Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marifoongebruik, jargon en jachtjes

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:35 #1527139

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1707
Even terug naar het jargon (voor zover ik er als rivieren schipper al niet ben ingesleten)

"In de opvaart" (schip vaart de rivier op)
of "de afvaart richting de bruggen" (naar zee toe, met de stroom mee; De bruggen zijn de spoorbrug dordt en de verkeersbrug; dus niet de Alblasserdamsebrug en de Brienenoordbrug.)
"Effe dubbel" (switchen naar kanaal 77)
"zullen we ff stubut stubut?", Tegenliggers die elkaar stuurboord-stuurboord willen passeren. Antwoord meestal: "Yoooh"
"ik laat hem wel even lopen". Maar gaat gaat ie dan juist harder of langzamer varen? Ik ben er nog niet uit.
"Hee buurm'n wat zijn de plannen?" zonder scheepsnaam.... wiens buurman? Meestal is de buurman overigens niet ons "jachie". Met jachies wordt bij voorkeur niet gecommuniceerd daar wordt alleen over gesproken onderling en met de verkeerspost.
"Post Dordt, hier Sanseveria; we zijn nu bij de molen" (Je moet maar weten waar die molen staat of ooit gestaan heeft, zelfde geldt voor bunkerschepen die er ooit geweest zijn en nu een plaatsaanduiding zijn).

Binnen post Dordt, heb ik wel eens gehoord, noemt men zeilboten die op de brug(gen) wachten "stokkies". Ik heb ze dat nog niet over de marifoon horen roepen.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 08 dec 2023 11:33 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:36 #1527140

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Wadloper schreef :
Michieltje schreef :
Als iedereen Wie (scheepsnaam), Wat (type schip), Waar (huidige positie) en Waarheen (bestemming) gebruikt en blijft uitluisteren op het juiste marifoonkanaal komen we een heel eind.

Exact. Laten we daar eens mee beginnen.
Veel meer hoef je in de praktijk als jachtschipper richting de verkeersposten niet te doen. Het is maar zelden dat je in meer uitgebreide uitwisselingen verwikkeld raakt, waarbij er ook qua manoeuvres wat van je wordt verwacht en je dus ook jargon als 'stuurboord-stuurboord' moet begrijpen.

Mee eens. Maar op zee is het daarnaast erg nuttig om te communiceren over "before my/your bow" en "behind my/your stern" als we de koers van zeeschepen kruisen. Dat geeft zekerheid en dus rust.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:41 #1527143

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26370
Philip schreef :
Wadloper schreef :
Als elk jacht zich bij het binnenvaren van een bepaalde sector zich nu eens bij de desbetreffende verkeerspost meldt, zijn we al een heel stuk verder.
Ik weet het niet. Zit elke verkeerspost daar wel op te wachten?

De enige verkeersposten waarmee ik regelmatig te maken heb zijn Sector Dordrecht VHF79, sector Heerjansdam VHF4 en post Wemeldinge VHF68.

Bij het binnenvaren van die sectoren meld ik me consequent en geef ik kort aan waar ik zit en waar ik heen ga. Ik heb nooit anders meegemaakt dan dat men die boodschap gewoon verwerkt, zoals ook elk beroepsschip wordt verwerkt. Je bent vanaf dat moment 'getagged' op hun volgsysteem.
Dat men je blijft volgen blijkt ook uit het feit dat ik daarna soms ook wordt opgeroepen om mij te wijzen op bepaalde scheepsbewegingen die voor mij van belang kunnen zijn. Je wordt ook genoemd in het verkeer met andere schepen.
Men ziet jachten die zich niet hebben gemeld ook varen en ook die worden genoemd in het verkeer met andere schepen als "niet gemeld". Men kan van die boten dus ook niet aangeven waar ze heen gaan. Bij het kruispunt Oude Maas-Dordtse Kil ben ik, in het verkeer met andere vaart dan mezelf, meestal "pleziervaart uit de Kil voor de bruggen", of "Uit Oude Maas voor de Kil". Zo weet iedereen wat ie kan verwachten en indien nodig daarop anticiperen.

Wat men langs het Noordzee-kanaal verwacht van jachtschppers weet ik niet, maar ik kan me niet voorstellen dat het daar heel veel anders (drukker) is dan in het gebied rond Dordrecht.
Ik zou het gewoon consequent doen, dat melden. Als men je onverbloemd laat weten dat dit niet op prijs wordt gesteld, dan is het vroeg genoeg om ermee te stoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:50 #1527145

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26370
Mischief schreef :
Binnen post Dordt, heb ik wel eens gehoord, noemt men zeilboten die op de brug(gen) wachten "stokkies". Ik heb ze dat nog niet over de marifoon horen roepen.

Joh! Is dat zo? Ik heb het over de marifoon inderdaad nog nooit gehoord.

Wat ik wel eens heb gehoord (maar over VHF71): dat men de jongens van RWS op kantoor in Rijswijk "de stropdassen" noemt. Dat flipte er ooit eens uit in een gesprekje over het, als gevolg van een windje 6, niet draaien van de Dordtse verkeersbrug. "De stropdassen" hadden namelijk nèt een paar weken daarvoor verordonneerd dat de brug vanaf 6 bft niet meer mocht draaien (ook daar is er het één en ander aan onderhoud toe).

Ik heb verder nooit anders dan een correcte behandeling ontvangen van Sector Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:52 #1527146

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
3Noreen schreef :
Eclips schreef :
Calidris schreef :
De formele gang van zaken is wél belangrijk in geval van nood!

Bij nood- of andere min of meer ernstige situaties schakel ik automatisch over op radiocommunicatie zoals ik die in dienst geleerd heb. Dat zit er zo in geramd dat ik niet meer anders kan. Korter en bondiger kan niet. :laugh:

Goed van jou. Maar niet iedereen heeft in dienst gezeten. Verder zoals je uit het ongeluk bij Terschelling kunt opmaken waren de betrokkenen 30 seconden voor het dodelijke ongeluk zzich helemaal niet bewust dat de situatie zeer gevaarlijk was.

Ik zeg ook niet dat iedereen het zoals ik moet doen. Asjeblieft niet zeg. Achteraf verbaas ik me er dan over hoe snel ik verval in defensiejargon van uit de Koude Oorlog. En dat het wellicht een beetje belachelijk overkomt. Maar kort en bondig is het dan wel. En daar heb ik in het dagelijks leven juist moeite mee.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:59 #1527147

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27283
Dat engels taalgebruik op grote en drukke vaarwegen kán een oplossing zijn. Maar op relatief rustige vaarwegen is dat zeer zware overkill.
In veel gevallen lag Duits meer voor de hand.

Maar engels taalgebruik bij de sluis van Stavoren is minder realistisch.

Er dient rekening gehouden te worden dat niet elke binnenlandse schipper adequaat zal handelen als hij in het Engels aangesproken of opgeroepen wordt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 09:59 #1527148

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26370
Baasklusje schreef :
Wadloper schreef :

Wie in blokgebieden uitluistert hoort dat de verkeersposten ook regelmatig doen. Als de verkeerspost een schipper vraagt iets wèl of niet, of zus of zo te doen en desbetreffende schipper bevestigt dat niet, dan wordt er om bevestiging gevraagd.

Niet bij VC Brandaris. Die zegt alleen "begrepen".

De bevestiging waar ik op doelde was de bevestiging die van de betreffende schipper wordt verwacht
.
Zelfs als de Tiger meldt over de watertaxi gevaren te zijn, "begrepen".
Lees het verslag OVV er maar op na.

Ik ga dat verslag niet lezen, maar als bevestiging dat de boodschap is ontvangen lijkt me "begrepen" helemaal afdoende. Dat er vervolgens van de Brandaris wordt verwacht dat die de hulpdiensten alarmeert lijkt me ook logisch. Deden ze dat niet?
Laatst bewerkt: 08 dec 2023 10:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 10:07 #1527149

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7826
@ wadloper:
Ja er zullen vast meldposten zijn waar het wel handig is. Bij Maasmond meld ik me wel altijd, bij Dordrecht eerlijk gezegd niet gedaan.

Maar in Noorzeekanaal lijkt het me een beetje overdone. Het is een mooie zaterdag in de zomer. De oranje sluis gaat komen en er komen 20x pleziervaart uit die tegelijk blokkanaal 4 invaren. Die gaan zich allemaal aanmelden.
"haven Amsterdam, hier zeiljacht Wadloper, vaart door naar IJmuiden"
"Wadloper, haven amsterdam, begrepen, geen bijzonderheden"
En dat 20x. En bij blokkanaal 3 de overgebleven helft nog eens. En elk half uur of zo in hoogseizoen. Ik denk dat de altijd aardige mevrouw hoerendol wordt, zelfs als het bij de korte bondige mededelingen blijft :woohoo:

Ik doe het daar alleen als er bijzonderheden zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 10:08 #1527150

Arcadia schreef :
Wadloper schreef :
Michieltje schreef :
Als iedereen Wie (scheepsnaam), Wat (type schip), Waar (huidige positie) en Waarheen (bestemming) gebruikt en blijft uitluisteren op het juiste marifoonkanaal komen we een heel eind.

Exact. Laten we daar eens mee beginnen.
Veel meer hoef je in de praktijk als jachtschipper richting de verkeersposten niet te doen. Het is maar zelden dat je in meer uitgebreide uitwisselingen verwikkeld raakt, waarbij er ook qua manoeuvres wat van je wordt verwacht en je dus ook jargon als 'stuurboord-stuurboord' moet begrijpen.

Mee eens. Maar op zee is het daarnaast erg nuttig om te communiceren over "before my/your bow" en "behind my/your stern" als we de koers van zeeschepen kruisen. Dat geeft zekerheid en dus rust.

Dan kom je zeker een eind , ook de sommige Pro's op wat grotere boten hebben daar soms wat moeite mee :whistle:


Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 10:19 #1527152

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Philip schreef :
@ wadloper:
Ja er zullen vast meldposten zijn waar het wel handig is. Bij Maasmond meld ik me wel altijd, bij Dordrecht eerlijk gezegd niet gedaan.

Maar in Noorzeekanaal lijkt het me een beetje overdone. Het is een mooie zaterdag in de zomer. De oranje sluis gaat komen en er komen 20x pleziervaart uit die tegelijk blokkanaal 4 invaren.

Gewoon een keer vragen wat ze op prijs stellen, dan weet je het. Ik heb het op het Noordzeekanaal wel eens gevraagd en toen werd er bevestigend geantwoord.

Soms hoor je de havendienst beroepsschippers waarschuwen voor "jachtjes waar geen contact mee is". Dat klinkt niet alsof ze dat een gewenste situatie vinden.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 08 dec 2023 10:20 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 10:21 #1527153

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26370
Philip schreef :
@ wadloper:
Ja er zullen vast meldposten zijn waar het wel handig is. Bij Maasmond meld ik me wel altijd, bij Dordrecht eerlijk gezegd niet gedaan.

Maar in Noorzeekanaal lijkt het me een beetje overdone. Het is een mooie zaterdag in de zomer. De oranje sluis gaat komen en er komen 20x pleziervaart uit die tegelijk blokkanaal 4 invaren. Die gaan zich allemaal aanmelden.

Tja, de aanwezigheid van de Oranjesluizen is in dit specifieke geval een bijzondere factor.
Maar een aanzienlijk deel van dat (zondagavond-) verkeer duikt al vrij snel één of andere jachthaven in en maar een klein deel vaart door naar zijkanaal C of naar IJmuiden. Als ik tot die laatste categorie zou behoren, zou ik me melden.
"haven Amsterdam, hier zeiljacht Wadloper, vaart door naar IJmuiden"

Ik zou het zo doen: "Haven Amsterdam..Wadloper" en dan even wachten tot Amsterdam (is dat de officieële oproepnaam: haven Amsterdam?) antwoordt: "Wadloper.." En dan kort melden waar je zit en waar je heen gaat.

Als het goed is laat "Amsterdam" daarna ook weten dat je boodschap verwerkt is. Desnoods alleen met "begrepen"..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 10:45 #1527157

  • Elsv
  • Elsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Heb eens een discussie gehoord tussen een schipper en post Wemeldinge. De schipper riep Wemeldinge op in het Engels. Waar hij te horen kreeg dat Engels niet werd gebruikt. Alleen Nederlands en Duits. Het zal dus nog even duren voor Engels de gangbare taal wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 10:51 #1527161

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5960
Elsv schreef :
Heb eens een discussie gehoord tussen een schipper en post Wemeldinge. De schipper riep Wemeldinge op in het Engels. Waar hij te horen kreeg dat Engels niet werd gebruikt. Alleen Nederlands en Duits. Het zal dus nog even duren voor Engels de gangbare taal wordt.

Ik hoor ze vaak ook in het Frans. Onwenselijk wat mij betreft, leuk voor die Franse spits maar ik versta het niet.

Waardeloze club daar overigens, al enkele malen een dodelijk ongeval daar onder de neus van de verkeerspost.
Net als Zeebrugge, daar een aanvaring van de Flinterstar met een gastanker die onder extra begeleiding de haven aanloopt. Lijkt erg op het ongeval op het wad. Sommige verkeersposten lijken de veiligheid niet te bevorderen.
En dan Hansweert, daar lagen ze te pitten en werd de brandweer er op af gestuurd toen een oproep maar niet beantwoord werd.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 08 dec 2023 11:00 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 10:58 #1527162

  • JasperJ
  • JasperJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Melden bij een blokkanaal is verplicht voor grote schepen, maar niet voor ons, de recreatievaart. Het mag wel. Wij moeten uiteraard wel uitluisteren (en antwoorden).
Kan inderdaad handig zijn, omdat het druk kan zijn en er dan makkelijker gecommuniceerd kan worden. Bij Maasmond moet je je wel melden.

Detail: komend uit de Oranjesluizen richting IJmuiden, zit je eerst nog in de sector Schellingwoude. Haven Amsterdam begint pas iets verderop. Dan is de beroepsvaart richting het Amsterdam-Rijnkanaal al afgeslagen en is het dus wat rustiger op de marifoon.
JasperJ

_/))_
Loesoe

Optima 106 ('86)
Monnickendam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 11:00 #1527164

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12703
Jutter schreef :
Elsv schreef :
Heb eens een discussie gehoord tussen een schipper en post Wemeldinge. De schipper riep Wemeldinge op in het Engels. Waar hij te horen kreeg dat Engels niet werd gebruikt. Alleen Nederlands en Duits. Het zal dus nog even duren voor Engels de gangbare taal wordt.

Ik hoor ze vaak ook in het Frans. Onwenselijk wat mij betreft, leuk voor die Franse spits maar ik versta het niet.

Waardeloze club daar overigens, al enkele malen een dodelijk ongeval daar onder de neus van de verkeerspost.
Net als Zeebrugge, daar een aanvaring van de Flinterstar met een gastanker die onder extra begeleiding de haven aanloopt. Lijkt erg op het ongeval op het wad. Sommige verkeersposten lijken de veiligheid niet te bevorderen.

ik dacht dat aan/afvaart gastanker Zeebrugge alle andere bewegingen verboden zijn...(1x ervaring)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 11:22 #1527172

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5960
sy helios schreef :
Jutter schreef :
Elsv schreef :
Heb eens een discussie gehoord tussen een schipper en post Wemeldinge. De schipper riep Wemeldinge op in het Engels. Waar hij te horen kreeg dat Engels niet werd gebruikt. Alleen Nederlands en Duits. Het zal dus nog even duren voor Engels de gangbare taal wordt.

Ik hoor ze vaak ook in het Frans. Onwenselijk wat mij betreft, leuk voor die Franse spits maar ik versta het niet.

Waardeloze club daar overigens, al enkele malen een dodelijk ongeval daar onder de neus van de verkeerspost.
Net als Zeebrugge, daar een aanvaring van de Flinterstar met een gastanker die onder extra begeleiding de haven aanloopt. Lijkt erg op het ongeval op het wad. Sommige verkeersposten lijken de veiligheid niet te bevorderen.

ik dacht dat aan/afvaart gastanker Zeebrugge alle andere bewegingen verboden zijn...(1x ervaring)
Klopt, halve mijl afstand houden, onbegrijpelijk dat het gebeurt is.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 15:27 #1527202

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Wellicht bekend

happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 16:32 #1527211

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5956
ja, blijft een giller hoe die yank op z'n bek gaat.

"Somos dos personas [...] un perro, nuestra comida, dos cervesas, un canario"
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 16:33 #1527212

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 936
:laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 16:34 #1527213

3Noreen schreef :
Er is enige tijd geleden ook wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd over de communicatie van de binnenvaart via de marifoon. De uitkomst was een aanbeveling om engels als formele voertaal in te voeren.


Ja, dat was typisch zo’n onderzoek vanachter een laptop opgesteld zonder degelijke koppeling met de werkelijkheid. Er is algemeen over gelachen, maar het bezorgde mij kromme tenen.

Het is gebleken dat in colleges die op universiteiten in het Engels worden gegeven (uiteraard aan studenten met een behoorlijke taalontwikkeling) veel nuances verdwijnen, evenals begrip van de gedoceerde stof.
Als we kijken wat de gemiddelde Engelse-taalvaardigheid van binnenvaartschippers is, zal je begrijpen dat het invoeren van Engels als voertaal veel onbegrip en misverstanden zal introduceren, met gevaarlijke situaties tot gevolg.
En dat heb ik het nog niet eens over het “fantastische” Engels van schippers uit het Oostblok.
Alleen op de Schelde en in zeehavens zou Engels wel verstandig kunnen zijn naast het Nederlands/Rijnvaartduits, waarbij de VC als tolk kan fungeren.

Van oudsher wordt op de grote rivieren en kanalen Rijnvaartduits gesproken, waarmee elke Nederlandse, Duitse en Oostblokschipper probleemloos kan communiceren. Het klinkt een beetje als Rudi-Carrellduits.
Het is dan logischer dat de incidenteel aanwezige Engelse, Spaanse of Aziatische schipper zich daaraan aanpast, al dan niet met een loods, net zoals de jachtenschippers.

Overigens is de kennis van de Engelse taal niet alleen bij binnenvaartschippers beperkt. Ik vermaak mij op de snelweg dikwijls over de engels-achtige slogans op vrachtwagens, zoals “what drives us is you”, vooral op wagens van bedrijven die alleen Nederland tot hun werkgebied hebben.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 08 dec 2023 16:36 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 17:39 #1527222

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
Berghout-2 schreef :
3Noreen schreef :
Er is enige tijd geleden ook wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd over de communicatie van de binnenvaart via de marifoon. De uitkomst was een aanbeveling om engels als formele voertaal in te voeren.


Ja, dat was typisch zo’n onderzoek vanachter een laptop opgesteld zonder degelijke koppeling met de werkelijkheid. Er is algemeen over gelachen, maar het bezorgde mij kromme tenen.

Het is gebleken dat in colleges die op universiteiten in het Engels worden gegeven (uiteraard aan studenten met een behoorlijke taalontwikkeling) veel nuances verdwijnen, evenals begrip van de gedoceerde stof.
Als we kijken wat de gemiddelde Engelse-taalvaardigheid van binnenvaartschippers is, zal je begrijpen dat het invoeren van Engels als voertaal veel onbegrip en misverstanden zal introduceren, met gevaarlijke situaties tot gevolg.
En dat heb ik het nog niet eens over het “fantastische” Engels van schippers uit het Oostblok.
Alleen op de Schelde en in zeehavens zou Engels wel verstandig kunnen zijn naast het Nederlands/Rijnvaartduits, waarbij de VC als tolk kan fungeren.

Van oudsher wordt op de grote rivieren en kanalen Rijnvaartduits gesproken, waarmee elke Nederlandse, Duitse en Oostblokschipper probleemloos kan communiceren. Het klinkt een beetje als Rudi-Carrellduits.
Het is dan logischer dat de incidenteel aanwezige Engelse, Spaanse of Aziatische schipper zich daaraan aanpast, al dan niet met een loods, net zoals de jachtenschippers.

Overigens is de kennis van de Engelse taal niet alleen bij binnenvaartschippers beperkt. Ik vermaak mij op de snelweg dikwijls over de engels-achtige slogans op vrachtwagens, zoals “what drives us is you”, vooral op wagens van bedrijven die alleen Nederland tot hun werkgebied hebben.

Er is natuurlijk ook niets aan de hand met de huidige praktijk. Ach een paar doden. Het waren maar passagiers, lees, lading verloren.

Bah. :sick: :sick: :sick:
Er waren 2 rapporten van het OVV nodig om tot het besef te komen dat er echt ingegrepen moest worden in de praktijk van de bruine vloot.
Gaat het net zo met de gebrekkige communicatie op het water ? Zoals het vroeger ging is niet meer afdoende. Het is drukker, de schepen zijn groter en er varen meer buitenlandse schippers rond. Kortom de hoogste tijd om na te gaan denken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 08 dec 2023 18:22 #1527233

Volgens mij lopen er nu twee draadjes door elkaar zoals wel vaker op ZF. Hoop maar dat TS het niet erg vindt dat we stiekum het hier helemaal niet over jachies hebben die soms wat ludiek communiceren. Ik ga het nog erger maken. Dit ongeluk is helemaal niet veroorzaakt door gebrekkig marifoonverkeer, maar door onvoldoende besef met welke snelheid er gevaren wordt en de gevolgen daarvan als je niet de enig verkeersdeelnemer bent. Ze hadden nooit in deze situatie terecht mogen komen. De ongelukken eerder in Rotterdam en bij de Volvo Ocean race destijds in Scheveningen wijzen er steed weer op dat schippers hun kunnen overschatten en de gevaren onderschatten als het gaat om snelvaren. Schepen die een dergelijke snelheid ontwikkelen horen helemaal niet in stuurboord stuurboord situaties of andere settings te komen met kruisende koersen. UITROEPTEKEN!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 09 dec 2023 07:24 #1527279

  • Jorisss
  • Jorisss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46



Weet niet of engelse voertaal nu zo’n goed idee is ;-)
Laatst bewerkt: 09 dec 2023 07:25 door Jorisss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 09 dec 2023 08:09 #1527281

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2187
alegria schreef :
Wellicht bekend
:laugh: Zou het kunnen dat ze op de brug van dat vliegdekschip een vectorkaart op de plotter hadden staan?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoongebruik, jargon en jachtjes 09 dec 2023 08:33 #1527283

Ik hoorde een tijd geleden een marifoongesprek tussen een (ik dacht) sluiswachter en een jachie
(vrouwspersoon).

Uiteindelijk adviseerde de sluiswachter om maar een caravan te gaan kopen.

Ik kan het jammer genoeg niet (zo snel) vinden.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.372 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl