Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp?

albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 04 aug 2013 19:05 #421501

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Dag allen,

Ik sluip al een paar maandjes rond op dit forum zonder gezien te worden (hoop ik :)) maar nu heb ik toch echt een vraag waarvan ik hoop dat iemand mij daar mee kan helpen.

Ik liep tegen een Albin Viggen aan die er op het eerste oog eigenlijk best goed uit zag. Toen ik echter wat beter keek zag ik dat waar de metalen kiel is vastgemaakt aan de polyester romp er een scheur in de (vermoed ik) coating zat. (zie i.imgur.com/xBU1SHq.jpg ). Is dit iets waardoor je hard zou moeten wegrennen (wegvaren?) of...

Hoor het graag. Alvast dank voor het antwoord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 05 aug 2013 18:05 #421917

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 330
Kan je op internet vinden hoe de kiel van de viggen geconstrueerd is? Het lijkt me een oppervlakkige scheur, maar dat is van afstand en ik ben geen expert.
Ik ben benieuwd naar de reacties van anderen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 05 aug 2013 19:14 #421964

Als dat de scheiding is tussen de romp en een separate kiel dan lijkt me dit geen raar geval.. Kielbouten checken.. Indien deze er decent uitzien evt natrekken en de scheiding kitten en klaar..
Is dit geen scheidingsvlak dan niet wegzeilen maar laten staan.. Schade leidt vaak tot scheur aan de voorzijde en inwendige fractuur aan de achterzijde...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 05 aug 2013 19:23 #421969

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
dat is zo goed als zeker waar de romp overgaat in de kiel (polyester naar staal) dat zal je waarschijnlijk ook kunnen horen met kloppen (ander geluid)

randje schoonmaken, kitten en klaar....

voor zover zichtbaar op de foto ben ik er haast zeker van dat dit absoluut geen probleem geval is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 06 aug 2013 06:27 #422053

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Je kunt inderdaad de naad volgen naar de voorkant. Kielbouten nakijken/aantrekken en opnieuw kitten. Echt goed, "even"de kiel een cm naar beneden laten zakken , goed schoon maken , laag nieuw kit er tussen, op een paar mm na aantrekken, laten drogen en als het droog is natrekken en afwerken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 06 aug 2013 07:08 #422065

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Ik heb een Albin Viggen gehad, waarbij hetzelfde zich voordeed. Het betreft de overgang van romp naar kiel. Ik heb de "scheur" wat uitgekrapt en dicht- en vlak geplamuurd. Is niets om je druk om te maken.
De Viggen is een solide ontworpen en gebouwd bootje, wat ook nog eens erg goed vaart. Ik heb er altijd met veel plezier in gevaren en kan hem dus van harte aanraden.

Gr. Lars
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 06 aug 2013 11:03 #422142

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
proberen nog lekker wat af te dingen en gewoon kopen. Heel veel schepen met aangehangen kiel hebben dit probleem, gewoon oplossen zoals hierboven beschreven. ( uitkrabben en opnieuw kitten met flexibel blijvende kit en niks je kiel laten zakken en schoonmaken, dat gevecht ga je nooit winnen en zal om de zoveel tijd terugkomen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 07 aug 2013 16:23 #422702

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
hartelijk dank voor alle antwoorden! Het maakt me voorzichtig optimistisch dat het inderdaad geen problematisch iets is en vooral een kwestie van onderhoud is.
Het klopt inderdaad dat de naad/scheur over de hele breedte door loopt (zie ook i.imgur.com/ALRyZbU.jpg voor de andere zijde van de kiel).

Enige waar ik nu nog een beetje over twijfel is dat er onder in de boot wat water lag (zie i.imgur.com/uWkdJ2R.jpg ). Ik heb er op dat moment niet verder naar gekeken en bedacht me pas later dat de boot al een jaar op het droge lag en het dus of van een geknapte waterzak (was niet leeggehaald, kraantje e.d. werkten gewoon nog) of toch gerelateerd aan de kiel was (lijkt me niet maar je weet maar nooit :P). Vermoedelijk kom ik er alleen achter door er gewoon nog een keer goed naar te kijken maar misschien heeft iemand nu al een idee.

oh en Borg; als voormalige eigenaar van een Viggen; heb je nog goede tips? :)

Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 07 aug 2013 16:42 #422707

pascalz schreef :
Enige waar ik nu nog een beetje over twijfel is dat er onder in de boot wat water lag

De meeste verkopers maken dat meestal droog voordat er iemand komt kijken ;) Kan vanalles zijn tot en met condenswater of een kleine lekkage van boven. Staat geen olie op toch?

Als die kiel (kun je de staat van de bouten, scheuren in bodem bilge etc bekijken?) goed is zou ik me er niet druk over maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 07 aug 2013 18:45 #422762

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Nee er staat geen olie op en ik heb in de kajuit zelf geen vochtige plekken geconstateerd. Grappige was dat de verkopende partij zelf mij notabene erop wees :)

Er zit wel roest op de afsluiters, misschien wel noodzakelijk om te vervangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 07 aug 2013 19:24 #422788

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Je hebt een PB.

Gr. Lars
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 13 aug 2013 07:34 #425187

  • utflecht
  • utflecht's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Heb deze Viggen ook bekeken bij HMS.
Staat al zo'n 2 jaar te koop...ze zijn begonnen met een vraagprijs van 13.990 euro....en met tussenstapjes gezakt naar nu 6000 euro.

Zou compleet 'gerefit' moeten zijn maar ik kreeg meer de indruk dat het een cosmetische behandeling was om de verkoop te bevorderen.

De romp ziet er wel goed uit maar aan dek is er om het dekbeslag heen geschilderd (niet losgehaald en opnieuw gekit dus)
Ook de voetlijst met de romp/dek verbindings bouten is uitgespaard in de verf die overigens op meerder plaatsen aan dek al loskomt vanwege de slechte hechting. Gaat dus op meerder plekken gebeuren.

Het interieur is ook geschilderd maar zo te zien zonder afplakken.
De witte verf zit ook op de houtpanelen; niet erg professioneel.

Ook de raamrubbers zijn al door het weer aangetast.

De BB motor wordt aangeprezen als vrijwel nieuw maar is wel 12 jaar oud ;)

Maar ook die naad tussen romp en kiel verbaasde me omdat het onderwaterschip met epoxy zou zijn behandeld.

Al met al wel een leuk schip maar naar mijn mening beslist de vraagprijs niet waard.
Laatst bewerkt: 13 aug 2013 07:52 door utflecht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 13 aug 2013 09:24 #425244

pascalz schreef :
hartelijk dank voor alle antwoorden! Het maakt me voorzichtig optimistisch dat het inderdaad geen problematisch iets is en vooral een kwestie van onderhoud is.
Het klopt inderdaad dat de naad/scheur over de hele breedte door loopt (zie ook i.imgur.com/ALRyZbU.jpg voor de andere zijde van de kiel).

Enige waar ik nu nog een beetje over twijfel is dat er onder in de boot wat water lag (zie i.imgur.com/uWkdJ2R.jpg ). Ik heb er op dat moment niet verder naar gekeken en bedacht me pas later dat de boot al een jaar op het droge lag en het dus of van een geknapte waterzak (was niet leeggehaald, kraantje e.d. werkten gewoon nog) of toch gerelateerd aan de kiel was (lijkt me niet maar je weet maar nooit :P). Vermoedelijk kom ik er alleen achter door er gewoon nog een keer goed naar te kijken maar misschien heeft iemand nu al een idee.

oh en Borg; als voormalige eigenaar van een Viggen; heb je nog goede tips? :)

Dank!

Het meeste water onderin boten komt van boven, door lekkende ramen, etc. Zeker als de boot al een jaar op de kant staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 21 aug 2013 19:10 #428913

  • utflecht
  • utflecht's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Gefeliciteerd!
Heb je nog wat van de prijs af kunnen krijgen?
Groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 10 okt 2015 14:56 #671092

  • Artpro
  • Artpro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
rg33 schreef :
Kan je op internet vinden hoe de kiel van de viggen geconstrueerd is? Het lijkt me een oppervlakkige scheur, maar dat is van afstand en ik ben geen expert.
Ik ben benieuwd naar de reacties van anderen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 10 okt 2015 15:00 #671094

  • Artpro
  • Artpro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Goedemiddag, misschien heeft iemand hier enige kennis hierover, BVD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 11 okt 2015 08:17 #671220

Je kunt het misschien hier eens proberen?
www.viggenklubben.com/
Is weliswaar een Zweedse club maar vrijwel alle Zweden spreken goed Engels en met Google Translate kun je ook van de website wel wat leesbaars maken.
Het beste naar het Engels vertalen want van Nederlands maakt google meestal niet veel soeps.
translate.google.nl/translate?...F&edit-text=&act=url
En een forum hebben ze ook:
translate.google.nl/translate?...F&edit-text=&act=url
Ad
Zojuist wel deze tekening gevonden op Google afbeeldingen.
Daarop kun je zien dat jhet gewoon een aaangeboute kiel is die tegen een uitstulping van de polyester romp is vastgebout.

Laatst bewerkt: 11 okt 2015 08:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 11 okt 2015 08:52 #671227

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1215
Mooie tekening!

Ik heb zelf een Albin Viggen en bij mij is de naad tussen de ijzeren kiel en de polyester 'stomp' ook goed zichtbaar. Geen lekkage. De naad was afgesmeerd met epoxy plamuur, maar de plamuur kwam gedeeltelijk los door roesten van het gietijzer. Dat is nu losgehakt.
Ik ben van plan om de naad weer glad te smeren met verdikte epoxy en dan een strook glasmat van circa 30 cm breed er overheen om te zorgen dat de naad niet meer gaat aftekenen.
De bouten zijn niet zichtbaar / toegankelijk van binnenuit, dat is afgelamineerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 11 okt 2015 09:07 #671230

Het beste kun je dan ingedikte epoxyhars en een flexibele epoxy harder gebruiken en geen versterking met glas gebruiken.
www.polyservice.nl/Poly-Pox-Li...oxyhars-p-16188.html
www.polyservice.nl/Poly-Pox-Harder-255-p-16175.html
Dan kan de naad een klein beetje "werken".
Een versterking met glasweefsel (nooit glasmat gebruiken met epoxy !) zou dat flexibele weer teniet doen en na enige tijd mogelijk losscheuren van de ondergrond..
Heb ik bij mijn vorige boot ooit gedaan en dat was na 10 jaar toen ik hem verkocht nog scheurvrij.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: albin viggen; scheur coating tussen kiel en romp? 11 okt 2015 19:40 #671391

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1215
Als dat voor jou 10 jaar heeft gewerkt ga ik het ook op die manier doen.

Glasmat was slordig geformuleerd, Ik bedoelde glasweefsel. Maar dat komt er dus nu niet op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl