Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: accu's gesmolten

accu's gesmolten 21 juni 2023 09:49 #1488462

Calidris schreef :
holtere schreef :
Ik zou ze de kost niet willen geven die lekker een kacheltje aan boord hebben om de boel droog en vorstvrij te houden. Natuurlijk zolang als er geen stroommeter per boot tussen zit.

Luchtdroger in de winter met tijdklok.

Doe ik ook 1 dag in de week inclusief laden.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 21 juni 2023 10:10 #1488467

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
Saeftinghe schreef :

Een 120Ah startaccu neemt 10Wh per 24 uur.
Enige afnemer is een 5Watt ankerlichtje.
Is het daar maar 2 uur per dag donker?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 21 juni 2023 10:14 #1488468

Als je heel zuinig bent op je lood accu's neem je ze in de winter mee naar huis en zet ze ergens ruim vorst vrij weg, dat verlengt de levensduur aanzienlijk, kan geen druppel laden tegen aan.

Eenmaal vol geladen kun je ze rustig een jaar wegzetten, het winter seizoen is veel korter dus ook geen probleem.

Vanaf de accu fabriek tot het moment dat je ze bij kniest of dekker van het schap pakt worden ze ook niet gedruppeld aan een lader.

Het zit vooral allemaal tussen de oren en omdat iedereen het doet doen we het ook maar. Typisch kudde gedrag zonder enige rationele argumenten.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 21 juni 2023 10:15 #1488469

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4274
Vroeger met loodzuur accu's bij afwezigheid gewoon aan de walstroom (Mass Combi) om de accu's vol (float) te houden.

Nu met LFP los van de walstroom: LFP accu's niet helemaal vol, startaccu (AGM) onderhouden door 100Wp paneel dat we onderweg voor de serviceaccu's gebruiken. Omschakelen gaat eenvoudig via accuschakelaar achter de MPPT.

Zolang de opbrengst van je zonnepaneel(tje) het stand-by verbruik van je MPPT-lader overtreft werkt dat prima. Geen gezeul met zware accu's naar huis en ook 's winters gewoon starten en varen.

Boot verder stroomloos (hoofdschakelaars uit). Onze Mastervolt Mac Plus DC-DC lader schakelt met de hoofdschakelaar af van de startaccu en verbruikt dus niets van de startaccu bij afwezigheid.

Voordeel los van walstroom: geen potentiële stroomkring (elektrolyse) via water en wal. Brandgevaar met ingeschakeld zonnepaneel/MPPT waarschijnlijk ook iets kleiner dan bij walstroomlader, maar niet nul. Je moet inderdaad wat vertrouwen hebben in je installatie.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 juni 2023 10:22 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 21 juni 2023 10:45 #1488472

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2187
Jeroen-Pion schreef :
Als je heel zuinig bent op je lood accu's neem je ze in de winter mee naar huis en zet ze ergens ruim vorst vrij weg, dat verlengt de levensduur aanzienlijk, kan geen druppel laden tegen aan.
Ik heb ergens geleerd dat een volgeladen loodaccu niet kan bevriezen en dus niet vorstvrij opgeborgen hoeft te worden.
Geldt dat ook voor lithium?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 21 juni 2023 10:48 #1488473

Doejong schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Als je heel zuinig bent op je lood accu's neem je ze in de winter mee naar huis en zet ze ergens ruim vorst vrij weg, dat verlengt de levensduur aanzienlijk, kan geen druppel laden tegen aan.
Ik heb ergens geleerd dat een volgeladen loodaccu niet kan bevriezen en dus niet vorstvrij opgeborgen hoeft te worden.
Geldt dat ook voor lithium?

Ik zeg ook niet dat ze niet tegen vorst kunnen, ik zeg dat ze volgeladen thuis bij kamertemperatuur fijner vinden als in een boot in de winter. Nuance zit daar bij in .

hoe je bij vorst op de boot toch gaat laden met het advies boven het vriespunt laat ik even buitenbeschouwing.

Winter
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 21 juni 2023 10:50 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 21 juni 2023 11:11 #1488474

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7859
Jeroen-Pion schreef :
Straks gaan mensen weer 2 of 3 weken op vakantie gaan dan ook alle auto's direct aan de walstroom?

Dat druppelladen is weer zo'n dingetje wat tussen de oren zit en iedereen op een boot doet, waarom? iedereen doet het toch?

Ach... Je hebt gelijk hoor. Wat je natuurlijk niet moet doen, is koude accu's leeg trekken en dan lang laten staan. Dat gaat sneller dan je denkt, omdat de capaciteit flink temperatuursafhankelijk is.

Een accumonitor biedt uitkomst. Weinig investeringen aan boord geven me meer rust dat dat dingetje.

Een volle accu kan prima een paar weken, zelfs maanden zonder je. Maar: GEEN lekstroom. Nul. Echt niks. Dus (behalve accumonitor) echt ALLES uit.

Daar zijn dus hoofdschakelaars voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 21 juni 2023 11:59 #1488499

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4732
In NL lag de boot gerust de gehele week ‘aan de prik’. Nooit angst gehad dat de AGM’s of huidige Gel’s kunnen ontploffen.

Nu is het anders. Als we naar NL vliegen, heb ik een 80 watt zonnepaneel om de boel op peil te houden. Dat stelt niet zoveel voor, want alles staat uit. Maar dan durf ik ‘m vanwege de slechte bereikbaarheid toch niet aan de prik te leggen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 21 juni 2023 12:35 #1488512

PvO schreef :
Saeftinghe schreef :

Een 120Ah startaccu neemt 10Wh per 24 uur.
Enige afnemer is een 5Watt ankerlichtje.
Is het daar maar 2 uur per dag donker?




Heel goed opgemerkt.

Het is wat de MPPT me vertelt.

Maar die meting gaat in stappen van 10 Wh, dus 19 Wh wordt nog als 10 Wh aangegeven.
Terug kijkend op de maand bewaarde getallen zitten er ook enkele keren een 20 Wh tussen.

Dat kan dus ook 29 Wh geweest zijn, net de volgende stap niet gehaald.

En het is hier inderdaad verrassend kort donker. laad tijden van soms meer dan 15 uur
Laatst bewerkt: 21 juni 2023 12:37 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 21 juni 2023 20:38 #1488633

‘LFP accu's niet helemaal vol, startaccu (AGM) onderhouden door 100Wp paneel dat we onderweg voor de serviceaccu's gebruiken. Omschakelen gaat eenvoudig via accuschakelaar achter de MPPT’

Dus de mppt is afwisselend op AGM en op LFP aangesloten? Hebben die de zelfde laadkarakteristiek (of hoe dat ook heet)?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 21 juni 2023 22:15 #1488659

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4274
RobertWalter1 schreef :
‘LFP accu's niet helemaal vol, startaccu (AGM) onderhouden door 100Wp paneel dat we onderweg voor de serviceaccu's gebruiken. Omschakelen gaat eenvoudig via accuschakelaar achter de MPPT’

Dus de mppt is afwisselend op AGM en op LFP aangesloten? Hebben die de zelfde laadkarakteristiek (of hoe dat ook heet)?

Klopt. We hebben LFP accu’s met ingebouwd BMS die ontworpen zijn voor loodzuur laadprofielen (zogenaamde drop-in replacement accu’s). Anders zou dit inderdaad niet werken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 juni 2023 22:17 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 22 juni 2023 08:27 #1488700

Even terug naar de topic start: de suggestie was dat dit kwam door overladen, maar daar heb ik mijn twijfels bij. Ik heb dit een keer meegemaakt op de Beatrix. Daar stonden de accu's in de servicebank ook bol en het stonk flink naar accuzuur. De oorzaak was te ver ontladen: de boot had in de winter niet aan de walstroom gelegen en er waren een aantal sluipverbruikers actief (zoals een instrumentenpaneel en een 24 - 12 V omvormer). Genoeg om de accu's helemaal leeg te trekken in een paar maanden en dus te slopen (er was geen onderspanningsbeveiliging aanwezig). Als je dan in het voorjaar de boel weer aan de lader legt, dan krijg je dus feest...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 22 juni 2023 08:47 #1488707

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26361
Smooth Operator schreef :
Even terug naar de topic start: de suggestie was dat dit kwam door overladen, maar daar heb ik mijn twijfels bij. Ik heb dit een keer meegemaakt op de Beatrix. Daar stonden de accu's in de servicebank ook bol en het stonk flink naar accuzuur. De oorzaak was te ver ontladen: de boot had in de winter niet aan de walstroom gelegen en er waren een aantal sluipverbruikers actief (zoals een instrumentenpaneel en een 24 - 12 V omvormer). Genoeg om de accu's helemaal leeg te trekken in een paar maanden en dus te slopen (er was geen onderspanningsbeveiliging aanwezig). Als je dan in het voorjaar de boel weer aan de lader legt, dan krijg je dus feest...

Als je de context van het bericht bekijkt, dan blijkt dan het in dit geval niet gaat om een boot waarvan de (volledig ontladen)baccu's na de winterstalling weer geladen werden. Hij lag aan een passantenligplaats en was dus vermoedelijk al een tijdje onderweg. Kennelijk hadden de accu's eerder voldoende spanning om de electrische apparatuur te laten werken. De boot is dus niet met lege accu's op weg gegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 22 juni 2023 08:52 #1488711

Wadloper schreef :
Smooth Operator schreef :
Even terug naar de topic start: de suggestie was dat dit kwam door overladen, maar daar heb ik mijn twijfels bij. Ik heb dit een keer meegemaakt op de Beatrix. Daar stonden de accu's in de servicebank ook bol en het stonk flink naar accuzuur. De oorzaak was te ver ontladen: de boot had in de winter niet aan de walstroom gelegen en er waren een aantal sluipverbruikers actief (zoals een instrumentenpaneel en een 24 - 12 V omvormer). Genoeg om de accu's helemaal leeg te trekken in een paar maanden en dus te slopen (er was geen onderspanningsbeveiliging aanwezig). Als je dan in het voorjaar de boel weer aan de lader legt, dan krijg je dus feest...

Als je de context van het bericht bekijkt, dan blijkt dan het in dit geval niet gaat om een boot waarvan de (volledig ontladen)baccu's na de winterstalling weer geladen werden. Hij lag aan een passantenligplaats en was dus vermoedelijk al een tijdje onderweg. Kennelijk hadden de accu's eerder voldoende spanning om de electrische apparatuur te laten werken. De boot is dus niet met lege accu's op weg gegaan.

Wat natuurlijk niet uitsluit dat ze de accu's niet helemaal plat hebben getrokken. Er staat niks bij over (over)laden.
Laatst bewerkt: 22 juni 2023 08:52 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu's gesmolten 22 juni 2023 09:14 #1488721

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26361
Smooth Operator schreef :
Wat natuurlijk niet uitsluit dat ze de accu's niet helemaal plat hebben getrokken. Er staat niks bij over (over)laden.

Inderdaad. Dus alles wat je erover zegt is een slag in de lucht. Maar desondanks zijn er al meer dan 60 potsen aan besteed..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl