Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Na het schillen van de boot

Re: Na het schillen van de boot 19 dec 2011 16:48 #249503

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een kleine toevoeging bescherm jezelf goed, als je met epoxy werkt, want je kunt er flinke allergische reacties van krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 21 dec 2011 10:02 #249962

chanmartino schreef :
nou heb wel wat los gemaakt hier
hahahah
de boot meet 100% vocht op de dag dat het gemeten werd was er een techniese man van international verf aanwezig op de werf na het afschuren tot door je gelcoat werd er weer gemeten en was het nog maar 65% daar na is er iemand van sikkens geweest deze bevestigde de bevindingen van zijn concurent.
over de kosten wil ik het niet hebben deze heeft de vorge eigenaar al compleet vergoed.
ik wil graag een droge boot en alles is al betaald dus ik zal er niet slechter van worden of wel ?????

sikkens en international zitten in hetzelfde concern, dus geen concurenten.
Ad de waarden, die slaan nergens op, verkeerde schaal gebruikt.
De onderste schaal op de tramex waarschijnlijk. Wat is er overigens verwijderd wat de waarde lager deed uitkomen, de antifouling of ook de gelcoat? Lijkt alsof de coatinglaag/gelcoat een aanzienlijk deel van het vocht insluit.
Maar zoals al vermeld, het stadium tot noodzaak van schillen is blijkbaar al gepasseerd.
Voor opbouw nieuw systeem heeft o.a. Hempel ook diverse 2 K coatings, welke onder minder ideale (meer praktische) omstandigheden en tot minus 10 (al zit ik dan liever bij de kachel) verwerkt kunnen worden.
Het in-achtnemen van minimaal de omstandigheden zoals voorgeschreven door de fabrikant bepaalt het uiteindelijke resultaat.
Als het bijna de verwerkingstemperatuur is (denk ook aan temp van de romp), bijna de luchtvochtigheid etc is, dan nog even geduld. (Fabrikant vermeldt echt wel als het minder kan etc, nl prima verkoopargument)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 24 dec 2011 13:10 #250638

nou de boot is geschild was een heel werk voor de mannen de boot was zo hard het heeft ze 19 sets messen gekost
wat me opviel is dat de kiel helemaal is in gelamineerd heeft iemand een iede waar dit goed voor is en of ik deze moet uit pakken of zo laten
Bijlagen:
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 24 dec 2011 13:11 door chanmartino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 24 dec 2011 13:37 #250647

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Om de gelamineerde kiel kaal te maken tot op het ijzer?. Heb daar geen ervaring mee. De roestplekken zou ik zeker bij werken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 24 dec 2011 15:51 #250658

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5487
Als het zo door de werf komt, en er zijn geen problemen mee, lekker laten zitten. is de boot helemaal tot op het laminaat geschild?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 24 dec 2011 17:30 #250671

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Foto lijkt een los zittend stuk laminaat, lijkt er op dat de kiel deels is gelamineerd.
Als het los zit zou ik in ieder geval een stuk weghalen zodat je de kiel netjes kan behandelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 25 dec 2011 10:16 #250757

ja is tot op de laminaat geschild en de kiel is helemaal in gelamineerd weet niet goed wat ik daar mee moet aan een kant zit die laminaat op de kiel los kan er wat af trekken wat moet ik daar mee ????
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 25 dec 2011 10:19 #250759

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Als dat los zit is de kans groot dat er aardig wat water tussen zit.

Ik zou dit geheel verwijderen om mee te beginnen.

1. als er water tussen zit kan je roest niet bestrijden
2. als als je het dicht maakt sluit je het vocht om en gaat het elders wel weer los zitten

als de kiel kaal is kan je besluiten om of de kiel opnieuw in te pakken of om deze te behandelen met een middel dat daarvoor geschikt is (bijv. van Hempel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 25 dec 2011 10:20 #250760

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5487
afslijpen, kiel behandelen, en weer opbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 25 dec 2011 10:28 #250763

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Da's een ruim begrip, opbouwen met en waarom ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 25 dec 2011 11:44 #250784

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5487
Tot het origineel, zoals de ontwerper bedoeld heeft ;) Alleen dan niet met poly, maar vinylester. Standaard reparatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 26 feb 2016 09:03 #709605

even oude koeien uit de sloot halen :)

mijn boot is de afgelopen herfst ook geschild. en is nu zo goed als droog.

het schillen is netjes gegaan en volgends de schiller is het nu een kwestie van epoxy primer aanbrengen plamuren nog een laag primer en coppercoaten.

ik twijfel zelf echter of ik nog een laag epoxy met weefsel aan ga brengen... wanneer zou ik volgends jullie weefsel aan moeten brengen? en wat heeft chanmartino destijds gedaan?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 26 feb 2016 09:12 #709607

Weefsel akn volgens mij geen kwaad en maakt de waterbarriére van epoxy in feite meteen een stuk dikker zonder veel extra epoxy lagen.
Ik zou eerst een laag epoxy injecteer aanbrengen, dan een laag epoxyhars met weefsel en daarna een speciale epoxy barriercoat bijv. HB van de Ijssel (van de Double Coat).
Hier de systeemwijzer van De Ijssel: www.de-ijssel-coatings.nl/wijzer/w510.htm
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 26 feb 2016 09:23 #709609

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Weefsel breng je idd aan om sneller laagdikte op te bouwen. Je moet de weggeschilde gelcoat compenseren. Daarnaast is een dikke laag epoxy dichter. Plamuren onder water zou ik niet zonder meer doen. Wat je kunt doen is zelf iets maken, op basis van epoxy, met vulmateriaal waarvan je weet dat het geen water opneemt.
Hou hierbij rekening met de schuurbaarheid. Houd ook rekening met de verwerkingstemperatuur van epoxy. Er zijn veel soorten die niet meer uitharden bij te lage temperaturen.
Evecom.nl verkoopt een hars die ook onder 0°C uithardt.


Ook zou ik zelf gaan voor een echte onderwatercoating. Ik heb een Jotun epoxycoating (Jotamastic) aangebracht die (met speciale harder) ook bij lagere temperaturen uithardt. Bij mij kwam het echter gewoon op de gelcoat. Mijn bootje had geen last van osmose.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 26 feb 2016 11:10 #709624

Kijk dank voor het advies!

als ik het goed begrijp is de laag glasvezel (ik kwam na enig googlen uit op keper weefsel) eigenlijk alleen voor het opnieuw opbouwen van de waterdichte laag en dus niet voor het "herstelen" van de sterkte van de romp?

als ik een laag keper weefsel aan zou brengen valt er denk ik weinig meer te plamuren. er loopt nu een rand langs de waterlijn waar men begonnen is met schillen. maar voor de rest ziet het onderwaterschip er nog netjes uit. (dit weet ik denk ik pas zeker na een laag primer...)

is het aanbrengen van een laag keper weefsel een beetje te doen voor een amateur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 26 feb 2016 11:19 #709626

Ivo pionier schreef :

is het aanbrengen van een laag keper weefsel een beetje te doen voor een amateur?

Juist keperweefsel is goed te doen omdat het alle rondingen makkelijker volgt dan normaal "vierkant" weefsel.
Wel moet je de epoxyhars wat indikken met aerosil , anders loopt het te gemakkelijk van de scheepshuid af bij deels boven het hoofd werken en blijft het weefsel slecht plakken op de nog niet gegeleerde hars.Daarom ook een niet te zwaar weefsel gebruiken (eventueel advies leverancier vragen).
En vooral de juiste ( bijv. niet alle types handschoenen zijn nl epoxybestendig) persoonlijke bescherming niet vergeten want met een epoxy-allergie valt niet te spotten. :evil:
Daar is veel vaker over geschreven op het forum.
Zoek maar eens op "allergie" en "epoxy".

Ad
Laatst bewerkt: 26 feb 2016 11:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na het schillen van de boot 26 feb 2016 20:52 #709842

  • vriesjan
  • vriesjan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Nog een verdere toelichting vanuit mijn ervaring en aanvullend op Ad:
Handig is om dun keperweefsel in twee lagen en dat net als behang op te brengen met niet al te grote stukken die je "stotend" (rand tegen rand) er op plakt met wat ingedikte epoxyhars die al wat begint te geleren en goed narollen.
Belangrijk is vooral het opbouwen van een laagdikte om de diffusie van water zo veel mogelijk te vertragen.
En inderdaad kijk uit met epoxy: gebruik niet alleen nitrilhandschoenen maar ook een plastic overall en een volgelaats koolstoffilter. Want als je eenmaal de allergie hebt kom je er niet meer vanaf. Ik spreek helaas uit ervaring :sick: ook wellicht mede door mijn chemische achtergrond heb ik die allergie in de loop der tijd opgebouwd, maar het is geen pretje.
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl