Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nederlandse Kruiser Klasse (NKK)

Nederlandse Kruiser Klasse (NKK) 16 nov 2006 18:06 #11258

  • Swokey
  • Swokey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Dankzij Ron b heb ik ontdekt want mij zeilteken is van de Verl.
Op dit moment zit er een ander zeilteken in. Via een zeilmaker ben ik erachter gekomen dat dit het zeilteken is van ""Nederlandse Kruiser Klasse". Helaas geeft google mij niet meer info over het bestaan van dese klasse.

Heeft iemand nog informatie over deze 'overleden' klasse?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse Kruiser Klasse (NKK) 15 juni 2015 20:23 #635965

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Kennelijk niet dus.

Mijn grootzeil zal dan ook wel antiek zijn en nodig aan vervanging toe
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 15 juni 2015 20:24 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse Kruiser Klasse (NKK) 15 juni 2015 20:46 #635976

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Swokey schreef :
Dankzij Ron b heb ik ontdekt want mij zeilteken is van de Verl.
Op dit moment zit er een ander zeilteken in. Via een zeilmaker ben ik erachter gekomen dat dit het zeilteken is van ""Nederlandse Kruiser Klasse". Helaas geeft google mij niet meer info over het bestaan van dese klasse.

Heeft iemand nog informatie over deze 'overleden' klasse?

Was een eenvoudig rating systeem voor kajuitboten
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse Kruiser Klasse (NKK) 15 juni 2015 21:52 #635996

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Voorloper van ORC-club. De NKK werd tot 1997 gehanteerd (vanaf ca. 1975?). Bij NKK werden itt sw bijvoorbeeld wel de zeilen en de lengte van de spiboom gemeten. Het systeem gaf de mogelijkheid om aan landelijke wedstrijden deel te nemen zonder direct in het professionelere IOR of IMS (na ca. 1992) circuit terecht te komen.

Met name in IOR speelden speciaal voor deze formule ontworpen peperdure schepen een rol in de uitslag. Vanuit die optiek heeft IMS zijn intrede gedaan. Het uitgangspunt was dat met elk schip gewonnen kon worden. Toen de heren ontwerpers enkele jaren later ook in dit systeem mazen hadden ontdekt verhuisden vrij veel goede zeilers/eigenaars van oudere boten naar de NKK waardoor je eind 90-er jaren flink aan de bak moest om voorin te varen.

De formule van de NKK was voor mij onduidelijk. Ik ging er echter vanuit dat het een neutrale formule was. Tot ik 2 jaar geleden een ontwerper sprak. Hij vertelde me dat ontwerpers bij elkaar kwamen en NKK-handicaps ook werden gecorrigeerd nav goede resultaten van een boot.... :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse Kruiser Klasse (NKK) 15 juni 2015 22:04 #636000

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Rond 1975 (of misschien wel iets eerder) zullen ze gestart zijn met de lage zeilnummers onder de 100. Het schip van mijn ouders werd in 1988 gemeten en kreeg nummer 4263. Een Waarschip waar ik later op zeilde kreeg in 1992 nummer 4486. De bekende diabolo of 2 driehoeken werden rond 1992 vervangen door NED (IMS had dit al eerder) in het zeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse Kruiser Klasse (NKK) 15 juni 2015 22:17 #636004

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mmm staat me iets van de NSR van 1988 (geen vlashaar op bovenlip) bij: volgens mij was er tijdens die wedstrijd en IOR en IMS en NKK. Maar volgens mij is IMS bij Ijsselmeerwedstrijden pas vanaf 1992 gaan leven. Anyway: in 1997 werd er met de Flevorace hard in de NKK gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse Kruiser Klasse (NKK) 15 juni 2015 22:23 #636007

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
In 1994 hadden we in IMS 4 een groot veld tijdens de 24 uurs met een FF95 (2e met 156,6 mijl, winnaar had 156,8 mijl). Ging je dat aantal mijlen vergelijken met NKK dan was de conclusie dat ook in de NKK hard gevaren werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse Kruiser Klasse (NKK) 15 juni 2015 22:38 #636011

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
In de NKK had je net als in de SW een vaste handicap. Maw: dit werd niet aangepast aan de windkracht. Een lichtweerschip had dus daadwerkelijk voordeel met lichtweer en had ook te dealen met deze handicap in zwaar weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse Kruiser Klasse (NKK) 15 juni 2015 22:42 #636012

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Een klassenkampioenschap/Ned. kanpioenschap kon je in de NKK niet varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederlandse Kruiser Klasse (NKK) 16 juni 2015 08:59 #636079

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
NKK was tussen 1980 en 1997 o.a. heel populair bij de verenigingen aan het Gooi-en Eemmeer. Er waren in die tijd voldoende deelnemers om bij de 7 verenigingen tijdens de avondwedstrijden in de NKK-klasse te varen (naast de SW-klasse).

Tijdens wedstrijden als de Eemdelta, Nacht van Spakenburg en Hooikisrace streden de schepen van de 7 verenigingen tegen elkaar. Velden met in totaal > 150 schepen waren in die tijd heel normaal. Helaas is dat tegenwoordig een heel ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl