Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zelf je reddingsvest inspecteren

Zelf je reddingsvest inspecteren 03 nov 2013 23:35 #454046

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Hier een fotoverslagje van het zelf inspecteren van je reddingsvest. In dit geval gaat het om 150N Secumar Priva vesten.

Controleer eerst de algemene staat van het vest, zoals de banden en de sluiting. De bescherming openmaken door het klittenband los te trekken. Dan de cilinder los schroeven.

Controleer op deuken, corrosie en andere beschadigingen. Weeg de cilinder, op de cilinder is het minimum gewicht ingeslagen, in dit geval 139,5 gram.

Controleer of de scheepsnaam is vermeld. Handig als er ergens een vest aanspoelt zonder levende eigenaar er in.

Vervang de zoutpil. De foto is niet erg duidelijk helaas, maar te zien is dat ik met de ene hand het sterke veermechaniek wegtrek en met de andere de zoutpil er uit druk. De pil zit een beetje klem in de opening.

Blaas het vest nu op met een pomp. [aangepaste tekst>] Met de mond opblazen kan ook, maar dat is als je meerdere vesten wilt opblazen minder praktisch. Met een pomp blaas je ook iets minder vocht naar binnen, maar omdat alle lucht er ook weer uitgaat wordt ook het vocht weer afgevoerd.

Controleer het drijflichaam op beschadigingen en check de naden. [aangepaste tekst>]Let met name op de vouwnaden onderaan het vest, daar treedt vaak slijtage op. Laat het vest nu minstens 24 uur opgeblazen liggen en controleer dan of het nog steeds even hard is.

Noteer de volgende controledatum met pen in het tabelletje, dus 12 maanden in de toekomst. Op de foto is te zien dan dit de eerste jaren niet gebeurd is. Er is toen wel gecontroleerd, maar niet genoteerd omdat ik daar het belang toen niet van zag. Beter van wel dus.

Als alles in orde is alles weer in omgekeerde volgorde opbergen. Druk het vest leeg door met het omgekeerde dopje het ventiel open te houden. Zorg dat er zo min mogelijk lucht in het vest blijft zitten. Vouw het vest op zoals het zat, maar heel precies komt dit niet. Het fluitje en de hijslus moeten netjes weer op hun plaats zitten.

In de hals is het een beetje gedoe om alles weer netjes in de buitenhoes te krijgen, maar als je met beleid werkt geeft dit geen grote problemen. Controleer voor je de buitenhoes sluit nog een keer of alle indicatoren op groen staan. [aangepaste tekst >] Als je vest een lampje heeft, kan je nu de werking hiervan ook nog even controleren.

Sluit dan het klittenband helemaal. Klaar.

Als bonus nog even kijken hoe snel zo'n zoutpil uit elkaar valt in water en dus het mechaniek activeert

Heel snel dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 31 dec 2014 21:19 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 03:57 #454050

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Mooie handleiding, dankje.

Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 05:27 #454053

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Super!

Sticky?...of bij handleidingen?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 05:42 #454058

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Mooie handleiding Timo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 06:28 #454065

Tip voor het opvouwen: zet met een marker streepjes bij de vouwen voordat je het vest uitpakt.
Let bij het vouwen op dat je als een accordeon vouwt. Dan weet je zeker dat de rits/klitteband wordt opengedrukt. Als je de luchtblaas oprolt kan de blaas zichzelf afknellen en blaast je vest mogelijk niet goed op.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 07:06 #454077

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Mooie beschrijving!

Er is ook een pdf je met een vouw instructie. Kan hem helaas nu niet vinden, maar als ik hem heb zet ik hier nog wel bij.
Laatst bewerkt: 04 nov 2013 07:08 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 09:00 #454100

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Prima !

Zouden we hier niet een stiky of een wiki van maken ?

Met de opbouwende opmerkingen erbij ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 09:05 #454103

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
Een tip bij het leeg laten lopen: sluit de slang van de pomp aan op 'deflate' en pomp het laatste beetje lucht eruit. Dit maakt het klein opvouwen makkelijker.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 09:29 #454110

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Xiphias schreef :
Een tip bij het leeg laten lopen: sluit de slang van de pomp aan op 'deflate' en pomp het laatste beetje lucht eruit. Dit maakt het klein opvouwen makkelijker.
Dat lukt helaas meestal niet, het ventiel blokkeert de luchtstroom (wat uiteraard ook de bedoeling is van het ventiel :) ). Alleen als je kans ziet om met de nozzle van de pomp het ventiel in te drukken kan je leegpompen. Het geeft uiteraard wel het beste resultaat.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 09:59 #454121

@ il Cigno
Blaas het vest nu op met een pomp. Niet met je mond, dan blaas je ook vocht naar binnen en dat wil je niet.


Tja , op zich heb je gelijk maar ook met bijv. de fietspomp komt er vocht in het vest.
Weliswaar minder dan met de mond maar al het buiten nat weer is (zoal nu) meer dan je denkt.
En het gaat om het absolute vochtgehalte wat binnen echt niet lager is dan buiten zoals het relatieve vochtgehalte, in tegendeel!

Momenteel zit er in de buitenlicht bijv. ongeveer 6-7 gram vocht per M3 maar 'szomers als het warm en drukkend is makkelijk tot bijna het dubbele en in je ademlucht zit altijd iets van 12 gram per M3 ( omdat die lucht altijd 37 graden is maar nog niet verzadigd).
Binnen kan het makkelijk meer zijn afhankelijk of je bijv. ga gebruikt om koffie te zetten en van het aantal mensen in huis.

Eigenlijk moet je daarom gedroogde lucht nemen zoals bijv. uit een compressor waar een luchtdroogpatroon op zit.

Er zijn meen ik ook wel "spuitbussen" te koop met droge lucht onder druk maar of dat genoeg is betwijfel ik .
Vergeet dat trouwens maar want ik lees net dat bijv. in de "Airspray" die Conrad verkoopt geen lucht maar butaan en propaan zit!
Interessant .....maar wel schandalig zo'n benaming. www.conrad.nl/ce/nl/product/995809?WT.mc_id=gshop
www.produktinfo.conrad.com/dat...KLUFTSPRAY_400ML.pdf

Ik vraag me trouwens af wat de "beroepstesters" doen :unsure:

Overigens , waarom zit er aan die vesten eigenlijk een slangetje om het ook met de mond op c.q. bij te kunnen blazen??
Ad
Laatst bewerkt: 04 nov 2013 10:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 10:12 #454129

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Op zich heb je gelijk natuurlijk. Professionals zullen ongetwijfeld gedroogde lucht gebruiken. Bij het testen van reddingsvlotten heb ik dat ook zelf kunnen zien.

Aan de andere kant, het meeste vocht wat in de lucht zit gaat er ook weer mee uit natuurlijk. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat met de mond opblazen in ieder geval minder slim is. En een luchtbeddenpompje heeft iedereen wel bij de hand.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 10:40 #454140

Yellow Boat schreef :
Overigens , waarom zit er aan die vesten eigenlijk een slangetje om het ook met de mond op c.q. bij te kunnen blazen??
Ad
Volgens mij is dat om je vest te testen zoals hier te zien. Maar belangrijker om je vest op druk te houden of bij te vullen als het patroon niet genoeg vult of er druk verdwijnt. Je kan natuurlijk ook helemaal zelf opblazen als he te water gaat je je vest gaat niet af (al ben je waarschijnlijk vezopen voordat het gelukt is).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 10:59 #454144

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Yellow Boat schreef :
@ il Cigno
8--
Overigens , waarom zit er aan die vesten eigenlijk een slangetje om het ook met de mond op c.q. bij te kunnen blazen??
Ad
Het slangetje zit er op om indien je gaspatroon om welke reden dan ook je vest niet volledig heeft opgeblazen dit te kunnen bijpompen.
Er werd destijds ook gezecht dat het was om indien je al lange tijd in het water lag, en er toch een gedeelte uitgelekt was om dit te kunnen bijvullen. :unsure:
Maar volgens mij ben je tegen dan al weg wegens onderkoeling. :(
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 11:04 #454145

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
ilCigno schreef :
Op zich heb je gelijk natuurlijk. Professionals zullen ongetwijfeld gedroogde lucht gebruiken. Bij het testen van reddingsvlotten heb ik dat ook zelf kunnen zien.

Aan de andere kant, het meeste vocht wat in de lucht zit gaat er ook weer mee uit natuurlijk. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat met de mond opblazen in ieder geval minder slim is. En een luchtbeddenpompje heeft iedereen wel bij de hand.

Het zou ook kunnen dat profesionals hiervoor flesselucht voor duikers gebruiken, zeker als ze zelf ook flessen vullen voor duikers.
Die lucht wordt standaard behandeld en gedroogd.
Of misschien gebruiken ze wel CO2 uit een groot drukvat.
Dan gebruiken ze hetzelfde wat in de gaspatronen zit, en is er ook geen vocht mee in het reddingsvest.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 11:08 #454147

Als , en dat klopt uiteraard, vrijwel alle lucht er toch weer uit gaat en je hooguit met de mond een beetje bijblaast , wat maakt het dan nog uit of je het vet met de mond opblaast of met een pompje?
Ik heb al aangegeven dat de hoeveelheid vocht niet echt veel uitmaakt. Overigen praat je bij een 275 N vest maar over hooguit 0,33 Gram water in de totale luchthoeveelheid. Als daar zeg 5% van overblijft dus over 16,5 milligram water!Dat is minder dan een klein druppelje.
En het verchil tussen mond en pomp is nog veeeel kleiner.
Waarover hebben we het dan eigenlijk?
En , condenseren doet het echt niet tijdens het opblazen tenzij je dat buiten doet en het flink koud is.

Toch een beetje "broodje aap" dus :huh: :unsure:
Of natuurlijk door een professional laten doen die droge lucht gebruikt.
Overigens test ik mijn vest nooit (wel controleer ik cylinder en zouttablet)maar koop ongeveer elke 10 jaar een nieuw
maar dan niet de hele dure. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 04 nov 2013 11:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 11:12 #454149

Ik heb voor 2 merken de onderhoudscursus gevolgd, en die adviseren gewoon met de mond op te blazen. Bijna al het vocht gaat er bij het leegmaken van het vest net zo hard weer uit.

De prof's blazen op met een luchtpompje, omdat je na 20 vesten opblazen op een dag sterretjes gaat zien.

De meeste vesten worden overigens afgekeurd omdat de blaas doorschavielt op de vouwen onderin het vest.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 11:20 #454150

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ik heb de tekst aangepast aan de hand van de gemaakte opmerkingen over met de mond opblazen en slijtage op de vouwnaden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 11:31 #454155

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
oke. duidelijke handleiding, maar ik krijg nog steeds die co2 cylinder er niet uit
er zit bij mij een plastic staafje langs de cylinder
ik heb een secumar secumatic 4100 s
zie foto van het huis van het reddingvest en reserve patroon

het komt er in mijn geval op neer, dat als het vest een keer opgeblazen wordt, dat ik het niet meer in gebruik krijg
tob/mitz
Bijlagen:
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 11:32 #454157

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
en nog een foto van het vest
Bijlagen:
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 11:35 #454160

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
en een van het vest
Bijlagen:
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 12:23 #454174

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Het grijze knopje vergrendelt de bajonetsluiting. Die eerst indrukken en ingedrukt houden, dan pas de patroon draaien en uitnemen.

En nee, dat wist ik 3 minuten geleden ook nog niet, al had ik wel een vermoeden. Ik heb gewoon even de gebruiksaanwijzing vd 4001S automaat gelezen op de Secumar-site, daar staat het duidelijk in uitgelegd….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 12:33 #454176

Wie hebben er eigenlijk reserve patronen en tabletten aanboord liggen voor de vesten die je aanboord hebt?
Eenmaal "gebruikt" is het vest waardeloos als je deze zaken niet kunt vervangen. Dus als je op vakantie bent en het tabletje word nat omdat je het vest op een verkeerde plek hebt geegd, of omdat je een golf over je heen krijgt, of omdat je per ongeluk aan het koordje hebt getrokken of wat dan ook, dan heb je dus een vest minder aanboord. Wel zo handig als je dat ter plekke ook weer in orde kunt maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 12:38 #454177

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
FJM
op welke site heb je dat gezien?
op de secumar site staat niets over een grijze knop die je moet indrukken
(zit er trouwens wel op)

Erik
ik heb voor elk vest 1 reserve setje
1 setje is 1 cylinder met 2 tabletten
ton/mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 12:42 #454179

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Gewoon op Secumar.com bij de gebruiksaanwijzingen hoor!

http://www.secumar.com/secumar/d/download/bedienungsanleitung4001_401.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je reddingsvest inspecteren 04 nov 2013 12:43 #454180

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Daarom heb ik naast de opblaas reddingsvesten altijd nog minimaal 2 conventionele vesten (schuim) aan boord liggen. ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl