Friendship 22 schrijft:Zolang je niet midden op zee zit ga je toch niet stunten om je toplichtje of dergelijke te vervangen

En dan zeker niet onder zeil, doe zoiets gewoon in de haven of bij de mastenkraan, in veel havens is er toch een mastenkraan aanwezig, word je veilig opgehesen door een zware lier.
Juist wel onder zeil, zodat je veel stabieler en constanter op de golven ligt.
Compleet afhankelijk van de situatie, op binnen water meestal niet nodig maar het kan handig zijn bv tijdens een wedstrijd als het zeil scheurt, val schiet omhoog om wat voor reden dan ook. Zo zijn er tijdens een toertocht ook nog wel dingen te bedenken.
Goed voorbereid is het ook geen stunten meer alleen moet je wel je middelen op orde hebben.
Veilig opgehesen door een zware lier? Het is echt geen probleem je mast ingehesen te worden al is het een en ander wel afhankelijk van het type schip en kwaliteit van je tuig.