Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boot s'winters in het water laten

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 12:46 #663914

iGrf schreef :

Een paar liter plantaardige olie zal waarschijnlijk minder vervuilen dan het chemische spul dat in antivries ziet.

let wel op want olijfolie bevriest al een pak sneller....
Olijfolie wordt inderdaad al ruim boven nul stijf maar bijv. zonnenbloemolie ver onder nul (getest in het vriesvak ;) ).
Ik gebruik het om mijn boordafsluiters wintervast te maken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 12:49 #663915

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5800
In het seizoen af en toe voor het naar huis gaan wat olijfolie doorpompen en lekker laten zitten tot volgende zeilweekend werkt perfect.
Boot op de kant in de winter pomp ik alleen leeg verder niets ook geen antivries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 12:50 #663917

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
ah dus toch geen stom idee :)

wel niet ideaal om 'in het geheim' naar't toilet te gaan want er zal telkens een grote olievlek naast de boot bovenkomen :whistle:
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 13:12 #663923

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5800
Olie kan bevriezen, olijfolie kennelijk eerder dan maïsolie maar mijn vraag is is dat erg?
Water in je systeem bevriest en het probleem daarvan is dat water uitzet bij bevriezing maar is dat bij olie ook zo?

Kan je dus olijfolie gebruiken voor de winter of zet dat ook uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 13:17 #663927

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
De meeste stoffen krimpen juist als ze 'bevriezen'. Alleen uitzonderingen zoals water die waterstof-bruggen vormen als ze naar eeen vaste toestand gaan, zetten uit bij bevriezen. Tenminste, dat herinner ik van middelbare-school-scheikunde van 15 jaar terug :)
Laatst bewerkt: 18 sept 2015 13:18 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 14:09 #663941

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32550
Ik gebruik voor de afsluiters en wierpot 50% spiritus en 49% water en flinke scheut afwasmiddel.
Bestand tegen -18 celsius.

Onder de waterlijn wordt het nooit -18...
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 14:12 #663942

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32550
Bas van Dijk schreef :
Over al dan niet verluchten is al heel erg veel geschreven op dit forum. De meningen lopen nogal uiteen.

Ik had iig regelmatig weer op dingen die achterbleven met geforceerde ventilatie.
Nu sluit ik alles af, plak ik alle ventilatieopeningen dicht en zet ik een luchtdroger aan op 60%.
Werkt perfect.

Enige nadeel is dat mijn luchtdroger niet zelfstartend is en dat de stroom nogal eens wil uitvallen op de steiger en dan staat de droger dus uit.
Als de boot afgesloten is is dat niet zo heel erg, ik ga er toch regelmaktig heen, maar een zelfstartende droger is wel beter.

Zonder luchtdroger met ventilatie zat ik op 85-99%
Als je regenkleding liet hangen zat er schimmel in en papier was goed vochtig.

Nu met luchtdroger zit ik op 60-85%
Nu blijft alles knisperend droog.

Ik heb hem zelf gebouwd en stopt bij +0,1 graad, dus geen stroom verbruik bij vorst.
Bij vorst vriest de waterdamp toch vast.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 18 sept 2015 14:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 14:32 #663950

WADnWIND schreef :
Onder de waterlijn wordt het nooit -18...
Behalve dan als het ijs 35cm dik is zoals toen deze foto in 2013 in het plaatselijke krantje op de voorpagina :woohoo: stond .( n.b. de romp steekt 65cm).
Later was er nog een schaatsmarathon met veel bekende namen .
Ad
Laatst bewerkt: 18 sept 2015 14:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 16:24 #663980

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32550
Stalen schip geleid warmte.
In de roef nooit kouder geweest dan -6,5 terwijl het buiten -21,3 was (2013)
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 18:10 #664004

Even dit topic kapen:

Dit jaar laat ik mijn boot ook voor het eerst in het water gedurende de winterperiode. Ik wil namelijk gewoon doorzeilen!

Maar even een dummy vraag: moet je nou na elk gebruik de boel weer vorstbestendig maken? Of zijn er handiger (=minder arbeidsintensieve) oplossingen?
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 18:23 #664006

Das het probleem... Als je gaat varen moet je het overnieuw doen ja, vooral voor de motor heel erg onhandig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 18:24 #664007

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
bertilbeumer schreef :
Even dit topic kapen:

Dit jaar laat ik mijn boot ook voor het eerst in het water gedurende de winterperiode. Ik wil namelijk gewoon doorzeilen!

Maar even een dummy vraag: moet je nou na elk gebruik de boel weer vorstbestendig maken? Of zijn er handiger (=minder arbeidsintensieve) oplossingen?

Doen, het is leuk om door te zeilen.

Je kan b.v. verwarmen, er is elektrische tape die je om de afsluiters enz kan doen als vorstbeveiliging. Je moet alleen wel erg zeker zijn dat de stroomvoorziening niet hapert...

Of afsluiters nemen die niet kunnen bevriezen: Forespar afsluiters van marelon kunststof.Er zit een plug in, die druk je naar buiten en daarmee druk je tegelijkerijd het water er uit. Het kleine beetje dat overblijft kan de afsluiter niet laten barsten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 18:30 #664009

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Bas van Dijk schreef :
Das het probleem... Als je gaat varen moet je het overnieuw doen ja, vooral voor de motor heel erg onhandig...

Hangt een beetje van de motor af. Bij een interkoeler is het niet zo moeilijk. Wij vangen de antivries op in een puts en doen die meteen met een trechter in lege frisdrankflessen. Na het zeilen gaat de vloeistof via de wierpot weer in de motor. Bij mij gaat er ongeveer 4 liter door, dan zie je de kleurstof weer terug bij de uitlaat.

Bij directe koeling is het wel lastiger door de thermostaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 19:07 #664023

@stegman: Binnenkomen van zout lijkt erg beperkt. Ik heb een tijdje een elektrische ontvochtiger gebruikt in combinatie met afgesloten verluchtingen. je merkte wel dat het droog was aan de geur bij het instappen.
Het gebeurde wel dat de ontvochtiger stopte met werken door ofwel stroompanne of te volle tank.
De laatste jaren laat ik de verluchtingen open, maar plaats ik wel vochtabsorberende zakjes.
De kussens uit de leefruimte gaan mee naar huis op 'bevel' van de schipperse. De matrassen van het slaapgedeelte blijven aan boord.
We hebben wel elektrische dekens voor die periode, als je die een uurtje voor het slapen gaan aan zet is het vocht verdwenen uit het bed en kun je in een heerlijk voorverwarmd bed kruipen.

Algemeen gezien vind ik persoonlijk buiten het seizoen varen veel leuker en aangenamer. Veel rustiger meer contact met fauna en flora. Meer ontspannen varen. Maar dat hangt af van het vaargebied.

Wat betreft het vriesgebeuren: Lang leve de opwarming van de aarde! B) Ik hou de voorspellingen in de gaten. We liggen op zout, dus bevriezen zal niet zo snel gebeuren. Het is al verschillende jaren geleden dat ik antivries in de motor of afsluiters gedaan heb. Enkel als de vriestemperatuur enkele dagen, ook overdag, aanhoud dan schiet ik in actie. Ik ga er van uit dat de afsluiters en de motor onder het wateroppervlak liggen, dus vanaf -1 gaan die niet vastvriezen... (gewoon gezond boerenverstand gebruiken!!)

Tot nu geen enkel probleem gehad op dat gebied. We gaan enkel een weekend op kant voor vervangen anodes en nieuwe antifouling. Ben enkel nu aan het twijfelen tussen harde en zelfslijpende, maar dat is een ander verhaal! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 19:43 #664037

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Worden de anodes ook opgesoupeerd als je geen 230V aansluit? Ik wil hem ook op zout laten overwinteren en haal de accu's er sowieso uit. Dan heb ik toch geen enkel stroomcircuit richting anode? Bovendien heb ik afgelopen winter op de wal het toilet en afsluiters wel met (drinkwater) antivries bewerkt en geen enkel probleem met het toilet.
Nice to see you...to see you nice...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 19:52 #664042

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
bertilbeumer schreef :
Maar even een dummy vraag: moet je nou na elk gebruik de boel weer vorstbestendig maken?

Het sleutelwoord hier is vorstbestendig.
Ofwel, alleen gedurende de meestal erg korte (of volledig afwezige!) periode dat het in ons landje echt vriest.

Dat gesukkel met overdag rond de 0 graden, daar hoef je je eigenlijk niet druk om te maken.
Pas als de weerman/vrouw een periode met échte vorst aan ziet komen zou ik het overwegen; scheelt je heel veel werk en gedoe.

Veel mensen maken de boot gemoedsrustklaar, en dat is heel wat waard.
Als je toch niet vaart dan kun je het net zo goed doen, hoef je de hele winter (mocht het weer eens echt winter worden) nergens aan te denken.

Maar de doorvaarders zullen over het algemeen eens rustig afwachten of er weer eens echt winterweer komt of niet :)
Laatst bewerkt: 18 sept 2015 19:58 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 20:18 #664052

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Je kunt met het winterklaarmaken, zoals eerder ook al vermeld, rustig wachten tot er echt winterweer voorspeld wordt. Afhankelijk of je op zoet of op zout water ligt, kan je nog langer wachten of eerder maatregelen nemen. Een graadje vorst gaat nog niet je afsluiters bevriezen, 5 graden of meer en ook overdag, dan moet je op zoet water wel aan de slag.
Meestal kan je die grotere vorstperiode's wel 1 a 2 weken van tevoren horen op het weerbericht.
En dan moet je dus alles klaar hebben, kost hooguit een uurtje werk als alles aan boord klaarstaat.
En ja als je daarna terug gaat varen sta is het tot het stopt met vriezen na elke keer varen terug wintermaatregelen nemen.
Als ik in het water blijf, dan maak ik mijn boot pas winterklaar als er vorst wordt voorspeld, en dan stop ik ook met varen tot het bijna zeker niet meer gaat vriezen.
Ik heb een hekel aan koukleumen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 20:19 #664053

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
echt winterweer willen we niet, dan kunnen we niet varen met de Kerst
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 20:42 #664067

sy helios schreef :
echt winterweer willen we niet, dan kunnen we niet varen met de Kerst

Maar wel schaatsen....
Veel te lang geleden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 20:55 #664069

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7385
Puffin schreef :
Worden de anodes ook opgesoupeerd als je geen 230V aansluit? Ik wil hem ook op zout laten overwinteren en haal de accu's er sowieso uit. Dan heb ik toch geen enkel stroomcircuit richting anode?
Ja! Elektrolytische corrosie komt primair van verschillende metalen ondereater. Denk aan schroef schrofas afsluiters roerkoning.
Bij een verkeerde walstroom aansluiting kan daar je buurman ook nog bovenop komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 21:32 #664089

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
...kan daar je buurman ook nog bovenop komen...

>pardon?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 21:49 #664095

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
zuipschuit schreef :
Tot nu geen enkel probleem gehad op dat gebied. We gaan enkel een weekend op kant voor vervangen anodes en nieuwe antifouling. Ben enkel nu aan het twijfelen tussen harde en zelfslijpende, maar dat is een ander verhaal! ;)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik ga het in ieder geval een winter proberen. Benieuwd of ik ook nog aan varen toekom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 19 sept 2015 06:41 #664124

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dit alles tot je een probleem hebt gerelateerd aan kiel e/o onderwaterschip, meldt bij de verzekering en de expert daarop vermeldt dat je afgelopen winter er niet uit bent geweest en de verzekering dit aangrijpt om uiteindelijk niet hoeven uitkeren.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 19 sept 2015 07:04 #664134

Staat in jouw polis vermeld dat je boot in de winter niet in het water mag liggen? :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 19 sept 2015 07:30 #664141

Nee hoor, staat niks over in mijn polis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl