Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
.... en het is: groen!
Sinds 4 uur vanochtend is Team Green Dragon van de 'radar' verdwenen. We weten pas vanmiddag weer, waar deze boot zich bevindt.
Het is de VOR-deelnemers namelijk toegestaan om eenmaal per leg een StealthPlay in te zetten: een periode van 12 uur lang waarin elke informatie over het schip verborgen blijft voor de gehele wereld. Dus ook voor de concurrenten, die in dit geval redelijk dichtbij varen...

De reden voor dit verstoppertje spelen, is ongetwijfeld gelegen in het tactische spel dat zich aan het afspelen is. Met een afnemenden noordoostenwind en de Canarische eilanden voor de deur, stonden de teams deze ochtend voor een dilemma: bovenwinds van de Kanaries of benedenwinds? Bovenwinds is open water met afnemende wind, benedenwinds kan je misschien profiteren van kleine lokale verschillen in de wind maar loop je het risico in de windschaduw van de eilanden te belanden.

Telefonica Black is bovenwinds langs de eilanden gegaan en zal ze vanavond achter zich laten. De bootsnelheid ligt gemiddeld net iets lager dan die van de rest. Puma en Ericsson 4 spelen al dagenlang een soort tikkertje met elkaar en zijn benedenwinds gegaan; de bootsnelheid is vrijwel steeds de hoogste van de gehele groep. Delta Lloyd heeft een sprong voorwaarts gemaakt en was tot vanmiddag hard bezig om de opgelopen achterstand weg te werken: gisteren nog 77 mijl, inmiddels liggen ze 4e met een achterstand van 46 mijl. T-Blue van Bouwe Bekking heeft de smaak nog niet helemaal te pakken, lijkt het wel. Ze zijn Team Russia even voorbij geweest maar liggen nu weer 13 mijl achter de gele boot die zijn spinnaker zag scheuren. Van Green Dragon ontbreekt nog elk spoor, die pikken we straks weer op. Blijft één team over: Ericsson 3. Zij hebben een soort twijfelkoers aangehouden: half bovenwinds en half benedenwinds van de Canarische Eilanden.

Ik verwacht dat morgenochtend pas echt duidelijk is of de keuzes van de heren navigatoren goed danwel dramatisch hebben uitgepakt.
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl