Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TWA of AWA??

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 12:00 #244973

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Wanneer mijn touwtjes goed staan , kan ik dus niet harder.

dat meen je niet he? ;-)
je kunt perfect stilliggen met alle touwtjes goed.
In de trimclinic doe ik soms een demonstratie 'opzij varen' (echt alleen dwars uit) met 'alle touwtjes goed'.....

het is
- de juiste TWA
- alle touwtjes goed
- de juiste snelheid voor de TWA en TWS

dan pas weet je zeker dat je de maximale VMG vaart.
En dan vasthouden die snelheid, op je telltales, helling, en voor wie het niet laten kan, de nietszeggende (want aan de wind altijd 27 graad) AWA ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 02 dec 2011 12:09 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 12:08 #244975

Je kan kletsen wat je wil, maar als mijn zeilen goed staan kan ik niet harder. (en dan heb ik het niet over VMG).

Het Zeilen gaat over het goed zetten van je zeilen op de voorliggende koers, zijn we dat wel eens?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 12:17 #244976

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
roozeboos schreef :
Je kan kletsen wat je wil, maar als mijn zeilen goed staan kan ik niet harder. (en dan heb ik het niet over VMG).

Het Zeilen gaat over het goed zetten van je zeilen op de voorliggende koers, zijn we dat wel eens?

Dit kun je niet menen... Goed is niet optimaal en daar gaat het om (optimaal/best is per situatie weer anders, en niet alleen afhankelijk van windtserkte, maatr ook zaken als golfhoogte etc. spelen mee)
Je weet pas of je zeilen echt goed staan als je alle info hebt, en die info omzet in de juiste trim.
Laatst bewerkt: 02 dec 2011 12:17 door BBWSR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 12:18 #244977

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Je kan kletsen wat je wil, maar als mijn zeilen goed staan kan ik niet harder. (en dan heb ik het niet over VMG).
Het Zeilen gaat over het goed zetten van je zeilen op de voorliggende koers, zijn we dat wel eens?

doe je het weer, twee keer zelfs: je gebruikt het woord 'goed'.
Dat is een relatief begrip, en daar zit ons (jouw en mijn) probleem.
'Goed' op zich zegt niet genoeg. 'Goed' staat in een context van jawel, TWA, TWS etc. Misschien kan jij zien wat 'goed' is, maar Whitbread-winnaar van Rietschoten had er een B&G TWA meter bij nodig, schrijft Erik net nog.... 'Goed' is het pas als je de maximale snelheid vaart bij de voorliggende koers en de TWA + TWS...
En als je die TWA en TWS niet weet kún je niet eens de maximale snelheid weten, want je performance diagram is obv TWA en TWS...

Goed is een relatief begrip zei ik.

Ter illustratie de volgende conversatie tussen een zieke en zijn bezoeker:
bezoeker: "hoe gaat het nou, gaat het goed"
zieke:"nou, goed, dat niet, maar het gaat wel beter"
bezoeker: "dat is toch fijn, het is toch goed als het beter gaat?"
zieke: "jawel, dat wel, maar het zou beter zijn als het goed ging"

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 12:19 #244979

oeps...
;0
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 12:25 #244982

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ISO788 Hans schreef :
oeps...
;0
hoezo oeps? het geluid van een vallend kwartje ? ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 02 dec 2011 12:25 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 12:54 #244991

Capolavoro schreef :
doe je het weer, twee keer zelfs: je gebruikt het woord 'goed'.
Dat is een relatief begript
zo bedoel ik het niet ,bekijk het Digitaal.

Wanneer je zeilen optimaal (beter kenmerk misschien) staan kan je niet harder.

Maar jij bepaalt als ik het goed begrijp aan de hand van een aantal gegevens of je scheepje optimaal vaart.
Is de bootsnelheid te langzaam voor een bepaalde TWS/TWA, dan is er wat niet in orde.
prima denkwijze wat mij betreft.

Maar wat is er dan niet in orde? Of er hangt een reddingsvlot aan je spiegel, je OWS hangt vol met mosselen, of je hebt een 300 kilo bemanningslid aan boord, of er zijn veel freaky golven OF:

Je moet je zeilen verstellen!!! -> omdat ze niet optimaal staan.

Meer kan je niet doen, lijkt mij, dan uiteindelijk de zeilen optimaal te trimmen.

Of je dan je gewilde snelheid haalt die in je polar/hoofd staat, is maar te hopen!

(Nogmaals ik heb het niet over vmg naar een bepaalde boei. Dat is een tactisch verhaal.)

Hen3: quote hersteld.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 dec 2011 16:21 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:01 #244995

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roozeboos schreef :
Wanneer je zeilen optimaal (beter kenmerk misschien) staan kan je niet harder.

Is de bootsnelheid te langzaam voor een bepaalde TWS/TWA, dan is er wat niet in orde.
prima denkwijze wat mij betreft.

in je eerste zin zeg je 'optimaal' en negeert verder even alle omstandigheden waaronder het dan optimaal is.... toen dacht ik dat je het nog niet begreep....
Maar in je volgende zin lijkt het of je het toch wel snapt!
Vooruitgang! ;-)

En nu mag jij mij eens uitleggen hoe jij ZONDER TWA bepaalt of je bootsnelheid optimaal is (en niet zeggen "dat weet ik gewoon").

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:09 #244998

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Wanneer je zeilen optimaal (beter kenmerk misschien) staan kan je niet harder.
Dit is niet volledig denk ik. Als je zeilen optimaal staan bij de snelste TWA (zie polair), kan je niet harder.

Tuurlijk gaat het polair ervan uit dat het maximaal haalbare snelheiden zijn bij optimale omstandigheden. Als je echter de vertraging voor emmers die achter je boot gebonden zijn als een vertragende factor ziet, vertragen die op alle koersen, niet alleen op die met de hoogste snelheid. Je verkleint als het ware de grafiek.

Ik denk dat de werkwijze is dat je, voor optimale bootsnelheid, je koers kiest aan de hand van je polair diagram (gebaseerd op TWA) en vervolgens je je zeilen optimaal trimt.

Ik heb het gezien op de trimclinic. Alleen grootzeil op de Capolavoro, alles redelijk optimaal getrimd en te hoog gestuurd (door alleen grootzeil). Alles leek goed, bootsnelheid 0 en ALLEEN maar verlijeren.
Het kolkte gewoon naast de boot.

Als je alleen kijkt naar AWA, kun je volgens mij niet het optimale uit je boot halen. Volgens mij doet Beauty hetzelfde, echter op gevoel. De boot loopt niet lekker (ongedefinieerd). AWA is goed, dus afvallen wat TWA is te hoog.

Dit is mijn lekenbegrip hiervan, op basis van 1 trimclinic en veel lezen. Op mijn boot heb ik niets van dit alles. Een polair heb ik niet eens. Ik ga echter toch eens kijken komend seizoen of ik er meer gevoel in kan krijgen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:18 #245001

Capolavoro schreef :
En nu mag jij mij eens uitleggen hoe jij ZONDER TWA bepaalt of je bootsnelheid optimaal is (en niet zeggen "dat weet ik gewoon").

Ik weet het niet, ik voel het! :laugh:

Nee, zonder gekheid, bij een wedstrijdje stuurt mijn maat, en stel ik de zeilen in. Nou hebben we nog maar weinig gewonnen, maar dat ligt natuurlijk aan de boot en niet aan de bemanning uiteraard... :S . Maar ik blijf bescheiden, en sta open voor alles.

Ik heb dus een stel tell tales opgeplakt, en door steeds met de schoten te spelen probeer ik steeds de beide zijdes goed te krijgen. Goed opletten dus, en net als de VOR bemaning(als ze gefilmd worden) blijven trimmen.
Mijn stuurman kan ook wel een beetje heen en weer sturen al dan niet expres, en dus blijf ik ook daarom trimmen. Behalve bij steady hoog aan de wind, dan moet hij zelf kijken en kan ik niet zoveel doen.

(Ik kan de TWS/TWA ook niet bepalen, we hebben geen elec. windmeter.)

Jij stelt dat wanneer de TWS/TWA verschuift, de zeilen ook (meestal) moeten verschuiven. Daar zijn we het eens.
Maar is het niet zo dat de AWA dan ook mee verschuift en dat je dus ook aan de hand daarvan de zeilen kan verstellen?
Ik zou het nog willen omdraaien, stel dat de TWA/TWS veranderen en de AWA niet, dan hoef je niks te doen met je zeilen!!!


Grr, dit forum kost me veel te veel tijd, ik ben gewoon aan het werk eingelijk...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:24 #245002

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Jij stelt dat wanneer de TWS/TWA verschuift, de zeilen ook (meestal) moeten verschuiven. Daar zijn we het eens.
Volgens mij stelt Thomas, dat als de TWA/TWS verschuift, je koers verlegd moet worden. Immers de koers de je tov de ware wind vaart bepaalt je max. snelheid.
Sterker nog, als de ware wind alleen draait, en je draait met je schip mee, dan verandert je AWA helemaal niet, en daarmee je zeilstand ook niet...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:25 #245003

Windbuddy schreef :
Dit is niet volledig denk ik. Als je zeilen optimaal staan bij de snelste TWA (zie polair), kan je niet harder.
Oh oke, misverstand, ik bedoel dus op de voorliggende koers. NIet de maximale bootsnelheid.
Ik heb het gezien op de trimclinic. Alleen grootzeil op de Capolavoro, alles redelijk optimaal getrimd en te hoog gestuurd (door alleen grootzeil). Alles leek goed, bootsnelheid 0 en ALLEEN maar verlijeren.

dan ben je aan het knijpen,dat zie je aan de fok.. Is dat niet te zien aan de AWA, lijkt me stug. Wel aan de tell tales in ieder geval.
okay misschien zijn er een paar graden grijs gebied. In dat geval ga ik mee.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:27 #245004

Windbuddy schreef :
Jij stelt dat wanneer de TWS/TWA verschuift, de zeilen ook (meestal) moeten verschuiven. Daar zijn we het eens.
Volgens mij stelt Thomas, dat als de TWA/TWS verschuift, je koers verlegd moet worden. Immers de koers de je tov de ware wind vaart bepaalt je max. snelheid.
Sterker nog, als de ware wind alleen draait, en je draait met je schip mee, dan verandert je AWA helemaal niet, en daarmee je zeilstand ook niet...

Nee ik hou dezelfde koers! ik wil naar die haven daar. Vergeet maximale bootsnelheid. Gewoon zo hard mogelijk in die koers.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:27 #245006

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Even voor de helderheid.

Ik lees steeds dat een Polar (alleen) de TWA/TWS geeft maar bij mij is dat niet het geval. Ik trek mij dan even niets aan van een databank ergens in het land :laugh: maar puur de VPP software van de ORC organisatie. Daar kan ik printen op TWA/AWA naar keuze. Niet vreemd natuurlijk want de een is een afgeleide van de ander.

Ik geef toe, dit is geen argument om voor AWA te kiezen maar naar mijn idee ook niet voor TWA. Het overzichtje wat @Capo eerder liet zien met zijn bootsnelheden met windhoeken heb ik ook maar dan op basis van schijnbare windhoeken.

Hoeveel argumenten er ook zijn om in voorkomende gevallen voor TWA te kiezen het gegeven dat je polar zo is geprint is er voor mij geen van.

:laugh:
Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:37 #245011

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Voor wie goed thuis is in Engels:
www.sailingworld.com/experts/g...erformance-on-target
What does this polar plot tell us? And how do we apply it to our race? With this visual it becomes very easy, and intuitive, to determine the best sailing angles, which will get us to the next mark in the least amount of time. Let's say you're racing to an upwind mark. Sailing upwind at any wind angle less than 90 degrees will get you there, but only one angle will be the fastest. If you pinch (sail too close to the wind), you'll be pointing the boat closer to the mark, but your boatspeed will suffer as a result-the downward curve of the polar confirms this. It will take longer to get there. If you foot off too much, you'll certainly gain boatspeed, but at the cost of not pointing close to where you want to go.

So the polar diagram shows us that too high is too slow and too low is too fast. How do we use the polars find that perfect angle? In the diagram above, we take a closer look at the upwind portion the polar chart. The solutions for optimal upwind sailing are marked with Xs. The polar chart makes it quite clear that this optimal point is where a horizontal line is tangent to the polar curve. This point is the point on the curve "furthest upwind," and it is this speed upwind that we are trying to maximize. This upwind component is referred to as velocity made good (VMG), and sailing at that optimal angle gives the best VMG. [For all you vector heads, this is the vertical component of the velocity vector, drawn as an arrow from the origin to a point on the polar curve, as we've done in the diagram.


Edit: Waarom doet mijn quote het hier niet?...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 02 dec 2011 13:38 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:42 #245012

Ja dat is duidelijk, maar daar gaat hier niet over. Volgens mij. Ik vind het kiezen voor een bepaalde koers, om ergens sneller te komen een tactische beslissing. VMG dus. Afkruisen ipv voor de wind etc.

Het gaat erom dat ik de AWA (tell tales)gebruik om voor een vooraf gekozen koers zo hard mogelijk te gaan. En dan de TWA/TWS niet nodig heb. Het gaat niet om het zo snel mogelijk afleggen van een wedstrijd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:47 #245014

Je kunt een polair tekenen in AWA en TWA en in AWS en TWS.
Regelmatig word de linkerhelft in Apearent en de rechterhelft in True wind getekend. De verschillen zijn groot, maar in de "dubbel" grafieken kun je duidelijk zien dat je optimum VMG makkelijker te vinden is aan de hand van true wind data.

Mijn software kan helaas geen grafiek plotten in appearent waardes, maar de vergelijkingsspreadsheet van het watersport verbond kan het wel omzetten. Helaas heeft deze geen goede dichtheid wat meet punten betreft, maar het geeft een klein beetje aan wat ik bedoel (eigenlijk wat Thomas bedoeld)
Voor een beter idee hoe een acurate grafiek eruit ziet heb ik ook even de polair van mijn boot met 150% genua bij gevoegd.




Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:48 #245015

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Gaat het er niet om dat je zo snel mogelijk in een haven wilt liggen? (waarom eigenlijk :laugh: )
Jij stelt, ik kies een koers (bezeild) en stel mijn zeilen zodat ik op die koer zo snel mogelijk vaar. Ik zeg, mogelijk kun je, door het voorgaande rak wat langer door te zetten een snellere koers creëeren. Zie de haven als een boei in de wedstrijd, je kunt dan kiezen om zodra je de boei bezeilt hebt, overstag te gaan richting die boei. Daarmee vaar je de hoogst mogelijke koers. Als je wat verder doorvaart, heb je een lagere koers, daardoor meer snelheid en ben je daar misschien wel eerder. Hoever je door moet varen doe je dan toch aan de hand van een inschatting van de TWA?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:54 #245017

Windbuddy schreef :
Gaat het er niet om dat je zo snel mogelijk in een haven wilt liggen? (waarom eigenlijk :laugh: )
Jij stelt, ik kies een koers (bezeild) en stel mijn zeilen zodat ik op die koer zo snel mogelijk vaar. Ik zeg, mogelijk kun je, door het voorgaande rak wat langer door te zetten een snellere koers creëeren. Zie de haven als een boei in de wedstrijd, je kunt dan kiezen om zodra je de boei bezeilt hebt, overstag te gaan richting die boei. Daarmee vaar je de hoogst mogelijke koers. Als je wat verder doorvaart, heb je een lagere koers, daardoor meer snelheid en ben je daar misschien wel eerder. Hoever je door moet varen doe je dan toch aan de hand van een inschatting van de TWA?

Ja ik ben op de hoogte van een andere kant op varen en daarmee toch sneller aankomen. Als dat de enige reden is om op TWA te varen, prima.
Als je TWA bepaald om te zien wanneer je overstag moet, of gijpt , prima.

Ik bedoel een vaste voorliggende koers.

Even ander voorbeeld. Stel ik zeil in een kanaal. Dan moet ik die koers varen. Dan hoef ik de TWA/TWS toch niet te weten? Ik zeil op AWA, door mijn tell tales optimaal te zetten, en blijf actief trimmen. ik herhaal, van mijn part komt de ware wind dan recht van boven. Boeit niet.
Hooguit kan je de TWA aflezen en kijken op je polar. Nou leuk.

Bij de laatste twee winterwedstrijden op de Kaag, waar je om een eiland vaart, hadden we een heel lang stuk halve wind, doordat de route redelijk vast ligt. Ze kunnen wel een boei verplaatsen, maar dat is beperkt. Een heel stuk halve wind dus. AWA varen zo lijkt me!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 02 dec 2011 13:58 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:57 #245020

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
Helemaal juist.
In een kanaal (koers bezeild) maakt TWA/TWS geen bal uit. Moet je opkruisen in dat kanaal misschien wel weer....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 13:59 #245022

Roozeboos, als jouw "vaste koers" lager is dan optimaal hoog aan de wind en toch hoger dan optimaal voor de wind, dan heb je helemaal gelijk, dan is het hele fenomeen windmeter zo ongeveer overbodig en zouden de tell tales het werk moeten kunnen doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 14:06 #245023

Erikdejong schreef :
Roozeboos, als jouw "vaste koers" lager is dan optimaal hoog aan de wind en toch hoger dan optimaal voor de wind, dan heb je helemaal gelijk, dan is het hele fenomeen windmeter zo ongeveer overbodig en zouden de tell tales het werk moeten kunnen doen.
joepie, ben ik toch nioet debiel aan het worden. :laugh:
Dus :

- Zeilen op AWA
- koerskiezen op TWA
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 14:12 #245025

Als je bij zeilen op AWA de nuance maakt dat dit ergens tussen de up en down wind VMG gebieden ligt, dan heb je gelijk. Zodra je toch optimaal voor de wind of aan de wind zou willen varen, dan zou ik zelf het hele appearent gebeuren overboord gooien.
En omdat het nu eenmaal een gewoonte geworden is, vaar je op alle koerzen met true wind data. Het is zoveel makkelijker dan varen op AWA....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 14:17 #245026

Als je toch de snelste koers wilt hebben op een halve windse koers, kijk dan even naar de gedetaileerde polair diagram die ik eerder poste.
Als je bij de 4 knopen windsnelheid lijnen kijkt, dan zie je de rode lijnen die aan de wind aangeven, de zwarte die een uitgeboomde genua aangeven en de blauwe die de spinnaker aangeven.
Stel dat mijn koers 100 graden is tenopzichte van de ware wind, dan vaar ik eerst 90 graden met de genua in standaard positie om later af te vallen en de genua uit te bomen zodat ik op 115 graden weer meer snelheid maak. Op deze manier ben je 5% sneller bij je eind doel.
Deze waardes zijn veel moeilijker te "vinden" als je Appearent wind blijft bekijken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 dec 2011 14:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TWA of AWA?? 02 dec 2011 15:47 #245051

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@roozeboos....

'zeilen op AWA', zeg je.....

en je wil wel de optimale snelheid, op elke koers, toch?

Dat gaan we even concreet maken.
Eerst aan de wind.

een AWA van 30 graden bij 6 kts True Wind kan betekenen:

- TWA 35, boatspeed 1,8 kts
- TWA 40, boatspeed 2,1 kts
- TWA 45, boatspeed 3,6 kts
- TWA 50, boatspeed 4,5 kts
- TWA 55, boatspeed 5,5 kts

en alles ertussenin.

(uitgerekend met Sailspeed, kan ik je zo mailen)
Jij weet dan alleen die AWA, en je ziet de snelheid.
Hoe weet je dan wat de beste keuze (TWA) is voor een maximale VMG???

EN dan, niet aan de wind maar wat ruimer.
Hier is de tabel voor een Loper uit Sailspeed,
door mij ontdaan van alles met een T: TWS, TWA.
De rode cijfers in de tabel zijn AWA en AWS.



Je vaart een koers van 55 graden AWA, aangegeven met GROENE krabbels.
De windsnelheid TWS weet je niet (wil jij niet ;-) ) en de AWS ook niet (want je hebt geen windmeter).
Je weet wel dat het iets van 3 a 4 B waait, en dat stuk staan dus de groene krabbels.....

Hoe weet jij nu of je hard genoeg gaat, ofwel, of je trim, schoten, twist, de hele santekraam, goed is??
De snelheden bij steeds 55 graden AWA lopen uiteen van 4,7 kts (bovenste regel) tot 6,2 kts.
Je blijkt er 5,8 te varen. Is dat genoeg? zeg het maar.....

groet
t
Laatst bewerkt: 02 dec 2011 16:01 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl