SSL schreef :
Bijgevolg restte alleen optie 2. Er is te weinig vlees op de filterbodem om een gat met 1/4" BSP binnendraad te maken. Daarom gekozen voor 1/8". Het bestaande gat is opgeboord (met 8,8 mm boortje) waarna in dit gat 1/8" BSP (niet taps) binnendraad is getapt.
Omdat een kraantje met 1/4" BSP gemakkelijk te verkrijgen bleek alhier gekozen voor deze maat i.p.v. 1/8". Bijgevolg een verloopnippel moeten toepassen. De dichtingen gemaakt met hennep en fitterspasta.
En komt er nu alsnog een slangtule met een slangetje op het kraantje?
Wel essentieel, denk ik, omdat het grootste probleem bij het aftappen in de praktijk is dat het filter meestal direct tegen de wand van de motorruimte is gemonteerd, waardoor het aftappunt maar een paar cm. van die wand verwijderd is. Zou het wat verder van de wand zitten, dan volstaat het (ook zonder slangetje) om er een pan onder te houden tijdens het aftappen. Als je die midden onder het aftappunt kunt houden, dan mors je ook niet.
Maar goed: mèt slangetje kun je het in een flesje laten lopen, wat nòg minder kans op morsen geeft.