Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Arcona 460 gezonken

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 08:30 #1553763

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27276
Joop66 schreef :
fer2nand schreef :
@Joop66: Hoe kijk jij naar de nieuwe versie van het roer voor de 465, deze heeft een langer lengte voor de dikt overgang. Geeft dit minder kans op vermoeiing?

Waar de rechtertekening ietsje beter in is, is dat de speigleuf hoger zit: Verder van het onderste lager weg: daar is het buigend koppel in de as het grootst. Dus hoe dichter het kwadrant bij het toplager zit, hoe beter.

Het Asymmetrische krachtenspel blijft een gruwel met maar 1 arm. het blijft wringen. Een zelfstellend lager lijkt hierbij een vorm van symptoom bestrijding. Dat het werkt wil nog niet zeggen dat het volgens de zuivere regels van het mechanische spel is.
Wil je de staat van de roerkoning kunnen bepalen, moet je eigenlijk Penetrant Onderzoek doen van lager tot lager.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 08:51 #1553768

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13614
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hydrauliek is prachtig: je kunt er zelfs boosters, houdventielen, pilotventielen, kruisventielen etc bij gebruiken voor dubbele besturingen, of pompen van stuurautomaten op aan sluiten.

Maar een helmstok icm goede lagers geeft toch het meeste gevoel: zeer directe feedback over roeruitslag, roerdruk en moment van overtrekken. Ik voel elk golfje, vlaagje, waterplantje dat het blad aait ;)

Helmstok sturen doe je niet op lange oversteken, althans niet zelf in fysiek persoon. Voor dagtrips en kleine scheepjes is helmstok sturen prima.

Stel je vaart 80% op de automaat en 20% stuur je zelf. Voor de automaat maakt het niet uit of het roer feedback geeft. Maar als je zelf stuurt die 20% is het wel heel veel prettiger als die feedback er wél is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 08:53 #1553769

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13614
Calidris schreef :
Wil je de staat van de roerkoning kunnen bepalen, moet je eigenlijk Penetrant Onderzoek doen van lager tot lager.

Penetrant onderzoek is bij aluminium behoorlijk zinloos.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 17 apr 2024 08:53 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 08:55 #1553771

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13614
Calidris schreef :

Het Asymmetrische krachtenspel blijft een gruwel met maar 1 arm.

Miljarden auto's rijden rond met wielen aan 1 arm.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 17 apr 2024 08:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 08:59 #1553773

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7859
Calidris schreef :
Het Asymmetrische krachtenspel blijft een gruwel met maar 1 arm. het blijft wringen. Een zelfstellend lager lijkt hierbij een vorm van symptoom bestrijding. Dat het werkt wil nog niet zeggen dat het volgens de zuivere regels van het mechanische spel is.

Dat valt wel mee. Als in: dat valt prima te berekenen.

Wat niet goed te berekenen valt, is het uitgestelde (vermoeiings) effect van een spiegleuf.
Calidris schreef :
Wil je de staat van de roerkoning kunnen bepalen, moet je eigenlijk Penetrant Onderzoek doen van lager tot lager.

Nee. Dat is het niet.

Daarmee is alleen vast te stellen of de as al bijna stuk is. Bij dit soort kleine constructies, is al 95-99% van de levensduur verbruikt bij het eerste vast te stellen scheurtje.

Als als er maar iets te zien is: schrotbak. Als er niks te zien is, nog steeds geen idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 09:01 #1553774

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7859
3Noreen schreef :
Calidris schreef :

Het Asymmetrische krachtenspel blijft een gruwel met maar 1 arm.

Miljarden auto's rijden rond met wielen aan 1 arm.

Precies.

Wat die lui wel voor elkaar hebben en de boterij niet:
Goed gedefinieerde use-case.
Goed doorwrochte geometrie.
Goede levensduurtesten.
Goede materiaalcertificatie tijdens materiaal productie
Goede kwaliteitscontrole tijdens productie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 09:07 #1553776

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7859
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Wil je de staat van de roerkoning kunnen bepalen, moet je eigenlijk Penetrant Onderzoek doen van lager tot lager.

Penetrant onderzoek is bij aluminium behoorlijk zinloos.

httbv.nl/diensten/niet-destruc...t%20de%20oppervlakte.

....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 09:11 #1553777

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7712
3Noreen schreef :

Penetrant onderzoek is bij aluminium behoorlijk zinloos.

Doet Ovni het al jaren verkeerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 09:47 #1553781

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1574
holtere schreef :
fer2nand schreef :
Joop66 schreef :
Wat ik in de gauwigheid zie.

@Joop66: Hoe kijk jij naar de nieuwe versie van het roer voor de 465, deze heeft een langer lengte voor de dikt overgang. Geeft dit minder kans op vermoeiing?

Hoe kun je dit soort problemen herkennen, meer doorbuiging, scheurtjes....anders?

Op basis van Erik zijn ervaring lijkt optische inspectie lastige te zijn

Choose your battles :laugh:
Die roertjes, dat is wat het is. Geen kans op een echte kwailteits beoordeling door een zelfbouwer.
Dus:
Neem twee roeren ;)
Bouw ze stevig in.
maak een waterdicht schot.

Dan slaap je altijd goed!

Check, Check, check....tel daar de onafhankelijke ketting per stuur roer verbinding dan zit ik denk ik goed.
De bussen zal ik en gedachte houden.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 10:16 #1553787

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13614
Ilex schreef :
3Noreen schreef :

Penetrant onderzoek is bij aluminium behoorlijk zinloos.

Doet Ovni het al jaren verkeerd!

Het gaat hier over een roerkoning ;)
Penetrant onderzoek gaat om onderzoek vlak na de vervaardiging. Met name gelaste producten. Aluminium welk een thermische behandeling heeft ondergaan zoals gebruikt wordt voor het CNC vervaardigen van een roerkoning kun je met zo’n onderzoek niet op een vermoeiing onderzoeken. Maar als je het goed doet las je helemaal niet aan deze types aluminium. De producten die door ons familiebedrijf gemaakt worden vervalt ook elke garantie als er maar een spoor van las werkzaamheden op te zien is.

Als je last aan dit spul zou de hele thermische behandeling opnieuw moeten uitvoeren wat namate het werkstuk groter wordt extreem duur wordt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 17 apr 2024 10:26 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 11:33 #1553807

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27276
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Wil je de staat van de roerkoning kunnen bepalen, moet je eigenlijk Penetrant Onderzoek doen van lager tot lager.

Penetrant onderzoek is bij aluminium behoorlijk zinloos.

Want, omdat?
Ik heb het niet over magnetisch onderzoek.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 11:35 #1553808

Met Dye Penetrant NDT kun je überhaubt alleen maar oppervlaktedefecten zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 11:57 #1553815

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27276
Nachtvlinder schreef :
Met Dye Penetrant NDT kun je überhaubt alleen maar oppervlaktedefecten zien.

Onder een dergelijke belasting ga ik wel uit van breukvorming vanaf een buitenzijde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 12:16 #1553818

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7859
Nachtvlinder schreef :
Met Dye Penetrant NDT kun je überhaubt alleen maar oppervlaktedefecten zien.

Dat is fijn. Want vermoeiing is een oppervlakte verschijnsel.

Maar nogmaals: voor je t met penetrant overzoek kunt zien, is pas zeekr kort voor de totale breuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 12:21 #1553820

Da's mooi!

Is het staand want op deze manier te NDT'en, of geldt daar ook dat je pas iets kun zien vlak voor catastrofaal falen?

www.zetec.com/blog/metal-fatig...tify-failing-metals/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 13:17 #1553830

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27276
Maar hoe dan wel testen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 13:34 #1553835

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13614
Joop66 schreef :
Dat is fijn. Want vermoeiing is een oppervlakte verschijnsel.

Ook bij geanodiseerd of aluminium met een hoog silicium gehalte ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 13:44 #1553837

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7859
3Noreen schreef :
Joop66 schreef :
Dat is fijn. Want vermoeiing is een oppervlakte verschijnsel.

Ook bij geanodiseerd of aluminium met een hoog silicium gehalte ?

Vrijwel altijd. Oppervlakteruwheid doet veel. Eindradius van spanningsconcentratie-geometrie.

De enige waarbij dat niet geldt: als er holtes in het materiaal zitten, dicht bij het oppervlak. Dus gietwerk, laswerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 13:51 #1553838

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7859
Nachtvlinder schreef :
Da's mooi!

Is het staand want op deze manier te NDT'en, of geldt daar ook dat je pas iets kun zien vlak voor catastrofaal falen?

www.zetec.com/blog/metal-fatig...tify-failing-metals/

uiteindelijk kun je pas iets zien, als er iets mis is. De resolutie van elke methode is anders. Maar geen enkele methode heeft een resolutie van een mu of zo. Of nog kleiner. Dus je kunt pas iets zien als er al een scheur van zeg, 0.1mm is. Dat betekent al een ontzettend grote spanningsconcentratie op de tip van die scheur. En daardoor gaat t vanaf dat moment superhard. Voor kleine onderdelen (kritische maat kleiner dan een meter of zo) is alles wat je kunt zien kort voor breuk.

Dat wordt anders bij bijvoorbeeld een brug of de schroefas van een tanker. Daar kun je er echt op tijd bij zijn, en als noodoplossing nog wat materiaal weghalen waardoor er weer een soepele "flow" van spanningen ontstaat. Zeg maar wat je kunt doen met kunststof: gaatje boren aan t eind van een scheur. Dat is de facto de eindradius van de scheur vergroten.

Maar voor de afmetingen waar wij t over hebben: elk positief resultaat=vuilnisbak. Geen positief resultaat=geen idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 19:18 #1553889

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7859
Voor het gevoel, en volstrekt ontdaan van elke garantie: wat zo'n spiegleuf doet in piekspanning:


Eerst kijkend naar een willekeurige as die op twee scharnieren geplaatst is, en een dwarskracht van 1 N op een band in het midden te verduren krijgt:



Max stress = 0.0188

Dan een spiebaan er bij , vlakbij het midden:



Max stress 0.0252. Ongeveer andrhalf keer zo hoog. De werkelijkheid is flink erger: de elementen zijn te grof om een echte piek te kunnen detecteren. Maar veel fijner maakt dat mijn op hol slaat.

Die kunnen we weer kleiner krijgen door de spiebaan naar de uiteinden te verplaatsen.



Max stress weer terug naar origneel niveau.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 19:28 #1553890

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7712
Ik denk dat we beter de inbouwwijze van de roerconstructie bij onze boot kritisch bekijken en dáár veiligheidsaanpassingen doen (waterdicht schot, inpakken roerkoning, doorvoeren,...). Én nadenken over een eenvoudig op te stellen noodroer.

Het 'testen' is weinig realistisch en slechts een momentopname. Gaat het mis, dan heb je niets aan je papiertje met uitslagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 19:49 #1553895

Mijn voorkeur voor roerkoningen is dikwandige pijp ipv massief rond. Het is goedkoper, stijver, sterker en vooral ook lichter.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 20:18 #1553901

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
Ja, en dan liever RVS dan Alu.
Als stijf genoeg dan heb je ook geen zelfstellend lager nodig.
Dat kan ook beter tegen aanpassingen. Liever een klemming met een penborging dan een spiebaan.
Als het kwadrant van Alu is en de as van RVS dan heeft het klemmen minder impact op de as.
Een hoog kwadrant is zowel goed als krachten plek als als plek voor de afdichting boven de waterlijn.

Dit is gewoon niet goed. De uitkomst bewijst dit.

Fall back:
WD schot helpt alleen als de bodem beperkt uitbreekt. Dus niet voor dit probleem.
Een romp moet altijd intact blijven. Dus met roer en met kiel. Er is nauwelijks remedie tegen verlies aan drijfvermogen, behalve voids ver weg van die twee of volledig gevuld met schuim.

Aan boord blijven.
Boord moet boven blijven.
Van boord: alleen met alarmmiddelen, bij voorkeur bij scheepvaart en bij voorkeur In warm water. Alleen duurt vaak te lang.

Vandaar dat betrouwbaarheid “van boord” voor Erik nog ultiemer is dan het voor ons al moet zijn.
Laatst bewerkt: 17 apr 2024 20:20 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 20:28 #1553904

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7859
Erikdejong schreef :
Mijn voorkeur voor roerkoningen is dikwandige pijp ipv massief rond. Het is goedkoper, stijver, sterker en vooral ook lichter.

Wel ietsje groter. Maar niet eens heel veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Arcona 460 gezonken 17 apr 2024 20:36 #1553907

10% is genoeg om de helft van het gewicht te besparen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 apr 2024 20:36 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl