Verfbeurt Eau Revoir
Een paar tipjes zijn de afgelopen weken al van de sluier opgelicht, maar hierbij toch maar even een volledig verslag van de schilderbeurt die ik Eau Revoir heb gegeven.
Zo zag Eau Revoir er uit bij aankoop:
Rood is al niet echt onze kleur voor een boot, maar deze verflaag was ook nog eens gewoon lelijk. Geen glans, kwaststrepen en diverse krassen.
Bij aankoop wisten we dus al dat we daar iets aan wilden doen. Eigenlijk wilde ik dat direct na de thuisreis naar Nederland gaan doen, maar dat zou een haastklusje zijn geweest, want we wilden ook varen natuurlijk! Mede op advies van tondini ("vaar toch eerst eens een seizoen om de boot te leren kennen") hebben we de kleurspoeling toch maar uitgesteld.
Dit voorjaar moest het echter wel van komen!
Ik wilde met De IJssel Double Coat 2 componentenlak gaan rollen. Omdat de rode laag 1 componenten was, moest deze er helemaal af.
De kleurkeuze is mede met hulp van jullie tot stand gekomen... het is de kleur "Stars & Stripes" van AWLGrip geworden; een grijs-blauwe kleur. De IJssel kan deze kleur gewoon op bestelling leveren.
Verwijderen oude verflaag.
De start van het project: 12 februari 2011.
Met korrel 80 en een excentrische schuurmachine (een nieuwe Bosch, nadat de Ferm het na 1 dag voor gezien hield...) is de rode verflaag verwijderd. Wat schetste mijn verbazing... er kwam een oranje kleur tevoorschijn! De gelcoat was oranje, dus de boot is daadwerkelijk in het oranje geproduceerd, helemaal volgens de heersende trend in 1978!
Nadat de rode laag helemaal is verwijderd is de romp met korrel 120 geschuurd en geplamuurd. Ik had verwacht dat ik vooral op het breedste gedeelte behoorlijk aan het repareren moest, gezien de beschadigingen, maar het bleek dat de krassen eigenlijk alleen maar in de verf zaten en nauwelijks in de gelcoat. Meevallertje dus.
We zijn dan inmiddels 1 maand verder, het is 13 maart.
Primer aanbrengen.
De gelcoat heeft op diverse plekje allemaal kleine speldenprikjes, minuscuul kleine gaatjes. Dit wordt 'microporeusiteit' genoemd. In de laklaag schijnen deze gaatjes allemaal belletjes te veroorzaken. Dat wil ik uiteraard niet, dus daar gaan we wat aan doen in de vorm van een paar lagen IJmopox ZF primer. Bijkomend voordeel is dat ik dan ook de oranje kleur kwijt ben, wat de dekking van de aflak ten goede zal komen.
Het aanbrengen van de primerlaag viel me eigenlijk zwaar tegen! De lage temperaturen zijn hier waarschijnlijk mede debet aan (hoewel je volgens de specificaties van De IJssel vanaf 5 graden mag aanbrengen), maar het spul vloeit nauwelijks. Na het aanbrengen met een schuimroller had ik dan ook allemaal luchtgaatjes in de laag... een soort macroporeusiteit dus...
Remedie... schuren totdat alle gaatjes weer verdwenen zijn!
De oranje kleur komt er inmiddels al weer aardig doorheen...
Na een discussie over dit probleem op het forum kwam het idee van viltrollers voorbij. Hiermee zou je minder last van luchtbellen moeten hebben... Aldus gedaan... Met een viltroller is weer een nieuwe laag primer aangebracht. Dat gaat een stuk beter! Geen luchtbellen, gewoon een mooi sinaasappelhuidje, een mooie basis voor de aflak straks.
Het is inmiddels 9 april 2011.
De weekenden daarna zijn besteed aan schuren... De laag primer moet geschuurd worden totdat hij glad genoeg is voor de aflak. Met 180 eerst de sinaasappelhuid glad geschuurd, daarna met 240, 320 en tenslotte waterproof 400, totdat de romp al aardig spiegelt!
wel een beetje vals gespeeld... de romp is hier nat...
Het is 20 april. De mast gaat er af en de boot is klaar om naar binnen te gaan om te worden afgelakt!
Aflakken - Laag 1
22 april 2011
Voordat je kunt beginnen met aflakken is nog e.e.a. aan voorbereiding te doen wat bij elkaar nog de nodige uurtjes kost! Eerst de romp gewassen met een St. Marc oplossing, daarna de waterlijn en de voetrail afgeplakt en tenslotte de romp helemaal ontvet met Double Coat ontvetter. Als laatste stap voor het aflakken nog even met een stofkleefdoekje rond en dan zijn we er klaar voor!
Tussentijds hebben we uiteraard ook nog de 2 componentenverf gemengd en laten voorreageren. Ik had een DIN 4 cup gekocht waarmee ik na het voorreageren de verf op een viscositeit van ca. 40-45s DIN-4 heb gebracht. Dit is iets dunner dan de 50-55s die De IJssel specificeert. Dat heb ik bewust gedaan - na het lezen van de adviezen alhier - aangezien een iets dunnere lak nog beter schijnt te vloeien. Werkt prima zo'n ding cup; meten is weten...
Net als bij de primerlaag heb ik ook nu weer viltrollers gebruikt.
De allereerste baan!
Zo lang de verf nog nat is kun je er weinig van zeggen, maar deze aanblik schept hoop!
Op bovenstaande foto is ook te zien hoe ik de verf heb opgebracht. Steeds 1 verticale baan opzetten, dan horizontaal verdelen en drukloos verticaal narollen. Vooral snel werken en daarna afblijven!
Frappant is dat de verf bij het opbrengen vrij grijs is (zo grijs dat we twijfelden of De IJssel niet een fout had gemaakt...) en pas na droging de blauwe tint krijgt.
Als we 1 kant klaar hebben maken we de balans op. We hebben krap 2/3 liter verbruikt, dus we maken een nieuwe pot open en prepareren 1/3 liter die nog nodig is als deze pot leeg is. Dat gedeeltelijk aanmaken gaat overigens prima! Het is erg handig dat het in gewichtsverhoudingen gaat; wij hebben gewoon een keukenweegschaaltje gebruikt.
Het resultaat aan het eind van de dag:
We zijn blij! Het ziet er gewoonweg geweldig uit en de kleur staat ons ook erg aan!
Het dekt al zo goed dat je het hier bijna bij zou laten! Dat was achteraf gezien misschien ook het beste geweest...
Aflakken - Laag 2
23 april 2011
Volgens de specificatie van De IJssel is het mogelijk om een nieuwe laag aan te brengen zonder de vorige laag te schuren, mits je rekening houdt met een maximale tijd na aanbrengen van de vorige laag - afhankelijk van de temperatuur. In ons geval betekende het dat we tussen 16 uur en 24 uur na de 1e laag een volgende laag konden aanbrengen.
Zo gezegd zo gedaan.
Duidelijk is te zien dat de verse lak veel grijzer is. Dit is natuurlijk erg handig bij het aanbrengen, zo kun je tenminste goed zien waar je bent gebleven!
Na ruim een uurtje was ik klaar met rollen en zat de tweede laag er op!
Hmm... zo van een afstandje ziet het er aardig uit, maar het onplezierige gevoel bekruipt me dat deze laag er een stuk minder uitziet dan de eerste laag!
Hopende dat het allemaal toch nog is strakgetrokken als de lak droog rijd ik weer naar huis...
Aflakken - oh nee...toch schuren...
2 dagen later blijkt dat helaas niet zo te zijn...
Het glimt nog aardig, maar dit is toch echt een sinaasappelhuid en zo is de hele romp! Op sommige plekken is daarnaast de aanzet van de roller erg duidelijk te zien!
Ik had voor de zekerheid m'n schuurmachine al meegenomen, dus... daar gaan we weer!
De plekken met rolaanzet zijn met de machine geschuurd met korrel 240, daarna de hele romp met 320 en 400 waterproof.
En toen hadden we een mat-blauwe boot...
Aflakken - Laag 3
28 april 2011
Spannend... nu de 2e laag mislukt is hopen we dat de 3e weer beter gaat! We beginnen met een gelijkwaardig voorbehandeld oppervlak als bij de 1e laag... dus dat zou goed moeten gaan zou je zeggen...
Vol concentratie aanbrengen van de 3e laag.
Aaargh!! En vlieg in de verse laklaag! Voorzichtig weggepulkt... we zullen zien wat er van te zien is straks.
Hmmm... dat ziet er toch aardig uit...
Yep! De glans zonder sinaasappel is weer terug!
Pfoe... wel een opluchting...
Het is toch goedgekomen!
Aflakken spiegel en aanbrengen striping en naam.
We hadden besloten om de spiegel wit te schilderen. Dat hadden we bij een andere boot gezien en vonden we erg mooi. Aangezien ik dan toch wit moest lakken, waarom dan niet meteen de striping en de naam ook mee lakken i.p.v. bestickeren?!
Daarom een verfmasker voor de naam op de boeg en spiegel besteld bij onlinesticker.nl
En dan... afplakken... Wat een werk is dat zeg! Eerst had ik de bestaande waterlijn gevolgd, maar dat leverde een golvende streep op... Het bleek dat de waterlijn bij lange na niet recht was!!
Daarom ander tape gekocht (3M gold heet het geloof ik). Kost een kapitaal (8 euro per rol!), maar werkt toch een heel stuk prettiger dan het Action tape dat ik had gebruikt, met name om het op spanning te brengen en dan zo recht mogelijk richting de boot te bewegen.
Een deuk in de originele waterlijn die er niet hoort te zitten...
En dan is het tijd voor het leuke werk! Aflakken!
Ik wist het niet, maar er bestaat zelfs NOG leuker werk! Het verwijderen van het afplaktape en het verfmasker! Geweldig om zo het eindresultaat zich te zien ontvouwen!
De witte verf dekt niet in een keer. Twee keer afplakken van de striping en vooral het verfmasker is geen optie, vandaar dat ik twee keer kort na elkaar twee lagen heb aangebracht. Een beetje minder glans is niet zo'n probleem, maar dat geldt natuurlijk niet voor de spiegel! Die wil ik wel in hoogglans, dus die is een paar dagen later (na schuren....) van een 2e laag voorzien.
De glans van de striping valt me echter alleszins mee. Er is zeker meer sinaasappel dan in het blauw, maar het glanst wel mooi.
Aanbrengen van de naam op de spiegel:
Aanbrengen antifouling
Het aanbrengen van de antifouling is peanuts, vergeleken bij aflakken maar het maakt het plaatje wel compleet...
Eindresultaat!
Tja... het vorige plaatje gaf het eindresultaat al een beetje weg, maar nu de boot weer buiten in het zonnetje staat en de opgeknapte zwemtrap ook weer is gemonteerd (zie eerder in dit topic) kan ik zeggen dat ik uitermate tevreden ben met dat eindresultaat!!
NB
Sorry voor het bombardement aan foto's...