Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: dubbelgebruik uitlaat

dubbelgebruik uitlaat 31 okt 2014 15:10 #566412

Kan ik ongestraft op het uitlaatsysteem van mijn MD6A de uitlaat van mijn standkachel aansluiten?? of zijn daar andere alternatieven voor...

Thomass
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 31 okt 2014 15:23 #566417

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Dat mag niet, Door het drukverschil op de uitlaat als de motor draait kan je standkachel defect gaan. ook kan je als je de aanvoer van lucht van binnen haalt uitlaatgassen in je boot krijgen.
De kachel moet altijd een eigen uitlaat hebben.
Laatst bewerkt: 31 okt 2014 15:28 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 31 okt 2014 15:23 #566418

ik heb geen idee wat jij als een straf zou beschouwen....
maar de motor injecteert water (koelwater) in de uitlaat.
er is een beste kans dat dat dan ook in de uitlaat van je kachel komt (het is eigenlijk wel zeker).
en dan zit je kachel vol water.

is dat een straf?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 31 okt 2014 15:43 #566430

Tja, straf is een weekend de boot uit het water en dus niet zeilen, om een doorvoer voor de uitlaat standkachel in de huid te boren.

Het was even een idee wat ik kreeg, maar kon niet zo gauw aan de gevolgen denken.
concreet is het dus geen optie.
Eigen uitlaat, houd in dat ik de boot op de wal moet (laten) zetten.
dus daarvoor wacht ik wel tot het echt geen zeilweer meer is.

Thomass
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 31 okt 2014 15:45 #566432

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Thomss schreef :
Tja, straf is een weekend de boot uit het water en dus niet zeilen, om een doorvoer voor de uitlaat standkachel in de huid te boren.

Het was even een idee wat ik kreeg, maar kon niet zo gauw aan de gevolgen denken.
concreet is het dus geen optie.
Eigen uitlaat, houd in dat ik de boot op de wal moet (laten) zetten.
dus daarvoor wacht ik wel tot het echt geen zeilweer meer is.

Thomass

zou je prima in het water kunnen doen, die uitlaat komt ver boven de waterlijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 31 okt 2014 15:46 #566434

een kacheluitlaat zit meestal ver boven water, op de spiegel, soms op de zijkant.
daarvoor hoeft de boot er niet uit, toch?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 31 okt 2014 16:02 #566442

Zijkant,... daar heb ik niet eens aan gedacht.. moet ik straks maar eens naar kijken...
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 31 okt 2014 20:30 #566541

Bij mijn Spirit 28 zit deze op het vlak tussen kuiprand en de spiegel. Dus ver boven de waterlijn. De uitlaat heeft verder een kapje om regenwater buiten te houden. De uitlaat moet m.i. ver boven de waterlijn zitten om de kans op water naar binnen te vermijden. Mij lijkt toch dat een dergelijke plaats je eerste gedachte is als een combinatie met de motoruitlaat niet mogelijk is. Bij mijn kachel (Truma)is overigens de luchtinlaat buiten om de uitlaat via een dubbelwandige slang.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 31 okt 2014 20:35 #566544

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Op de il Cigno zit de in/uitlaat op de buitenkant van de kuiprand, dus boven het gangboord. Maar het hangt natuurlijk helemaal af van de plaats van de kachel en de indeling van je boot wat wel en niet mogelijk is. Bedenk ook dat, als de kachel niet in gebruik is, de uitlaat vaak door een afdekkapje moet worden afgesloten tegen inkomend buiten- en regenwater. Op de zijkant van de romp moet je daar wel bij kunnen. En de kans dat er golven tegenaan slaan lijken mij ook erg groot, daar moet het wel tegen kunnen.

Edit: SoM heeft dezelfde kachel/uitlaat lees ik. En dus ook dezelfde argumenten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 31 okt 2014 20:36 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 01 nov 2014 10:02 #566653

De uitlaat van de kachel aan de zijkant van de boot (ook al zit hij op de kuiprand)wat je inderdaad nogal eens ziet geeft wel het risico dat er bij grote hellng of platslaan water in komt.
Hetzelfde geldt voor de motoruitlaat.
Het beste is gewoon de spiegel .
Overigens zou ik zelfs daar een zwanehals in de uitlaatslang leggen om het binnenkomen van water uit te sluiten (net als bij de motoruitlaat).
Trouwens, een kacheluitlaat aan de zijkant is ook niet echt fijn voor een buurman als je in een pakje ligt.Zijn polyester vindt het niet echt leuk en het maakt ook meer herrie dan in de spiegel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 01 nov 2014 10:36 #566662

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Bij mij zit de uitlaat van de kachel aan de zijkant, vrij hoog.
Heeft me al een dure fender gekost... (lek gesmolten)
Zit nu een rood reflecterend plakbandje aan de zeereling als houvast om daar geen fender te hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 01 nov 2014 10:45 #566664

Yellow Boat schreef :
Trouwens, een kacheluitlaat aan de zijkant is ook niet echt fijn voor een buurman als je in een pakje ligt.Zijn polyester vindt het niet echt leuk en het maakt ook meer herrie dan in de spiegel.Ad

Dat is een zeer waardevolle tip. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden.. Dank je wel

Thomass
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 01 nov 2014 10:53 #566666

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1108
Er zijn rvs kacheluitlaten in een bochtje, die kun je hoog aan se zijkant vastmaken. Dan hoeft de buurman geen last te hebben, behalve je achterbuurman natuurlijk.
Wel even uitkijken dat je dat doet op een plaats waar geen golven overheen rollen of onder water komt natuurlijk.
Voor spatwater en vooral tegen het inrkuipen van spinnen kun je er een (opvallende) stop in doen.
Uitlaatslang wordt heet dus uitkijken wat er tegenaan kan liggen en goed isoleren met het juiste spul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 01 nov 2014 20:02 #566736

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
zo dus


Bijlage DSC03933.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 02 nov 2014 12:00 #566877

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Er worden twee typen kachel uitlaten besproken hier, die ieder hun eigen eisen stellen.

Het type wat o.a. Botervis noemt is alleen een uitlaat, waarvan de slang heet wordt en ook het uitstromende uitlaatgas vrij heet is. Dit stelt eisen aan de slangisolatie en aan de positie van de uitlaat. Deze uitlaat is af te dichten met een stop.

De uitlaat die Spirit of Mary noemt (en ik ook heb) is een combinatie van een luchtinlaat en een uitlaat. Dat is een dubbele slang waarvan de buitenste de luchtinlaat is en de binnenste de uitlaat. Deze slang wordt daarom aan de buitenzijde niet heet en de uitlaatgassen worden gekoeld. De in/uitstroom opening is daarom ook gewoon van kunststof kan worden afgesloten met een speciaal kapje.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 02 nov 2014 15:06 #566907

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Zoiets heb ik hier ook nog ergens rondslingeren.


Bijlage DSC03927.jpg niet gevonden



Bijlage DSC03928.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 12 dec 2016 19:14 #791431

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
ilCigno schreef :
Er worden twee typen kachel uitlaten besproken hier, die ieder hun eigen eisen stellen.

Het type wat o.a. Botervis noemt is alleen een uitlaat, waarvan de slang heet wordt en ook het uitstromende uitlaatgas vrij heet is. Dit stelt eisen aan de slangisolatie en aan de positie van de uitlaat. Deze uitlaat is af te dichten met een stop.

De uitlaat die Spirit of Mary noemt (en ik ook heb) is een combinatie van een luchtinlaat en een uitlaat. Dat is een dubbele slang waarvan de buitenste de luchtinlaat is en de binnenste de uitlaat. Deze slang wordt daarom aan de buitenzijde niet heet en de uitlaatgassen worden gekoeld. De in/uitstroom opening is daarom ook gewoon van kunststof kan worden afgesloten met een speciaal kapje.

Timo,
Heb jij meer foto's van jouw uitlaatsysteem zoals het bij jou zit en misschien ook nog een adresje waar ik dit soort buis kan kopen?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 12 dec 2016 20:44 #791468

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Voor foto's moet je even geduld hebben. Zo'n uitlaat koop je bijvoorbeeld bij een caravanzaak of een andere dealer van dit soort kachels, zoals deze.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 12 dec 2016 20:46 #791469

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
De link had ik inmiddels zelf ook gevonden en opgeslagen.
Ik wacht in spanning je foto's af. BVD
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 12 dec 2016 22:16 #791489

Zoek onder uitlaatslang (wallas kachel).
Die hebben daar speciale slangen en uitlaatdelen voor
Bijlagen:
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 12 dec 2016 22:22 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 13 dec 2016 06:18 #791514

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Met zoeken op Wallas uitlaatslang kwam ik ook op de Webasto uitlaatslang.
Belachelijk duur maar wellicht een beter toepasbaar alternatief voor mij.

Ik ga zoeken naar een goedkoper alternatief of misschien kan ik zelf wel zoiets voor elkaar maken.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 13 dec 2016 16:52 #791722

De Jong in Leiden heeft jaren geleden voor mij zoiets gemaakt.
Flexible RVS uitlaat slang. Daaromheen glasvezelkoord gedraaid en dit in een buitenmantel gestoken van een kachelluchtslang van 75 mm.
Kost geen drol en zit al jaren goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

dubbelgebruik uitlaat 13 dec 2016 17:59 #791759

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik zat zelf te denken om de bestaande uitlaatbuis met glaswol o.i.d. te omwikkelen en dan met aluminiumtape. Niet moeilijk en zonder meer betaalbaar.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl