Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bepalen van getij midden op de Noordzee

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 16:16 #1541032

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
3Noreen schreef :
Nog iets wat ik niet snap. Volgende stroom kaartje




De blauwe lijn. In het Engels Co-tidal lines of high or low Water. In het Nederlands. Lijn van gelijktijdig hoog of laagwater.


Geen idee wat die lijn nu voorstelt. In Great Yarmouth is het laag water en in Hoek van holland is het hoog water. Wat is het met alle tussenliggende punten op de lijn ?

Afgezien dat ik deze kennis niet nodig heb voor mijn navigatie.
Als je die pdf van pzv-zeezeilen.nl gelezen hebt, dan weet je nu dat de getijgolf langs de E-kust van Engeland naar beneden komt, dan 180 graden over BB rondgaat en langs de NL kust weer naar het noorden. Zie plaatje:

Ergens halverwege ligt het 'Amphidromic Point' (Geen idee wat het nederlandse woord hiervoor is.) Dit is het punt waar de getijgolf omheen draait, maar in dit punt zelf is geen vertikale getijbeweging. (Wel horizontaal)
In het stroomkaartje staat een lijn aangegeven met gelijktijdig Hoog or Laagwater. In het kaartje is de lijn E van het Amphidromic Point dus gelijktijdig HW en West is het gelijktijdig LW. Niet tegenstrijdig dus.
Laatst bewerkt: 13 feb 2024 16:19 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 16:18 #1541033

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :
Vandaag laag water Den Helder 16.31 CET Great Yarmouth 18.20 CET
Daar zit geen 6 uur tussen. Dus zoals ik al schreef ik snap die kaartjes en pdf niet.

Wellicht omdat de kaartjes stroom(kentering) weergeven en de tijden van HW en LW vaak niet samenvallen met die kentering.

In het PDF ¨getijden¨ zit de verklaring.
De getijdengolf en o.a blz. 52.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 17:02 #1541039

La Mavare schreef :
I
Moet je overstag dan is het natuurlijk gunstig om de stroming aan lij te hebben, maar is het bezeild dan is dit niet relevant.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook op andere koersen kan het gunstig zijn (behalve bijna vor de wind).
Bij wat lichter weer (zeg tot 12 kts, ongeveer de designwind van veel boten) zorgt stroming van lij voor extra wind en dus extra snelheid.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 19:22 #1541057

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7843
H700 schreef :
Wadloper geeft prima weer wat ik bedoel.
Midden op zee heb ik een kompas, een log, een kaart, Reeds/HP33 en een GPS.

Het gaat mij vooral om het tijdig overstag gaan als ik tegen de wind opkruis.
Hierbij dan het volgende plaatje aanhouden:



Overigens gaat het hier om een theoretische vaardigheid die ik, net als in de tijd van Koolhaas, gewoon ¨in de hersenpan¨ wil hebben.

Altijd nuttig om ten minste te snappen wat er gebeurt.

Ik snap je plaatje met opkruisstroom en overstagmomenten. Dat scheelt idd een flink stuk.

Ik dacht dat je t wilde doen zonder HP33. Mèt HP33 snapte ik je vraag niet zo goed: je kunt t gewoon zien, toch? En zonder.... Die ruitjes op de kaart... Gènâg, maar few and far between.

Dus eigenlijk snap ik je originele vraag niet zo goed. Misschien niet zo belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 19:24 #1541058

Baasklusje schreef :
La Mavare schreef :
Moet je overstag dan is het natuurlijk gunstig om de stroming aan lij te hebben, maar is het bezeild dan is dit niet relevant.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook op andere koersen kan het gunstig zijn (behalve bijna vor de wind).


Ik volg je niet helemaal... Als je met zuiden wind pal naar het westen wilt en de stroming is steeds noord- danwel zuidgaand; hoe zou je je koers dan aanpassen onderweg?
Laatst bewerkt: 13 feb 2024 19:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 19:42 #1541062

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7843
Nachtvlinder schreef :
Baasklusje schreef :
La Mavare schreef :
Moet je overstag dan is het natuurlijk gunstig om de stroming aan lij te hebben, maar is het bezeild dan is dit niet relevant.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook op andere koersen kan het gunstig zijn (behalve bijna vor de wind).


Ik volg je niet helemaal... Als je met zuiden wind pal naar het westen wilt en de stroming is steeds noord- danwel zuidgaand; hoe zou je je koers dan aanpassen onderweg?

Dat is afhankelijk van de afstand en de tijd die je er over denkt te doen. 100 mijl ~ 24h. Dus 2 keer Zuidgaand tij, 2 keer Noordgaand. Dan hoef je nergens rekening mee te houden. Alles wat je je kompaskoers aanpast, doe je er langer over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 13 feb 2024 19:51 #1541064

Je neemt nu aan dat de wind 24 uur even hard en zelfde richting is.
En dat het effect van met de wind meestromen op de bootsnelheid even groot is als van tegen de wind in stromen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 feb 2024 19:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 14 feb 2024 08:33 #1541089

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Baasklusje schreef :
La Mavare schreef :
I
Moet je overstag dan is het natuurlijk gunstig om de stroming aan lij te hebben, maar is het bezeild dan is dit niet relevant.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook op andere koersen kan het gunstig zijn (behalve bijna vor de wind).
Bij wat lichter weer (zeg tot 12 kts, ongeveer de designwind van veel boten) zorgt stroming van lij voor extra wind en dus extra snelheid.
Dat snap ik, maar scheelt het ook zoveel in snelheid dat het voordelig is om je kompaskoers aantepassen zodat je een constante wind houdt.?
Ik heb drie vektortekeningen gemaakt. 10kn wind, Kompaskoers 90, bootspeed 4kn en 1kn stroom.
Linker is stroom om de zuid. Grondkoers word dan 104o en schijnbarewind 9.8kn 660
Midden is stroom om de noord. Grondkoers word dan 076o en schijnbarewind 11.7kn 560
Rechter corrigeer ik voor stroom om de zuid door iets optesturen zodat je COG 090 blijft en dus de wind ook constant blijft. Maar hierdoor zakt m'n SOG richting E van 4 naar 3.9kn

Dus kan je zoveel extra snelheid maken om dit verlies van (enigzins) tegenstrooms varen goed te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 14 feb 2024 09:12 #1541094

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13469
rooiedirk schreef :
3Noreen schreef :
Nog iets wat ik niet snap. Volgende stroom kaartje




De blauwe lijn. In het Engels Co-tidal lines of high or low Water. In het Nederlands. Lijn van gelijktijdig hoog of laagwater.


Geen idee wat die lijn nu voorstelt. In Great Yarmouth is het laag water en in Hoek van holland is het hoog water. Wat is het met alle tussenliggende punten op de lijn ?

Afgezien dat ik deze kennis niet nodig heb voor mijn navigatie.
Als je die pdf van pzv-zeezeilen.nl gelezen hebt, dan weet je nu dat de getijgolf langs de E-kust van Engeland naar beneden komt, dan 180 graden over BB rondgaat en langs de NL kust weer naar het noorden. Zie plaatje:

Ergens halverwege ligt het 'Amphidromic Point' (Geen idee wat het nederlandse woord hiervoor is.) Dit is het punt waar de getijgolf omheen draait, maar in dit punt zelf is geen vertikale getijbeweging. (Wel horizontaal)
Laagwater. In het kaartje is de lijn E van het Amphidromic Point dus gelijktijdig HW en West is het gelijktijdig LW. Niet tegenstrijdig dus.

Er is dus niet overal op de lijn sprake van HW of LW. Dus de lijn heeft een onderbreking. Het zijn in feite twee lijnen.
Dan past het weer in mijn logisch denkend brein.
Blijft voor mij wel dat de aandacht voor dit verschijnsel voor ons zeilers vooral geïnteresseerd in het horizontale getij voor de tocht over de Noordzee enigszins teveel aandacht krijgt.
Maar als je de stroomatlas in een andere volgorde legt is het voor mij beter te begrijpen. Grof genomen is er ten zuiden van de lijn H v. H - Harwich 6 uur stijgend water en 6 uur zakkend water. Wat de drijvende kracht vormt voor de stroming op de Noordzee.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 14 feb 2024 09:18 #1541096

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6451
Zou het geen onderbrekeing willen noemen. In zo'n Amphidromic Point is er geen vertikaal getij, maar dus altijd HW en/of LW.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 14 feb 2024 09:18 #1541097

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13469
rooiedirk schreef :
Baasklusje schreef :
La Mavare schreef :
I
Moet je overstag dan is het natuurlijk gunstig om de stroming aan lij te hebben, maar is het bezeild dan is dit niet relevant.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ook op andere koersen kan het gunstig zijn (behalve bijna vor de wind).
Bij wat lichter weer (zeg tot 12 kts, ongeveer de designwind van veel boten) zorgt stroming van lij voor extra wind en dus extra snelheid.
Dat snap ik, maar scheelt het ook zoveel in snelheid dat het voordelig is om je kompaskoers aantepassen zodat je een constante wind houdt.?
Ik heb drie vektortekeningen gemaakt. 10kn wind, Kompaskoers 90, bootspeed 4kn en 1kn stroom.
Linker is stroom om de zuid. Grondkoers word dan 104o en schijnbarewind 9.8kn 660
Midden is stroom om de noord. Grondkoers word dan 076o en schijnbarewind 11.7kn 560
Rechter corrigeer ik voor stroom om de zuid door iets optesturen zodat je COG 090 blijft en dus de wind ook constant blijft. Maar hierdoor zakt m'n SOG richting E van 4 naar 3.9kn

Dus kan je zoveel extra snelheid maken om dit verlies van (enigzins) tegenstrooms varen goed te maken?

Mijn ervaring is dat zodra er iets noord in de wind zit dat je behoorlijk wat snelheid verliest door het stroom tegen wind verschijnsel. Dan is het voordeliger om tegen de stroom in te laveren. Maar als er een marginale wind staat waarbij je net wel net niet kunt zeilen het zin heeft om met de stroom mee te laveren. Kortom het hangt van meer factoren af.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 14 feb 2024 09:24 #1541098

rooiedirk schreef :
Dus kan je zoveel extra snelheid maken om dit verlies van (enigzins) tegenstrooms varen goed te maken?

Dank voor je rekenwerk en tekeningen! We moeten er maar eens diep in duiken.

Een voorbeeldje van het effect van een net even andere TWA bij mijn boot:
Als ik bij 10 kts wind niet met TWA 90 vaar maar met TWA 100 dan zakt de performance met 15 a 20% in. Oorzaak is dat de genua het op die 100 TWA niet goed meer doet.
20% snelheid eraf is 1,4 kts langzamer varen.

Het is een complexe zaak. Erg afhankelijk van de windrichting ook. Met Oost naar of West terug uit de UK vereist afkruisen beneden 14 kts wind. Dan is dat omvaren toch sneller dan voor de wind varen. Bij 8 a 10 kts wind moet ik wel 30 graden bij voor de wind wegblijven: TWA 150 is het snelste.
Dat afkruisen combineren met de noodzakelijke gijpen precies op het moment van stroomkentering kan ervoor zorgen dat je altijd de stroom van lij hebt. En dat geeft 1 a 2 kts meer wind.
2 kts meer wind door stroom (van 8 naar 10 kts) op de TWA 150 geeft een snelheidsverbetering van 5,1 naar 6 kts.
Kortom, het is ingewikkeld. De stelling dat gewoon W of O sturen en je op en neer laten stromen het snelste is is veel te simpel,
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 14 feb 2024 09:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 14 feb 2024 09:25 #1541099

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13469
rooiedirk schreef :
Zou het geen onderbrekeing willen noemen. In zo'n Amphidromic Point is er geen vertikaal getij, maar dus altijd HW en/of LW.

Om het te snappen houd ik het op geen tij. In de gewone schrijf en spreek taal maken we eigenlijk geen onderscheid tussen OR en XOR.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 14 feb 2024 09:28 #1541100

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13469
Baasklusje schreef :
Kortom, het is ingewikkeld. De stelling dat gewoon W of O sturen en je op en neer laten stromen het snelste is is veel te simpel,

Dit is zeker zo. Waarbij opgemerkt dat ik zelf afkruisen zo ongeveer het moeilijkste vind om goed te doen bij het zeilen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 14 feb 2024 09:52 #1541104

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2161
En mijn praktijk is dat ik geen wedstrijdzeiler ben. Dan doe ik een paar uur langer over die oversteek. Genieten doe ik toch wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 14 feb 2024 10:30 #1541108

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13469
XanderB schreef :
En mijn praktijk is dat ik geen wedstrijdzeiler ben. Dan doe ik een paar uur langer over die oversteek. Genieten doe ik toch wel.

Ik zie me zelf als een toerzeiler. Maar heel zelden laat ik me verleiden tot een wedstrijd. Maar als technieken uit de wedstrijd wereld me kunnen helpen om nog te blijven zeilen in plaats van de diesel te starten ben ik toch erg geïnteresseerd. Te vaak naar mijn idee zie ik toerzeilers in de herrie van hun motor voortsukkelen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 14 feb 2024 10:51 #1541109

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16293
Met voldoende pk's heb je daar geen last van en "sukkelen" anderen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 15 feb 2024 13:02 #1541285

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
holtere schreef :
Met voldoende pk's heb je daar geen last van en "sukkelen" anderen :laugh:

Dacht altijd dat jij een zeilboot had ipv een motorboot.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 15 feb 2024 14:29 #1541300

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16293
Heb ik, maar met een motor ;)
Ik voel me ook geen mindere zeiler als ik dat ding aangooi net zo min als ik het veroordeel dat een ander dat niet doet.
Overigens vind ik de tips om optimaal te zeilen met stroming van opzij wel heel interessant, het is niet iets wat we veel doen en dan is het altijd weer even ehhh :huh:
Laatst bewerkt: 15 feb 2024 15:58 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 15 feb 2024 17:40 #1541338

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8639
holtere schreef :
...
Overigens vind ik de tips om optimaal te zeilen met stroming van opzij wel heel interessant, het is niet iets wat we veel doen en dan is het altijd weer even ehhh :huh:

Altijd weer interessant welke gaten in de kaas, de doe-het-zelvers hebben.

Als je TKN had gevolgd of een CWO/RYA-opleiding op schipper niveau, dan had je het geweten.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bepalen van getij midden op de Noordzee 15 feb 2024 18:59 #1541353

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16293
Heb ik, maar er vechten meer zaken om wat ruimte ;)
Use it or lose it zeggen ze dan.
Laatst bewerkt: 15 feb 2024 19:00 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.334 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl