* Ik wel heb een Polar van mijn boot, dat kon door medewerking van de oorspronkelijke ontwerper en mijn aanschaf van de ORC software. Ik weet dus wat op papier onder de aannames van een VPP het maximum is;
* Leuk idee, een echt eigen volledig gecorrigeerde Polair. Echter stel mijn windset geeft een TWA van 40 aan en een TWS van 10 knopen en mijn log een bootsnelheid van 6 knopen. Dan ben ik het met je eens dat als ik consequent mijn uitlezingen gebruik ik uiteindelijk tot een "eigen" Polair kom inclusief alle correcties. Die Polair is dan vervolgens niet te vergelijken met de Polair uit de ORC software (VPP) waar al die correcties niet in zitten. Mijn uitlezingen van 40/10/6 zouden best wel eens in werkelijkheid 32/13/5,7 geweest kunnen zijn. Echter, zoals ik reeds stelde ... wel een manier om tot een heel eigen unieke Polar te komen welke in de loop van de jaren absoluut gaat aangeven wat de boot kan. (Althans met mij erop
)
Ik ben verder in de boeken nog meer afwegingen tegen gekomen voor de voors en tegens van TWA en AWA. De 2 voornaamste voor de een en tegen de ander zijn deze:
Geen TWA nemen:
Zeilers die teveel focus hebben op hun TWA kunnen perfecte TWA hoeken zeilen maar lopen dan het risico bij minder wind op ruimere koersen hun bootsnelheid te laten liggen. Dan kan het vaak een bonus geven door even te hoog te zeilen, snelheid pakken en dan weer af te sturen.
Geen AWA nemen:
Vooral bij planerende boten is het soms killing om de AWA achterna te scheuren. Als een planerende / glijdende boot een windvlaag krijgt zal de AWA heel erg gaan wisselen terwijl zulke stuurcorrecties absoluut niet nodig zijn. Eerder zeiltrim.
Voor de rest werd door de schrijver van beide stukjes aangegeven dat het grotendeels een "geloofsovertuiging" is en in de praktijk vaak blijkt af te hangen of de stuurman bijvoorbeeld veel in open bootjes heeft gezeild. Die hebben blijkbaar een voorliefde voor AWA.
Ik heb verder de instructies van Nexus en B&G bijvoobeeld eens doorgenomen. Die kunnen op het eerste oog alle correcties aan die we hier besproken hebben inclusief leeway en upwash. Toen ik weer eens zocht naar de prijs wist ik weer waarom ik ze eerder niet gekocht heb.
Eigenlijk hebben we het antwoord al lang op de vraag van de TS. Het antwoord is voor meesten onder ons TWA en wel onder de condities dat die betrouwbaar is. De onderliggende discussie nu lijkt te zijn "hoe" betrouwbaar en gecorrigeerd voor "wat"?
Wat ik mij ook bedacht is het volgende. Hoe nauwkeurig kan je de TWA aflezen op een analoge meter (wijzerplaatje). Stel je hebt een analoge en een digitale klok naast elkaar maar we vragen steeds aan de stuurman op willekeurige momenten om ons de TWA te geven vanaf de analoge meter. Hoeveel graden zal hij er dan gemiddeld naast zitten ten opzichte van de digitale uitlezing?
Hier hoeft geen antwoord op te komen (mag wel) maar ik wil er mee duiden dat er veel waarde wordt gehecht aan die TWA en in mijn ogen voor velen onterecht. Ten eerste omdat ik dus voorspel dat de output op zichzelf al onbetrouwbaar is, ten tweede omdat de vergelijking met je polair slechts voor een deel zinnig is vanwege het theoretische karakter van je Polair. En als derde punt komt daar de mogelijke foutmarge bij dat bij het gebruik van een analoge meter je er gemiddeld zo maar 2 tot 3 graden naast zit. En volgens mij hebben de meesten de TWA op een analoge klok staan maar daar kan ik mij in vergissen.
Wil je dan gaan vergelijken dan is de voordracht van D32 niet eens zo gek. Al je data uit de praktijk onder alle omstandigheden op slaan en dan uiteindelijk je eigen Polar maken. Dat geeft dan nog de beste vergelijking met je volgende prestaties ..... shit, had ik die data maar van de laatste 12 jaar van mijn boot.
Gr Michel