Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lange tochten, hoe blijf je uitgerust?

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 07:15 #573560

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Sea Force One schreef :
waarbij JazzyO zeker zijn nickname eer aan deed" en dan vertrekken.

:)

Het is inderdaad belangrijk uitgerust te beginnen. Toch had ik wel het idee dat je aan boord slecht sliep, die trip, en dat dat ook bijdroeg aan het langzaam 'inslingeren'. Ik heb je nog al eens wakker in de kooi zien liggen, en op zich is 9 uur af per 12 uur natuurlijk voldoende om uit te rusten. Volgende keer misschien de captain's cabin gebruiken voor een paar uur? Dan kun je de deur dicht doen.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 09:26 #573595

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Mag ik eens vragen of dat "kleine schip" van jou (Wilweg) een kardanisch opgehangen kooktoestel heeft? (Op de transat650 hadden ze een nog simpeler systeem, een opgehangen campingkooktoestel.) Ik kijk zelf wel eens naar een zeilboot om te kopen (nog niet heel serieus), maar het valt me op dat je bij 8m jachten al moet zoeken naar schepen met een fatsoenlijke kookplek. Al die dagzeilers voor Friese meren en IJsselmeer hebben zo'n vaste kookplaat die meestal onbruikbaar is op zee.

In mijn beleving maakt een goede kookmogelijkheid de zeewaardigheid van een schip veel groter, al is het maar voor die kop oplosbouillon om tijdens de nacht of met slecht weer warm te blijven. En ja, je komt een eind met een thermosfles, maar uiteindelijk is die leeg.

PS ik heb verschillende wachtsystemen gezien. Voor zeilen met 2 personen en lichte omstandigheden kies ik graag voor 4u op, 4u af. Als het zwaarder wordt moet je de tijd buiten misschien verkorten naar 3u of 2u, vooral als je niet meer op de stuurautomaat/windvaan kunt vertrouwen. 6u lijkt mij erg lang, vooral met kou of zwaar weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 10:12 #573606

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Sea Force One schreef :
Philip schreef :
Evaluationcopy schreef :
Met een hoofdlampje kun je toch prima lezen?
Heb ik geprobeerd maar vind ik niet prettig door het verblinden. Tijdens het lezen kan ik veel minder goed de omgeving in de gaten houden, ver kijken = ogen weer laten wennen.

Bij de actionnu te koop. Hoofdlampjes met fel wit led licht, en gematigd rood led licht, voldoende om te lezen. Prijs: 3 euro.

Volgens mij kom jij bij dezelfde Action als ik, dus ik zal eens goed kijken de volgende keer dat ik er kom, had ze nog niet gezien ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 10:25 #573610

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
msas schreef :
Mij valt een fundamenteel verschil op in de aanpak van Wilweg en de meeste anderen. Bijna iedereen (ikzelf ook) vertrouwt op de stuurautomaat bij langere tochten, maar Wilweg gaat uit van continu sturen en af en toe de stuurautomaat gebruiken. Dit geeft een veel actievere wacht waarbij vermoeidheid ook veel eerder een rol speelt, tegenover passief wacht houden en alleen af en toe te controleren of de koers goed is, de zeilen goed staan en er geen kruisend verkeer is.

Mijn advies; vertrouw eerst op het continu gebruiken van een stuurautomaat (of windvaan) en dan wordt een tocht van meerdere dagen al compleet iets anders.

Michel
Ik moet zeggen dat ik de voorkeur van Wilweg wel een beetje deel. Algemeen wordt gezegd dat je een stuurautomaat nooit langere tijd onbeheerd kunt laten.

Meeste schepen hebben alleen een electrische stuurautomaat. Naast deze om allerlei redenen kan uitvallen is het gewoon een grote stroomgebruiker. Met een oversteek van 4 dagen moet je dan verschillende keren stroom produceren, tijdens de slaaptijd. Een windvaan is dan beter, maar je hebt wel even tijd nodig deze te leren kennen.

Bij zwaar weer (golven) stuurt een stuurman de boot vaak beter door de golven als een automaat. Als de automaat of windvaan dan nog werkt...

Met alle bovenstaande bezwaren heb ik wel graag de stuurautomaat standby en bij normaal weer gebruik ik hem ook graag als ik het stroomdraaien een beetje kan inplannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 13:01 #573653

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
ErikSnel schreef :
Vinni schreef :
Het valt mij wel op in deze discussie dat we heel veel vertrouwen hebben in de AIS.
Dr varen natuurlijk best nog wel bootjes rond zonder AIS.

Vinni

Nou Vinni, er is toch een verschil: er zijn idd nog wel boten die zonder AIS varen, maar dat zijn over het algemeen plezierboten danwel vissers die aan het vissen zijn. Beide gaan vrij langzaam, dus je hebt dan meer tijd om te reageren en kunt ze dus ook dichterbij laten komen zonder groot risico. De snellere boten, meestal vrachtboten en ferrry's, hebben allemaal AIS.
Zouden (snelvarende) marine schepen die militaire dingen aan het doen zijn ook AIS hebben?
Laatst bewerkt: 22 nov 2014 13:01 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 13:09 #573655

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
wilweg schreef :
ErikSnel schreef :
Vinni schreef :
Het valt mij wel op in deze discussie dat we heel veel vertrouwen hebben in de AIS.
Dr varen natuurlijk best nog wel bootjes rond zonder AIS.

Vinni

quote]
Zouden (snelvarende) marine schepen die militaire dingen aan het doen zijn ook AIS hebben?
Wat denk je zelf?
Er varen er op de wereld nog altijd veel meer zonder AIS dan met.
dus vertrouwen ... redelijk. maar buiten wat verder weg mwha.... B)
Laatst bewerkt: 22 nov 2014 13:10 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 13:16 #573662

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Poohboot, hoewel je woorden priceless zijn hoef je ze niet al à priori zelf te quoten hoor: dat maakt het leze erg ingewikkeld..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 13:57 #573677

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Sunday schreef :
Poohboot, hoewel je woorden priceless zijn hoef je ze niet al à priori zelf te quoten hoor: dat maakt het leze erg ingewikkeld..

haha komt ik stam nog uit de tijd van morse en likpost vandaar :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 14:48 #573686

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8639
wilweg schreef :
ErikSnel schreef :
Vinni schreef :
Het valt mij wel op in deze discussie dat we heel veel vertrouwen hebben in de AIS.
Dr varen natuurlijk best nog wel bootjes rond zonder AIS.

Vinni

Nou Vinni, er is toch een verschil: er zijn idd nog wel boten die zonder AIS varen, maar dat zijn over het algemeen plezierboten danwel vissers die aan het vissen zijn. Beide gaan vrij langzaam, dus je hebt dan meer tijd om te reageren en kunt ze dus ook dichterbij laten komen zonder groot risico. De snellere boten, meestal vrachtboten en ferrry's, hebben allemaal AIS.
Zouden (snelvarende) marine schepen die militaire dingen aan het doen zijn ook AIS hebben?
'

Ja normaal wel. Soms niet. Bij die grote oefening in NW-Schotland dit jaar, zag je verschillende liggen/varen op MT. Onze kustwacht zie ik ook meestal op de AIS.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 17:11 #573710

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
wilweg schreef :
Zouden (snelvarende) marine schepen die militaire dingen aan het doen zijn ook AIS hebben?

Nou, op dit gebied wat aardigs meegemaakt: onderweg van Denemarken naar UK kwam 's nachts een schip op ons pad dat door de navigatieverlichting erg zichtbaar was maar niet op de AIS. Dat bleek een oorlogsschip te zijn. Toen die op onze hoogte was zag ik opeens daarachter nog een lichtje, maar deze was erg slecht zichtbaar. Ook geen AIS. Dat bleek een onderzeeer te zijn, die kennelijk begeleid werd door het eerdere oorlogsschip.
Dus het blijft opletten. Overigens denk ik wel dat die oorlogsbodem mij al in de gaten had ver voordat ik hen zag...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 22 nov 2014 17:13 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 19:03 #573730

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27180
In het Zweedse wachtsysteem worden de nachtlijke uren (20:00u - 08:00u) verdeeld in drie wachten van 4 uur en de uren overdag (08:00u-20:00u) verdeeld in twee wachten van zes uur.

en een autopiloot....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 22 nov 2014 20:31 #573751

WADnWIND schreef :
In het Zweedse wachtsysteem worden de nachtlijke uren (20:00u - 08:00u) verdeeld in drie wachten van 4 uur en de uren overdag (08:00u-20:00u) verdeeld in twee wachten van zes uur.

en een autopiloot....

Zo doen wij het ook met een 2 koppige bemanning.

Al blijf ik het best lastig vinden om voldoende rust te krijgen zeker de eerste 2 etmalen, daarna gaat het beter.

Zelfs met extra akoestische alarmering voor oa radar en AIS blijf ik het moeilijk vinden om de touwtjes tijdelijk uit handen te geven, zelfs bij rustig weer.
Op drukke stukken lossen wij elkaar af om de 30 min
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Laatst bewerkt: 22 nov 2014 20:33 door johanwillemb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 07:46 #573819

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 376
Het nadeel van het zweedse systeem is dat de wachten rouleren. Je komt niet in een vast ritme.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 08:39 #573826

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
reuv schreef :
Algemeen wordt gezegd dat je een stuurautomaat nooit langere tijd onbeheerd kunt laten.

Als er iemand wakker is (en dat is de hele bedoeling van een wachtensysteem), is hij niet onbeheerd.
reuv schreef :
Met een oversteek van 4 dagen moet je dan verschillende keren stroom produceren, tijdens de slaaptijd.

Waarom tijdens de slaaptijd? Je zet je motor 2 uur aan rond het middaguur, heeft niemand last van (als het al nodig is, sommige boten hebben genoeg aan hun hydrogenerator en zonnepanelen).


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 08:41 #573827

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
johanwillemb schreef :
Zo doen wij het ook met een 2 koppige bemanning.

Ik vind dat een raar systeem. De eerste dag heeft iemand dus 8 uur wacht 's nachts en slechts 4 uur af, de tweede nacht is het andersom. Nee, vriendelijk bedankt. 4x 3 uur is veel logischer.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 09:28 #573838

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Wij hebben meestal wachten van 4 uur. Het voordeel is dan dat je een behoorlijk stuk kunt slapen, nadeel is wel dat de wacht dat je wakker bent vrij lang is. Overigens komt het ook nog wel een voor dat degene die een wacht heeft het nog goed vind gaan en nog wat langer wacht houdt.
Overdag vind ik een wachtsysteem totaal onnodig, dan gaat het veel meer met flexibiliteit. We gaan dan wel vaak even liggen, maar dat overleg je dan even.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 10:15 #573854

Een wachtsysteem van 3u op en 3u af heeft bij ons(m/v) ook altijd het best gewerkt. We hebben ook een tijdje 4u wacht gelopen maar dat viel niet zo lekker. Je slaapt in die 3 uur meestal gelijk diep en moet je dan ook wakker gemaakt worden. De wacht overdracht ging binnen 5min en dan kan de ander weer in het warme nestje.
De wacht ging in na de warme maaltijd om 18u. We probeerden elke dag warm te koken omstreeks 15u, al dan niet begeleid met een oorlam :blush:.
In de nachtwacht kon dan nog wel een boterhammetje of zo gegeten worden.

Waren de omstandigheden zwaar dan was het vaak 24u of langer doorgaan tot de reparatie of het weer opgelost was.

Natuurlijk is een groter schip zoals onze Mama-cocha met 47ft wel een heel stuk comfortabeler dan bv een 33ft. Zeker ook als het schip uitgerust is met een goed doghouse, zoals ook in een ander draadje geschreven word.

Daarnaast probeerden we ons ook elke dag goed te verzorgen. De PH moet ook op orde zijn tijdens lange tochten. Dus elke dag douchen op het achterdek(of emmer zout water over je heen)

Over het algemeen kwamen wij fitter aan na 3 weken dan we vertrokken.

gr. Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 14:33 #573959

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
reuv schreef :
Mag ik eens vragen of dat "kleine schip" van jou (Wilweg) een kardanisch opgehangen kooktoestel heeft? (Op de transat650 hadden ze een nog simpeler systeem, een opgehangen campingkooktoestel.) Ik kijk zelf wel eens naar een zeilboot om te kopen (nog niet heel serieus), maar het valt me op dat je bij 8m jachten al moet zoeken naar schepen met een fatsoenlijke kookplek. Al die dagzeilers voor Friese meren en IJsselmeer hebben zo'n vaste kookplaat die meestal onbruikbaar is op zee.

In mijn beleving maakt een goede kookmogelijkheid de zeewaardigheid van een schip veel groter, al is het maar voor die kop oplosbouillon om tijdens de nacht of met slecht weer warm te blijven. En ja, je komt een eind met een thermosfles, maar uiteindelijk is die leeg.
Nee. we hebben een vast kooktoestel. Op zee kun je wel eens een koppie drinksoep er mee maken, maar niet met 4bft en meer. Maar een warme choco en drinkbouillon maken inderdaad een enorm verschil!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 14:36 #573960

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
ErikSnel schreef :
wilweg schreef :
Zouden (snelvarende) marine schepen die militaire dingen aan het doen zijn ook AIS hebben?

Nou, op dit gebied wat aardigs meegemaakt: onderweg van Denemarken naar UK kwam 's nachts een schip op ons pad dat door de navigatieverlichting erg zichtbaar was maar niet op de AIS. Dat bleek een oorlogsschip te zijn. Toen die op onze hoogte was zag ik opeens daarachter nog een lichtje, maar deze was erg slecht zichtbaar. Ook geen AIS. Dat bleek een onderzeeer te zijn, die kennelijk begeleid werd door het eerdere oorlogsschip.
Dus het blijft opletten. Overigens denk ik wel dat die oorlogsbodem mij al in de gaten had ver voordat ik hen zag...

Ja precies, dat dacht ik al, dat die niet zichtbaar voor de hele wereld rond zouden varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 14:39 #573962

Ik neem aan dat ze ook wel een poppetje bij de ais zetten, om de transponder van andere boten te spotten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 15:07 #573974

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
roozeboos schreef :
Ik neem aan dat ze ook wel een poppetje bij de ais zetten, om de transponder van andere boten te spotten.
Ongetwijfeld, zeker bij marine schepen.

Toch heb ik niet zo'n lekker gevoel bij de de aanname (in het gevaar van een snelvarende boot zonder AIS) dat de ander wel op zal letten..

Maar misschien overdrijf ik wel een beetje Snel varende boten zonder AIS zullen vast niet zo heel vaak voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 15:15 #573977

nee, daar moet je maar niet van uit gaan ook.
Maar als de marine besluit om in stealth mode gaan varen, dan varen ze maar mooi om me heen ook! Anders ga ik hun positie verraden via de marifoon!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 15:20 #573980

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 376
wilweg schreef :
roozeboos schreef :
Ik neem aan dat ze ook wel een poppetje bij de ais zetten, om de transponder van andere boten te spotten.
Ongetwijfeld, zeker bij marine schepen.

Toch heb ik niet zo'n lekker gevoel bij de de aanname (in het gevaar van een snelvarende boot zonder AIS) dat de ander wel op zal letten..

Maar misschien overdrijf ik wel een beetje Snel varende boten zonder AIS zullen vast niet zo heel vaak voorkomen.

Deze zomer nog, van Texel naar lowestoft, bij de diepwater route een container schip wat niet op mijn scherm verscheen. Hij passeerde op minder dan 3 mijl, was wel even schrikken, ik heb hem niet zien aankomen in de ochtendschemering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 15:24 #573982

Eigenlijk raar dat je op zee schrikt van een boot 3 mijl verderop, terwijl dat eigenlijk best ver is.

Met de auto in een verlaten omgeving schrik je toch ook niet van een andere auto die een kruispunt oversteekt terwijl je nog 3 mijl van het kruispunt af bent?

En ja, ik snap dat het anders is hoor, maar ik blijf me verbazen.
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lange tochten, hoe blijf je uitgerust? 23 nov 2014 15:38 #573989

  • E22fan
  • E22fan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
wilweg schreef :
Nee. we hebben een vast kooktoestel. Op zee kun je wel eens een koppie drinksoep er mee maken, maar niet met 4bft en meer. Maar een warme choco en drinkbouillon maken inderdaad een enorm verschil!

Ik heb toch echt regelmatig met meer dan 4bft op zee een warme maaltijd gekookt op jullie boot. Kooktoestel schuin zetten, pan met een touwtje vast knopen en vooral een niet te kleine pan nemen. En als het pannenkoekenbeslag zelfs op de schuinste stand niet in de pan blijft zitten, wordt het tijd voor een rifje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl