Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 19 aug 2016 19:25 #760617

Jeroen-pion schreef :
Volgens mij hoef je een ander niet op een paal te laten varen om zelf een leer momentje te hebben, dat dat nog wel eens wat narigheid zou kunnen geven........... :whistle:

Dat is nu eenmaal hoe de genenpool te werk gaat....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 19 aug 2016 19:51 #760632

Jeroen-pion schreef :
van der Heide schreef :
Wel fijn dat je het verhaal met ons deelt ter leering

Nummer zoveel die een leermomentje heeft in dit topic, mis ik hier wat ????? :S


Volgens mij hoef je een ander niet op een paal te laten varen om zelf een leer momentje te hebben, dat dat nog wel eens wat narigheid zou kunnen geven........... :whistle:

Haha, ik lees jou topic ook met spanning; van de winter is onze boot aan de beurt. En wees nou eerlijk, je hebt geen tijd om alle fouten zelf te maken, je moeten ook leren van de fouten die iemand anders voor je maakt. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 19 aug 2016 20:16 #760639

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Timo, zou het niet iets zijn voordat je compartiment 1 waterdicht maakt deze te vullen met gesloten schuim? Mocht je toch een keer schade varen (wat ik natuurlijk niet hoop voor je) dan vult het compartiment zich ook niet met water wat dan een extra veiligheid geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 23 aug 2016 22:32 #761736

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17769
Laten we dit maar in het algemeen bespreken...
Ik weet niet of schuim nou grote voordelen heeft. Daar lek raken is op zich al uitzonderlijk. Dat het aanvaringscompartiment dan vol water stroomt is niet zo erg, zolang het daar maar blijft. Je kan het zonder schuim nog wel van binnen bekijken, mits er een inspectieluik in zit. Maar het idee is niet verkeerd misschien. Etaps zitten er tenslotte ook vol mee.

Ik zat trouwens net nog even dit draadje terug te lezen en moest toch wel lachen bij sommige reacties. Aan humor geen gebrek hier. En dank voor alle steun en bemoedigende woorden!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 24 aug 2016 07:16 #761774

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26317
It Paradyske schreef :
Volgende projectje:

Een raampje aan de voorkant van de kajuit, zodat je vanaf binnen ook naar voren kan kijken!

Ik zat er steeds aan te denken toen ik het las. Als je veel solo vaart zou eigenlijk iedere boot dat moeten hebben. Ik ben zelf wat dat betreft nogal gezegend. Omdat de mijne ooit is ontworpen om ook met binnenbesturing te worden gevaren, heb ik staand in de hut een geweldig uitzicht naar voren en opzij.

Ik ben overigens nogal laat met reageren; even niet op dit draadje gelet.

Voor het overige sluit ik me aan bij de vorige sprekers: mooi gedocumenteerd verhaal en buiten de uitglijder zelf een voorbeeld van goed zeemanschap.

Iemand schreef over de vele near misses die ZF niet halen. Ik kan dat volledig beamen. Ik heb zelf een ruime ervaring in singlehanded varen en vaar al sinds 1989 met een stuurautomaat, dus dan weet je het wel.
De ervaring bouwt op, tot je tè ontspannen tegen de zaken gaat aankijken. Dan kom je in de gevarenzone. Ik bespeur dat ik in de afgelopen jaren méér van die near misses heb meegemaakt dan in mijn vroege vaarcarrière. En dit gebeuren drukt ook mij weer even met de neus op dat gegeven..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 24 aug 2016 07:30 #761781

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26317
HPV schreef :
verbaasd me eigenlijk altijd weer dat men foto's kan blijven maken onder dit soort omstandigheden...
zoals van een brandende alarmlamp.
Zou ik niet zo aan denken

Ja, dat tekent Timo's koelheid, geloof ik.
Nou is dit natuurlijk wel een once in a lifetime experience
Laatst bewerkt: 24 aug 2016 07:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 24 aug 2016 07:34 #761782

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26317
Evaluationcopy schreef :
Zo'n koepel kwam ik laatst ook nog tegen op een soort van beroemdheid van een bootje, maar goed, dat schip had die klap met die paal ook wel overleefd denk ik.

De Taeke Hadewych van de helaas te vroeg overleden Eerde Beulakker. Het schip vaart nog, in ieder geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 24 aug 2016 08:05 #761795

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12209
lodewijk stegman schreef :
HPV schreef :
verbaasd me eigenlijk altijd weer dat men foto's kan blijven maken onder dit soort omstandigheden...
zoals van een brandende alarmlamp.

Ja, dat tekent Timo's koelheid, geloof ik.


Timo is hartstikke cool, maar het betreffende filmpje was bij de installatie van het alarm gemaakt, niet tijdens de aanvaring...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 24 aug 2016 08:07 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 24 aug 2016 08:26 #761802

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
vraag is of in het geval van de taeke de paal het had overleefd :dry:

Overigens wel een aparte boot, en een kabaal dat z'n uitlaat maakt als ie op de motor vaart niet te kort... :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 24 aug 2016 08:33 #761806

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
HPV schreef :
vraag is of in het geval van de taeke de paal het had overleefd :dry:

Overigens wel een aparte boot, en een kabaal dat z'n uitlaat maakt als ie op de motor vaart niet te kort... :blush:

ik denk het wel.
gemaakt om ook in het ijs te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 24 aug 2016 08:42 #761808

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26317
Hen3 schreef :
lodewijk stegman schreef :
HPV schreef :
verbaasd me eigenlijk altijd weer dat men foto's kan blijven maken onder dit soort omstandigheden...
zoals van een brandende alarmlamp.

Ja, dat tekent Timo's koelheid, geloof ik.


Timo is hartstikke cool, maar het betreffende filmpje was bij de installatie van het alarm gemaakt, niet tijdens de aanvaring...

Dat laatste had ik inmiddels ook begrepen, maar zo'n fotootje van het water in de kuip zegt ook wel wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 24 aug 2016 08:46 #761812

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26317
HPV schreef :
vraag is of in het geval van de taeke de paal het had overleefd :dry:

Overigens wel een aparte boot, en een kabaal dat z'n uitlaat maakt als ie op de motor vaart niet te kort... :blush:

De boot ben ik nooit tegengekomen. Wel Beulakker zelf. Sterker nog: ik heb de enquete ingevuld waarvan de resultaten in zijn proefschrift (over de watersport) staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 24 aug 2016 08:49 #761814

lodewijk stegman schreef :
Hen3 schreef :
lodewijk stegman schreef :
HPV schreef :
verbaasd me eigenlijk altijd weer dat men foto's kan blijven maken onder dit soort omstandigheden...
zoals van een brandende alarmlamp.

Ja, dat tekent Timo's koelheid, geloof ik.


Timo is hartstikke cool, maar het betreffende filmpje was bij de installatie van het alarm gemaakt, niet tijdens de aanvaring...

Dat laatste had ik inmiddels ook begrepen, maar zo'n fotootje van het water in de kuip zegt ook wel wat.

de lat wordt wel hoog gelegd.
Volgende keer als een ZF'er z'n boot verliest wordt er minimaal van hem verwacht dat er eerst een film gemaakt wordt. ;)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 24 aug 2016 21:01 #762025

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17769
ilCigno: De posts over het gebruik van een app om naar voren te kijken heb ik even afgesplitst:
www.zeilersforum.nl/index.php/...ehulp-van-app#761902
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 25 aug 2016 18:54 #762269

lodewijk stegman schreef :
Evaluationcopy schreef :
Zo'n koepel kwam ik laatst ook nog tegen op een soort van beroemdheid van een bootje, maar goed, dat schip had die klap met die paal ook wel overleefd denk ik.

De Taeke Hadewych van de helaas te vroeg overleden Eerde Beulakker. Het schip vaart nog, in ieder geval.

In Zilt 125 van deze maand een artikel over deze boot en de huidige eigenaars
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 25 aug 2016 19:56 #762282

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Maar je hebt hun toch wel zo'n mooie ZF sticker gegeven toch ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 05 sept 2016 09:53 #765286

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
Jeetje. Ik lees dit topic nu pas weer sinds Timo's update. Nietsvermoedend plots zo'n klap meemaken moet toch behoorlijk schrikken zijn. Maar fijn dat de gevolgen incl. die voor de vakantie beperkt zijn gebleven. Ik heb zelf het waterdicht maken van de schotten voorin wat hoger in de prioriteitenlijst gezet...

Alleen hoe kwam het dat de GPS uitviel? Is dat nog die Shipmate? Dat zou mij niet lekker zitten (en heb toevallig vorige week een dedicated GPS muis voor de marifoon gescoord voor een tientje).

En heeft die paal je eigenlijk niet behoedt voor een stranding? Zonder paal was je misschien wel het strand op gevaren of denk je dat je er dan wel op tijd bij was geweest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 05 sept 2016 11:59 #765319

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Ik heb ooit begrepen dat een aanvaringsschot zijdelings ook best wat krachten te verwerken kan krijgen als de romp van voren door iets stevigs wordt geraakt.

De voorste sectie van de romp kan tijdelijk breder worden waardoor de verbinding tussen schot en romp scheurt.

Wel iets om bij stil te staan als een waterdicht schot wordt geplaatst. Kit misschien beter dan een starre fillet verbinding, of beiden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 07 sept 2016 23:40 #766142

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17769
Philip schreef :
Alleen hoe kwam het dat de GPS uitviel? Is dat nog die Shipmate?
Inderdaad de Shipmate. Geen idee waarom die uitviel door de klap, maar wat later kon ik hem wel weer normaal opstarten.
En heeft die paal je eigenlijk niet behoedt voor een stranding? Zonder paal was je misschien wel het strand op gevaren of denk je dat je er dan wel op tijd bij was geweest?
Ik denk inderdaad dat van de twee kwaden de paal misschien nog wel het minst erg was. Een stranding was in ieder geval nog beschamender geweest. Maar misschien had dat weer minder schade opgeleverd. Eigenlijk wil ik het niet weten...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 08 sept 2016 06:10 #766156

Het is goed afgelopen gelukkig. Het eerste idee dat ik kreeg bij deze melding was een niet zichtbare paalkop onder water. Dat was gelukkig een foute veronderstelling. Ik denk wel dat de ilCigno er weer een stukje zeewaardiger van geworden is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 12 nov 2016 19:59 #783716

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17769
Om dit draadje nog even af te sluiten, inmiddels is de il Cigno weer in haar oude luister hersteld bij jachtwerf De Vlieger in Oude Tonge. Vandaag de boot weer teruggevaren naar de thuishaven. Dat het vannacht gevroren had blijkt wel uit deze landvast die de kraanmannen aan dek hadden laten liggen.



Een fris stukje varen dus, maar met de forummuts stevig over de oren was het prima te doen. En De Vlieger heeft prima werk afgeleverd, er is niets meer te zien van de schade.



Nu kan ik het achter me laten en in het nieuwe seizoen weer met een nette boeg het water op.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 12 nov 2016 20:26 #783723

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Ik sta er elke keer weer versteld van hoe goed polyester te repareren is. Mits uiteraard goede vakmensen. Kan je weer mee verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in aktie tijdens Rescue Vlissingen. 12 nov 2016 22:08 #783770

ilCigno schreef :
Om dit draadje nog even af te sluiten, inmiddels is de il Cigno weer in haar oude luister hersteld bij jachtwerf De Vlieger in Oude Tonge. Vandaag de boot weer teruggevaren naar de thuishaven. Dat het vannacht gevroren had blijkt wel uit deze landvast die de kraanmannen aan dek hadden laten liggen.

Een fris stukje varen dus, maar met de forummuts stevig over de oren was het prima te doen. En De Vlieger heeft prima werk afgeleverd, er is niets meer te zien van de schade.



Nu kan ik het achter me laten en in het nieuwe seizoen weer met een nette boeg het water op.

Netjes :) :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 12 nov 2016 22:09 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl