Eigenlijk kun je dat los trekken in verschillende begrippen..
1) End of use.. Niet meer in gebruik. Een lelijke onhandige boot, in de verkeerde kleur die niemand meer wil hebben. Dof, maar niet stuk.
2) End of life, economisch total loss.
Maak een lijst met reparaties en herstel, reken een extern uurtarief, en zodra de kosten boven de dagwaarde uitkomen om alles weer netjes te maken is hij op.
Iets wat eigenlijk voor veel meer boten wel geld. Maar ook bijvoorbeeld voor oldtimers.
Het is meer liefhebberij en hobby dan een economische oplossing voor een vakantie.
Je uurtarief naar beneden bijstellen richting 6 euro per uur en dan blijft hij wel drijven.
3) Technisch total loss: het is niet meer te herstellen.
- Een boot van hechthout met epoxy er op die flink begint te rotten.
- Grote fundamentele gebreken die eigenlijk niet of nauwelijks te herstellen zijn.
Bijvoorbeeld een oude boot die een aanvaring heeft gehad met groot gat in hele romp en dek en daarna gezonken.
- Boten waarvan, als je goed kijkt NIETS meer goed is.. De romp is slap en vol osmose, het interieur is verrot door lekkages, Het sandwich dek is lek, de ramen lekken, de motor is op zn eind of stuk, de kussens zijn op, het roerblad zit vol water, het is incompleet zonder de zeilen erbij, slechte kielbouten, enzovoorts.
Als eigenlijk niets meer goed is dan kan hij toch nog jaren blijven drijven.
Maar het probleem van zo'n drijvend lijk is dat het liggeld in Nederland te hoog is.
Als je in 10 jaar tijd 7000 euro liggeld betaald, dan ga je er niet een boot van 700 euro neerleggen. Dan is 90% liggeld en 10% van je budget een boot.
Dan kun je beter een wat duurdere boot nemen, dat je 30% liggeld en 70% boot hebt ofzo.
Bij vastgoed noemen ze dat een grondquote en dat zit meestal rond de 20-25%.
Voor een boot zou je de waarde van de ligplaats (koopprijs) kunnen nemen en dat keer 3 doen wat een mooie boot voor die ligplek is. (boot 75% en ligplaats 25% = X3)
Je kunt ook een bouwkavel kopen van 3 ton en er een verotte caravan van 300 euro op zetten maar dat is financieel een beetje onnozel. Het is beter de verhoudingen daar in evenwicht te brengen.