Schroefas generator (gebruik van aanwezige schroef, mechanisch afkoppelbaar)
Rendementen en verliezen:
Schroef: door omkering van de functie en daardoor misaanpassing van spoed, bladprofiel en schroefdiameter in combinatie met lagerverlies: 20% opbrengst aan de as.
Tandwiel versnelling of reductie: 5 tot 10% verlies.
Generator verlies (brushless DC 3 fasen permanente magneet generator): 10% lagerverlies en ijzerverlies.
Geschatte opbrengst: 15% van het opgenomen vermogen.
Dedicated schroef generator (alleen voor dit doel geschikt, optrekbaar boven water)
Rendementen en verliezen:
Schroef: door optimalisering van spoed, schroefdiameter en schroefblad profiel en met lagerverlies: 60% opbrengst aan de as (77% in geoptimaliseerde situatie).
Tandwiel versnelling of reductie: 5 tot 10% verlies.
Kroonwiel versnelling of reductie: 8 tot 15% verlies.
Generator verlies (brushless DC 3 fasen permanente magneet generator): 10% lagerverlies en ijzerverlies.
Geschatte opbrengst: 50% van het opgenomen vermogen.
Gesleepte schroef generator (alleen voor dit doel geschikt, uit het water te halen)
Rendementen en verliezen:
Schroef: door optimalisering van spoed, schroefdiameter en schroefblad profiel: 60% opbrengst aan de as (77% in geoptimaliseerde situatie).
Wrijving in water van het ‘torsiekoord’: 15 tot 20% verlies.
Tandwiel versnelling of reductie: 5 tot 10% verlies.
Generator verlies (brushless DC 3 fasen permanente magneet generator): 10% lagerverlies en ijzerverlies.
Geschatte opbrengst: 36% van het opgenomen vermogen.
Hier kan met enige zekerheid uit worden opgemaakt dat een schroefas generator, aangedreven door de voortstuwingsschroef, de minst rendabele ‘opwekker’ van energie is en dien ten gevolge de boot het meest afremt per afgenomen kW.
Verder, een schroef voor voortstuwing heeft veel minder effect indien deze wordt gebruikt voor opwekking. Het lijkt erop dat elk alternatief een beter resultaat heeft.
Het optimum is te verwachten bij inzet van een voor dit doel geoptimaliseerde (grote) schroef met direct daar aan (op dezelfde as) gekoppelde generator. Dit zal de boot het minst afremmen per afgenomen kW (tenzij iemand stiekem een frisbee buitenboord houdt).
De gesleepte schroef ‘aan een touwtje’ ligt daar tussen in.
De schroef is de bepalende factor in de opbrengst van de installatie en tevens de bepalende factor in hoeverre de boot wordt afgeremd bij het gebruik.
Geachte volgers van dit topic: als jullie het allemaal met het bovenstaande eens zijn, dan ga ik de politiek in.

Om te voorkomen dat ik de politiek in ga, moeten jullie het er niet mee eens zijn en aangeven wat jullie redelijke boven en onder percentages vinden op de plaatsen waar deze zijn ingevuld.

Verder wil ik commentaar op alles wat ik in het bovenstaande beweer. Mijn doel is een consensus te bereiken (en ik verwacht dat dit een ‘mission impossible’ is

) of op zijn minst iets van een gemiddelde opinie vast te leggen om te komen tot een doel voor het ‘hydrogenerator coöperatief’.
Groeten, Peper.