Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Poolse registratie

Poolse registratie 12 aug 2023 13:09 #1501649

JotM schreef :
Jeroen-Pion schreef :
JotM schreef :
Maar dat heeft dus niets met een huis huren oid te maken.

Nee je kunt gewoon elk willekeurig adres op geven verzin iets leuks , ik zou gaan voor Heerengracht 63B Amsterdam klinkt wel Sjiek.

Kom op Jotm je snapt het heel goed !

Gaan we nu moeilijk doen om het moeilijk doen en het voegt verder niets toe aan de discussie ?

Volgens mij ben jij moeilijk aan het doen.

Een willekeurig adres is geen gevolmachtigd contactpersoon.
Maar je accountant zou dat kunnen zijn, als jij die machtigt om namens jou rechtshandelingen te verrichten betreffende jouw schip.

Is gewoon een dienst. Wordt vaker, tegen betaling, verleend onder de noemer "scheepsmanagement".

Dat is juist, maar de insteek lag bij het artikel van het door Brambo genoemde artikel.

Die mensen hebben geen gemachtigde etc etc en hun verzekering wordt beëindigd .

Dus mijn stelling ZONDER adres begin je niets is juist , tenzij je een gemachtigde etc inschakelt die dat weer wel heeft je regelt dan iets op een manier dat de instanties weer iets in te vullen hebben.

Kortom hoop ruis en gedraai en komt allemaal op hetzelfde neer .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 12 aug 2023 13:30 #1501653

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Het gaat er niet om "iets in te vullen te hebben", er moet volgens UNCLOS een wezenlijke band tussen schip en vlaggestaat bestaan (art 91), waarbij de vlaggestaat in staat is om rechtsmacht over het schip uit te oefenen (art 94).

Is gewoon internationaal recht.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 12 aug 2023 13:43 #1501656

Prachtig al die losse flarden teksten die volkomen juist zijn daar ligt het niet aan.

Wel vervuilen ze een draadje en voegen niet veel toe aan de leesbaarheid en begrijpelijkheid voor mensen die het interessant vinden om eens wat te weten over.......

Ik laat het er maar bij want dit komt niet tot iets waarvan men aan het einde zegt aha nu snap ik het ;)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 12 aug 2023 14:59 #1501663

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
brambo schreef :
Je zult in buitenland toch ook je paspoort moeten tonen. Welk adres staat daarin ? Heerengracht A'dam ?. Voor een paspoort moet je wel een uittreksel van het bevolkings register hebben.

Kortom het is vragen om moeilijkheden.


Pak je paspoort er eens bij en kijk eens welk adres daar in staat ?

En een uittreksel van het RNI is ook een uittreksel , daar staat wel een adres in
JotM schreef :
ReneK schreef :
bootje kopen waar geen btw over betaald is , en je bent als bedrijf toch geen btw verschuldigd over bedrijfsmiddelen ?

Bedrijfsmiddel? Als in "bedrijfsmatig gebruik", waarmee het schip ineens moet voldoen aan de regels voor commerciële vaartuigen onder de Merchant vessel act? Wat een uitstekend idee.
Zal vast niets betekenen voor je verzekering.

Toevallig voldoen wij aan alle MCA regels en zijn MCA coded
Verder hoef je als niet EU ingezetene geen btw af te dragen , of btw te betalen , net als Amerikanen , Australiërs , New Zealanders etc en mag je bootje 18 maanden binnen de EU verblijven per keer (1x tanken en overnachten is voldoende om deze klok te resetten)

Anyway , hier is al heel veel over gesproken en werkt alleen legaal in sommige gevallen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 12 aug 2023 17:14 #1501697

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Jeroen-Pion schreef :
Bram bovenstaande is heel simpel en voor een paar euro op te lossen en zo heb ik het ook gedaan en vele , richt een UK LTD op die is eigenaar van de boot . Waar ik woon is niet meer relevant want IK ben geen eigenaar meer van de boot want ik heb deze verkocht aan de LTD .

Ik was verzekerd bij Pantanius Hamburg , nu mogen zij niet meer de UK part1 boten verzekeren Brexit, maar dat is geen punt dat doet Pantaenius UK wel voor je .

Mag ik hier uit afleiden dat 1) de boot waarin je vaart eigendom is van een in het VK gevestigde Ltd en 2) dat het schip geregistreerd is in "part 1" van het Engelse scheepsregister?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 13 aug 2023 07:41 #1501780

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Jeroen-Pion schreef :
Ik laat het er maar bij want dit komt niet tot iets waarvan men aan het einde zegt aha nu snap ik het

Om misverstanden (ook bij "mensen die het interessant vinden om eens wat te weten over...") te voorkomen: na jouw uitschrijving uit de BRP en met jouw schip op naam van een UK Ltd (en als ik je eerdere bericht goed begrepen heb, teboek gesteld in "part 1" van het scheepsregister in het VK) wordt niet meer voldaan aan de eis ten aanzien van een band met Nederland en zou de NL-radioregistratie van jouw schip doorgehaald moeten worden.

Maar geen zorg, een UK-registratie heb je zo.
(Voor het gebruik wel even een SRC bemachtigen en de nieuwe MMSI in de geregistreerde apparaten laten programmeren)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 aug 2023 12:06 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 13 aug 2023 08:51 #1501796

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6474
De spanningen aan de poolse grens met Belarus en Rusland lopen aardig op.
Stel dat .... en je hebt een Poolse vlag, wat gaat dat betekenen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 13 aug 2023 08:52 #1501798

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16386
Je bootje wordt in beslag genomen om drone te worden of voor drone aangezien :blink:
Laatst bewerkt: 13 aug 2023 08:53 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 13 aug 2023 09:41 #1501813

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ik heb me net voor de grap wat proberen te verdiepen in de regels voor een Poolse radio-registratie en de regels voor een bijbehorend Pools bedieningscertificaat. Dat is nog wel een dingetje.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 13 aug 2023 13:13 #1501852

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1464
JotM schreef :
Ik heb me net voor de grap wat proberen te verdiepen in de regels voor een Poolse radio-registratie en de regels voor een bijbehorend Pools bedieningscertificaat. Dat is nog wel een dingetje.

Ben benieuwd hoe al die Spanjaarden die rondvaren met een Poolse vlag (en met marifoon) dat dan geregeld hebben. Misschien kun je dat eens vragen Jeroen, aan je Spaans/Poolse buren? Met name de marifoonregistratie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 13 aug 2023 13:18 #1501853

A Poolse registratie klinkt leuker en eenvoudiger dan het is .
B Wat wat minder naar voren komt is dat ze alleen boten van het CE tijdperk toelaten.
C Aanvragen lijkt simpel alles moet in het pools , alles vertaald en ook door een erkende vertaler .

In Spanje betaald men belasting en ook is een registratie verplicht, men is opzoek naar de goedkoopste meer niet .

Poolse registratie links laten liggen , om nog wat meer redenen, het lijkt leuk en goedkoop en dat bepaald meetal waarom mensen er voor kiezen in de eerste instantie.

@ Jotm als je Marcom B hebt hoef je geen bedieningcertificaat te halen , veel mensen doen het SRC omdat het eenvoudiger zou zijn dan B dat is de enige reden . Marcom B is internationaal erkend als bedieningscertificaat.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 13 aug 2023 13:20 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 13 aug 2023 13:51 #1501858

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Je hoeft inderdaad geen examen te doen als je Marcom-B hebt, maar je bent er nog niet.
[MSN 1864] The MCA accepts some GMDSS certificates issued by other administrations for the use on UK ships. A list of accepted GMDSS certificates can be found in Annex A.
This list is subject to change so you should refer to the website for the current list:
www.gov.uk and search “GMDSS”.
You will need to apply for an UK Authority to Operate (ATO), enabling you to use your non-UK GMDSS certificate onboard UK ships.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 13 aug 2023 14:19 #1501862

Dat gaat automatich mee in je registraties opvolgend . Je hoeft dat niet extra aan te vragen !
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 13 aug 2023 14:44 #1501865

Dan even nog een lijstje voor de mensen die een andere registratie zoeken ;

Pools , vergeten ! bureaucratisch , alleen voor CE schepen etc

Gibraltar , beginnen de duimschroeven wat aan te halen , traag rekenen op x maanden . En reken op veel documenten!

UK Part1 , snel en makkelijk geen restricties op leeftijd . Carving note breng je zelf aan.

Kadaster , snel goed maar moet iemand het plaatje aan brengen, dat hoeft bij de UK part1 en de gibraltar niet dat doe je zelf. Gibraltar moet je een foto maken en uploaden. Levenlang geldig , de UK varianten 5 jaar .

San Marino , snel , let op boten ouder dan 20 jaar survey , beperkt aantal verzekeraars verzekeren, Pantaenius en Preuss vallen af !!

Dit was de bekende short list, er zijn er nog meer uiteraard!

Wees zuinig op je BTW verklaring daar mee toon je aan dat je onder "returning goods" valt , je hebt dus nergens te maken met BTW als die ooit betaald is en niet terug gevorderd of verrekend. Verlaat je de EU langer dan 3 jaar dan gelden de normale regels weer als hoop over geschreven. 180 dagen regeling is alleen van toepassing op BTW "vrije" schepen.


Belangrijkste wil je je schip onder een andere vlag te laten varen, kijk goed naar het TOTAAL plaatje , de vlag maakt daar slechts onderdeel vanuit.

zo geeft mijn thuishaven korting op het liggeld omdat Pantaenius hoog aan geschreven staat op de MED gebied.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 13 aug 2023 14:55 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 16 jan 2024 20:15 #1535313

Je kan je Yacht dat onder Poolse vlag vaart prima verzekeren bij dnayachtinsurance.nl, prima bedrijf dat ook wordt aangeraden door devalk.nl. Hebben wij ook gedaan, was zo geregeld en ook nog veel voordeliger dan FBTO, TVM etc.
Summerbreeze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 17 jan 2024 08:41 #1535358

Registratie onder andere vlag is in Zuid Europa hoofdzakelijk om de extreem hoge belasting druk wat te dempen. Wen er maar aan, ook in NL.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 17 jan 2024 09:10 #1535369

:laugh: :laugh: :laugh:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 17 jan 2024 09:23 #1535373

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7290
Wat een geknoei allemaal ! Wat als bij bepaalde registraties restricties worden opgelegd ?

Je hebt dat gezien in Italie. Nederlandse jachten aan de ketting door de douane/kustwacht. En zie maar dat je een andere geldige registratie verkrijgt.

De meeste landen zitten niet te wachten op buitenlandse "fake" registraties en vreemde vlaggen op jachten.

Waar zijn al die Italiaanse bootbezitters gebleven met een registratie in Nederland ?

Wees wijs. Neem een kadaster registratie met daarnaast een Zeebrief. Kun je overal mee terecht en is onbepaald geldig. Kosten zijn eenmalig.

Als je Nederland binnenvaart met je Poolse vlag,dan heb je gegarandeerd als snel de douane aanboord.

Weest blij met de nederklandse driekleur op je boot.

Bram

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 17 jan 2024 10:05 #1535389

Bram die zogenaamde NL boten lagen in Italië aan de ketting door een ICP , wat dus helemaal geen registratie is , maar een vodje met wat gedoog / afspraken tussen landen .

Die werden misbruikt , toen de aap uit de mouw kwam en ook NL zei , nee nee is inderdaad een vodje hadden de italianen geen enkel probleem om dan ook maatregelen te treffen .

Jammer dat dit herhaald moet worden keer op keer op keer , een ICP is geen registratie als NL vlag , zal het ook nooit worden .

Het is geen enkel punt om een boot onder een andere vlag te laten varen dan de Nederlandse , zeker niet als het een EU vlag is . Ja het enige wat klopt is dat elk vlag land andere eisen stelt , maar die kun je van te voren uitzoeken ben je het er mee eens dan is er niets om je boot daar niet te registeren .

De vlag zegt niets over de btw status en de belastingen of die betaald zijn , met een buitenlandse vlag loop je niet meer kans op controle , broodje aap .

Sterker nog soms kun je helemaal niet meer onder de Nederlandse vlag varen , zoals ik die ooit de boot bij het kadaster had geregistreerd .


Vreemd dat iets als een vlag en registratie al jaren zorgt voor meer fabels dan feiten .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 17 jan 2024 10:08 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 17 jan 2024 11:59 #1535419

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1424
En toch Pion, is dat niet helemaal waar.
Juist door de verschillende mogelijkheden en juist door de verschillende ervaringen gecombineerd met wat verwarring ontstaan deze vragen keer op keer. Jij zweert bij jouw registratie oplossing, anderen doen dat op hun manier. Voor mijzelf geld dat ik gewoon de Nederlandse richtlijnen aan hou, zo simpel als mogelijk.
Maar ook binnen die richtlijnen zijn weer keuzemogelijkheden. ICP, zeebrief, kadaster, notarieel vastleggen, registratiebewijs snelle motorboot, verzekering en/of combinaties van deze en misschien zijn er nog wel meer manieren om het eigendom vast te laten leggen of aan te tonen. Het zou wel fijn zijn wanneer er een eenvoudig en duidelijk, niet te duur registratie systeem ingevoerd zou worden.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 17 jan 2024 13:07 #1535439

Reed schreef :
En toch Pion, is dat niet helemaal waar.
Juist door de verschillende mogelijkheden en juist door de verschillende ervaringen gecombineerd met wat verwarring ontstaan deze vragen keer op keer. Jij zweert bij jouw registratie oplossing, anderen doen dat op hun manier. Voor mijzelf geld dat ik gewoon de Nederlandse richtlijnen aan hou, zo simpel als mogelijk.
Maar ook binnen die richtlijnen zijn weer keuzemogelijkheden. ICP, zeebrief, kadaster, notarieel vastleggen, registratiebewijs snelle motorboot, verzekering en/of combinaties van deze en misschien zijn er nog wel meer manieren om het eigendom vast te laten leggen of aan te tonen. Het zou wel fijn zijn wanneer er een eenvoudig en duidelijk, niet te duur registratie systeem ingevoerd zou worden.

Rood klopt weer voor geen meter , verzonnen waarheden .

Zeebrief is geen keuze mogelijkheid maar iets wat na het kadaster kan worden afgegeven . Je kunt niet alleen een zeebrief aanvragen .

ICP , vodje als het erop aan komt .

Kadaster enige officiële registratie , punt meer is er niet .

Notarieel vastleggen gaat niet zonder kadaster inschrijving , het is dus geen keuze maar een feit .

Registratie RDW is een tenaanmgestelde niet de eigenaar , verzekering betalen zegt niets over de eigenaar .

Nadeel van het kadaster , je MOET in Nederland wonen en een adres hebben , ik zweer niet bij mijn oplossing het is de eenvoudigste die voor mij werkt .

Kan dat ook in Nederland ? zeker dan moet ik in NL een BV oprichten daar ben ik bestuurder van , kortom hetzelfde traject als ik nu heb , maar veeeeeeeeeeeel duurder en meer haken en ogen dan wat ik nu heb met de UK LTD .

Weer een hoop fabels en weinig feiten , jammer !
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 17 jan 2024 13:14 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 17 jan 2024 19:42 #1535530

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Het is indrukwekkend hoe sommige onderwerpen weigeren af te borrelen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 17 jan 2024 20:49 #1535561

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1061
Reed schreef :
Het zou wel fijn zijn wanneer er een eenvoudig en duidelijk, niet te duur registratie systeem ingevoerd zou worden.

De NL overheid heeft al zolang deze bestaat een broertje dood aan verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid nemen naar burgers. In het lijstje van "fatsoenlijke landen" staat de NL overheid heel ver bovenaan wanneer het gaat over het afschuiven daarvan.

Als het over bootjes gaat, vereisen andere landen een vlag. Dat betekent in maritieme verdragen dat de NL overheid overal ter wereld aansprakelijkheid aanvaardt. Dat is fundamenteel anders dan bijvoorbeeld een NL autokenteken of een snelle motorboot registratie. Daarom is die vlag ook de kern van het probleem in deze discussie.

Hoe hoger de drempel om aan zo'n vlag te komen, hoe liever het de NL overheid is. Men is totaal niet geinteresseerd in laagdrempelige oplossingen. Daar krijgt de NL overheid alleen maar meer gezeik door en dat probeert men juist ten koste van alles te voorkomen. Het verhaal over het gedoe met de vluchtelingenboot in de MED op een NL ICP laat dat duidelijk zien.

Wil jij een NL vlag, dan moet je via de NL notaris (is geen overheid) naar het NL kadaster (is geen overheid) voor eigendomsregistratie. Pas daarna komt het ILT met een zeebrief.

Vind jij dat allemaal teveel gedoe en kies jij daarom liever voor een andere vlag, dan is de NL overheid in haar opzet geslaagd om jou met je bootje buiten de deur te houden.
Laatst bewerkt: 17 jan 2024 21:47 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 17 jan 2024 23:43 #1535578

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
RDW plus btw status registratie zou voor 99% (de niet-vertrekkers) een oplossing zijn aan een EU grens.
Hoeft niets voor worden ingericht. Zou alleen wettelijk moeten worden geregeld.
Dat beschermt in ieder geval verkoper en koper en eigenaar tegen een overheid gedocumenteerd tegen 21% waardeverlies.
We maken ons hier wel eens druk om minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poolse registratie 17 jan 2024 23:44 #1535579

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
Tastykokos schreef :
Je kan je Yacht dat onder Poolse vlag vaart prima verzekeren bij dnayachtinsurance.nl, prima bedrijf dat ook wordt aangeraden door devalk.nl. Hebben wij ook gedaan, was zo geregeld en ook nog veel voordeliger dan FBTO, TVM etc.

Maar, die heropening ging over verzekering DNA!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.327 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl