Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waterwarmer door de zon.

Waterwarmer door de zon. 29 juni 2013 18:05 #411782

Een paar jaar heeft een experimentele waterwarmer achterop de boot gehangen.
Een houten doos met acrilaat(?) deksel, daarin eerst een showmodel zwembad verwarming.
Delen hiervan waren niet bestand tegen de optredende temperaturen.

Vervangen door een koperen pijp van 6mm rond.
Zomers genoeg voor 2 of drie douches per dag, ´s winters voor één.
geen isolatie en hier en daar wat kieren waar de wind vrij toegang had.
Het deed wat het moest doen.

Morgen een mooier en geisoleerd exemplaar maken.
Maar ´morgen´ ariveert nooit
Het cafeetje met: "Morgen gratis bier" heeft nog nooit iets weggegeven.

Maar op een kwade dag meert iemand een beetje verkeerd af en stoot de doos aan. De transparante deksel stuk.
Een schade van niks, maar toch verdwijnt de dader spoorloos.

´Morgen´word: Straks spullen halen en beginnen.
Ook dat schuift steeds een beetje op.
Het is ongekend koud en winderig.
Tot ver in Juni........Ja juni in Andalusia!!!!... de kachel nog aangehad in de vroege ochtend uren. En dat is dan gelijk wel makkelijk om even de boiler te warmen.

Maar eindelijk dan toch te warm om de kachel aan te hebben ook alleen voor warm water.

Nieuwe pijp gehaald, isolatie schuim (tot 75ºC !!!??) en een lexaan dekplaat en een clickson van 60º.
Hout als ondersteuning op een 90º gebogen stukje titan pijp.

Op het hout een plaat isolatie schuim, hierop de koperspiraal (30 meter).
Hierop isolatie waar ruimte voor de spiraal is gemaakt en hierop het lexaan deksel.

Het waterdeel van de pomp zit nu ook in de te warmen ruimte, het motortje steekt door de onderste schuimplaat en het hout. Is juist vanaf buiten bereikbaar.

In een werkplaatsje maken 2 uur werk, maar met minimal gereedschappen aan boord van een bootje 3 dagen.

Het funcioneert nu een paar dagen met weinig zon.
In een ochtend van 30º naar 49º. Met verbruik van warm water blijft het daarop zo´n beetje hangen.
De volgende dag begintemperatuur 35º, hoogste temperatuur 52º. En zo elke dag een beetje omhoog.
Met een paar mooie dagen zon en gebruik van warm water voor afwas en douches, schommelt de temperatuur tussen 63º en 41º.
Eigenlijk altijd ruim voldoende en warm genoeg water voorhanden voor 2 volwassenen.

Wel zie ik het schuim hier en daar wat vervormen. Dit duidt er op dat die 75º waartegen het schuim bestand is aardig benaderd wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 29 juni 2013 18:38 #411791

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Wordt er ook nog gevaren, gezeild?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 29 juni 2013 18:47 #411793

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Dertig meter koper? Hoe groot is die bak dan wel?
Ik neem aan dat een fotootje nog wel volgt B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 29 juni 2013 21:26 #411824

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ook ik lees dit met stijgende verbazing. 75 graden? Vast niet in Nederland. En een bak met 30 m buis zou op mijn bootje niet passen in ieder geval, dus ik neem aan dat die van Saeftinge ietsje groter is dan gemiddeld. Wat foto's zouden zeer helpen om eea te kunnen volgen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 29 juni 2013 21:52 #411826

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Ik ben ook benieuwd hoe dat er dan uitziet. Foto's zullen 'morgen' wel volgen...
;)
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 30 juni 2013 06:36 #411844

Heden ochtend wat foto´s gemaakt zoals hij op de boot zit.
Nog niet helemaal naar tevredenheid.
Het kan allemaal nog wat mooier, maar dat is lastig zonder het juiste gereedschap.

De maten zijn 58 cm breed, 61 cm hoog en 7 cm dik.

Het past best op een bootje van nog geen 10 meter, de pijp is ook maar 6 mm rond.

De reden dat ik toch voor direct het drinkwater warmen ben gegaan: Onvoldoende vertrouwen in temperatuur- en drukbestendigheid van zwembad materiaal.
Geen extra ´trap´in de warmte overdracht.
Het kan allemaal net even kleiner en simpeler.
voor de prijs maakt het niet zoveel uit, die blijft hoog.
Pompje 165 € ongeveer, schuim 4 €, lexan 30 €, koperpijp 90 €, bevestiging titan pijpje en hout waren ´gratis´ uit de oude doos.
Totaal, pakweg € 300,=

En die 75 º is IN de nu goed geisoleerde doos, dat lukt ook in NL, maar zal wat langer duren.
Hier lukte het met de niet geisoleerde doos ook bij 12º in de winter, maar in NL zal het zeker veel minder zijn.

Momenteel aan een steiger voor walstroom voor het flexje om de hoeken nog wat ronder te schuren.
Maar dat is een tegen valler, geen spanning op de contactdozen.

Zeilen is inderdaad een stuk minder, we hebben hier 3 soorten wind, te veel, te weinig, of uit de verkeerde richting.
Maar met het stijgen van de leeftijd, daalt de drang tot zeilen minimaal evenredig.
Het moet tegenwoordig vooral comfortabel zijn.

De hoogste temperatuur gisteren 66,5 º.
Vandaag om 09.30 lokale tijd 44º, laagste boilertemperatuur vannacht 38º
Het gaat er op lijken dat ik ander isolatie materiaal moet gaan zoeken, dat minimaal tegen 100º bestand is.

Het pompje maakt geen enkel waarneembaar geluid, moet met m´n oor tegen de doos om te weten of het draait.



Spiraal gewikkeld, met ´spaken´ aan elkaar vast gesoldeerd om het in één vlak te houden.



Voorlopig ´eind´resultaat. Met handzaagje min of meer in vorm gebracht.
De hoeken maak ik nog wat ronder wanneer er zin, tijd en gelegenheid is.




Draaibare bevestiging aan de onderkant.




Detail pomp en de wat vervormde isolatie. Laatste is moeilijk te zien op de foto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 30 juni 2013 06:49 #411846

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Mooi werk, Saeftinghe! Werkt naar mijn idee nog beter als je de buisjes zwart spuit of lakt. Wel met radiatorenlak ivm de hoge temp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 30 juni 2013 06:50 #411847

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Volgens mij zijn ze al zwart...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 30 juni 2013 07:15 #411860

Nu, na 45 minuten, 10.15 uur 51,5º, begonnen met 38º als minimum vanmorgen.
Het is wel een heel helder zonnetje vandaag, eindelijk.

Wanneer ´t pompje ingeschakeld wordt gaat eerst de temperatuur een beetje omlaag, het afgekoelde water in de slang, daarna stijgt het flink en zakt dan weer 2º vóór de volgende pompgang.
Het gaat met een golfbeweging omhoog en veel sneller dan verwacht.
En de echt warme dagen moeten nog komen, begin me een beetje zorgen te maken of de isolatie dit wel aan kan.
Maar die was maar 4 €.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 30 juni 2013 09:33 #411893

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Mooi gemaakt en het werkt goed zo te lezen.
Ben benieuwd wat er nog gaat gebeuren met die PIR/PUR.
Wat is dat voor een pompje?
Op een gegeven moment is de boiler 60°C, het pompje gaat dan continu draaien. Zit er ergens een overdruk- beveiligingsventiel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 30 juni 2013 10:37 #411907

Het oude prototype haalde wel eens die 60º en dan bleef het pompje draaien.
Met deze nog niet bereikt.

De boiler heeft gewoon z´n veiligheidsklepje naar buiten, is nog nooit in werking geweest.
Er stond over de pomp een veiligheids klepje dat water terug liet naar de tank bij te hoge druk. (Net even lager dan het ventiel van de boiler.

Een paar dagen terug een buitenboordwaterpomp aangeschaft.
Daar zit een ´bypass´ in, volgens de leverancierfuncioneert werkt dat als het oude veiligheids klepje.
De nieuwe pomp is nu drinkwaterpomp geworden, heeft konstantere druk wanneer niet de volle flow afgenomen wordt.
De oude pomp is gedegradeerd tot dekwaspomp.

Het pompje is een Jabsco circulatie pompje, magneet aangedreven zonder seal.
Werkt op spanning tussen 8 en 28 volt, instelbaar toerental, neemt (op 12 volt) 0,3 tot 1,5 A.

Het isolatie materiaal baart me wel een beetje zorg, geen idee van welk materiaal het is.
Van dat blauwe spul wat hier in de spauw van muur en dak gaat.
Wanneer de temperatuur te hoog wordt moest ik maar eens op zoek naar isolatie die voor boilers wordt gebruikt, waarschijnlijk PUR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 30 juni 2013 12:10 #411921

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3711
Indrukwekkend!
Uit je beschrijving maak ik op dat je een voorraadvat met water verwarmt met het water uit de spiraal.
Wat is de inhoud van dit voorraadvat en wat is de inhoud van de spiraal? (of lengte koperbuis en de binnendiameter)
Ik vind dit heel "Autarkisch"! Het zou in Nederland in de zomer redelijk tot goed moeten werken.
Erg mooi! Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 30 juni 2013 14:21 #411932

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Dat blauwe spul ( isolatie) heet waarschijnlijk Roofmate. Zoek daar de specificaties maar eens van op internet. Zoals de naam al zegt wordt/werd het voor dakisolatie gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 30 juni 2013 16:24 #411956

Peper,
Het voorraadvat is de boiler van ongeveer 25 liter.

Het pompje zuigt uit de koudwater ingang van de boiler (T stukje) en perst in de warm water uitgang (ook T stukje), via een 30 meter lange koperpijp van 6 mm (1/4 inch?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 30 juni 2013 17:53 #411988

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Mooi gemaakt hoor. Het is veel compacter dan ik gedacht had, past prima op een boot. Leuk om te volgen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 30 juni 2013 20:31 #412030

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Toevallig heb ik die zachtkoperen leiding hier ook liggen.
Ik meet overal 6,4mm en 1mm wanddikte.
Inhoud is dus 3000pi(0,22)²=456ml.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 15 apr 2017 23:52 #826551

Wanneer er "vanzelf" bijna altijd warm water is aan boord dan wordt het ook steeds meer gebruikt, met als gevolg dat hetgeen eerst ruim voldoende was nu als krap ervaren wordt.

Er was lange tijd water van voldoende temperatuur om te douchen wat later op de dag wanneer de zon tijd had gehad om het op te warmen.

Op zeker moment wordt er geen keteltje water meer verwarmd om de afwas te doen, dan wordt het warm water zonpaneel te klein.

Het is prettig wanneer er gewoon altijd warmwater beschikbaar is.

Een paar Heatpipe panelen besteld, de kleinste maat.
Die zouden meer kunnen dan het convectie paneel wat al jaren op de boot zit.
Eentje draaibaar aan de hekstoel geplaatst, nog geen water er door, er moesten een paar drieweg afsluitertjes aan, niet te krijgen hier in de buurt.

Bij het met de hand naar een goede positie zoeken werd de pijp waaraan ik het vast hield zo heet dat ik het snel neer moest zetten, er zat nog geen water in dus het ging snel.

Het hangt nu op z'n plek en werkt. Met een temperatuur vergelijk tussen boiler en paneel temperatuur.
Het pompje gaat draaien wanneer de paneel temperatuur hoger is dan de boiler.

Het convectie paneel verwarmt direct het drinkwater, het heatpipe paneel verwarmt de anticongelante, die dan weer die warmte afdraagt aan het drink/douche water.

Bij te weinig circulatie kan de temperatuur behoorlijk hoog oplopen, 135 graden in het paneel op zeker moment.

Naar keus kan ik ook de motor voorwarmen of, zonodig, als extra warmte afvoer gebruiken en via het kachel radiatortje zou zelfs overdag de boot ermee gewarmd kunnen worden.
Maar daar zal het zeker te klein voor zijn.

er zijn nu 5 bronnen om de boiler te verwarmen, walstroom, motor, kachel, convectie paneel en nu ook een heatpipe paneel.
Lijkt veel, maar valt tegen, walstroom en motor is zelden aan 't werk, kachel alleen in drie wintermaanden. In de praktijk moeten de zonpanelen het doen.

De panelen beinvloeden elkaar, het is nog even zoeken naar de juiste plaats om de temperatuur te meten en in te stellen.


Bijlage:

Bestandsnaam: Wamrwaters...ling.pdf
Bestandsgrootte:365 KB


Een paar jaar geleden waren meerdere mensen met warm water aan boord bezig, wat is daarvan geworden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterwarmer door de zon. 16 apr 2017 05:36 #826559

Linkje naar die heatpipe?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterwarmer door de zon. 16 apr 2017 06:59 #826563

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2444
Je bent wel goed bezig Saeftinge.

Ik heb warm water voor onze douche via een 35 liter olijfolie vaatje dat ik voor de mast heb staan en als douchezak fungeert. Dat vaatje is multi functioneel. Het is de vulopening ( diameter 130 mm ) voor het hele watersysteem. Handig want ik haal water met jerrycans. Is tegelijk decanteer / afscheider voor zware vervuiling in het aangesleepte water. Is ook het opvangvat voor mijn regenvanger zeil.
Ik heb het vaatje uit foodgrade plastic aan de buitenkant geschilderd met beits tot het een voor de Med lekkere temperatuur voor het water schept. Die camping douchezakken worden veel te heet en zijn bovendien niet schoon te maken.
Werkt uiteraard niet tijdens de winter, dan is onze houtkachel de bron voor heet water. Ook gratis. Een allu champagnekoeler (3liter ) vol water even op de kachel, dat hete water in het vaatje bij de rest storten en hopa, een lekkere temperatuur. Enige technische aan de hele zaak is een mini Shurflo wobbler pompje voor de douchedruk.
Wobbler pompje heeft als voordeel dat het water ook via gravitatie kan passeren om de hoofdtanks te vullen.

In 1977 deed ik een test met een solar waterverwarmer voor m´n huis. Dat was toen zo nieuw dat niemand er van gehoord had in onze gemeente. Ik had gelezen dat 4 dm² paneel voldoende was voor één liter water.
Maakte een 4 dm² groot test paneeltje. Isolatie, allu plaat met daarop koperbuis ( met warmtegeleidende pasta er tussen ) glas bovenop, kortom een echt mini paneeltje verbonden met een één liter vaatje.
Dat vaatje was een ex Solex olieblik en gewoon open. Het water circuleerde door thermosifon.
Zet de proefopstelling in de tuin op een keukenstoel. Richting Zuid. Kom ik terug van de arbeid blijkt het water weg te zijn. Ikke mijn toen 3 jarig zoontje eens goed de les geleerd. Hij moest van mijn spullen afblijven. De dag nadien hetzelfde grapje. Die kwajongen luisterde niet. Op Zondag de test herhaald, nu kon ik dat joch in de gaten houden. Bleek het water zo warm te worden dat het ging dampen, één centimeter water verdampt verbrak het gesloten circuit en dan ging het paneeltje gewoon stoom maken. Ik zie de damp nog uit het bovenste buisje spuiten. Eén liter water is snel weg op die manier.
M´n zoontje had niks te maken met het verdwenen water. Een engeltje is het nooit geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterwarmer door de zon. 16 apr 2017 11:02 #826625

Paradyske,

Zilantech.com

Lokaal kopen lukte van geen kanten, dus toch maar via internet.

Een heel plezierige manier van handelen, zeer snelle reactie en prima kwaliteit.

Pogingen om bij bedrijven die (de grote) panelen plaatsen iets te kopen of informatie krijgen wilde niet lukken.
Weinig klantgerichte mentaliteit als ik al antwoord kreeg.

Bij Zilan direct antwoord en zeer snelle levering.
Ik had op een paar weken gerekend. Op dinsdag 14.00 uur geld overgemaakt, donderdag iets na 11.00 uur een telefoontje: We hebben hier iets voor u uit China, binnen twee tot vijf dagen afhandelen, anders gaat het terug.
Wat gebabbeld met iemand van de customs en de volgende dag werd het bezorgd en kon ik de importkosten aan de bestuurder betalen.

De aansluit materialen ter plekke was vele malen lastiger aan te komen.
Een simpel driewegafsluitetje niet aan te komen
Laatst bewerkt: 16 apr 2017 17:35 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterwarmer door de zon. 16 apr 2017 11:25 #826628

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3090
Mijn complimenten voor de vindingrijke oplossingen.

Mijn oplossing is meer standaard. De boot heeft 400Wp aan zonnepanelen. Dat is nodig tijdens het varen, o.a. vanwege de elektrische stuurautomaat en uiteraard de koelkast. Maar voor anker heb ik op zonnige dagen ruim energie over. Die gebruik ik via de omvormer, die toch al aanwezig is, om de boiler elektrisch te verwarmen, net zoals dat aan de walstroom gaat.
Ik had het bij de aanleg van de installatie nooit zo bedoeld, maar het blijkt verrassend goed te werken. Het geïnstalleerde LiPO4-accupack is daarbij een voordeel, omdat het grote laad- en ontlaadstromen aankan en bovendien niet vol hoeft te zitten om de levensduur te verlengen.

Uiteraard geen energie-efficiënte oplossing, maar het is een luxe op basis van spullen die toch al aanwezig zijn.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterwarmer door de zon. 16 apr 2017 12:42 #826638

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2444
Eigenlijk heeft waarschijnlijk iedere liveaboard energie te veel tijdens de zomer.

De herfst en winter is het grote probleem.

Heb reeds enkele malen gevraagd naar ideeën om de overtollige energie nuttig te gebruiken, er is echter nooit een antwoord gekomen dat voor ons zin had.
De meest zinvolle is het gebruik van een elektrisch aangedreven watermaker, iets waar ik op mijn leeftijd en mijn toekomst niet meer aan begin.

Er zijn ook 12V verwarmingselementen voor boilers te koop. Dan hoef je niet via een omvormer te gaan. Warm water is eigenlijk voor de meeste zeilers in het zuiden nauwelijks nodig. Koud water zou eerder welkom zijn.

Nu we het over douchen hebben, hier in Griekenland heeft men in bijna alle kustdorpjes de gewoonte in zee te baden. Eén keer per dag, velen doen dat ook s´winters. Hoofdzakelijk oudere mensen, jongeren heb je zowat niet meer in Griekenland. De therapeutische werking van zeewater voor de huid is bekend.
Ik zie vaak dat op charterschepen mensen na een zwempje zich uitvoerig gaan staan schrobben met veel zeep en dan chemische reukjes aanbrengen. Daarbij gaan onmengen zoet water de plomp in. Ik vraag me altijd af hoe vaak die charterschepen water tanken.
M´n vrouw houd er wegens haar huidje wel van om één keer per dag te douchen met zoet water, naar ze zegt om het zout te verwijderen. Ze smaakt dan ook niet zout, kan ik getuigen. Ik lig per dag vaak uren in het water, spoel me nooit na met zoet. Gewoon afdrogen met de “ zouthanddoek “ klaar. Die zouthanddoek voelt aan als schuurpapier door het zout, schuurt het teveel aan bruin weg. In m´n landrot leven had ik last van eczeem, nu... alles prima. Zweten doe ik ook niet meer, integendeel, ik heb de indruk dat ik vocht opneem. ( uhum ) Ik vermoed dat de vele dermatologische problemen waar zovelen mee te kampen hebben te wijten zijn aan teveel chemisch spul aanbrengen.

Dan de vaat. Ik spoel direct na het eten de vaat met zeewater. Een zeewaterpomp bij de gootsteen is een godsgeschenk. De volgende morgen word de vaat gedaan. M´n vrouw gebruikt warm water ( onze houtkachel is sowieso aan voor de koffie en toast ) ik doe de vaat met koud water. Warm water is enkel nodig om stug vet te verwijderen maar dat is er niet bij een zeewater voorgespoelde vaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterwarmer door de zon. 16 apr 2017 18:01 #826703

Arcadia,

Dat verschil in energie behoefte tussen zomer en winter is best vervelend, ik heb voor de winter berekend en dat past goed, maar in de zomer heb ik twee keer teveel electra.

Op de vorige boot had ik een zelf gebouwde boiler met zowel 12V als 230V elementjes voor verwarmen, dat past heel goed.
Maar in deze zit af fabrikant een standaard boiler van 750W, dat is net teveel voor m'n omvormertje van 300Watt. En om daarvoor nu een prima ding te vervangen voor iets van 800Watt gaat zie ik ook niet zitten.

Het is ook niet zozeer noodzaak, maar meer een hobby om toch een beetje bezig te blijven met leuke dingen.
Dit is veel leuker dan geraniums water geven.
Er is nog zoveel uit te vinden wat het leven plezieriger maakt.



Ha.... OldBawley,

Je drinkt te weinig, vocht moet je oraal innemen, niet via de huid.

Warm water voor de douche wil ik zelfs met 45 graden buiten temperatuur hebben, dan lijken die 45 graden na het douchen lekker fris.
Laatst bewerkt: 16 apr 2017 21:01 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterwarmer door de zon. 16 apr 2017 18:30 #826708

OldBawley schreef :
Heb reeds enkele malen gevraagd naar ideeën om de overtollige energie nuttig te gebruiken, er is echter nooit een antwoord gekomen dat voor ons zin had.
Ik zet het om in warmte. Maar goed, daar heb je in de Med ook niet heel erg veel aan ben ik bang.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterwarmer door de zon. 20 apr 2017 09:21 #827818

Na een weekje experimentern met het juist instellen van de regelingen blijkt het toch niet alles goud te zijn wat er blinkt.
Met een aantal van die thermometertjes die mini en maxi onthouden is redelijk te meten wat er omgaat in de warmte overdracht.

De heatpipes doen dik wat ze behoren te doen, maar er is twee keer een warmte overdracht voor de warmte in de boiler zit.

De heatpipes verwarmen het koelwater in de warmtewisselaar/collector waar ze in zitten, daarna met vrij lange slangen (wel geisoleerd) naar de boiler en daar via de warmte wisselaar die ook vanaf de motor komt.
Dat geeft een behoorlijke beperking.
Daarnaast is ook het regelen wanneer het pompje moet lopen wat lastig door de vertraging in warmte overdracht.
De pompjes draaien alleen overdag en op zeer laag toerental, wat een zeer geringe consumptie van Amperes vraagt.

Wanneer het gaat om ALLEEN het boilerwater te verwarmen is aansluiting direct in het drinkwater circuit duidelijk beter dan via het antivries circuit.

Het convectie paneel is op die manier aangesloten en is véél directer met warmte levering en makkelijker te regelen.

Wat ik tot op heden heb kunnen waarnemen is dat de heatpipes met een iets kleiner paneel duidelijk meer warmte vangen dan het convectie paneel, maar dat dit grotendeels verloren gaat door de dubbele overbrenging.

Voorlopig blijft het zoals het geplaatst is, het levert voldoende èn ik kan er appart van de boiler ook de motor mee voorwarmen en de kachelspiraal gebruiken.

Ik heb nog een tweede Heatpipe paneel wat ik direct in het drinkwater circuit zou kunnen zetten.
Van direct in het drinkwater circuit verwacht ik véél meer opbrengst.
En met een beetje improviseren vindt ik ook nog een plaats om het op te stellen.

Een bijkomend verschijnsel is het verdorren van m´n geraniums, totaal geen tijd meer om ze water te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl