Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lagers windvaan...

Lagers windvaan... 12 apr 2014 19:25 #505132

Ik heb een tweedehands windvaan gekocht, Windpilot Atlantik. Het roer draait in teflon lagers en ik ben bang dat het iets te stroef draait.

Ik heb er in navolging van de vorige eigenaar kruipolie in gespoten. Daarna pas realiseerde ik mij dat teflon en kruipolie niet samengaan. Vervolgens heb ik er teflon spray ingespoten in de hoop op verbetering. En misschien dat het in gebruik na continue draaien soepeler zal gaan.

Maar nu vraag ik mij dus af HOE soepel moet het roertje kunnen draaien??

Als ik het geheel horizontaal houd gebeurd er eerst niets, als ik dan een klein beweginkje maak zakt het roer vanzelf naar beneden. Is dat soepel genoeg??

Met groet,
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lagers windvaan... 13 apr 2014 06:07 #505181

Dit moet echt vrijwel wrijvingsloos kunnen draaien. Bij een verticale vaanas is dat nog extreem belangrijker dan bij een horizontale vaanas. Overigens lijkt mij de eerste een vrij nutteloos apparaat :S
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lagers windvaan... 13 apr 2014 07:03 #505190

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Staat misschien in de beschrijving. www.windpilot.com/Grafiken/pdf/bookhol.pdf
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lagers windvaan... 13 apr 2014 17:17 #505360

Noballast schreef :
Dit moet echt vrijwel wrijvingsloos kunnen draaien.

Misschien moet ik hem dan maar laten demonteren, kleine lasjes door laten slijpen zodat hij uit elkaar kan. Lagers opfrissen en misschien gelijk laten inkorten...

Of opnieuw op Marktplaats zetten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lagers windvaan... 14 apr 2014 17:17 #505808

Vandaag heb ik de Windpilot provisorisch opgehangen in een strak windje en alles liep perfect!

Wel ben ik tot de conclusie gekomen dat deze uitvoering ruim te groot is voor mijn bootje (Jeanneau Sangria). Dus heb ik hem ook al weer op Marktplaats gezet.

Een impulsaankoop, dus. Maar ja, was wel leuk om er mee bezig te zijn en als ik hem niet geschikt kwijtraak, dan ga ik 'm toch proberen! ;-)

Met groet,
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lagers windvaan... 14 apr 2014 17:22 #505813

Een navik is een mooi maatje voor jouw boot en werkt prima. Je zou ook her en der een oproep voor zo'n windvaan kunnen plaatsen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagers windvaan... 15 juni 2017 16:09 #843916

  • huubio
  • huubio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
hi Jan ik hen ook een sangria en ben ook op zoek naar een windvaan. heb jij meer info?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagers windvaan... 15 juni 2017 17:46 #843938

Huubio
Ik heb nu al een paar jaar een superlichte Mr. Vane en die bevalt goed. Ook al is het de eerste uitvoering, de XPRMNTL (experimental). Ik heb hem wel een beetje moeten verbouwen en gangbaar moeten maken, maar dat kwam ook door het geklungel van de vorige eigenaar denk ik. Ik kwam er aan via Marktplaats.

Het is geen RVS orkaan bestendige uitvoering, maar dat zijn mijn boot en ik ook nog ;-) niet.

Bootje ligt in IJmuiden, kom gerust eens langs.

Met groet,
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagers windvaan... 03 juli 2017 16:47 #848950

  • huubio
  • huubio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
hi Jan,
bootje ligt na twee jaar en een half weer in het water.
morgen wordt de mast gezet en woensdag gaan we hem trimmen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lagers windvaan... 03 juli 2017 18:22 #848980

Waar is hij het water ingegaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl