Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aanmeren/afvaren vingersteiger

aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 18:58 #82469

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
Het heeft me al menig druppel zweet gekost moet ik zeggen!
Wij liggen aan een 3/4de vingersteiger. Het is me niet altijd duidelijk hoe ik moet komen aanvaren (afvaren) en welke landvast/spring er eerst vast gemaakt moet worden :oops:

De eerste keer waren er gelukkig de vriendelijke buren die twee handen meehielpen. De wind stond toen een redelijke ZO-wind (op de tekening dan) en we naderden de buren sneller dan me lief was. Gelukkig bleef het bij een kus tussen beide boten, maar het moet anders kunnen! Hoe?

Ervaren rotten?
Onderstaande tekening verduidelijkt de positie. De rode boot zijn wij, de blauwe lijnen zijn de landvasten/springen die ik nu beleg.
We komen aanvaren langs links (rechts is het einde van de haven; draaien is krap maar eventueel mogelijk).

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 19:18 #82473

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
Eerst je voorspring vastmaken, dan kan je met schroef en roer de boot op zijn plek houden en op je gemak je andere landvasten uitbrengen en beleggen.
Bij vertrek precies andersom werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 19:35 #82476

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Ook genoeg snelheid durven houden als de wind wat dwars staat, anders kom je sowieso niet dicht genoeg bij het ponton.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 19:46 #82478

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
Bedankt alvast.
Heb het gisteren zonder wind gedaan zoals Albert beschrijft en idd dat ging goed.
Bij meer wind is het wat anders. Gas, ja... denk altijd dat ik te snel vaar.
Als er nog tips zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 20:12 #82486

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Het allerbelangrijkste is nog altijd; even omhoog kijken naar je windvaan om te kijken waar de wind vandaan komt.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 20:15 #82487

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Ik heb bij de Zeezeilers geleerd, dat je je boot vaak het best onder controle kunt houden als je achteruit vaart tegen de wind in. Gas geven afhankelijk van de windsterkte. Je boeg waait dan niet weg.
Op mijn kwarttonner zette ik dan het roer vast en stuurde met de buitenboordmotor. (een inboorddiesel is dan comfortabeler).

Me lijkt dat dat bij een -op je tekening- oostelijke wind soms van pas zou kunnen komen, als het mogelijk is om achteruit te varen tot de boeg ter hoogte van de steiger is en je dan een lijn om een bolder oid op de steiger zou kunnen krijgen. Dan kun je met een slippende spring je boeg tegen wegwaaien behoeden.
Ik heb iemand gesproken die een lijn langs de steiger had gespannen, waar hij bij de boeg een lijn met een lus om bevestigde; kon meeschuiven.
Ik had vorig jaar gelijdelijnen in mijn box tegen wegwaaien in een V-vorm, maar ik had dan ook twee palen aan beide zijden...

Groet, Ambro
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 20:33 #82489

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Eerst je voorspring vastmaken, dan kan je met schroef en roer de boot op zijn plek houden en op je gemak je andere landvasten uitbrengen en beleggen.
Bij vertrek precies andersom werken.

Precies, en hem het liefst eerst wat korter houden, en tijdens het binnenvaren van de box langzaam vieren. Blijf je netjes strak langs de stuurboord kant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 21:06 #82496

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Ik heb een soortgelijke situatie. Hierbij is een extra probleem dat er maar 1 bolder is, die dan rechtsboven in de tekening zou staan, en de rest zijn ringen(kan ik dus alleen bij als ik op de steiger sta). Meestal zeil ik solo, dus ook het aanleggen gebeurt dan alleen. Wat ik doe is achteruit invaren, en zodra ik in de buurt van de bolder ben hier een lijntje omheen gooien die dus aan bakboord achter op een kikker zit. Lijntje strak, en vervolgens motor in de vooruit zetten met weinig gas. De boot trekt zich dan vanzelf naar de kant. Terwijl de motor in z'n vooruit blijft draaien kan ik dan op het gemak de andere lijntjes vastmaken. Blijft wel een beetje tobben, want door het schroefeffect wil de achterkant bij het achteruit varen de andere kant op(stuurboord), maar het werkt voor mij redelijk. Voordeel is dat ik ook direct kan zien hoeveel ruimte ik nog over heb tussen de boot en de steiger.
Ook voor mij geldt: "Tips welkom!"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 21:40 #82500

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
er is al veel duidelijk heid gegeven.
vaar je solo, dan zou ik het aanmeren voorbereid doen., dat wil zeggen, zorg,dat op de vingersteiger de spring op maat/goede lengte al klaarligt, en je deze met een pikhaak zo kan pakken, en voor met lus vastzet, zo als Albert ook al zegd.
vaar je achterwaarts in, zou ik op de ring ook al permanent een landvast liggen hebben, evenzo bij de bolder,naast de ring. zo kan je naar windsituatie, de stb. of bb.landvast zo op pakken,
bij achterwarts invaren, heb ik zelf altijd een stootwiel achter, en natuurlijk ook op de zijkanten.
tipje,
( lig je ergens in een rustige windstille, leege haven, met een ruime vrije kade/steiger, ga zelf meerdere keren af en aanmeren, uit verschillene posities, je zult zien, de stress zakt,...)
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 23:05 #82509

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Is die boot ernaast van suiker?

Als die plek bezet is kan je toch ook als de wind er naar toe waait je boot juist rustig tegen je buurman aanleggen?

Een dikke fender of wellicht zelfs 3 aan de voorkant vastmaken op de steiger zou ik overwegen als je het lastig vindt. Ik zou willen dat ik zo'n steiger had. Ik heb nu 2 palen en 2 voorlijnen in een te grote box maar dat lukt ook prima alleen. Zoals gezegd, voorbereiden, oefenen en rustig varen.

Gebruik de wind in plaats van dat deze je tegenwerkt, hier is vaakl wel een manier voor te bedenken.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 23:08 #82510

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Gelukkig kun je dit leren bij iedere zeilschool ... bv. www.zeezeilschool.nl/zeezeilen.topt.shtml
Daar heb ik het geleerd, maar als je het liever met je eigen boot met trial and error wil leren:
1. alle landvasten gereed maken (4x)
2. achter en aan beide zijden stootwillen uithangen
3. probeer wind en schroefwerking te benutten
4. afhankelijk van 3. dus over bak-of stuurboord achteruit invaren
5. achterlandvast aan loef eerst vast maken
6. gas vooruit
7. je kunt nu rustig bij je roer weg om alle andere landvasten te beleggen.

Schroefwerking kun je uitschakelen door op tempo aan te varen, gas eraf en dan indraaien.

Staat er veel dwarswind leg dan eerst een loeflijn vanaf de middenbolder/stag (naar een klamp van je buurman of op de vingersteiger) en draai daarna naar binnen.

Als de steiger voorzien is van ringen, leg dan inderdaad aan de walkant 2 achterlandvasten klaar. Met klampen/kikkers hoeft dat echt niet.

Wegvaren uit de box:
1. motor in zijn werk, meer wind meer gas
2. springen en voorlandvasten wegnemen
3. achterlandvasten slippend vieren
Bij veel dwarswind: loeflijn!

_________________
La Mavare
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 11 aug 2009 23:16 #82512

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Leuke zeilschool maar ik zou minstens 1 ding anders doen. Bijna altijd zie ik boten met de willen eruit een box invaren, waarom toch. De scepter poten staan krom omdat de willen achter mogelijke palen blijven hangen of nemen de eerste de beste wil van de boot waar je naast komt te liggen mogelijk mee omhoog als je in komt varen.

Heeft je buurman voldoende bescherming dan daar op voorhand geen rijtje willen tegenover gaan hangen. Moet je tussen de palen en kan het in alle rust .... schop die willen eruit als je ertussen ligt. Ze zijn er voor bescherming en niet om schade te varen. Dus als ze nodig zijn gebruik ze maar niet ALTIJD en NIET OVERAL.

My 2 ct Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 12 aug 2009 06:35 #82522

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Dat van die willen klopt.

Ik kwam daar al snel achter toen ik voor het eerst mijn box invoer. Halverwege zat ik klem tussen de palen :lol: Mijn box is maar een klein beetje breder dan zeehond.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 12 aug 2009 06:39 #82524

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
inderdaad stootwillen er pas uit NA de palen (of de willen van de buurman).
Ik lig ook naast zo'n vingersteiger in de volle wind op het IJsselmeer, en met wind voorop of achterop is dat een makkie (de voorspring eerst, motor erbij houden).
Overigens zit mijn 'voorspring' op de middenbolder (lange vingersteiger).
Met dwarswind gewoon tegen de buren of de steiger waaien (met die willen ertussen). En dan op de motor recht trekken met de voorspring.

succes!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 12 aug 2009 07:46 #82529

Afgelopen vakantie heb ik dzeze situatie met zo'n 3/4 vingersteiger voor het eerst meegemaakt in de haven van Vlieland en ik moet zeggen dat ik ook wel blij was dat er buren waren die me een handje konden helpen. Ik moest echt even nadenken waar welke spring moest om de boot vast te leggen (normaal liggen wij altijd in een "gewone" box met twee palen en twee kikkers op de steiger).

Nu ik de tips zo lees, lijkt het opeens allemaal zo kinderlijk eenvoudig......
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 12 aug 2009 08:27 #82534

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Ik vaar vaak solo en dan gebruik ik een meerend dat ik vanuit de kuip over de bolder op het einde van de vingersteiger mik en dan op mijn schoot winch beleg. Daarna de schroef stationair vooruit en je hebt daarna alle tijd om de boot vast te leggen.

Jutter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 12 aug 2009 09:32 #82543

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik heb eenzelfde situatie in mijn haven en ik prik er altijd met een ruime bocht recht, en naar voren, in. Niet te snel omdat ik niet volgas wil afremmen en met de willen aan de buitenkant. Als ik iets verwaai en daardoor tegen de buren aan kom is er niks aan de hand. Zoals al eerder opgemerkt zijn boten niet van suiker. Daarnaast heb ik het voordeel van achterpalen en dat scheelt ook wel.. :wink:
Achteruit de box in is leuk als je een relatief vlakke bodem, een vinkiel en een saildrive hebt maar met een lange, diepe kiel en een vaste drieblads op een as is het door het wieleffect nagenoeg ondoenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 12 aug 2009 10:15 #82553

Ik bevind me in exact dezelfde situatie als jij. Boxligging klopt, aanmeerpunten zijn dezelfde en ik vaar er hetzelfde in.

Ik heb echter geen enkel probleem met de boot vast te krijgen: ik vaar er gewoon "naar voren" in en geef wat gas in "achteruit" als ik te dicht bij de steiger kom. Vervolgens spring ik dan op de zij steiger.

De boot even vasthouden terwijl je die vastmaakt (landvasten liggen reeds klaar op de steiger, dus gewoon een kwestie van het juiste touwtje rond de juiste kikker te haken). Ik heb lussen in mijn landvasten en deze zijn reeds op de juiste lengte "gesneden".

Ik heb - weet niet meer juist van waar - wel wat informatie over "solo aanmeren" op de computer staan. Als je wil kan ik je dat wel bezorgen.
Er is een plaats waar het leven langzaam gaat,
Waar je zonder stress met de zon opstaat.
Er staat een huis op een strand,
Waar je niemand ziet.
Waarom wonen wij daar niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 12 aug 2009 13:44 #82575

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Afmeren en wegvaren blijft een boeiend en lastig onderwerp. Het meest bizarre voorbeeld was in Bruinisse, waar 2 mannen met een Bavaria 38 met boegschroef geen kans zagen om bij windkracht 6 vast te leggen aan een hoge wal. Op 2 meter van de kant werd de boegschroef aangezet en draaiden ze rondjes ... Uiteindelijk vonden ze 2 mensen aan de kant zo gek om de boot naar de kant te trekken!
Maar goed, een korte reactie op alle reacties:
1. de methode is er op gebaseerd, dat je het alleen kan.
Goedbedoelde hulp van maten en stuurlui aan de wal, heeft me vaker zorgen gebaard dan opgelost.
2. bij een te smalle box kunnen de stootwillen inderdaad blijven hangen, maar aan lij moet jij (of je buurman) ze echt wel hebben.
3. bij een vaste box zou ik wat stootrubbers, kabelaring of willen op de steigers en palen vast maken, en natuurlijk afgepaste landvasten plus een geleideband bij je buurman (geen touw).
4. noch de schipper noch de maat moet "afspringen", pas afstappen als de boot vast ligt met een loeflijn
5. vooruit invaren op voorspring is een techniek voor de binnenvaart en ander staal: daar is verfschade geen schade. Bedenk dat je dan altijd een maat nodig hebt.
6. op poly of hout geeft deze methode forse kans op schade en je hebt echt een maat nodig.
7. wil je persé vooruit de box in gebruik dan een middenspring, dan kun je al eerder de boot naar de kant trekken, andere landvasten uit brengen en de boot langzaam naar binnen schuiven.

_________________
La Mavare
trial and error is een goede leerervaring ....
we noemen het een cursus als een ander dat al gedaan heeft ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 12 aug 2009 18:41 #82600

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
Bedankt voor alle duidelijke tips en hints!
Door het rustig te lezen wordt veel helderder...
Ben trouwens blij niet de enige te zijn met klamme handjes :lol:

Het oefenen als het even rustig is, daar zijn we mee bezig (bvb meldsteiger een aantal keer aandoen).
Stootwillen dienen ergens voor, maar om nu elke keer de boot van de buren te gebruiken... is dat gebruikelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 12 aug 2009 21:53 #82638

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
nee, dat is niet gebruikelijk maar zou het in mijn ogen wel moeten zijn. Als je een ander schip zeer dicht langszij aanvaart tek je met je eigen stootwillen mogelijk die van hem mee omhoog tot mogelijk zelfs op de dekrang. Zin hebben ze dan ook niet meer. Of die van jou verschuift een meter of 2 over de reling en beschermt je juiste positie niet meer of trekt zelfs je scepter krom als het met een beetje force gaat.

Kijk waar ze bij de buren hangen, laat mogelijk je achterste wel buiten boord. Hangt ook veel van de rompvorm af. Een smalle lange romp is anders aanmeren dan een IOR buik. 2 IOR buiken naast elkaar kan precair zijn als daar 1 stootwil niet goed blijft. 2 lange smalle schepen naast elkaar is vaak minder kritisch.

Gebruikelijk is altijd schade voorkomen ...... en dat gaat regelmatig beter met minder stootwillen dan met meer.

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 13 aug 2009 17:53 #82720

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
Buur met motorboot heeft een hoog vrijboord en geen stootwillen hangen.
Zijn stootrand komt zo goed als gelijk met mijn typische Etap-buis van het gangboord... Is lastig om daar stootwillen voor te hangen op die hoogte.

Ik had de eerste keer 3 stootwillen langs zijn kant gehangen, maar we hebben toch de stootrand geraakt omdat die zo hoog stak. Ik geloof zelfs dat mijn willen geen functie hadden toen.
Zal hem volgende keer vragen ook iets te hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aanmeren/afvaren vingersteiger 18 aug 2009 15:42 #83399

  • bertje71
  • bertje71's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Omdat ik voornamelijk alleen zeil, en als we met 3 en zijn mijn vrouw toch de handen vol heeft met de kleine. Heb ik een V, gemaakt van touw bekleed met (tuin)slang, in de box gemaakt. Je bevestigd hem in het midden van de box aan de steiger en laat hem 30-50 cm enkel lopen en dan begint de V naar de 2 achterpalen als die "strak"genoeg is kun je nooit doorschieten tegen de steiger en je ligt altijd redelijk in het midden.. Verder heb ik op de punt van de vingersteiger een touw met ruime lus liggen die ik snel over de schootwinch kan gooien, en daarna heb ik alle tijd om alles goed vast te leggen. (dit werkt natuurlijk alleen bij 2 achterpalen.)
Waarom draait de wind altijd, als je net lekker voor de wind gaat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl