel
ik ga deze monteren
kan ik het beste de hele onderkant afplakken of alleen de gaten?
gelijk vast, of in 2 fasen?
ton
De hele onderkant afplakken en zoals eerder gezegd een extra rupsje rondom de bouten. Het profiel moet wel over het hele oppervlak "dragen". Dat kan in 1 keer, natrekken hoeft niet. Butyl afsnijden en dat nog een paar keer herhalen. Het spul blijft redelijk kruipen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 15 nov 2014 16:11 #571427

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
ErikSnel schreef :
Ik gebriuk inderdaad ook butyltape. Ikheb een doos van 3M gekocht bij de autohandel.
Je kunt dat spul gewoon met je vingers in het juiste model ' kleien' want zo in de hand plak het maar een klein beetje, behalve als het te warm is. Je hoeft dus niet precies een stukje te maken en er een gaatje in te prikken. Gewoon een rolletje van rollen en die aan de onderkant om de schroef of bout heen. Bij voorkeur de bout niet meer draaien, want dan draai je een deel van de kit weer weg, maar dat hangt van de situatie af of dat mogelijk is.

Geheel eens. Heb afgelopen winter alles opnieuw met butylkit gemonteerd. Ook een holle rail. Alle gaten verzinkt. Heb toch ook bij de genuarail onder de boutkoppen een rupsje butyl gedaan, om corrosie te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 15 mrt 2015 20:36 #606027

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Na de genuarail is nu de overloop aan de beurt. Water kan van alle kanten 'in' de rail komen. Ik heb bij het demonteren overal foto's van gemaakt, maar hier net niet van. Maar volgens mij was et niet veel kit gebruikt. Had ook wel wat lekkage, maar niet meer dan bijvoorbeeld bij de genuarail. Wat is de slimste manier om dit weer terug te monteren? Hoe krijg ik voldoende 'druk' aan de bovenkant om met kit of butyl een afdichting te maken? Iemand een idee?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genuarail hol 16 mrt 2015 00:07 #606093

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Dit is wel een lastig profiel om waterdicht te monteren. Ik denk toch dat je met Butyl het beste resultaat krijgt, maar je zal rondom de bouten flinke 'dotten' moeten gebruiken denk ik.

In het algemeen: een boot hoort niet te lekken, niet van het water waar je in drijft en ook niet van regenwater.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl