Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Flamingo 18 Winter upgrades

Flamingo 18 Winter upgrades 15 okt 2014 10:18 #560487

hoi ZFers,

Ik heb een beetje advies nodig. Ik wil wat dingen op dek gaan monteren bij onze flamingo 18 maar weet nog niet wat en exact waar.
Op het moment hebben we lang de kajuitrand 4 curryklemmen. 2 geheel bakboord/stuurboord en 2 op 1/3 en 2/3 richting mn rails.
De 2 op de hoeken zitten heel onpraktisch en eigenlijk onder een verkeerde hoek.
De 2 in het midden gebruik ik voor mijn fokkeschoot die via een kleine rail aan beide zeile loopt.
1 meter van de kont zitten aan weerszeiden een sjorlier met camcleat voor de grootschoot.

Ik wil graag 1 of 2 liertjes gaan monteren maar de vraag is waar en hoe.
De liertjes wil ik gaan gebruiken als vallier en voor de fok of andere dingen die nog komen gaan.
Ik zat te denken aan deze liertjes www.allpa.nl/nl/w6-al.html.

Ik heb zitten denken aan 1 in het midden dan zou ik met 2 simpele blokjes plat op de mastvoet de 2 vallen naar het liertje voeren.
Maar de giekneerhouder zit dan mega in de weg waardoor ik deze na het hijsen niet meer kan gebruiken.
Ook de bruikbaarheid voor de fokkeschoot is hierdoor minimaal.

2e optie is 2 liertjes plaatsen op de plekken van de fokkeschoot-curryklemmen. Dan moet ik de 2 vallen op een iets andere manier organiseren.
En ik moet in zowel bovenstaand als deze optie iets als valstoppers hebben. Is een Curryklem hier sterkgenoeg voor? Maar waar zou ik wat moeten plaatsen. Vooral de route vanaf mastvoet.
En waar ga ik mn fokkeschoot klemmen.

Optie 3 is dat ik 2 liertjes een halve meter van de kajuit lang de kuis monteer met evt camcleat zodat ik pties over hou voor grotere zeilen zoals een lichtweer genaker.
dan zal ik alleen 2 valstoppers moeten hebben en hou ik mn fokkeschoot voor wat het is.

de afstand tussen kajuitrand en mast is ongeveer 30-40 cm
Vuidige valroute is als volgt:

Bijlage IMG_20140807_194416.jpg niet gevonden


via een opbouw blokje recht naar beneden naar blokje plat op de mastvoet deze blokjes moeten zowiezo vervangen worden de grote vraag luid dan door wat.

Bijlage IMG_20140807_194309.jpg niet gevonden


Na het hijsen zet ik de val weer vast aan een kikker in de mast.
Bij deze handeling verlies ik heel veel voorlijk spanning.

Het is niet van dichtbij maar een overzicht van de boot de klemmen zijn wel te zien

Bijlage IMG_20140730_173247.jpg niet gevonden



huidige fokkeschoot klem

Bijlage IMG_20140730_175212.jpg niet gevonden



op de 2 hoeken zitten gloetnieuwe curryklemmen die ik eigenlijk niet gebruik omdat ze niet onder de juiste hoek staan en ik dan niet vanaf de loefkant de fok aan kan trekken. Deze zou ik evt kunnen zetten dat ze wel goed functioneren of ik kan ze als val stoppers gebruiken. Maar wat plaats ik dan op die hoeken? Misschien hier ook een idee voor (blokje, ringetje, klemmetje) ik weet het nog niet.

ongeveer 30 cm vanaf de kajuit op de kuiprand zitten nu zwarte kikkers.

Dus bent u technisch creatief en heeft u nuttige tips zonder er een financiële uitdaging van te maken. Eventueel 2e hands maar goede staat is welkom. Zijn er mensen die nog oude valstoppers hebben liggen?


Op deze manier probeer ik ons "Kyliam" steeds een stukje op te knappen.
Laatst bewerkt: 15 okt 2014 10:34 door antonensaskia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flamingo 18 Winter upgrades 15 okt 2014 10:47 #560497

Link naar de liertjes werkt niet. Ik heb een erg goede en mooie barbarossa lier alhier te koop staan.

Ik heb ook mijn hele roef verbouwd. Vóórdat je het écht habdig hebt ben je wel wat denkwerk verder.

Wat helpt is eens lekker de havens afstruinen en kijken hoe problemen verschillend opgelost zijn. Struin dan ook eens de site van Harken af naar wat voor beslag er allemaal is (natuurlijk dan wel van een ander goedkoper merk kopen of op MP regelen, maar harken heeft een goede en overzichtelijke site!)

Teken vervolgens alle eens een beetje uit en deel het hier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flamingo 18 Winter upgrades 15 okt 2014 11:14 #560501

boarderbas schreef :
Link naar de liertjes werkt niet. Ik heb een erg goede en mooie barbarossa lier alhier te koop staan.

liertje:
de 3e lier. dus voor een schappelijk prijsje. en de krachten op ons bootje zullen toch minder groot zijn dan een 10 meter zeilboot oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flamingo 18 Winter upgrades 15 okt 2014 11:58 #560507

Zou denken dat een w5 al zwaar genoeg is toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flamingo 18 Winter upgrades 15 okt 2014 12:15 #560511

SB. schreef :
Zou denken dat een w5 al zwaar genoeg is toch?

of misschien die w6(met hendel) ik vraag me af hoe sterk dat kunststof is.
voordeel van w5(zonder hendel) is dat ik geen/minder probleem heb met ruimte onder mn giekneerhouder.
Laatst bewerkt: 15 okt 2014 12:15 door antonensaskia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flamingo 18 Winter upgrades 15 okt 2014 15:34 #560590

Die lier van mij was voor mijn onderlijkstrekker/reeflijnen bedoelt. Je boot aanschouwende lijkt me die prima passen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flamingo 18 Winter upgrades 15 okt 2014 17:19 #560627

Wat voor dimensies is deze lier?
Bootje is niet zo groot dus om nou een super big a** lier te plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flamingo 18 Winter upgrades 15 okt 2014 17:57 #560640

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Anton, zijn er toevallig geen klemmen geplaatst zodanig dat je de schoten eerst kruislings door de kuip moet leiden?

Weet dat Erik de Jong dat had omdat hij solo-varend anders de zaak niet makkelijk kon handlen
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flamingo 18 Winter upgrades 15 okt 2014 18:07 #560643

Nee de klemmen die er nu zijn staan allemaal om in vanaf de rail BB en SB een schoot te handelen.
En dan nog hoe ga ik mn vallen klemmen
Valstopper of evt die nieuwe curryklemmen naar de mast plaatsen?

En hoe denken jullie over 1 in het midden of 2 lings rechts net als de iets grotere scheepjes.
Laatst bewerkt: 15 okt 2014 18:23 door antonensaskia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flamingo 18 Winter upgrades 17 okt 2014 12:47 #561146

Anjo schreef :
Anton, zijn er toevallig geen klemmen geplaatst zodanig dat je de schoten eerst kruislings door de kuip moet leiden?

Weet dat Erik de Jong dat had omdat hij solo-varend anders de zaak niet makkelijk kon handlen

anjo heb je een linkje/voorbeeld ben wel benieuwd hoe dat er dan uitziet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 27 okt 2014 13:05 #564404

Easylock Mini valstoppers
drievoudig €139

VS

SUA mini jammer
drievoudig €94

welke van de 2 is het meest geschikt om te plaatsten tussen mijn mast en het liertje die in het midden komt te staan? deze moeten de vallen gaan klemmen.
1. grootzeilval
2. fokkeval
3. fok neerhaler/gierneerhouder/ mogelijk nog ooit een spinnaker/genaker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 27 okt 2014 21:06 #564702

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Wat ik op de foto's zie komt mij een beetje onlogisch over, maar dat kan aan mij liggen.

Is het niet logischer om de sjorliettjes te gebruiken voor de fokkeschoten? Je wil dan wel een klem hebben om je grootschoot in vast te zetten maar dat kun je hiermee oplossen. Deze blokken bestaan ook van HYE zoals jullie andere blokken en die zijn een stuk goedkoper (ook via MP rondkijken)

Je zou dan wel iets van een strip op je kajuitdak moeten maken tegen het schavielen.

Het liertje van boarderbass is dan prima voor je vallen. Ik heb hier nog wel een drievoudige stopper voor je liggen (easylock) voor een zacht zeeprijsje.
Laatst bewerkt: 27 okt 2014 21:07 door zeehond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 31 okt 2014 12:30 #566362

Ik ben niet gehecht aan die bruine blokken op de grootschoot.
en misschien is het idee om die 2 sjor lieren te gebruiken voor de fok wel goed.
maar voor een fok loopt de route inderdaad exact over die teak rand.

Maar een metalen stip misstaat volgens mijn wel.
ik denk dan ook er dan ook een ander blokje op mn rail moet komen.
want het huidige blokje (hout) draait niet mee naar achter. maar is echt bedoeld voor de route naar de klemmen op 1/3e en 2/3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 31 okt 2014 12:33 #566364

Komend weekend ben ik weg maar zal het weekend erop proberen nieuwe fotoos te maken voor meer overzicht.
en vooral van het railtje op het dek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 04 nov 2014 11:32 #567516

resumé tot zover

reeds aangeschaft of in het vooruitschiet.

1x 1speed liertje midden boven kajuit ingang.
1x 3voudige valstopper komt er aan.
1x fokkeboom om melk meisje te kunnen varen.

de blokjes die op mijn mastvoet zitten boot ik er af en komen aan weerszijde een degelijk blokje om de route te begeleiden naar de valstoppers

Nog aan te schaffen.

2x kleine slede met rechtopstaand blokje.
Veel langere schoten voor de fok, zodat deze op de sjorlieren bedient kan worden. (moet nog opgemeten worden)
1x Grootschoot combinatie met een klem op onderste blok. zodat de liertje vrij komen.

Zijn er tips voor de montage van de lier en stoppers?
Geheel door en door boren?
Hoe werk ik de binnenzijde af? Met een dopmoer of zijn er andere slimme afwerkt trucks.

Mn kajuit is niet bepaald hoog en zeker in het midden is een kopstoot gebied, dus uitstekende draadeinden wil ik hier niet hebben.
Laatst bewerkt: 04 nov 2014 12:14 door antonensaskia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 05 nov 2014 05:03 #567780

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Er gaan zes boutjes in de valstopper iets van m6schat ik. Dopmoeren kunnen ook aardige putten in je kop maken lijkt me. Een heel andere oplossing is om in een plaatje hout zes overmaats gaten te boren en dat over de moeren te laten vallen. Vastlijmen en je kunt later de valstopper nog demonteren met een dopsleutel. Eventueel een plaatje dun triplex er overheen om het netjes af te werken zodat de moeren uit het zicht zijn.

Als je een beetje platte moertjes zoekt hoeft het niet veel hoogte te kosten lijkt me.
Laatst bewerkt: 05 nov 2014 05:04 door zeehond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 05 nov 2014 09:08 #567815

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
ik heb inslagmoeren gebruikt, onder meer voor de bevestiging van de overlooprail op een teakhouten balk over de kuip. die rail zit met ik meen 17 bouten vast. ik ga er van uit dat dat wel houdt. berekeningen daarover kan ik niet maken. Als het tegenvalt, bout ik het door en door met forse carrosserieringen en moeren. De ring van de inslagmoer is uiteraard kleiner dan een carrosseriering met moer.
Voor de valstoppers en liertjes op het kajuitdak niet, want daar ga ik nog iets doen met isolatiemateriaal en een plafondafwerking, maar daar had het wellicht ook wel gekund.

Inslagmoer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 05 nov 2014 09:11 #567816

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Ik mag hopen dat je die inslagmoeren aan de onderkant hebt?
Zo niet, dat gaat dat echt niet houden ben ik bang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 05 nov 2014 09:21 #567820

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
natuurlijk. (Waar zijn de smileys op de IPad?)
Als ik op de kuipvloer onder dat balkje ga liggen, stoot ik mijn kop alleen aan de balk en niet aan de moeren (ook niet aan de inslagmoeren, want ik heb een sleufje van ~ 1,5 mm diep onder in de balk gefreesd waar die moeren in zijn gemonteerd en de bouten zijn precies op maat, zodat dat niet uitsteekt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 08 nov 2014 21:17 #569051

Moet je die moeren er echt i slaan of trek je die er in als je de bot aandraait?

Ziet er wel degelijk uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 09 nov 2014 21:41 #569405

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
in de teakhouten overloopbalk had ik ze er ingeslagen op de werkbank, toen de balk nog niet op de boot zat.
Zou ik met mijn kajuitdak nooit doen. als het materiaal te hard is, zou ik een klein gaatje voorboren voor elk puntje, dan is er een beginnetje, en dan aandraaien. maar dat is alleen mijn gedachte erbij, op die plek heb ik ze niet gebruikt dus daarmee heb ik geen ervaring.
Op mijn dak van balsa tussen dunne polyesterlagen zou ik de inslagmoeren niet gebruiken. balsahout is zo zacht, dat vertrouw ik niet. dan zou ik denken aan een plaatje stevig materiaal als drukplaat, maar dan kun je ook denken aan een plaatje metaal als drukplaat met schroefdraad erin getapt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 15 nov 2014 20:14 #571504

Vandaag wat klusjes gedaan op de boot.

Heel wat gecorrodeerde pop nagels uitgeboord.
En enkele blokjes terug op de mast gezet.
Deze zorgen dat de vallen netjes vanuit de mast naar beneden gaan.

Onder aan de mast voet de 2 zwarte blokken verwijderd. En uitgeboord om hier 2 blokjes te zetten om de vallen naar de valstovalstopper te leiden.

Bijlage IMG_20141115_161029.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20141115_161023.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 16 nov 2014 20:20 #571804

Liertje gereinigd

Voor

Bijlage IMG_20141116_195402.jpg niet gevonden



Na

Bijlage IMG_20141116_200928.jpg niet gevonden



Voor

Bijlage IMG_20141116_203723.jpg niet gevonden



Na

Bijlage IMG_20141116_203852.jpg niet gevonden



Kliertje draait zonder olie al soepel als een malle.
Vraag: wat voor olie kan in gebruiken?
Naaimachines olie
Ketting olie of moet ik iets speciaals gebruiken.

Groet anton
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 29 nov 2014 18:46 #575781

Vandaag weer wezen klussen op de boot.
Wat heb ik gedaan:

*Op de zalingen 2 extra ogen gemonteerd TV lazyjack
*montage punt giekneerhouder eraf geschroeft en terug geplaatst met pop nagels. ( daar zaten kennelijk minuscule parketjes in.)
*harpjes op mastvoet gezet voor de val blokjes.
*mast omhoog gezet en weer goed opgespannen.
*onderop de giek 2 ogen gepopt voor de lazyjack.
*lijnen van de lazyjack in elkaar geknoopt
Nu hopen dat het zeiltje er netjes invalt.
*grootzeil er afgehaald.

Nu heb ik eindelijk de ruimte onder mn mast om de lier en valstopper te passen.
Enige waar ik nog niet uit ben is:

Valstopper op plankje of direct op dek.
En zelfde voor de lier.

Wordt vervolgd

Bijlage IMG_20141129_150501.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flamingo 18 Winter upgrades 24 jan 2015 20:21 #590124

Vandaag weer een mooie klusdag.

Vandaag de montage punten voor de lier en valstopper geboord zodat ik precies weet hoelang mn bouten moeten zijn voor de montage.
Gaten weer netjes afgeplakt zodat het niet inwaterd.


Bijlage IMG_20150124_141746.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20150124_141919.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20150124_145723.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20150124_142214.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20150124_140945.jpg niet gevonden



Tevens mn valgeleide blokjes geplaatst.

Tijdens het testen van mn valstopper kwam ik er achter dat de huidige 6mm vallen niet klemde. Na testen met een 8mm lijn besloten om nieuwe vallen te scoren en de huidige vallen te gebruiken als schoten voor de fok.
En toen ik toch in Willemstad was meteen ook een nieuw grootschootblok met klem gehaald.

Bijlage IMG_20150124_174654_2015-01-24.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20150124_174729_2015-01-24.jpg niet gevonden



Nu nog een mooi sterk dun lijntje om eerst de oude vallen er uit te halen en de nieuwe en in te trekken.

Vraag wie kan er een een splitslus in vallen maken?
Ik kan het waarschijnlijk zelf ook maar om 40 euro te investeren in zo een setje buisjes was wat te veel. Misschien mag ik zo een setje lenen van iemand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl