Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Probleem kielbouten?

Re: Probleem kielbouten? 09 aug 2013 17:28 #423503

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
40-50 uur werk dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem kielbouten? 09 aug 2013 17:39 #423512

..inclusief droogtijden? ;) Kan me moeilijk voorstellen dat zoiets een volle werkweek aan werkuren kost, maar heb zoiets dan ook nooit gedaan. Afwerking zal ook wel veel tijd kosten, dat ziet er echt puik uit.
Laatst bewerkt: 09 aug 2013 17:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem kielbouten? 14 aug 2013 18:27 #425999

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Inderdaad, het was een volle werkweek naar zeggen. Trouwens, wel een super forum zeg. Echt ontzettend interessante projecten om door te nemen. Erg leerzaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 09 nov 2015 14:11 #680488

Ik zag het bericht over het probleem met de gescheurde kielaanhechting. Zelf heb ik ook een Dufour 24 en ben er net achter gekomen dat ik precies hetzelfde problem heb.
Hoe is het afgelopen met de kielreparatie en wat is er aan gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 09 nov 2015 14:24 #680492

Ik zie nou wel dat die reparatie kennelijk met polyester en glasmat is gedaan :unsure:
Beide is echter fout!
Polyester reparaties horen altijd met epoxy gedaan te worden , zeker op dit soort zwaar belaste plaatsen.
Vers polyester hecht nl slecht op oud polyester.
Bovendien hecht de normale polyester niet op staal maar epoxy wel .
Daarnaast moet je bij epoxy altijd glasweefsel gebruiken. Glasmat bevat nl (normaliter) een binder die wel in polyester maar niet in epoxy oplost zodat bij epoxy de hechting negatief beinvloedt wordt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 09 nov 2015 14:34 #680495

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Yellow Boat schreef :
Ik zie nou wel dat die reparatie kennelijk met polyester en glasmat is gedaan :unsure:

Waar zie je dat staan?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 09 nov 2015 14:49 #680499

JohnBerg schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik zie nou wel dat die reparatie kennelijk met polyester en glasmat is gedaan :unsure:

Waar zie je dat staan?

Staan nergens maar op deze foto zie ik alleen glasmat en zeker geen glasweefsel.
Maar het kan natuurlijk ook nog vinylesterhars met glasmat zijn wat ook nog wel kan.
Er staat trouwens ook niet voor niets een :unsure: achter de eerste zin .
Als ik die foto trouwens beter bekijk lijkt het bijna pof er glesmat met epoxy is verwerkt omdat ik het resultaat erg ondoorzichting vind wat op een slechte benatting met epoxy kan wijzen.
Maar daar moet Dufour24 maar uitsluitsel over geven
Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2015 14:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 09 nov 2015 15:15 #680503

Bestaat er geen glasmat zónder die polyester-specifieke binder? Heeft glasweefsel geen binder nodig of wordt daar (bij glasweefsel dus) een andere binder gebruikt? Waarom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 09 nov 2015 15:32 #680506

Nachtvlinder schreef :
Bestaat er geen glasmat zónder die polyester-specifieke binder? Heeft glasweefsel geen binder nodig of wordt daar (bij glasweefsel dus) een andere binder gebruikt? Waarom?
Glasmat is een mat met korte vezels in random richting, dat door een binder bij elkaar wordt gehouden en zo de mat vormt. De styreen in polyester en vinyllester lost de binder op, epoxy doet dat niet.

Glasweefsel is een gewoven mat uit lange bundels glasvezels, verschillende weef technieken.

Glaslegsel is eveneens een mat uit lange bundels glasvezels die dmv een stiksel bij elkaar gehouden wordt. In tegenstelling tot een gewoven mat lopen hier de draden recht, hetgeen minder rek en een stijver resultaat geeft.

Alle types zijn geschikt voor polyester. Epoxy alleen voor legsel en de gewoven mat. Behalve glas worden ook aramides en koolstof vezels in zowel gewoven mat als legsels toegepast.

Edit: nog even wat plaatjes bij gezocht :


Glasmat

Glasweefsel

Glaslegsel
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 09 nov 2015 15:51 door Noballast. Reden: fotos toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 09 nov 2015 15:44 #680510

Ah, dus de glasmat is het enige soort glas dat een binder nodig heeft? Dan begrijp ik het.
Laatst bewerkt: 09 nov 2015 15:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 09 nov 2015 17:25 #680559

WEn om de verwarring compleet te maken bestaat er bijv. voor dikkere laminaten ook nog een combinatiemat van weefsel met daarop glasmat genaaid wat je ook met epoxy kunt gebruiken: www.polyservice.nl/Rovimat-300+300-p-16375.html
Ook handig omdat zo het steeds per laag wisselen van mat naar weefsel vervalt ( nodig om een maximale hechting tussen de lagen te krijgen).
Ook nog eens een stuk goedkoper dan twee lagen van elk 300 gram/m2 ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 09 nov 2015 19:59 #680622

Ik zit precies met hetzelfde euvel.

www.zeilersforum.nl/index.php/...n-overgang-kiel-romp

Goed om te weten wat er precies onder zit. Kaal halen dus en met epoxy en kit de boel weer mooi maken...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 09 nov 2015 20:03 #680626

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
bwernsen schreef :
Ik zit precies met hetzelfde euvel.

www.zeilersforum.nl/index.php/...n-overgang-kiel-romp

Goed om te weten wat er precies onder zit. Kaal halen dus en met epoxy en kit de boel weer mooi maken...

Toch wel grappig dat @Olav precies het tegenover gestelde zegt. Over dat mooi maken dan ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 10 nov 2015 06:27 #680704

JohnBerg schreef :
bwernsen schreef :
Ik zit precies met hetzelfde euvel.

www.zeilersforum.nl/index.php/...n-overgang-kiel-romp

Goed om te weten wat er precies onder zit. Kaal halen dus en met epoxy en kit de boel weer mooi maken...

Toch wel grappig dat @Olav precies het tegenover gestelde zegt. Over dat mooi maken dan ;)

Hoe bedoel je precies?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 10 nov 2015 08:34 #680721

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
bwernsen schreef :
Hoe bedoel je precies?

Nou, hier wordt eigenlijk gepredikt om de romp-kiel verbinding in te pakken in glas/expoxy, terwijl @Olav schrijft:

Advies om de hele overgang kaal te halen, goed te conserveren en uiteindelijk flexibel af te werken met kit, zoals tegenwoordig vrijwel altijd wordt gedaan.

En de reden waarom het zo moet staat er ook bij. En ik ben het met Olav eens, en wij hebben het ook zo gedaan.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 10 nov 2015 14:47 #680828

Je hebt daarbij neem ik aan slecht een relatief smalle strook gevuld met kit? Niet de hele zijkant ondergesmeerd.. Ik moet in mijn geval ook een deel weghalen, schoonmaken en opnieuw opbouwen. Wil dat deels doen met Epoxy en om de beweging in de kiel opvangen door over de gehele breedte een smalle strook kit te gebruiken.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 10 nov 2015 15:03 #680834

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
bwernsen schreef :
Je hebt daarbij neem ik aan slecht een relatief smalle strook gevuld met kit? Niet de hele zijkant ondergesmeerd

Het gaat puur om het lijntje tussen kiel en romp. Kun je met je wijsvinger netjes glad afwerken.
Eigenlijk verder zoals @Olav zegt: kiel ontroesten en conserveren.

We hebben een perago schijf gebruikt om de kiel kaal te maken. Ik zou de foto's moeten opsnorren om te kijken wat we er precies opgedaan hebben. Ik meen hechtmiddel, plamuur, grondverf en conservering. Zag er na 4 jaar in het water in elk geval perfect uit toen we er in het voorjaar op de kant kwamen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 10 nov 2015 15:03 #680835

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4243
De romp zelf repareer je waar nodig met epoxy, de naad tussen romp en kiel kun je met een flexibele kit afdichten.

Als je die overgang niet met (flexibele) kit maar met (harde) epoxy afwerkt heb je opnieuw kans op barsten en lekkage naar het grensvlak tussen romp en kiel en mogelijk ook naar je polyester laminaat.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 nov 2015 15:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 10 nov 2015 15:27 #680841

Daarom heb ik dat met een flexibele epoxy ( beter gezegd de harder) gedaan.www.polyservice.nl/Poly-Pox-Harder-255-p-16175.html
Wel verder zonder glasweefsel maar met dit spul: www.polyservice.nl/Poly-Pox-Li...oxyhars-p-16188.html
Bij mijn vorige boot na bijna 10 jaar nog zonder scheurtjes.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 10 dec 2016 19:04 #790928

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1574
Even een oud draadje opvissen....

De dufour24 van een vriend van mij is met de kiel vorig seizoen op een zandplaat langs de maasoever vastgelopen, er bleek echter ook wat basalt onder verstopt te zitten.

Het resultaat.....de dufour heeft nu een kantelkiel met ongeveer 10 centimeter vrije speling tussen bak- en stuurboord.
Verder valt op dat het vlak golft als we de kiel (met de hand) van links en naar rechte trekken de stijfheid is volledige uit het vlak. Ik denk dat het vlak overigens nooit heel stijf is geweest met een gebrek aan stringer, maar dat ter zijde.



De enige optie lijkt om de kiel los te halen en het vlak te verstevigen met wat stringers om de stijfheid weer in de boot te krijgen en vervolgens de kiel weer met flexibele epoxy terug te monteren.
Een idee waar we mee spelen is om de kielbouten door de stringers heen te monteren ipv de oude constructie zoals eerder in de post te zien is.


Wat we graag willen weten is hoe de kielbouten nou echt zitten, op de foto lijkt het of er uitsparingen in de kiel zitten waar een bout doorheen gestoken zit welke vervolgens schuin door het kielvlak weer omhoog gaan....kan iemand dat bevestigen?

Verdere tips mbt het oplossen zijn zeer welkom :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 10 dec 2016 19:07 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 16 dec 2016 08:25 #792303

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Sorry voor mijn late antwoord. Dit topic is me verder compleet ontschoten.
Het was verzekeringswerk geworden en er is een 'polyesterspecialist' gekomen die alles gedaan heeft.
De man staat in het vaargebied Mook / Niftrik / Gouden Ham (Maasbommel) verder wel erg goed bekend.

Ik moet eerlijk zeggen dat de discussie me toch wel verontrust. Heb er destijds niet goed bij stilgestaan door andere drukte. Wel is het zo dat we nu enkele jaren verder zijn en alles er nog even netjes bij staat als na de reparatie. (3 jaar geleden)

Wat de kielbouten betreft, de enige foto's die ik heb staan in dit topic. Zelf ben ik ook niet aanwezig geweest tijdens de klus. Daar kan ik je helaas niet aan helpen
Laatst bewerkt: 16 dec 2016 08:26 door Dufour24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 16 dec 2016 11:41 #792367

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1574
Welk bedrijf / persoon heeft dit toen gedaan?

Inmiddels zijn we zover dat alle kielbouten gevonden zijn na een avondjes bikken en slijpen, binnenkort gaat de kiel er helemaal onder vandaan om de montage flens te ontdoen van de vermolmde polyesterplamuur en andere rommel.

De constructie zoals die was gaan we aanpassen door een aantal wrangen in te lamineren en ook daar de kielbouten doorheen te laten steken.
Bijlagen:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 16 dec 2016 11:45 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 16 dec 2016 15:51 #792412

Dit lijkt mij wel werk om aan een specialist over te laten; ik zou bij zoiets niet snel zelf gaan hobbiën met "wat stringers". Zie je binnen losgebroken stringers of spanten, of heeft het laminaat zo'n opdonder gehad dat het gedelamineerd is? Dan éérst dat (laten) herstellen; stringers zijn alleen nodig als het originele ontwerp die ook had. Als "extra" toevoegen kán eventueel wel als het je een goed gevoel geeft, maar daarbij dien je wel op te passen dat je geen "hard spots" creëert daar waar de spanten de krachten op de huid overbrengen.

Zoek anders eens naar de topics over de kielconstruktie van de Loper en Frans Maas' overwegingen. Die construktie lijkt juist ontworpen om te bewegen, waarbij de krachten gelijkmatig op het vlak overgedragen worden. Bij de Dufour is echter sprake van schade die tot dit fenomeen geleid heeft.

Als je het zelf kunt en durft; laat dan tenmiste door een specialist de reparatie ontwerpen en volg dit reparatieplan zou mijn manier van werken zijn.

Hier zo'n heel oud draadje, destijds gestart een maand nadat ik Nachtvlinder gekocht had en ik me daarover zorgen maakte. Nogmaals: dit is niet van toepassing op jouw boot, maar de reacties kunnen wat inzicht geven over wat er speelt...
Laatst bewerkt: 16 dec 2016 15:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 16 dec 2016 21:43 #792508

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1574
Mooi draadje over de kiel van de loper.

Advies inwinnen bij de bouwer is natuurlijk de beste weg, advies van Noordschans is om wrangen erbij te plaatsen over de breedte van de kajuitvloer, daarbij het vlak ook wat opdikken. Eventuele scheuren extra uitslijpen en terug opbouwen.

Vandaag is de boot weer even in de banden van de portaalkraan gehangen, de kiel zit nog goed ingelamineerd aan de bilge (gaf geen krimp toen de boot opgetild werd en alle kielbouten eruit waren), dat laten we dus zitten, de overgang kiel - romp gaat in de matjes zoals bij de andere dufour in dit draadje is ook zoals het origineel altijd zat.

De flex die nu in de bodem zit zal deels door de impact geweest zijn en deels zoals het altijd was

Het vlak gaan we ook wat opdikken met vers laminaat, na 10 a 12 laagjes op de bodem en wrangen zal het de rest van de boot wel overleven.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem kielbouten? 20 dec 2016 18:43 #793425

  • Dufour24
  • Dufour24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
fer2nand schreef :
Welk bedrijf / persoon heeft dit toen gedaan?

Stefan Mast.
www.mastspotrepair.nl
Laatst bewerkt: 20 dec 2016 18:43 door Dufour24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl