Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ontplofte Li-ion batterijen.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 08:10 #624151

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
Ik dacht slim te zijn om het batterijenpakket (nicd) van mijn oude marifoon te vervangen door een paar Li-ion batterijen.
Er zat een batterijhouder bij voor 6 batterijen. Ik heb daar 3 Li-ion ingedaan van 3,7 V elk.
Een batterij vraagt voor het opladen 4,2 V las ik, dus opladen met 12,6 V is exact. Mijn bootaccu staat op 12,8 V dus laden maar.

Opeens ging de zon schijnen en met mijn zonnepaneel liep de spanning op tot 13.4 V (druppelladen)

Na 20 minuten een enorme knal ( 20 rotjes) en heel veel rook en ik moest naar buiten vluchten.
Buren kwamen met brandblussers aan. commotie alom. Gelukkig was er geen vuur te zien.
Na 10 minuten was de rook opgetrokken, ging ik op zoek naar de oorzaak: de opgeblazen Li-ion batterijen.
De boot was een puinhoop.

Dit ter lering en vermaak ! en ter waarschuwing.

Ik had er een 12,6 volt regelaartje tussen moeten zetten, waarvan akte.

IS dat voldoende ?
Laatst bewerkt: 11 mei 2015 08:12 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 08:23 #624154

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Pfff, da's een schrik zeg. Hoop dat er geen echte schade is ontstaan?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 08:23 #624155

Bij Lithiumion oplaadbare batterijen wordt altijd gewaarschuwd dat je die alleen met een daarvoor geschikte lader mag opladen i.v.m. ontploffingsgevaar.
En dat is echt niet (alleen) omdat ze graag speciale laders willen verkopen. :whistle:
Hier zie je e.e.a. ook staan bijv.: www.accu-company.nl/nl/14-batterij
Er bestaan speciale autoladers voor 12 Volt voor Lithium-ion betterijen. Zoeen moet er dus tussen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 08:28 #624156

  • Megan
  • Megan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Ha ha ha ik heb echt in een deuk gelegen, maar tevens dacht ik dat had ik ook kunnen doen :blush:
dus toch bedankt voor het plaatsen van dit verhaal.

zo zie je maar, gelukkig zijn er géén persoonlijke ongelukken gebeurd.

En nu is de lader stuk. en de marifoon nog heel ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 08:32 #624158

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Spieboom schreef :
Ik dacht slim te zijn om het batterijenpakket (nicd) van mijn oude marifoon te vervangen door een paar Li-ion batterijen.
Er zat een batterijhouder bij voor 6 batterijen. Ik heb daar 3 Li-ion ingedaan van 3,7 V elk.
Een batterij vraagt voor het opladen 4,2 V las ik, dus opladen met 12,6 V is exact. Mijn bootaccu staat op 12,8 V dus laden maar.

Opeens ging de zon schijnen en met mijn zonnepaneel liep de spanning op tot 13.4 V (druppelladen)

Na 20 minuten een enorme knal ( 20 rotjes) en heel veel rook en ik moest naar buiten vluchten.
Buren kwamen met brandblussers aan. commotie alom. Gelukkig was er geen vuur te zien.
Na 10 minuten was de rook opgetrokken, ging ik op zoek naar de oorzaak: de opgeblazen Li-ion batterijen.
De boot was een puinhoop.

Dit ter lering en vermaak ! en ter waarschuwing.

Ik had er een 12,6 volt regelaartje tussen moeten zetten, waarvan akte.

IS dat voldoende ?

Mag ik zeggen dat ik het nogal naïef vindt? Ik mag aannemen dat het gevaar van lithium-ion batterijen overladen bekend is als je een dergelijke handeling onderneemt.
Ik heb het ook vaak gedaan, maar wel met de nodige begrenzingen eb beveiligingen.
Alle ins- en outs kunnen je tegenwoordig met internet toch bijna niet meer ontgaan? :whistle:

Overigens gebruik ik altijd lithium-polymeer
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 mei 2015 08:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 08:32 #624159

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Li-ion moeten met een speciale laadkarakteristiek worden opgeladen, dus je moet echt een lader hebben die voor Li-ion geschikt is. Li-ion batterijen kunnen echt gevaarlijk zijn. Er zijn ook diverse beperkingen voor het transport van die dingen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 08:32 #624160

Megan schreef :
Ha ha ha ik heb echt in een deuk gelegen.... ?
Oh ja?
Merkwaardig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 08:32 #624161

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Nee dat is niet voldoende. Li-ion accus moeten op een speciale manier geladen worden. (Net als lood accus maar dan anders :) ) Zie LINK

een klein stukje uit bovenstaande:
Voor Li-Ion accu‟s dient men een speciale lader te gebruiken, daar er gevaarlijke situaties
kunnen ontstaan door verkeerd gebruik of instelling (brand en/of explosie) ga ik hier verder
niet op in. Wanneer men om specifieke redenen deze accu‟s wil toepassen neem dan contact
op met iemand die de ideale set van batterijen en lader kan samen stellen. En dan nog zorg dat je een plaats heb om te laden die bewaakt is en waar je geen brandbare andere spullen in de buurt heb staan

Edit: zo daar zijn een hoop berichten tussen gekomen onder het tikken van deze.
Laatst bewerkt: 11 mei 2015 08:35 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 09:26 #624176

Dit is een serieus ongeluk. Wat zou er gebeurd zijn als TS de marifoon in z'n hand en aan z'n oor had tijdens de explosie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 09:45 #624180

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Een hoop li-ion accu's hebben uit veiligheid trouwens al een stukje inwendige laadelektronica. Daarom kan je een accu van een telefoon bijvoorbeeld wel rustig direct aan een usb-ladertje hangen. Ga je dan naar het ladertje luisteren dan hoor je dat naar mate de accu voller wordt er minder stroom afgegeven mag worden doordat de regelaar in de accu dat afregelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 09:47 #624181

sterker nog, volgens mij is dat zelfs verplicht . juist vanwege het gevaar.

er zit een beveiliging in tegen overladen en onderspanning, maar ook tegen kortsluiting.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 09:50 #624182

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er bij het kopen van dit soort accu's c.q. batterjen niet specifiek voor wordt gewaarschuwd.
Maar ja ,voor wie de bebruiksaanwijzingen niet leest geldt alijd:
RTFM
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 10:03 #624185

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb naast m'n grote Li accu's ook veel spul op van die 3,7volt penlight-achtige (18650 type) draaien: koplampen, radio, schijnwerper, etc.
Ik laadt die via een dedicaties ladertje via 12volt boordnet, zoiets: www.batterysupports.com/liion-...r-charger-p-340.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 10:07 #624187

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
1. Het gaat niet over accu's maar "gewone" AA batterijen.
2. Het is goed afgelopen want ik stond er toevallig met mijn rug naar toe.
3. Ik had gelezen over de speciale laad apparatuur voor accu's.
4. Als ik naar het gewone knobbeltje kijk van mijn li-ion boormachientje is dat geen hoogwaardige laadfunctie. Idem mijn laptop
5. Je moet alles een keer proberen. ter lering en de vermaek .. ha, ha, ha het is inderdaad gelukkig goed afgelopen.
6. Ik had een speciale li-ion lader erbij besteld van 4,2 V geen rocketscience.

Nu lezend zijn er laders voor 10,8 volt voor het laden van packs van 3 baterijen die BMS hebben.
Wat dat is weet ik nog niet, maar ik en wij hebben er weer wat bijgeleerd. (muv van hen die het wisten)
Laatst bewerkt: 11 mei 2015 10:13 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 10:10 #624188

sja, ik zie dat conrad ze ook gewoon verkoopt. In de datasheet staat netjes dat er een aantal maatregelen genomen moeten worden , dat moet dan dus met een chip en een paar mosfets. Maar dat hangt dus af van het apparaat waar je ze instopt.

Dat moet toch wel ongelukken gaan geven, zoals hier ook inderdaad is gebleken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 10:10 #624189

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
En wat beveiliging betreft: dat hangt erg af van welk type je koopt. De goedkope 18650types hebben niets aan beveiliging. Die worden in principe geproduceerd om ze samen te bouwen tot grote accupakketten. De left-overs worden voor weinig op de markt gegooid.
Goede 18650 die dedicated als losse batterijen gemaakt worden zijn er ook. De soms beloofde ratings kloppen vaak niet: 3100mAH is echt wel de max haalbaar momenteel.
Lees meer: www.candlepowerforums.com/vb/f...s-Batteries-Included
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 10:23 #624192

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Bij een laptop is de voeding weliswaar een simpel ding, maar het opladen van de Li-ion wordt door de laptop zelf geregeld. Daar zit echt wel een laadcircuit in die is afgestemd op het type accu.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 10:28 #624195

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
Probleem was dat ik ze in serie had geplaatst en dat werkt niet met deze oplader. Zal ze voortaan steeds los laden.
Op de blauwe staat 5000 mAh te hebben.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 mei 2015 10:32 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 10:39 #624198

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Het laden van Lion accu's is wezenlijk anders dan het laden van NiCad of NiMh.

Bij NiCad en NiMh stuur je een constante stroom door de accu waardoor de accu opgeladen wordt en de spanning stijgt.
Op een bepaald moment stijgt de spanning niet meer maar loopt een klein beetje terug, een soort "dip".
De lader kan deze dip herkennen en stopt het laadproces; De accu is dan vol.
Deze (snel)laders werken volgens de "delta-peak" methode.
De delta-peak is groter bij NiCad dan bij NiMh.

Bij Lion begin je ook met een constante stroom maar meet je de spanning op de cel constant.
Naarmate de accu voller wordt en de spanning stijgt wordt de laadstroom terug-geregeld door de lader.
Bij een spanning van 4,2 Volt stopt de lader het laadproces: De accu is dan vol.
Blijf je laden dan stijgt de spanning boven 4,2 Volt en riskeer je een explosie.

Laders voor NiCad/ NiMh en Lion zijn dus niet uitwisselbaar.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 11:20 #624204

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1533
Was dat gisterenmiddag in Noordschans?

Wij kwamen net de haven binnenvaren en waren aan het aanleggen toen we enorme knallen hoorde en flink wat rook uit een boot zagen komen....
Behoorlijk geschrokken, snel de boot vast gemaakt om eventueel hulp te kunnen bieden, (al waren we niet snel geweest, we lagen letterlijk aan de overkant).
Gelukkig zagen we dat er al wat mensen toesnelden en ook zagen we een hoofd uit de boot steken die iig op het eerste gezicht geen nood uitdrukking had).

Aangezien er al hulp was, zijn we maar niet gaan kijken verder toen we begrepen dat er al hulp was en het niet nodig was... (we wilde ook de ramptoerist niet uit gaan hangen):whistle:

Mocht je het niet geweest zijn in Noordschans, dan misschien een schrale troost dat het gisteren dus ook ergens anders raak was en je niet de enige bent geweest. :pinch:

Vond het behoorlijk heftig klinken en uitzien met die knal en de rook.
Laatst bewerkt: 11 mei 2015 11:27 door Ameesing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 11:39 #624211

Spieboom schreef :
De boot was een puinhoop.

Zou je daar iets meer over willen vertellen? Ik ben benieuwd naar de kracht van zo'n explosie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 11:42 #624212

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Filmpje:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 12:18 #624220

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Nu lezend zijn er laders voor 10,8 volt voor het laden van packs van 3 baterijen die BMS hebben.
Wat dat is weet ik nog niet, maar ik en wij hebben er weer wat bijgeleerd.
BMS Battery Management System. Zorgt er voor dat bij een accu van meerdere cellen, alle cellen (die nooit exact 100% gelijk zijn) volledig gelaqden en niet over laden worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 12:41 #624226

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik heb zelf batterij houders met daarin de benodigde protectie circuits die zorgen dat er niet overladen kan worden.

Daar zitten gewoon 3 paren van 2 oude unprotected laptop (3,7 volt 18650) cellen er in en dat gaat prima in de scooter als accu. het ding start er alweer een ruim jaar van.

type is een 3S2P

Als de spanning onder de 11.1 volt komt koppelt de verbruikerskant af en als de celspanning boven de 12.6 volt komt laden de cellen niet meer bij.

Op mijn Puch Maxi met brugcel over de Kreidler lichtspoel (met 35 watt iets zwaarder als de standaard 21 watt spoel) en een LM317 circuit als spanningsregelaar op 8.4 volt heb ik ook zo'n zelfde houder alleen dan voor 2 cellen met 2x 2 paren 18650 cellen er in. En dat werkt fenominaal.
Geen flikkerende en doorbrandende lampen meer. en nog mooier: ik kan zowel normaal als stadslicht tegelijk inschakelen (2 x 35 watt)

type is een 2S2P

En ja de 6 volt lampjes die normaal op 6 volt AC draaien doen het ook prima op 8.4 volt DC.

ik denk dus dat de cellen zonder protectie in een houder zonder protectie gebruikt zijn, dan doen ze inderdaad boem.
Laatst bewerkt: 11 mei 2015 13:05 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontplofte Li-ion batterijen. 11 mei 2015 12:44 #624227

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
@Ameesing,

Ja, het was in Noordschans, gisteren middag.

Bedankt dat je wilde komen helpen, maar naar bleek was het niet nodig.
Zoals gemeld was het een flinke knal. er stond een sorteerdoosje naast met wel 90 aanknijpconnecters, die vond ik door de hele boot terug en het doosje was in 30 stukken gesprongen.
Er was geen vuur.
Een grote zwarte vlek bleef achter op de kaartentafel.

Verder vond ik verwrongen stukjes blik, wat later dus de batterijhulzen bleken te zijn.
In de omtrek met straal 3m zat alles onder met kleine zwarte pikkeltjes/brokjes, 3x3x3mm van een kleverig troep. Ik moet het nog schoonmaken allemaal als de stank verdwenen is.

Ik ben in iedergeval nu een ervaringsdeskundige en deel dit graag met jullie.

groet Spieboom
Bart
Laatst bewerkt: 11 mei 2015 12:46 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl