Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vraagje voor de solo zeilers

Vraagje voor de solo zeilers 29 jan 2008 10:28 #26100

  • Barega
  • Barega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Wie van de solo zeilers zeilt er met de nummer een vlag in de mast.
Zo ja , wat zijn de voordelen ?
Zo nee, waarom niet?

Ik ben hier gewoon heel nieuwschierig naar, ik vaar zelf bijna altijd solo
(niet dat ik al zo lang vaar, pas een jaar of twee) maar ik kan me voorstellen dat bij bruggen en sluizen men wat meer begrip voor je gestuntel tonen en je wat meer de tijd geven.
Groet

Pieter
Kievit 680
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 29 jan 2008 10:43 #26101

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Ik vaar ook wel solo, maar zonder wimpel nr 1. Ik denk dat veel mensen het ook niet eens meer herkennen als solozeiler, dus de meerwaarde zie ik er niet van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 29 jan 2008 16:47 #26115

Ik vaar/zeil regelmatig solo, en heb de vlag ook niet. Maar ik denk ook inderdaad dat de gemiddelde bootbezitter nog nooit van deze vlag heb gehoord.
mazzel,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 29 jan 2008 18:14 #26118

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De vorige eigenaar van mijn boot had wel zo'n vlag in het want hangen. Ik laat hem er uit, het gaat een ander niet aan of ik alleen vaar of met een schip vol.
Bij het schutten of aanleggen moeten ze maar wat meer geduld hebben (en dat hebben ze meestal ook wel). Het is toch vrij snel duidelijk dat iemand alleen vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 29 jan 2008 20:41 #26127

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Hallo,

Ik vaar ook solo zonder. Ben inderdaad bang dat het merendeel niet snapt wat voor vlag het is.

Groet, Shackle
#Een schipper zonder haast heeft altijd goede wind#
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 29 jan 2008 21:25 #26130

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785


Deze dus.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 29 jan 2008 23:35 #26143

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Deze kende ik nog niet, zal er eens op gaan letten. Maar zo te zien ben ik niet de enige onwetende op dit gebied ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 29 jan 2008 23:52 #26145

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Lijkt eerder op het teken van een japanse kamikaze piloot ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 30 jan 2008 21:48 #26192

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Lijkt eerder op het teken van een japanse kamikaze piloot ;-)
Als je de acties van sommige zeilbootpiloten ziet dan is dit wel een passend vlaggetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 30 jan 2008 21:50 #26193

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Misschien kunnen we een nieuwe betekenis gaan geven aan een oude vlag?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 31 jan 2008 07:23 #26198

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Het vlaggetje is ook niet voorgeschreven. Er veranderd niks aan je rechtspositie als je er een voert.

Volgens mij is het vooral zinvol als je solo op zee vaart. Daar lijkt het me wel nuttig als van een grotere afstand te zien is dat het een solo-boot is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 01 feb 2008 17:13 #26254

  • Frey
  • Frey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Ik vaar ook zonder een dergelijke vlag, schutten, aanleggen, afvaren duurt misschien wat langer, maar verder probeer ik zo hard mee te denken dat ik ook solo even netjes vaar als met bemanning.. soms is dat nog wel simpeler scheelt een boel afspraken maken en voorbespreken van maneuvres ;). Al is niet-solo ook wel weer heel gezellig.. die vlag kende ik nog niet en ik vergeet 'm maar weer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 01 feb 2008 17:53 #26258

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Volgens mij is het vooral zinvol als je solo op zee vaart. Daar lijkt het me wel nuttig als van een grotere afstand te zien is dat het een solo-boot is.
Aha! Een makkelijke prooi voor de piraten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 01 feb 2008 18:18 #26259

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12508
Volgens mij is het vooral zinvol als je solo op zee vaart. Daar lijkt het me wel nuttig als van een grotere afstand te zien is dat het een solo-boot is.
_________________
Sven Heesterman

Hallo Sven,

Ook bij zeezeilen heeft zo'n wimpel geen enkele zin.
1e. Heeft hij, ook op zee, geen enkele officiele betekenis.
2e. Op zee heeft, mits niet in de shippinglanes, zelfs het kleinste zeilschip nog voorrang op het grootste mechanisch voortbewogen vaartuig.

Dat houdt in, dat als je geen voorrang krijgt als die stuurman jouw zeil ziet, je het al helemaal niet krijgt door zo'n klein k.t wimpeltje te voeren.

En Sven, neem maar van een oud stuurman aan dat je op zee meestal pas gezien wordt als het al te laat is om je te ontwijken.
Dat wil zeggen ALS JE AL GEZIEN WORDT, want een wit zeiltje tegen een achtergrond van golven met witte koppen is, vanuit een hoog stuurhuis verrekte moeilijk te ontdeken.
Daar komt nog bij dat je er nooit van uit mag gaan dat er fatsoenlijk uitkijk gehouden wordt op die grote jongens.

Hier kan ik nog wel meer dingen aan toevoegen, maar laat ik alleen nog dit zeggen: Ga er altijd vanuit dat jij niet gezien wordt en beter zelf ruim optijd uitwijkt.
Doe dit uitwijken zo overdreven duidelijk, dat als die grote jongen je toch gezien heeft, hij zelf geen actie onderneemt die alsnog gevaar voor jou kan opleveren.

Vr. gr. Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 02 feb 2008 17:07 #26285

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ja, die zichtbaarheid, daar had ik even niet aan gedacht... Het heeft dus alleen zin in opschepperigheid, voor bij vertrek en aankomst :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 02 feb 2008 20:48 #26292

Het is inderdaad niet voorgeschreven en heeft geen enkele rechtskracht. Toch heeft het voeren er van wel toegevoegde waarde.
De meer "ervaren" zeilers kennen de betekenis en weten dat een dergelijk schip soms op een "andere" manier manouvreerd en aanlegt als een "vol" bemand schip. Vaak beter omdat je een ervaren zeiler moet zijn om alleen te kunnen varen. Zelf voer ik, singelhanded varend, altijd sein wimpel één en help ik, als ik dat kan, een singelhanded zeiler met een lijntje bij het aanleggen en nodig hem of haar uit voor een borrel (wel een héle goede reden om die wimpel te gaan voeren!). www.200myls.nl www.singelhanded.nl en www.shorthandedzeilen.nl
Zeilen moet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 02 feb 2008 22:52 #26297

  • Barega
  • Barega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Ik ben er inmiddels dus ook achter gekomen dat er maar heel weinig mensen zijn die de betekenis van de nummer een vlag kennen (buitenom gewoon nummer een). Ik denk echter ook dat het in de categorie valt van een forum vlag of een forum stikker of gewoon twee motor rijders die de hand opsteken naar elkaar dus een soort van saamhorigheid.
Echter zie ik ook een flink nadeel, vandaag de dag met soms toch wel heel vreemde figuren :evil: wil je misshien toch liever niet dat ze weten dat je alleen vaart .
Groet

Pieter
Kievit 680
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 03 feb 2008 07:13 #26311

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ik voel meer saamhorigheid met een solozeiler zonder vlag dan met... Maar daar ben ik misschien een rare in :-)

Maaruh, die rare types, daar denk ik niet over na. Als je daar aan begint dan is het een glijdende schaal naar peilloze dieptes, freak stormen, gebroken masten, aanvallen door haaien en ander onheil. Ik wil namelijk wel blijven zeilen, niet versteend van angst in de box blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 03 feb 2008 16:19 #26330

  • dobberen
  • dobberen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
..ik wil hem gaan voeren.
Dit ook om een stukje extra veiligheid.

Mocht je overboord kukkelen, mocht er wat gebeuren, iets, dan weet 'men' die de betekenis kennen, dat er verder niemand aan boord is. Niemand om een pijltje af te steken, niemand om de radio te bedienen.

Ook vanaf de wal, wanneer men een bootje ziet ronddraaien en de verrekijker pakt, is dit dan duidelijk. Zeker bij de mannen van de KNRM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 03 feb 2008 16:33 #26331

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Wat mij betreft geeft het voeren van de vlag voor veiligheid enkel schijnveiligheid.

Ik maak me geen illusies over gevonden worden na overboord slaan, vlag of geen vlag. Zoals Olav Cox het een keer in een artikel schreef: "Naast de boot is dood." Tenzij je getuigen hebt is dat volgens mij op het IJsselmeer net zo waar als op een oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 03 feb 2008 18:45 #26338

  • Barega
  • Barega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Misschien heb je gelijk Sven (wat schijnvijligheid betreft) maar kwaad kan het nooit. :)

O ja en als je meer saamhorigheid voelt met een solo zeiler die de vlag niet voert vraag ik mij af hoe je weet dat het een solo zeiler betreft 8O :?:
Groet

Pieter
Kievit 680
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 03 feb 2008 18:52 #26339

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Nou, dan zie ik nooit meer dan een persoon aan boord, vooral bij aanleggen en zo. Knullig antwoord he? Op grotere afstand zie ik dat dus niet. Maar even belangrijk, het maakt me ook niet uit dat anderen het bij mij zien. Ik heb daar een beetje een borstklopperig gevoel bij van "kijk mij nou"

Maar laat je daar niet door weerhouden zelf wel de "1" te voeren hoor ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 03 feb 2008 19:28 #26342

  • Barega
  • Barega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Sven je hebt helemaal gelijk, ik zal me er niet door laten weerhouden om zelf de nr. 1 te voeren (mocht ik me er toe geroepen voelen). :)
Maar dan niet met een borstklopperig gevoel maar eerder van jongens (en meisjes) als je mij ziet stuntelen, ik ben maar alleen, kun je alsjeblieft er rekening mee houden dat ik alleen vaar en misschien kun je je hand over je hart halen door b.v. een landvast aan nemen etcetera etcetera. 8)


Buiten om het vlaggebeuren, ik vind je windvaanbesturing heel interessant
(misschien is het nog wel een keer iets voor een stuntelende solo zeiler) :wink:
Groet

Pieter
Kievit 680
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 03 feb 2008 21:45 #26385

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Alleen of niet, een lijntje aanpakken van wie dan ook is een goed gebruik. :wink: Ik vaar best regelmatig solo en vind ook dat je een boot alleen onder controle moet hebben. Vandaar ook niet een te grote boot en ik neem mijn tijd voor alles voor te bereiden. Solozeilen wordt wel eens vreemd bekeken, maar ik vind er weinig bijzonders aan. Het is en blijft zeilen, net zoals je dat bijvoorbeeld met een Laser doet. Alleen de maten verschillen wat.......... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de solo zeilers 11 nov 2009 13:54 #98107

  • Johnyy
  • Johnyy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1


Deze dus.

Ron


Hallo,
sorry voor het openen van een oud topic,
maar weet iemand wat de benaming van deze vlag is, of waar ik m kan kopen?

gr John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.266 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl