Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Varen en mist - wat mag wel en niet

Varen en mist - wat mag wel en niet 28 okt 2023 17:51 #1519120

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2912
Baasklusje schreef :
Rood kon nog wel eens 50 a 100 meter zijn, vergelijk auto-qchterlichten. Groen zeker niet zichtbaar. Wit ook niet.

licht met een lange golflengte komt t verst door de mist.
rood licht dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 28 okt 2023 18:53 #1519133

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2583
ik lees hier het een en ander over AIS.
Natuurlijk als je het hebt is het een hulpmiddel, maar "real time" is AIS niet.
Radar = real world
AIS = virtual world.

louter op AIS vertrouwen in mist is jezelf voor de gek houden.
Radar is the bees knees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 28 okt 2023 21:33 #1519148

Ooit met dichte mist de Scilly’s verlaten. Wat was ik blij met mijn radar. Ais moest nog uitgevonden worden. En een gps met slechts getallen. We voeren van boei naar boei. Soms 25 meter van de boei konden we hem zien.
Vermoeiend tochtje. Bijkomen in Newlyn. Was begin 90.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 28 okt 2023 23:17 #1519152

Airgead schreef :
ik lees hier het een en ander over AIS.
Natuurlijk als je het hebt is het een hulpmiddel, maar "real time" is AIS niet.
Radar = real world
AIS = virtual world.

louter op AIS vertrouwen in mist is jezelf voor de gek houden.
Radar is the bees knees.

Klopt. Radar zijn je ogen en je bent van niets externs afhankelijk. Voor AIS ben je afhankelijk van de uitzendende partij en jezelf als ontvangende. En lang niet alle objecten zenden AIS uit en het is ook niet verplicht voor kleine schepen, duwbakken, gesleepte bakken etc in BPR gebied. Zelfs als AIS realtime zou zijn is het daarom nog steeds behoorlijk leip.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 06:49 #1519167

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
TheoBakker schreef :
Afgelopen maandag werden we op het noordzeekanaal aangehouden door de patrouille boot van port of amsterdam. We hebben geen radar aan boord, en er was weinig zicht (schat in 50 tot 100 m1 max).

We voeren dus dicht langs de kant en obstakels ontwijkend langs de kant. Dit viel de havendienst op de radar op en werden begeleid naar Zaandam: we hebben daar uren gewacht met een proces verbaal op zak (rechter doet een schikking). Ook een belgisch zeiljacht werd opgebracht en naast ons neergelegd.

We mochten weer varen toen we de overkant van het kanaal konden zien.
Vervolgens werden we opgewacht door de waterpolitie die het twijfelachtig vond dat we daar voeren en twijfelden of we nu ook van hun een boete gingen krijgen. We zijn vervolgens teruggevaren en gaan schuilen in de oude houthaven.


Wat viel op:

- paar sloepjes voeren wel gewoon vrij rond
- kunnen twee instanties aanhoudingen doen en boetes geven ?(waterpolitie en ambtenaren van de port of amsterdam )
- wat zijn de regels bij mist:

* we hadden boel goed onder controle 1 stuurde, 1 zat voorop en 1 keek naar achteren, we voeren vlak langs de kant zonder gevaar voor de scheepvaart.

De ambtenaren vonden dat we onveilig en onverantwoordelijk waren en gevaarlijk vaargedrag vertoonden door niet 1 rechte koers te varen en de scheepvaart in gevaar brachten, maar ook onszelf. Zij stelden dat het verboden was met minder dan 500 m1 zicht te varen zonder radar (klopt dit?).

Helemaal terecht die boete, gevaarlijk en naïef om dat zo op t Noordzeekanaal te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 08:46 #1519188

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27283
Airgead schreef :
ik lees hier het een en ander over AIS.
Natuurlijk als je het hebt is het een hulpmiddel, maar "real time" is AIS niet.
Radar = real world
AIS = virtual world.

louter op AIS vertrouwen in mist is jezelf voor de gek houden.
Radar is the bees knees.

Dat klinkt (weer) als een idé fix.
- Ja, met radar ben je niet van de ander afhankelijk
- Nee, het werkt beide met radiogolven.
Maar, als je de situatie in acht neemt, hoef je het niet zo zwart-wit te zien. Als je beschikt over de spullenboel die ik al eerder beschreef. Een rustig seizoen kiest en 'snachts gaat varen kan je prima uit de voeten met AIS. Althans zo heb ik het gedaan van Enkhuizen naar Terschelling is 2015.
Is het een risico? Ja.
Is het beheersbaar? Ja.
Is de uitrusting voldoende? ja (ter beoordeling van de schipper).
Is het vaargebied bekend? Ja
Is er ervaring? ja (vind de schipper)
kans op verkeer? Ja, dus marifoon bij en bijlage 9 gebieden vermijden en pro-actief communiceren. Vooraf kenbaar maken wat een ander schip gaat tegenkomen.

Etc.etc.
Het is dus een afweging. In onbekend gebied zou ik het zeker niet doen. Je moet een risico analyse doen en voor elk bekend risico een beheersmaatregel in petto hebben.
Ik denk dat ik het nu niet meer zomaar zou doen, maar zwart-wit hoeft ook weer niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 10:03 #1519209

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2866
Waterblok schreef :

Vandaag de dag mag da nie....

Toen ook niet, vandaar undercover. AIS bestond ‘gelukkig’ nog niet, anders was ik door de VC tot de orde geroepen, hoewel Terschelling matig zicht rapporteerde.

Ik kon in 1 - 1,5 meter diep water varen en vond het daarom toen acceptabel. Bij Harlingen oversteken en de haven in had ik niet gedaan, maar daar was het gelukkig helder genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 10:29 #1519222

Calidris schreef :
Airgead schreef :
ik lees hier het een en ander over AIS.
Natuurlijk als je het hebt is het een hulpmiddel, maar "real time" is AIS niet.
Radar = real world
AIS = virtual world.

louter op AIS vertrouwen in mist is jezelf voor de gek houden.
Radar is the bees knees.

Dat klinkt (weer) als een idé fix.
- Ja, met radar ben je niet van de ander afhankelijk
- Nee, het werkt beide met radiogolven.
Maar, als je de situatie in acht neemt, hoef je het niet zo zwart-wit te zien. Als je beschikt over de spullenboel die ik al eerder beschreef. Een rustig seizoen kiest en 'snachts gaat varen kan je prima uit de voeten met AIS. Althans zo heb ik het gedaan van Enkhuizen naar Terschelling is 2015.
Is het een risico? Ja.
Is het beheersbaar? Ja.
Is de uitrusting voldoende? ja (ter beoordeling van de schipper).
Is het vaargebied bekend? Ja
Is er ervaring? ja (vind de schipper)
kans op verkeer? Ja, dus marifoon bij en bijlage 9 gebieden vermijden en pro-actief communiceren. Vooraf kenbaar maken wat een ander schip gaat tegenkomen.

Etc.etc.
Het is dus een afweging. In onbekend gebied zou ik het zeker niet doen. Je moet een risico analyse doen en voor elk bekend risico een beheersmaatregel in petto hebben.
Ik denk dat ik het nu niet meer zomaar zou doen, maar zwart-wit hoeft ook weer niet.

Pijnlijk dat hier het negeren van zowel de wet als goed zeemanschap uitgedragen wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 11:16 #1519229

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
Ondertussen vind ik een AIS transponder belangrijker dan een radarreflector of actieve raderresponder/alarm.
Alle schepen die radar moeten hebben hebben ook AIS.
(Iemand die vrijwillig radar zou hebben en (nog) geen AIS? Ik denk dat die uitzondering nauwelijks meer relevant is).

Zou je bij gebruik van een AIS transponder geen vrijstelling van een radarreflector moeten hebben net zoals je bij een actieve (SaeMe bijvoorbeeld) geen passieve hoeft te hebben?

Op mijn bootje zit mijn AIS antenne bovenin de mast en een serieuze reflector zit onder de zalingen en laat ik dus (meestal altijd) achterwege. Ik zou hem bij stroom uitval kunnen hijsen, maar stroom uitval duurt met 280Ah drie dagen langer dan ik zelf volhoud, maar een reflector is voor dat geval aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 13:00 #1519250

Michieltje schreef :
Calidris schreef :
Airgead schreef :
ik lees hier het een en ander over AIS.
Natuurlijk als je het hebt is het een hulpmiddel, maar "real time" is AIS niet.
Radar = real world
AIS = virtual world.

louter op AIS vertrouwen in mist is jezelf voor de gek houden.
Radar is the bees knees.

Dat klinkt (weer) als een idé fix.
- Ja, met radar ben je niet van de ander afhankelijk
- Nee, het werkt beide met radiogolven.
Maar, als je de situatie in acht neemt, hoef je het niet zo zwart-wit te zien. Als je beschikt over de spullenboel die ik al eerder beschreef. Een rustig seizoen kiest en 'snachts gaat varen kan je prima uit de voeten met AIS. Althans zo heb ik het gedaan van Enkhuizen naar Terschelling is 2015.
Is het een risico? Ja.
Is het beheersbaar? Ja.
Is de uitrusting voldoende? ja (ter beoordeling van de schipper).
Is het vaargebied bekend? Ja
Is er ervaring? ja (vind de schipper)
kans op verkeer? Ja, dus marifoon bij en bijlage 9 gebieden vermijden en pro-actief communiceren. Vooraf kenbaar maken wat een ander schip gaat tegenkomen.

Etc.etc.
Het is dus een afweging. In onbekend gebied zou ik het zeker niet doen. Je moet een risico analyse doen en voor elk bekend risico een beheersmaatregel in petto hebben.
Ik denk dat ik het nu niet meer zomaar zou doen, maar zwart-wit hoeft ook weer niet.

Pijnlijk dat hier het negeren van zowel de wet als goed zeemanschap uitgedragen wordt.

Hier wordt de wet genegeerd, echter wordt het wel goed onderbouwd ( dat maakt niet dat het dan ineens mag ) , er is dus geen sprake van geen goed zeemanschap.

Er is dus niks pijnlijks aan .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 18:04 #1519327

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4281
Booty24 schreef :
Ondertussen vind ik een AIS transponder belangrijker dan een radarreflector of actieve raderresponder/alarm.
Alle schepen die radar moeten hebben hebben ook AIS.
(Iemand die vrijwillig radar zou hebben en (nog) geen AIS? Ik denk dat die uitzondering nauwelijks meer relevant is).

Zou je bij gebruik van een AIS transponder geen vrijstelling van een radarreflector moeten hebben net zoals je bij een actieve (SaeMe bijvoorbeeld) geen passieve hoeft te hebben?

Voor grote zeevaart is AIS een prachtig hulpmiddel om vroegtijdig andere scheepvaart (waaronder kleine pleziervaartuigen) in beeld te krijgen, maar voor het voorkomen van aanvaringen wordt primair radar gebruikt (realtime daadwerkelijke positie bepaling en CPA en TCPA berekening). AIS is voor hen géén vervanging van radar!

Wordt je dus minder zichtbaar voor radar dan beperk je de mogelijkheden voor grote zeevaart om je daadwerkelijke positie op hun ECDIS systemen/radarscherm te volgen. Bij slecht zicht lijkt me dit een minder goed idee.

Ik ben een fervent voorstander van AIS transponders, maar niet in plaats van een goede zichtbaarheid op radar.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 29 okt 2023 18:44 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 19:44 #1519347

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1344
Waarom zou je met een AIS geen CPA kunnen uitrekenen? Ik kan dat allemaal hendig op de plotter zien hoor.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 19:45 #1519348

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Waarom zou de positie die je AIS transponder zendt niet de echte positie zijn? Als je vaart is dat toch nooit ouder dan 30 seconden ? En voor varende zeeschepen maximaal 10 seconden. In de mist zou ik ook wel een radar reflector gebruiken maar geeft een AIS transponder niet meer zekerheid dat je gezien wordt door een schip (met radar en AIS) dan een radar reflector op een zeilboot?
Laatst bewerkt: 29 okt 2023 19:48 door mwz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 19:57 #1519349

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2866
Volgens mij zegt HansV dat zo ongeveer letterlijk: AIS om vroegtijdig te ontdekken, Radar voor het vervolg.

Daarbij: een jacht behoudt zelden koers en vaart op een manier dat de COG, SOG en CPA niet constant zijn (of het moet bladstil zijn en je vaart op de motor). Dus de CPA die op het grote schip wordt gezien op de AIS sprint ook heen en weer. Dat neem je zelf ook waar aan boord: vooral de CPA springt aardig heen en weer omdat je eigen snelheid en koers niet constant is, itt tot die van de koopvaardij die onder normale omstandigheden strak koers en snelheid vaart. Radar is dan eenvoudiger om een CPA op te plotten omdat de positieverplaatsing constanter is.
Laatst bewerkt: 29 okt 2023 20:16 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 20:06 #1519354

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27283
Michieltje schreef :
Vooraf kenbaar maken wat een ander schip gaat tegenkomen.

Etc.etc.
Het is dus een afweging. In onbekend gebied zou ik het zeker niet doen. Je moet een risico analyse doen en voor elk bekend risico een beheersmaatregel in petto hebben.
Ik denk dat ik het nu niet meer zomaar zou doen, maar zwart-wit hoeft ook weer niet.

Pijnlijk dat hier het negeren van zowel de wet als goed zeemanschap uitgedragen wordt.

Daarom ook de laatste regel en een risico inventarisatie vooraf.
Jij zal denk ik ook wel met 30kn bij slecht zicht en donker gevaren hebben? Daarbij is het klakkeloos aannemen dat niet varen goed zeemanschap is wel wat discutabel. Voor de 1 is dat sneller dan de ander.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 okt 2023 20:13 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 20:14 #1519355

Calidris schreef :
Michieltje schreef :
Vooraf kenbaar maken wat een ander schip gaat tegenkomen.

Etc.etc.
Het is dus een afweging. In onbekend gebied zou ik het zeker niet doen. Je moet een risico analyse doen en voor elk bekend risico een beheersmaatregel in petto hebben.
Ik denk dat ik het nu niet meer zomaar zou doen, maar zwart-wit hoeft ook weer niet.

Pijnlijk dat hier het negeren van zowel de wet als goed zeemanschap uitgedragen wordt.

Daarom ook de laatste regel en een risico inventarisatie vooraf.
Jij zal denk ik ook wel met 30kn bij slecht zicht en donker gevaren hebben? Daarbij is het klakkeloos aannemen dat niet varen goed zeemanschap is wel wat discutabel. Voor de 1 is dat sneller dan de ander.[/quote]

Dat kan allemaal wel maar hij ziet dat anders , ook dat er geen sprake is van goed zeemanschap, en de wet negeren . Dubbel fout .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 29 okt 2023 20:15 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 20:21 #1519359

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27283
Michieltje schreef :
Pijnlijk dat hier het negeren van zowel de wet als goed zeemanschap uitgedragen wordt.

Trouwens, welke wet wordt er genegeerd?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 okt 2023 20:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 29 okt 2023 22:06 #1519377

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4281
daan1508 schreef :
Waarom zou je met een AIS geen CPA kunnen uitrekenen? Ik kan dat allemaal hendig op de plotter zien hoor.

Je kunt op AIS data zeker een CPA uitrekenen. Wij gebruiken die CPA’s met grote regelmaat, maar bij kleine CPA's vertrouwen wij nooit 100% op de AIS.

Wat ik schreef is dat de grote zeevaart de CPA en TCPA (met reden) primair op radar baseert. Het feit dat jij dankzij je AIS-transponder of -ontvanger een CPA op je plotter ziet betekent niet dat die gegarandeerd de werkelijkheid weergeeft. Radar geeft meer zekerheid omdat je realtime meet wat er aan objecten aanwezig is op het water en waar die zich op dat moment ook daadwerkelijk bevinden.

Daar komt nog bij wat holrobert hierboven beschrijft.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 okt 2023 04:49 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 06:12 #1519395

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
Hans V schreef :
Wat ik schreef is dat de grote zeevaart de CPA en TCPA (met reden) primair op radar baseert. Het feit dat jij dankzij je AIS-transponder of -ontvanger een CPA op je plotter ziet betekent niet dat die gegarandeerd de werkelijkheid weergeeft. Radar geeft meer zekerheid omdat je realtime meet wat er aan objecten aanwezig is op het water en waar die zich op dat moment ook daadwerkelijk bevinden.

Ik heb begrepen van een kapitein op de zeevaart dat ze AIS van jachten buitengewoon waarderen, maar dat ze een uitwijkmanoeuvre niet op alleen AIS mogen baseren.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 30 okt 2023 06:12 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 09:08 #1519438

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13625
Een radar heeft wel degelijk beperkingen. Het is een redelijk goede afstandsmeter. Echter een matige , zeker jacht radars, hoek pijl apparaat. Afhankelijk van de radar kwaliteit kan de fout in de gepeilde hoek oplopen tot ±5 graden.
Hierdoor word de positie bepaling van je target onnauwkeurig.
Verder kan een radar niet direct de gevaren koers waarnemen. Dit kan alleen maar door twee onnauwkeurige posities met een tijd daartussen een gemiddelde koers uitrekenen die gevaren was. Verleden tijd ! En echt met meer vertraging dan 30 seconden !
Al met al is het bepalen van een CPA met een radar een behoorlijk onnauwkeurig.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 30 okt 2023 09:09 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 11:04 #1519455

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1607
Theorie versus praktijk:
Wanneer wij in onbekende wateren een haven binnenvaren, geeft de radar een nauwkeuriger beeld van de positie van havenhoofden dan de kaart. Varen we op de kaart (via GPS) aan SB zijde van het vaarwater en de radar geeft aan dat we middenin zitten, dan leert visueel onderzoek dat de radar gelijk heeft.
Dit voorbeeld kom je in NL wateren niet tegen natuurlijk. Daar zijn de kaarten intussen wel aangepast aan moderne tijden. Maar in andere delen van de wereld vaar je nog wel eens op kaarten met oude data. Dan lig je voor anker op het land bijvoorbeeld.

Wat ik maar zeggen wil on topic min of meer: die radar geeft puike positie weergaves.
En inderdaad gebruik ik de radar om afstanden tot land cq havens te bepalen en te controleren met de data van de kaart op basis van GPS. Dan kan ik inschatten of de kaart goed is of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 13:19 #1519482

3Noreen schreef :
.........
Verder kan een radar niet direct de gevaren koers waarnemen. Dit kan alleen maar door twee onnauwkeurige posities met een tijd daartussen een gemiddelde koers uitrekenen die gevaren was. Verleden tijd ! En echt met meer vertraging dan 30 seconden !
.....

Een standaard radarscanner draait met 25 omw. per minuut.
Dat geeft elke 2,4 seconde een verse waarneming op het scherm. Zonder vertraging. (iets afwijkende draaisnelheden komen ook voor).
Als de echo zich recht naar het centrum van het scherm verplaatst, is het tijd om in te grijpen. En dat kun je dus direct waarnemen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 13:49 #1519487

Mooie van de techniek tegenwoordig is dat de techniek veel complexer geworden is , echter voor de gebruiker steeds simpeler om te bedienen.

Mij Raymarine Doppler radar ziet dus of iets op me af vaart , dat maakt hij automatisch ROOD , alles wat van me wegvaart of geen gevaar oplevert maakt hij GROEN , heeft een target ook nog AIS koppelt de software de radar target ook nog met de AIS gegevens. Je ziet dus ook meteen de info bij de stip .

Op het wad en ook op het IJsselmeer gezien / gehad dat ik zag waar de boeien ECHT lagen als op de kaart die natuurlijk na een x weken / maanden al weer veroudert is .

Langs de Portugese kust veel plezier gehad van de radar die de netten althans de stokken feilloos opmerkte (meeste stokken hebben ook een reflector . Heel handig zo vaar je niet dwars door een net.

Ik heb mij dome achterop de boot en is gemonteerd op een schommel , dome is altijd waterpas onder vaart. :)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 30 okt 2023 13:51 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 14:43 #1519503

Berghout-2 schreef :
[...]

Een standaard radarscanner draait met 25 omw. per minuut.
Dat geeft elke 2,4 seconde een verse waarneming op het scherm. Zonder vertraging. (iets afwijkende draaisnelheden komen ook voor).
Als de echo zich recht naar het centrum van het scherm verplaatst, is het tijd om in te grijpen. En dat kun je dus direct waarnemen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

En vergeet niet dat Class B AIS transponders met CSTDMA, mogelijk niet kunnen zenden in gebieden waar druk AIS verkeer is en dus mogelijk meerdere beurten van 30 seconden NIET kunnen/mogen zenden. Met CSTDMA kan ook geen toekomstig slot voor zendtijd 'gereserveerd' worden. CSTDMA transponders zenden alleen als "het even rustig is" met overige AIS verkeer.

Class B SOTDMA Transponders daarintegen werken actief mee in het radioverkeer, zenden iedere 15 sec en reserveren slots voor toekomstige zendingen op zo'n manier dan andere schepen hier ook van af weten en niet erdoor gaan zenden.

Class A transponders hebben de hoogste prioriteit, daarna Class B SOTDMA en daarna Class B CSTDMA transponders.

AIS is dus zeer zeker geen veilige optie tov radar. En zoals al vaker aangegeven, radar ziet ook objecten zonder AIS in de mist, zoals bruggen, peilers, steigers, wal etc etc.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Varen en mist - wat mag wel en niet 30 okt 2023 15:48 #1519516

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13625
Berghout-2 schreef :
Een standaard radarscanner draait met 25 omw. per minuut.
Dat geeft elke 2,4 seconde een verse waarneming op het scherm. Zonder vertraging. (iets afwijkende draaisnelheden komen ook voor).
Als de echo zich recht naar het centrum van het scherm verplaatst, is het tijd om in te grijpen. En dat kun je dus direct waarnemen.

Neem een ander schip wat op 500 meter afstand vaart. Je radar+kompas heeft een maximale afwijking van ±2 graden.( onwaarschijnlijk goed dus voor een jacht radar en kompas !) Dan kan door de onnauwkeurigheid van je radar het centrum van de eggo van het schip zich feitelijk ergens binnen een ellips bevinden met een lengte van 35 meter. Een schip wat 10 knoop vaart legt in 2,4 seconden een afstand af van 12 meter.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 30 okt 2023 15:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl