Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 04:15 #420132

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik denk idd dat heel veel mensen onderschatten hoe e.e.a. eruit ziet op het moment dat de boel naar beneden komt. Dat is geen zonnige dag met windkracht 1, op het Gooimeer.

Het is donker, windkracht 8, de boot is een puinhoop van staaldraad, vallen, lijnen, zeil, etc. Je ligt compleet verkeerd in de golven, de motor kan niet aan, ivm teveel risico op lijnen in de schroef, en de mast beukt gevaarlijk tegen de romp. Je hebt te weinig geslapen, en slecht gegeten, je vrouw is in paniek en je kinderen gillen.

In die mindset moet de mast eraf. (hoe meer ervaren de zeiler, hoe meer elementen van dat rampscenario je kan wegstrepen, maar eraf moet het ding sowieso, tenzij je hem aan boord kan lieren.

Wat dat betreft heeft dat kruitkanon wel de beste papieren, het ding is met 1 hand te bedienen, en vereist nauwelijks nauwkeurigheid. Ik weet alleen niet hoe het zit met herladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 07:11 #420175

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Toen ik nog gereedschappen en DHZ verkocht bij een groothandel, heb ik een workshop van de Knipex importeur gehad. Die liet zien dat er een enorme verscheidenheid aan 'kniptangen' is, en dat het een wereld van verschil is als de tang echt is toegespitst op het materiaal. Met een tang van het formaat 'betonschaar' kwam je niet door een zachtere draad van ca 5 mm heen maar wel door dik betonijzer, en met een middelmaatje snijtang met de goede bek ging het andersom.

Ik zou sowieso beginnen met alle borstbouten los te halen, dat gaat makkelijker en sneller en is dus ook veiliger. Dan lijnen als vallen, schoten, smeerrepen etc doorsnijden en dan zien waar je nog meer geweld op los moet laten. Het "alle lijnen vanuit de kuip" is hier dus wel een nadeeltje, maar gelukkig niet iets wat dagelijks van toepassing is. Een rodkicker lijkt me trouwens ook een leuke uitdaging, als dat ding in een 'verwrongen' toestand zit krijg je de borst/bevestigingsbouten daarvan knap lastig los...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 09:14 #420234

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 282
beewee schreef :
Een rodkicker lijkt me trouwens ook een leuke uitdaging, als dat ding in een 'verwrongen' toestand zit krijg je de borst/bevestigingsbouten daarvan knap lastig los...

En waarom de giek ook niet mee over boord? Of is de regel zoveel mogelijk aan boord houden t.b.v. een eventueel noodtuig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 09:16 #420235

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Je ziet indd vaak een betonschaar als noodhulpmiddel aan boord, maar daar heb je niets aan, aangezien deze voor massieve (betonijzer) staven zijn gemaakt.
Deze knippen dan wel weer goed door ankerketting heen... (gebruikte we in de watersportwinkel daarvoor)

Indien je een draadschaar hebt (en bij voorkeur geschikt voor de diameter verstaging), zal je zien dat je een stuk makkelijker door je verstaging heen gaat.
En vwb het gebruik van de schaar, waaorm kan je de draadschaar niet ook op het dek leggen en dan met je gewicht erop knippen, net zoals je op een vloer doet?
Je zal indd even een stukje moeten vinden waar de draad over het dek kan liggen, maar je kunt toch prima je stagen een stuk boven je spanner afknippen?

Overigens zou ik zelf ook beginnen met de borstbouten uit de spanners te halen hoor!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 09:29 #420241

Even voor de goede orde:
Dit is een draadschaar voor verstaging (heb ik ook aanboord overigens, al is dat voor andere zaken):

Deze heeft een haak bek zodat de draad goed in de hals van de bek geschoven word voordat je daadwerkelijk doorknipt.

Dit is een betonschaar:

Deze heeft twee snijvlakken die parrallel lopen. Totaal ongeschikt om draad te knippen.

De enige tang die op zee enigszins geschikt zou zijn voor verstaging knippen, en dan nog maar heel beperkt, is de Felco C112. Die heeft een dubbel scharnierpunt waardoor je twee keer zo sterk bent, officeel kan die tot 12mm RVS verstaging knippen. In de praktijk op een wild schommelende boot, houd het bij 6mm echt op.
Dit is de C112:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 09:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 10:20 #420254

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Ik had inderdaad op de First 31.7 (nee niet de boot op de foto's van Erik ;) ) een betonschaar aan boord.

Nu is de J gestaagd met rod rigging (5 en 6 mm): betonschaar is dus waardeloos. Maar wat is dan wel bruikbaar? Heb momenteel alleen een goede ijzerzaag aan boord. Maar vroeg me afgelopen weken op zee toch wel eens af of dat voldoende zou zijn als....

Vraag aan Erik: Wat is jouw advies in deze?
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 10:47 #420257

Big Time schreef :
Vraag aan Erik: Wat is jouw advies in deze?
Vraag eens een tuiger om wat afvalstukken en probeer deze eens op verschillende manieren door te krijgen. Dan voel je al snel hoe makkelijk of moeilijk het een en ander gaat.

Ik heb dit zelf ook gedaan, ging makkelijk omdat we bij ons op de zeilmakerij ook tuigwerk deden, en kwam tot de conclusie dat knippen eigenlijk de enige realistische oplossing is voor iets waar geen spanning opstaat, maar wel langzaam, maar met grote kracht beweegt.
Ook heb ik geconcludeerd dat je nog maar een kwart van je sterkte overhoud op het moment dat je gaat knippen op een bewegend dek. Dus 12mm in de werkplaats = 6mm op zee.

Zelf ben ik na het incident op de 31.7 over gegstapt op het ombuigen van slechts 1 armpje voor maar een graad of 20 van de plitpen in de borstbouten. Dit kan zichzelf niet loswerken, maar is met een combinatie tang wel makkelijk en snel los te trekken. Daardoor gaan ook je wantspanners gelijk overboord, en houd je ook geen scherpe afgeknipte stukken RVS aan dek over waaraan jejezelf kunt verwonden.

De redactie van zeilen heeft ergens eind jaren 90 ook eens een mast overboord laten gaan van hun waarscheepje. Het artikel staat ook in het boekje "4 zomers zeilen" van Henk Bezemer gepubliceerd.
Als ik me goed herinner kwamen zij tot dezelfde conclusie als ik op een bootje met verstaging van 3 en 4mm draad.

Mijn persoonlijke mening:
Borg je borstbouten zodanig dat je deze makkelijk en snel kunt verwijderen, en tik deze eruit en laat alles met spanner en al overboord gaan.

Ohja, als je marifoon het nog doet, zend dan een securite bericht uit om andere schepen op de hoogte te brengen van het feit dat er een stuk tuig overboord is gegaan en dat andere schepen die plek beter even kunnen mijden ivm touwwerk dat mogelijk nog drijft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 10:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 11:25 #420267

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Dank voor je reactie Erik.

Dat van die borstbouten is helder maar wat als (zoals in mijn geval) er alleen sprake is van borstbouten bij voorstag, hekstag en rodkicker?

Bij de zijstagen (3 per kant) zitten immers spanners. Deze heb ik geborgd met pen-klittenband. Die borging is gemakkelijk en snel los te maken (want wordt regelmatig versteld) maar losdraaien spanners zal de nodige tijd vergen.

Is doorslijpen van de verstaging zelf met bijv. een dremel o.i.d. dan niet veel sneller en daarmee veiliger?
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 11:41 #420270

Met borst bouten bedoel ik deze:



Die heb jij toch ook gewoon onder je spanners zitten?
Doorslijpen ben ik niet een fan van.
Door de continue bewegende spanners/verstaging, een boot die niet beweegt zoals je gewend bent en een electrisch apparaat in een omgeving waar veel water over komt en dat vast kan slaan als de spanner of de evrstaging de verkeerde kant op beweegt, is de kans groot dat jejezelf verwond voordat je alles los hebt.

Ook niet vergeten dat de meeste spanhuizen (de goede althans) van verchroomd brons zijn. Niet alle slijpschijfjes voor staal zijn geschikt om brons door te snijden omdat de porien van de schijf vollopen met koper en tin residue. Dit veranderd de schijf in sommige gevallen in een polijstschijf in plaats van in een snijschijf.

Het is natuurlijk altijd een goede back-up om bij de hand te hebben, maar zou persoonlijk niet mijn eerste keus zijn. Ik betwijfel namelijk of het sneller is, en dat in combinatie met een groter risico op persoonlijk letsel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 11:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 12:01 #420273

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12507
Ga mijn voorstag vernieuwen, dus gelijk de proef op de som genomen en de betonschaar er in gezet.
Hij kneusde het stag (5 mm) behoorlijk maar ging er niet doorheen.
Met de haakse slijper was het een paar seconden werk.

Ga dus wel een draadschaar aanschaffen.
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 12:03 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 12:16 #420275

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 12:27 #420277

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
monreve schreef :
Ha Stan, dat plaatje kan je gelijk als Avatar gebruiken, lijkt goed op je!
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 12:27 door TimoDino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 12:31 #420278

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
U is te vriendelijk...

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 12:31 #420280

  • Forte
  • Forte's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Yachting monthly heeft dit al eens uitgeprobeerd in scene te zetten. In het zomer nr. van 2011 ( dat was effe zoeken, was langer geleden dan ik mij herinnerde :) ) staat e.e.a ook nog eens beschreven.

Laatst bewerkt: 31 juli 2013 12:54 door Forte. Reden: Toevoegen xtra info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 12:34 #420281

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Om een stag door te bijten heb je minimaal de kracht van een krokodillenkaak nodig denk ik. :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 juli 2013 12:34 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 31 juli 2013 14:26 #420337

Forte schreef :
Yachting monthly heeft dit al eens uitgeprobeerd in scene te zetten.
Inderdaad, mooi gedaan. Maar heb wel door hierbij dat ze in relatief beschut water drijven en dat de boot in dit filmpje dus maar relatief weinig beweegt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 02 aug 2013 05:51 #420741

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Klopt Erik. Heb het even nagezocht. Houd echter el twijfels of een beperkte buiging van slechts 1 pootje van de splitpen wel veilig is.

Ik probeerde ook een foto bij te voegen maar dat lukt helaas niet
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 02 aug 2013 06:39 #420763

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
Erikdejong schreef :
Even voor de goede orde:
Dit is een draadschaar voor verstaging (heb ik ook aanboord overigens, al is dat voor andere zaken):

Deze heeft een haak bek zodat de draad goed in de hals van de bek geschoven word voordat je daadwerkelijk doorknipt.

Dit is een betonschaar:

Deze heeft twee snijvlakken die parrallel lopen. Totaal ongeschikt om draad te knippen.

De enige tang die op zee enigszins geschikt zou zijn voor verstaging knippen, en dan nog maar heel beperkt, is de Felco C112. Die heeft een dubbel scharnierpunt waardoor je twee keer zo sterk bent, officeel kan die tot 12mm RVS verstaging knippen. In de praktijk op een wild schommelende boot, houd het bij 6mm echt op.
Dit is de C112:

Ik kan Eric's laatste regel geheel onderschrijven. Om onbescheiden te zijn; Ik denk dat ik hier de meest ervaring heb met gebroken masten en het klaren er van. Met de reddingboot hebben toch zo'n 5-10 gevallen per jaar, weliswaar niet op de oceaan maar ook niet bij 2 Bf :)

Wij kappen vrijwel nooit, maar wordt er vrijwel altijd de spanners of bouten gedemonteerd. Dat gaat met golven altijd nog makkelijker dan knippen. Knippen is een illusie met zeegang en beperkte ruimte en kracht.
het 1e plaatje hebben wij aan boord en ook prive, je moet daar op gaat zitten om te knippen. Dat valt tegen. De 2e heb je niks, helemaal niks. (we knipten daar vroeger ketting mee).
De laatste ken ik niet.

Het beste is de explosie schaar zoals deze:
www.seawink.nl/index.php?load=...belknipper%20Shootit

Dat werkt goed.

Er wordt vaak makkelijk over gedacht om alles stuk te knippen of over boord te zetten omdat de verzekering toch alles dekt.
Wij proberen primair altijd aan damage-control te doen en alles zo compleet mogelijk te demonteren om weer aan boord te krijgen voor transport.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 02 aug 2013 06:48 #420765

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
maar ga je als je maar 1 pootje van de splitpen ombuigt niet krijgen dat schoten en zeilen er achter kunnen blijven haken? met als risico dat ze er uit vallen of je spullen beschadigen

de reden waarom ringen een minder logische keuze zijn volgens velen

je zou bijna gewoon een normaal RVS boutje met imbus kop ipv borstbout nemen en dan een zelf borgende dopmoer er op

dan kan je met een steeksleuteltje en een imbus sleuteltje de hele handel zo los draaien.

of als het sneller moet met 1 sleuteltje en een accutol met imbus bitje er in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 02 aug 2013 06:55 #420769

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Een borgringetje trek je met een tang er wel uit en als dat niet hoeft bescherm je het met een stukje tape. Er zijn tangen genoeg waar dit mee kan, ook kleine punttangen of zijkniptangen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 02 aug 2013 07:01 #420770

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Voor mijn boot / mastje hoef ik geen schaar aan boord te hebben gelukkig: Less IS More!
Maar ik denk natuurlijk wel mee met jullie more is less boten.
Zou het denkbaar zijn om "Cutting dies" te laten maken die je in je 16tons hydrolische crimp tang zet?
Ik heb zo'n ding, koop je op internet voor een paar tientjes en die zijn tot nu toe goed genoeg voor enkele honderden crimps gebleken:


Of anders: Zouden de op ebay verkrijgbare kant en klare hydraulische cutters kunnen werken?
Een "Rebar" (betonijzer) cutter tot 22 mm voor $100:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 02 aug 2013 07:09 #420772

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Waarschijnlijk zijn de meeste bekjes niet hard genoeg en zou een nieuw ontwerp van voldoende sterkte een handzaam cutinstrument op kunnen leveren. Vermoed dat het ook wel weer aardig wat kost om dat te realiseren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 02 aug 2013 10:25 #420798

Een bek met twee evenwijdige snijvlakken werkt niet op een samengestelde draad, de snijvlakken moeten onder een hoek van elkaar staan, en strak langs elkaar heen schuiven, Zulke tangen bestaan overigens wel in hydraulische uitvoering. Maar je zult net zien dat de tang niet op druk kan komen omdat die geleekt heeft, of een keerringetje is uitgedroogd of wat dan ook.
Een dergelijke tang is wat mij betreft een oplossing voor een niet bestaand probleem.

@Big Time:
Als je een pootje van de splitpen maar 20 graden ombuigd, dan kun je deze er eigenlijk niet meer uitkrijgen. Op mijn eigen boot borg ik zoveel mogelijk met dyneema garen in plaatts van met splitpennen op de plekken waar zeilen of lijnen er langs kunnen komen. Wel dyneema of iets anders met vergelijkebare UV bestendigheid nemen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 02 aug 2013 10:47 #420800

ik vind dik 500 euro voor de door jou geadviseerde C112 tang wel een bestaand probleem hoor!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe stagen (door)knippen bij ontmasting 02 aug 2013 10:50 #420802

Ik heb inmiddels al 6 keer geschreven dat een tang waardeloos is aanboord, en dat een combinatie tang van een tientje op de splitpen sneller en makkelijker gaat dan de draad zelf willen doorknippen....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 02 aug 2013 10:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl