Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lekkage opsporen

Lekkage opsporen 18 mei 2013 16:06 #397682

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Na de winterstalling bleek mijn boot water te maken, toen ik over de Loosdrechtse plassen voer. Het water stond in de vrij ondiepe bilge tot aan de vloer. Na het leeghozen, heb ik de boot een dikke week laten liggen in de box. Bij terugkomst stond het water weer tot de vloer. Ik kan niet zien waar het water vandaan komt. Hoe zou ik dit lek het beste kunnen vinden?
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 16:07 door mailman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 18 mei 2013 17:13 #397691

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Bij zoveel water zo je het haast moeten zien stromen / cq druppelen.

Hoe is het met de afsluiters en evt kielkast? Eventueel lekkage via de schroefas?

Heb je een idee dat dat het van boven of van onder de waterlijn komt?

Van boven evt met keukenrol opzoeken (geen crepe papier).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 18 mei 2013 17:29 #397695

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
van een goede kennis de volgende tip

smiddags een uurtje naar het lek luisteren.
op een gegeven moment heb je het gevond
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 18 mei 2013 17:37 #397697

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Komt zeer waarschijnlijk niet van boven. Motor heb ik gecontroleerd en een schroefas heb ik niet. Afsluiters heb ik gecontroleerd, maar zie niets. Het lijkt wel alsof het ook stopt, zodra de bilge vol zit. Het komt niet boven de vloer. Ik ga denk ik maar inderdaad gewoon met heel veel geduld luisteren en kijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 18 mei 2013 17:41 #397699

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
heb vorige week, na 6 mnd droogstalling, hetzelfde gehad, zij het minder water.Talkpoeder rond de afsluiters en onder de schroefaskoppeling gestrooid. Lekke vetkoordjes,iets aangedraaid,probleem over, grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 18 mei 2013 18:34 #397710

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Kijk eerst maar naar de afsluiters of er er niet een scheurtje in zit. Een kleine scheur laat ook maar minimaal water door. Zowel open als dicht controleren en het liefst ook de kant die je normaal slecht ziet met een spiegeltje of een stuk wc papier er omheen.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 18 mei 2013 18:37 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 18 mei 2013 19:06 #397715

  • Guust
  • Guust's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hetzelfde probleem.
Probleem was aansluiting waterpomp, koppel deze, voor winter, altijd los om alle water uit leidingen/slangen te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 19 mei 2013 06:31 #397744

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
In deze tijd, met die lage temperaturen,kan het natuurlijk ook van condens komen. Maar dan zou je plafond/dek wel nat moeten zijn als je aan boord komt!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 24 mei 2013 18:34 #399599

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Vandaag ben ik inderdaad lang gaan kijken na het meermaals droog maken van de bilge. Ik zie water naar binnen lopen in de bilge zelf, vlakbij de kiel tussen de binnenste en buitenste schaal van de boot. Er zit hier ruimte tussen de schalen. Hoe het echter tussen deze schalen komt, kan ik niet zien en ik ben ook even radeloos hoe ik dit ga vinden. Ik kan natuurlijk deze ruimte afdichten, want denk dat dit een onbedoelde scheur is, maar daarmee neem ik het probleem van water tussen de schalen niet weg.

Hoe ga ik nu verder onderzoeken om de oorzaak hiervan te achterhalen? Iemand tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 24 mei 2013 19:43 #399623

  • twilight
  • twilight's Profielfoto
Misschien kleurstof toevoegen aan water en dat aanbrengen op mogelijke lekkende plekken? Stond een tip in Practical Boatowner van deze maand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 25 mei 2013 05:23 #399658

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Die tip had ik van een vriend ook gekregen, alleen weet niet of het water van onder of boven komt en waar ik moet beginnen met gekleurd water te spuiten. Het dek en de rand zien er prima uit. Zijn hier specialistische bedrijven voor die dit snel kunnen opsporen met speciale middelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 25 mei 2013 06:47 #399684

www.lekkageservice.nl/ en nog veel meer op google
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 25 mei 2013 07:15 #399693

Wat je in de bilge binnen ziet komen kan natuurlijk nog "oude voorraad " zijn. Door het niveau in de bilge te verlagen loopt het daar weer naar toe.
Hoeveel water betreft het hier? Het kan immers ook condens zijn..
Bij dubbelwandige openboten is de truc er wat water met zeepsop in te laten lopen. Bootje ff ronddraaien en deze vervolgens metde compressor overdruk te geven via het aftapplugje.. Bij de lekkage komt er dat zeepsop bellen naar buiten.. Vaak is dat bij de aanhechting van de schalen bij de verstaging, bij de montage van de blokken, mastvoet etc. Bij je sunbeam werkt dat natuurlijk wat lastiger maar misschien inspireert dit je voor een voor jou werkbare methode.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 25 mei 2013 07:26 #399701

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Bedankt voor de tips. Er zijn inmiddels 7 hele volle teiltjes uit gekomen. Gewoon een huis, tuin en keuken teiltje van de Blokker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 25 mei 2013 07:49 #399709

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Als het water niet boven de vloer uit komt en de vloer ligt onder het wateroppervlak, zal het niet van buiten onder de waterlijn komen. Zie je het water ook lopen wanneer het droog is maar ook bij regen?.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 25 mei 2013 07:50 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 25 mei 2013 08:33 #399721

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Even terzijde een vraagje.
Weet iemand misschien hoe het draaipunt voor de ophaalbare kiel van een Sunbeam 27 (de boot van Mailman dus) er uit ziet. Is er ergens een schetsje voorhanden of te maken?
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 25 mei 2013 09:14 #399736

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Het water komt zowel bij droog als nat weer eruit lopen. Een schets van de kiel heeft de werf iig niet en de boot is iets te uniek om die op internet te vinden, maar je weet het nooit, misschien heeft iemand wel zoiets.

Ik kan lastig inschatten of et water buiten de boot, lager of hoger dan de vloer staat. Ik denk hoger, want ik zie door het gat van de kielkast het water hoger staan dan de vloer. Volgens de wet van de communicerende vaten, moet dit gelijk zijn aan het buitenwater, lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 08 juli 2013 10:31 #414044

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Ik denk de lekkage eindelijk gevonden te hebben. Het water kwam wat minder vaak binnen, leek het en was zelfs enkele dagen droog. Afgelopen weekend, zag ik langzaam water binnenkomen, toen ik op iets onrustiger water lag. Het lijkt erop dat het water door de ophaalbare kielkast omhoog komt, door de golven buiten de boot. De kielkast is open geweest, vanwege een reparatie en ik heb toen de kabeldoorvoer vrij gemaakt van gaffa tape (nog wel te zien op onderstaande foto). Dit was natuurlijk niet de mooiste oplossing, maar werkte blijkbaar wel. Wat zou een mooie manier zijn om een dergelijk gat goed af te dichten? Zelfs met het houten plankje bovenop de kielkast, komt er nog steeds water naar binnen, dus alleen een plankje helpt niet.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lekkage opsporen 09 juli 2016 07:08 #750895

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Ik besef me dat ik een heel oud topic van mijzelf naar boven haal. De bovengenoemde lekkage (water door gat van de ophaalbare kiel) heb ik echter nog steeds niet kunnen verhelpen. Mocht er dus iemand tips hebben hoe je dit goed kan afdichten, dan hoor ik het nog steeds graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage opsporen 09 juli 2016 07:41 #750902

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Zo te zien is de spindel met het staaldraad opgesloten in het bovenste deel van de kielkast. Het met tape afgeplakte deel waar de staaldraad tevoorschijn komt is open. Daar komt m.i. dus het water vandaan. Zorg dus dat dat deel van de kielkast goed wordt afgedicht met hoogstens een kleine doorvoer voor de staaldraad. Plankje er op schroeven met butyltape ervtussen, dan kan het altijd weer los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage opsporen 09 juli 2016 07:52 #750908

Een kleine "spoiler" aan de onderzijde van de bodem vlak voor de zwaardkast opening creeert een zuigende werking door het langstromende water waardoor het waterpeil in de kast zakt en de kans op lekkage minder wordt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lekkage opsporen 11 juli 2016 07:03 #751248

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Dank jullie wel voor de tips. De opening heb ik inderdaad verder dichtgeplakt en er zit een plankje op met afdichting. Helaas is de druk toch nog te hoog en gaat dit langs de lier toch de bilge in.

Het idee van Noballast vind ik wel een hele goede. Hoop dat dat bij mijn boot gaat werken, want snelheid is niet iets waar mijn boot bekend om staat :). Als hij het water uit is, ga ik het eens proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl