Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Afsluiter aftappen

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 07:21 #441603

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
sy helios schreef :
dat zou wel eens een te optimistische interpretatie kunnen zijn.
Het plastic kan dan wel -20 of whatever kunnen hebben, maar is dat gesteld met water=ijs er in?
Water wil nog al eens uitzetten als het ijs wordt, dus waar blijft dat?

Nou ja, die lui van VIR claimen dus precies dat.

Het huis is van (glas?) gevuld PolyPropyleen.

Een afhankelijk van de exact samenstelling en constructie, kan PP enorm veel rekken. Het is een waanzinnig taaie kunststof.

Overigens: Operating range etc, lijkt ook te suggereren dat je de kraan nog kunt bedienen bij -20. Dat laatste lijkt me toch echt sterk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 08:04 #441619

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
Joop66 schreef :
Overigens: Operating range etc, lijkt ook te suggereren dat je de kraan nog kunt bedienen bij -20. Dat laatste lijkt me toch echt sterk.

Deze afsluiters worden wellicht niet alleen met water gebruikt. Met vloeistof die niet snel bevriest kan ik me operating ranges onder nul voorstellen in bijvoorbeeld de petrochemische industrie.

Wel interessant dat die Italianen heel specifiek op het bevriezen van vloeistof in hun afsluiters (Arctic versie) ingaan, en inderdaad beweren dat het materiaal mee uitzet, en bij ontdooien weer z'n oorspronkelijke vorm terug krijgt.
Ze vermelden niet hoe vaak ze deze test precies hebben herhaald, en of er uiteindelijk toch een soort materiaalmoeheid kan ontstaan bij het door hen gebruikte kunststof.

Ben daarom benieuwd met welk antwoord Noballast terugkomt van Trudesign, en of ze garanderen dat e.e.a. bij bevriezing gewoon heel blijft.

Omdat wij zomer en (veelal) winter doorvaren zouden afsluiters die je niet na elke tocht winterklaar hoeft te maken een hoop tijd (en antivries) schelen. :)
Laatst bewerkt: 24 sept 2013 08:07 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 09:12 #441640

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Materiaal moeheid in kunststof is (voor zover mij bekend) meer een verschijnsel dat optreed bij zeer hoge belastingen. De belasting is dan weer afhankelijk van de stijfheid van het materiaal. Namelijk: de uitzetting van water is constant, dus de rek is vooraf bepaald.

Nu is PP extreem taai, en niet stijf. Het is het boterhammenzakjes spul. Het is ook het spul waar je brillendoosjes van maakt met zo'n folie scharnier. Of de dop van de shampoo die open klikt. Dus voor de toepassing wel zeer geschikt. Mits netjes behandeld gaan dit soort verbindingen erg lang mee. Dus die herhaal test heb ik wel vertrouwen in.

Voor wat ik zo even zag, is het ook dik genoeg om sterkte te hebben. Enige zorgenpunt blijft dan de schroefdraad. PP kruipt. Dwz, dat als je er een kracht of druk op zet, zoals in een schroefdraad, de voorspanning langzaam wegloopt. Ik zou me dus ook kunnen voorstellen dat zo'n kraan na verloop van tijd op de inschroefplekken toch gaat lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 09:17 #441643

Ik weet dat het vloeken in de kerk is hier, maar mijn schepen zijn nooit ´s winters het water uitgeweest. zomers, bij goed weer, als eerste er uit, als laatste erin op dezelfde dag, voor AF.

Het "winterklaar" maken bestond uit goed waakzaam zijn voor ingesloten water.
Kogelafsluiters half open zodat binnen of buiten de bol geen water ingesloten werd.
Vanaf boven vriest de zaak dicht, zolang water naar onder toe weg kan vriest er niets kapot. Natuurkunde lesjes van de lagere school!

In de aanzuig van buiten koelwater een T stukje met afsluitertje.
Buitenafsluitertje dicht Antivries via T stukje.
Wanneer antivries uit de uitlaat (in emmer voor hergebruik)
Motor en waterlock nu vol met antivries. Invoer afsluitertje half open.
Via het antihevelklepje zakt de antivries terug de invoerslang in. Motor en waterlock blijven vol met AV, klaar.

En ijs is een vast stof, krimpt bij verder onder 0º afkoeling, de scheuren waar je met de schaats zo lekker in kunt terecht komen zijn KRIMPSCHEUREN!

De boot ligt heel lang in een miniwakje met een dun stuk ijs er omheen.
Een meter vanaf de boot kun je op het ijs staan, maar vlak erbij zak je door het ijs omdat er warmte vanaf de boot zeer lang afgestaan wordt aan de directe omgeving.

Ook wel eens de auto in de box naast de boot kunnen zetten omdat de (ondiepe) haven tot de bodem was dicht gevroren.

NOOIT vorst schade gehad. Dit in tegenstelling tot sommige schepen op de kant!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 09:18 #441644

De reactie van Roschmarine:

"Inderdaad de afsluiters van Trudesign zijn vorstbestendig,
de fabrikant adviseert toch de nodige voorzorgen te nemen
indien bevriezing het geval kan zijn."

Better safe than sorry dus.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 09:21 #441647

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
offtopic

@saefthinge
dat is geen garantie
vraag dat maar aan mijn overbuurman
dure HR afgeborreld
oorzaak slangetje van een kunststof slangenpilaar afgeschoven door de vorst (aansluiting waterzijde airco), met 1 slangeklemmetje blijkt origineel HR :sick:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 09:40 #441649

Helios,

Dat zou ik onder onachtzaamheid rangschikken.
Toch ergens een waterzak over het hoofd gezien.

Ik ben zeer "waakzaam". Dingen vallen me op die anderen niet eens herkennen wanneer ik ze aanwijs.
Voorbeeldje; Boot aan de steiger, glanzend en glimmend schoon. Mooie boot, goed ontwerp en duur.
In ´t voorbijgaan zie ik dat de kettingschijf op de ankerlier voor een andere maat is dan de ketting in gebruik.
Ik wijs de schipper er op, hij herkent het niet.

Dat soort dingen springt me onmiddelijk in ´t oog. En dat helpt natuurlijk heel veel.

Met computers heb ik het omgekeerde, ik kan de logica van Bill Gates niet volgen. En daarom gaat er bij mij op dat terrein nogal eens wat mis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 09:58 #441658

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
Noballast schreef :
De reactie van Roschmarine:

"Inderdaad de afsluiters van Trudesign zijn vorstbestendig,
de fabrikant adviseert toch de nodige voorzorgen te nemen
indien bevriezing het geval kan zijn."
Tsja, zo'n soort antwoord had ik al verwacht. Wat de vorstbestendigheid van de afsluiters dan werkelijk voorstelt blijft uiterst vaag.

Door de vorstbestendigheid direct te relativeren is dit vermeende voordeel in één klap ontkracht. Misschien komt dit 'advies' uit de koker van de bedrijfsjurist die elke kans op een gevolgschade claim wil voorkomen, en gaat er in de praktijk niets mis. Maar dat komen we zo nooit te weten. :S

@Noballast, dank voor het delen!
Laatst bewerkt: 24 sept 2013 10:31 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 10:58 #441671

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Gaatje in het huis boren daar waar de holle kant van de kogel zit als ie dicht is. Dan kan de dichte afsluiter leeglopen. Als je dit op de goede plek doet dan komt er geen water bij het gaatje als de afsluiter open staat. Stukje tape er overheen of chiquer draad tappen en een kort boutje erin zodat je zomers niet iedere keer 1cc aan water binnen krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 11:03 #441673

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Trudesign voldoet aan de ISO 9093-2 zeggen ze zelf.

Die is hier te lezen:

www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q...UZzecIFy7z-JgdgbSBWg

Duidelijk is het bevriezen van afsluiters uitgesloten. Een gemiste kans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 15:42 #441742

"Operating Range" betekent niets anders dan de temperaturen waarbij een apparaat nog naar behoren functioneert. Vergelijk met bv electronische temperatuur.

Kom je buiten deze window dan kan een afsluiter bijvoorbeeld erg zwaar gaan of juist gaan lekken - een normale werking is dan niet meer gegarandeerd.

Er staat helemaal niets over de werking van de afsluiter waarbij deze gevuld is met een vloeistof in vaste vorm. Het is logisch dat geen enkele afsluiter normaal bediend kan worden wanneer deze is gevuld met water in vaste toestand - nog afgezien of deze wel of niet kapot vriest. Ik zou me ook niet voor kunnen stellen hoe je een afsluiter die volledig in het ijs zit dicht zou kunnen zetten ;)

Ofwel: het operatiewindow heeft niets te maken met al of geen bestendigheid tegen intern bevriezend/dooiend water
Laatst bewerkt: 24 sept 2013 16:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 16:48 #441767

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
Nachtvlinder schreef :
Ik zou me ook niet voor kunnen stellen hoe je een afsluiter die volledig in het ijs zit dicht zou kunnen zetten ;)
Het gaat er natuurlijk om of de Trudesign afsluiter met water er in kapot vriest, niet of je hem dan nog open of dicht kan zetten. Importeur van watersport artikelen Roschmarine zegt dat de afsluiters vorstbestendig zijn. Je denkt dan aan een in een schip gemonteerde afsluiter.

Joop66 wijst terecht op de door Trudesign zelf aangehaalde ISO 9093-2 norm waarin de afsluiter alleen in droge toestand vorstbestendig hoeft te zijn (tot -40°C). Het gaat hier om de opslag temperatuur. Ik denk dat zo'n beetje alle bronzen en messing afsluiters koude nachten in droge magazijnen prima overleven. :lol:

Dan lijken die Italianen toch beter bezig op dit vlak. Die doen in ieder geval uitspraken over de vorstbestendigheid van een met water gevulde afsluiter. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met deze fabrikant. Ik had tot dit draadje nog nooit van ze gehoord.

Als kunststof - zoals Joop66 vermoedt - inderdaad geen last heeft van materiaalmoeheid zijn de testen die ze hebben gedaan afdoende en hoef je deze afsluiters dus nooit winterklaar te maken. Of ben ik nu weer te optimistisch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 17:04 #441771

Hans V schreef :
Importeur van watersport artikelen Roschmarine zegt dat de afsluiters vorstbestendig zijn. Je denkt dan aan een in een schip gemonteerde afsluiter.

Blijkbaar is niet geheel duidelijk wat de fabrikant bedoelt gezien deze discussie.

Hans V schreef :
Dan lijken die Italianen toch beter bezig op dit vlak. Die doen in ieder geval uitspraken over de vorstbestendigheid van een met water gevulde afsluiter.

Ja, zout water bij 0 graden - dat is vloeibaar ;)
Hans V schreef :
Als kunststof - zoals Joop66 vermoedt - inderdaad geen last heeft van materiaalmoeheid zijn de testen die ze hebben gedaan afdoende en hoef je deze afsluiters dus nooit winterklaar te maken.

Welke test is afdoende? Als ze getest zijn met bevriezend water dan ga ik zeker klant worden! Die specifieke test lijkt echter in schimmigheid gehuld! Ik ben bang dat áls deze afsluiters hier tegen zouden kunnen dat dit breed-uit uitgemeten zou worden - dat zou echt ideaal zijn en heel veel klanten opleveren!
Laatst bewerkt: 24 sept 2013 17:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 17:44 #441800

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
Nachtvlinder schreef :
Ja, zout water bij 0 graden - dat is vloeibaar ;)
Hans V schreef :
Als kunststof - zoals Joop66 vermoedt - inderdaad geen last heeft van materiaalmoeheid zijn de testen die ze hebben gedaan afdoende en hoef je deze afsluiters dus nooit winterklaar te maken.

Welke test is afdoende? Als ze getest zijn met bevriezend water dan ga ik zeker klant worden! Die specifieke test lijkt echter in schimmigheid gehuld! Ik ben bang dat áls deze afsluiters hier tegen zouden kunnen dat dit breed-uit uitgemeten zou worden - dat zou echt ideaal zijn en heel veel klanten opleveren!
Misschien moet je zelf de informatie even lezen. Het gaat niet om zout water bij 0°C maar om afsluiters die helemaal bevriezen (lees: ijs).

www.vironline.com/index.php?op...rtdown&id=13&lang=en

Hebben ze er in ieder geval één klant bij... ;)

Ikzelf ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze fabrikant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 17:54 #441810

Dank voor de link - ik was blijven hangen bij dat ISO stuk. Ziet er goed uit inderdaad! Zie niet specifiek de watersport als doelgroep genoemd, maar PN16 zou meer dan voldoende moeten zijn. Zijn er nog andere aspecten bv verloop in doorlaat (verstopping), gevoeligheid voor fouling die bepalen of zo'n afsluiter geschikt is voor gebruik aan boord (afvoer en/of aanvoer)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 18:37 #441843

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
Nachtvlinder schreef :
Dank voor de link - ik was blijven hangen bij dat ISO stuk.
De link naar VIR is niet van mezelf maar kwam van Joop66.

Hij vroeg zich ook af of polypropyleen onder spanning niet teveel gaat 'kruipen' op de schroefdraad, waardoor daar op termijn lekkages kunnen ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 18:44 #441854

Evengoed: dank voor de herhaling dan ;)

Goed punt van Joop66, lastig om dit in te schatten bij verschillende materialen (indien je huiddoorvoeren niet van kunststof zijn). Officieel hoef je kunststof-op-kunststof draad niet eens af te dichten: de draad zou voldoende veerkracht moeten hebben voor een goede afdichting. Wij zullen veelal messing doorvoeren en appendages hebben. Ik zal eens zoeken naar informatie hierover, het lijkt me geen rocket science.

Edit: Bij Loctite 5331 wordt deze eigenschap specifiek genoemd (kunststof op metaal)
Laatst bewerkt: 24 sept 2013 18:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 24 sept 2013 20:04 #441906

De meegeleverde huiddoorvoeren (nozzles) zijn van RVS. De flens is in een zodanige hoek aangelast dat de waterjet haaks op de boot en horizontaal ligt. Ik overweeg nu deze te vervangen door zelf te maken carbon of glas exemplaren. Blijft over om nog op te lossen de verbinding tussen deze diy doorvoer en Trudesign kogelkraan. Dat zou met een kort stukje slang kunnen maar voel er meer voor de boel aan elkaar te lamineren. Voor de hand liggend een 2" slangtule aan de kogelkraan en die verbinden met de diy huiddoorvoer. Het enige metalen onderdeel in dit deel van de waterjet is dan nog de venturi aan de andere zijde van de kogelkraan (en daarmee een flinke gewichtsbesparing gerealiseerd). Zien jullie bezwaren ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 01 okt 2013 03:03 #443504

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Kent iemand deze afsluiters?
www.saniship.nl/Bronzen-Snelafsluiter
Zou dat een oplossing zijn voor de vorstgevoelige kogelkranen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 01 okt 2013 03:38 #443506

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32550
Hans V schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dank voor de link - ik was blijven hangen bij dat ISO stuk.
De link naar VIR is niet van mezelf maar kwam van Joop66.

Hij vroeg zich ook af of polypropyleen onder spanning niet teveel gaat 'kruipen' op de schroefdraad, waardoor daar op termijn lekkages kunnen ontstaan.

De remedie hiertegen is om de 6-kant waar het draad inwendige schroefdraad zit een extra RVS slangklem te monteren als een korset, werkt uitstekend bij kunststof.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 01 okt 2013 05:16 #443529

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
pieter2 schreef :
Kent iemand deze afsluiters?
www.saniship.nl/Bronzen-Snelafsluiter
Zou dat een oplossing zijn voor de vorstgevoelige kogelkranen?

Nee.

Ook hier is een watervolume ingesloten in een huis dat weinig rek heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 01 okt 2013 05:24 #443531

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
@Noballast:

Waar ik risico's zie:

Alle omhullende materialen zijn hard. DWZ stalen rompdoorvoeren. Ook Glasgevuld Polyester is vooral bros.

Let op: het gaat er hier niet om om iets sterks te maken. Het ijs zal ALLES hoe sterk ook, kapot drukken.

Het gaat erom iets TAAIs te maken. Iets waarvan de materialen zo zacht zijn dat ze onder de druk van het ijs gewoon meegeven, en de krachten dus binnen de perken blijven.

Denk aan: Een glazen fles in de vriezer is geen goed idee. Een PET fles, geen probleem. Waarom: De glazen fles is sterker, echt waar. Maar bros. De PET fles is taai. Die geeft mee.

Daarom is die proef van die Italianen zo relevant: cyclisch bevriezen.

Waarom? Volgens mij zit het zo: Als de zaak bevriest, zal dat nog best een keer goed gaan. NU ontdooit een deel, en de vrijgekomen ruimte (ijs was kleiner dan water) wordt opgevuld door vers water. Dit bevriest ook weer. etc. Als dit nu gaat dooien (water heeft zijn grootste volume bij +4 of zo), en deels vloeibaar wordt, knalt alles uit elkaar.

Ik zal bij die VIR lui eens een testrapport opvragen. Leuk om over na te denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 01 okt 2013 05:57 #443548

Joop66 schreef :
pieter2 schreef :
Kent iemand deze afsluiters?
www.saniship.nl/Bronzen-Snelafsluiter
Zou dat een oplossing zijn voor de vorstgevoelige kogelkranen?

Nee.

Ook hier is een watervolume ingesloten in een huis dat weinig rek heeft.

Inderdaad kan elke afluiter kapotvriezen.
Grote verschil van deze met een kogelafsluiter is wel dat er geen water in het afgesloten deel van/om de kogel blijft zitten wat kan bevriezen.
Het is nl zo te zien een soort schuifafsluiter.
En die vriezen inderdaad minder makkelijk kapot als een kogelafsluier.
Dus wel beter en vooral beter met antivrie te beschermen omdat ze geen dode ruimtes hebben Waarschijnlijk dan want om dat exact te kunnen zeggen moet ik weten wie de fabrikant is zodat ik een tekening kan opzoeken.Er kan nl een dode ruimte zitten in het bedieningsdeel.
Mischien even bij de webshop navragen?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 01 okt 2013 09:48 #443618

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 641
Als de boot 's winters in het water blijft, vul ik de kogelkranen altijd met zonnebloemolie, want dan blijft onder de kogel nog een kolom olie staan zodat de huiddoorvoer minder kans heeft om kapot te vriezen.
Wat vinden jullie van dat idee?
Laatst bewerkt: 01 okt 2013 10:22 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter aftappen 02 okt 2013 07:53 #443823

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
FMJ schreef :
Gaatje in het huis boren daar waar de holle kant van de kogel zit als ie dicht is. Dan kan de dichte afsluiter leeglopen. Als je dit op de goede plek doet dan komt er geen water bij het gaatje als de afsluiter open staat. Stukje tape er overheen of chiquer draad tappen en een kort boutje erin zodat je zomers niet iedere keer 1cc aan water binnen krijgt.

Dit is de oplossing van het probleem, alle andere (dure) oplossingen zijn nog steeds link. Maar kennelijk zien de niet prakties ingestelde types dit niet of kunnen de handelinge niet uitvoeren of overzien.

popye
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl