Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lenspomp op walstroom: schakeling ?

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 30 juni 2016 12:36 #748986

De Optimaal schreef :
Tony2920 schreef :
Op mijn oudere Dufour 2800 zit een handlenspomp, en daarmee krijg ik nooit al het water uit de bildge, ook de electrische lenspomp op 12 V trekt niet al het water weg.
Daarom zou ik zo een Drainman wel zien zitten om de laatse centiliters water weg te krijgen.
Heeft er iemand ervaring met dit systeem ?
Hoe hoog kan je water wegkrijgen ?
Bij mij zou het echt gaan om de laatste restjes weg te krijgen, werkt dit systeem daar wel goed voor ?

"laatse centiliters" dat gaat je niet lukken met pompen omdat je simpelweg het water omhoog moet pompen en de restvolume uit je slang weer terugvalt in de bilg... ook met een terugslagklep.
Laatste laatse centiliters wordt bij mij weggedampt door een lont van katoen...loopt door de bilg naar motor compartiment. door de motorwarmte en de motorafzuiging wordt de laatste centiliters verdampt. Werkt perfect.

Slim! Hoe lang is die lont?

Terugslagklepje aan het begin van de slang zetten helpt ook...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 30 juni 2016 12:41 #748989

Ik heb gewoon een bol katoen gekocht,...met een boormachine opwikkelen tot een hele lange streng. Deze streng weer opwikkelen en dubbelvouwen. Dit netzovaak herhalen totdat de streng de gewenste dikte heeft. door de bilg halen tot in het diepste deel (bij mij door 3 compartimenten heen, lengte 2 meter)
Uiteinde ca 20 cm met een tyripje ergens in het motorcompartiment rechtstandig vastzetten. Bij mij vlak onder de aanzuiggat van de motorventilator.

Terugslagkleppen gaan uiteindelijk ook lekken dus dat werkt niet afdoende. In de bilgpomp slang uiteraard wel een terugslagklep plaatsen om de terugloop tot een minimum te beperken.
Laatst bewerkt: 30 juni 2016 12:42 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 30 juni 2016 12:53 #748990

Ik doe dat droogmaken 1x per seizoen (meer is niet nodig bij mij - is kurkdroog) met een Wolfcraft boormachine-voorzetpompje op de accuboormachine. Er kan zowel een stukje tuinslang aan, maar ook een stijf 5mm slangetje voor het laatste druppeltje/kleinste hoekje. Werkt ook goed om in het najaar de motorolie tot het laatste druppeltje motorolie weg te zuigen onderin (en achterin) de carterpan ivm verversen.

Die lont vind ik een origineel idee om continue kleine lekkages bij te houden, mocht je die hebben.
Laatst bewerkt: 30 juni 2016 12:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 30 juni 2016 13:50 #749000

Lont is zeker handig bij ruimtes waar je eigenlijk niet goed bijkomt...lont loopt bij mij eigenlijk onder de hele vloer door.
Voor de rest,..zeker bij slecht weer zeilen altijd wel wat last van water wat de bilg in loopt, natte zeilpakken die uitdruppen in de kajuit,..afwas water die spontaan de bak uit klotst....condens vormingen ...dus nee 100% droog hou ik het niet in de bilgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 30 juni 2016 14:14 #749005

Wordt tijd voor mij inderdaad om weer eens wat serieuzere tochten te gaan maken. Binnenkort naar Helgoland! Niet voor de bokaal maar ook wat sigh-seeiing daar en terug via wat Duitse waddeneilanden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp op walstroom: schakeling ? 30 juni 2016 14:18 #749008

Nachtvlinder schreef :
Wordt tijd voor mij inderdaad om weer eens wat serieuzere tochten te gaan maken. Binnenkort naar Helgoland! Niet voor de bokaal maar ook wat sigh-seeiing daar en terug via wat Duitse waddeneilanden...

oooo...ik dacht voor echte bilgwater....geen bilgwater, dan niet echt gezeild :P

Bij mij ligt er overigens naast bilgwater soms ook wel bier in.... :laugh:
Laatst bewerkt: 30 juni 2016 14:19 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl