nardus schreef :
lodewijk stegman schreef :
Voor kleine gaten (diameter maximaal 2x de huiddikte) kan dat een verantwoorde werkwijze zijn. Het gat dat een anderhalf duimse doorvoer achterlaat is echt te groot om het op die manier te doen bij de gemiddelde huiddikte van een polyester boot.
Bij voorkeur dus werken met weefsel en epoxy. Rand van het gat aan de buitenzijde wat afschuinen en vervolgens, tegen een eerder aan de binnenzijde gelijmde backing van dun triplex of stevig karton, vol lamineren.
Wat heeft je van je stuk gebracht steg ?
zeilersforum.nl/index.php/foru...hten?start=25#720238
Niks heeft me van mijn stuk gebracht; jij vergelijkt appels en peren.
Als het je gaat om het gebruikt van hout: multiplex is, zeker als je het goed behandelt met epoxy iets hèèl anders dan massief hout. bovendien zit het in mijn verhaal aan de binnezijde van de romp; bij jou maakt het deel uit van de huid.
In de door jou aangehaalde pots schrijf ik over het van binnen afplakken van het gat met een stukje met epoxy geïmpregneerd multiplex (dus met een ruime overlap ten opzichte van het gat. En daarna het gat van buiten vullen met ingedikte hars.
Dat is wat anders dan een houten plug in het gat lijmen, zoals jij adviseerde. In het eerste geval is er een groot aanhechtingsvlak tussen romp en multiplex, plus de aanhechting van de later aan te brengen ingedikte hars.
Bij jouw advies is er aanhechting ter dikte van huid en dat rondom. Dat lijkt me een stuk minder oppervlak.
Bovendien maak ik ook in deze pots onderscheid tussen grote en kleine gaten (in relatie tot de huiddikte). De oplossing met het multiplex is een snelle oplossing, die zeker voor kleine gaten volledig adequaat is, alleen blijf je hem van binnen zien. Bij kleine gaten is het gebruik van weefsel dan overbodig.
Jou maakt dat allemaal niks uit, kennelijk. Grote gaten, kleine gaten; het is allemaal hetzelfde. Maar dat is een misvatting. Van jouw kant, wel te verstaan.