Heden ochtend wat foto´s gemaakt zoals hij op de boot zit.
Nog niet helemaal naar tevredenheid.
Het kan allemaal nog wat mooier, maar dat is lastig zonder het juiste gereedschap.
De maten zijn 58 cm breed, 61 cm hoog en 7 cm dik.
Het past best op een bootje van nog geen 10 meter, de pijp is ook maar 6 mm rond.
De reden dat ik toch voor direct het drinkwater warmen ben gegaan: Onvoldoende vertrouwen in temperatuur- en drukbestendigheid van zwembad materiaal.
Geen extra ´trap´in de warmte overdracht.
Het kan allemaal net even kleiner en simpeler.
voor de prijs maakt het niet zoveel uit, die blijft hoog.
Pompje 165 € ongeveer, schuim 4 €, lexan 30 €, koperpijp 90 €, bevestiging titan pijpje en hout waren ´gratis´ uit de oude doos.
Totaal, pakweg € 300,=
En die 75 º is IN de nu goed geisoleerde doos, dat lukt ook in NL, maar zal wat langer duren.
Hier lukte het met de niet geisoleerde doos ook bij 12º in de winter, maar in NL zal het zeker veel minder zijn.
Momenteel aan een steiger voor walstroom voor het flexje om de hoeken nog wat ronder te schuren.
Maar dat is een tegen valler, geen spanning op de contactdozen.
Zeilen is inderdaad een stuk minder, we hebben hier 3 soorten wind, te veel, te weinig, of uit de verkeerde richting.
Maar met het stijgen van de leeftijd, daalt de drang tot zeilen minimaal evenredig.
Het moet tegenwoordig vooral comfortabel zijn.
De hoogste temperatuur gisteren 66,5 º.
Vandaag om 09.30 lokale tijd 44º, laagste boilertemperatuur vannacht 38º
Het gaat er op lijken dat ik ander isolatie materiaal moet gaan zoeken, dat minimaal tegen 100º bestand is.
Het pompje maakt geen enkel waarneembaar geluid, moet met m´n oor tegen de doos om te weten of het draait.
Spiraal gewikkeld, met ´spaken´ aan elkaar vast gesoldeerd om het in één vlak te houden.
Voorlopig ´eind´resultaat. Met handzaagje min of meer in vorm gebracht.
De hoeken maak ik nog wat ronder wanneer er zin, tijd en gelegenheid is.
Draaibare bevestiging aan de onderkant.
Detail pomp en de wat vervormde isolatie. Laatste is moeilijk te zien op de foto.