Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken?

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 17 dec 2014 13:04 #580550

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
In 1987 tijdens het varen van de steenbank richting roompotsluis ,plots witte rook door de vloer van de motorruimte ,achteraf bleek het te gaan om een lekkende leiding van een verstuiver die de elektrische installatie bespoot en daar een kortsluiting veroorzaakte met kabelbrand tot gevolg.
Geblust met schuimblusser en veilig binnen gekomen met een doekje rond de lekkende verstuiverleiding ,stonk achteraf wel vreselijk naar diesel aan boord ,opgeruimd en pakjes koffie opengesneden voor een nachtje ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 18 dec 2014 08:46 #580775

Ik bleek op mijn Mitsubishi diesel 5 seconden te moeten voorgloeien en deed dit 10 seconden. Tot ik op een dag de complete motor-bedrading plus voorgloei-relais verpulverd aantrof. Ook veel roet in de motorruimte. Ik denk dat het relais is blijven kleven en er zat toen geen zekering tussen. Lucky boy want....etc. Tevens heb ik rond 1985 op de Middellandse zee tijdens een nachtelijke vaart een motorbrand gehad op een polyester zeilschip doordat het koelsysteem achteraf lek bleek. 3 Man te kooi et moi aan het roer. God wat brand polyester snel. 2 Poederblussers doch moeilijk op de tast te vinden in de rook en ze bleken ook niets uit te kunnen richten. Oplossing was een in zeewater gedompelde slaapzak. Ik ben Jurgen nog dankbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 18 dec 2014 09:36 #580790

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Poederblussers, weg ermee. Het poeder klinkt in en moet regelmatig "opgeschud" worden. Doe je dit niet,laat 'm dan periodiek keuren. Anders is ie niet betrouwbaar als blusmiddel. Daarnaast zijn er voor aan boord beter geschikte blussers zoals de door archibalt genoemde natgemaakte slaapzakken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 18 dec 2014 11:17 #580827

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27176
Happydart schreef :
In 1987 tijdens het varen van de steenbank richting roompotsluis ,plots witte rook door de vloer van de motorruimte ,achteraf bleek het te gaan om een lekkende leiding van een verstuiver die de elektrische installatie bespoot en daar een kortsluiting veroorzaakte met kabelbrand tot gevolg.
Geblust met schuimblusser en veilig binnen gekomen met een doekje rond de lekkende verstuiverleiding ,stonk achteraf wel vreselijk naar diesel aan boord ,opgeruimd en pakjes koffie opengesneden voor een nachtje ...

Dat hadden wij dus in 1982 op een houten kotter op zee...............
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 18 dec 2014 11:53 #580830

archibald schreef :
Ik bleek op mijn Mitsubishi diesel 5 seconden te moeten voorgloeien en deed dit 10 seconden. Tot ik op een dag de complete motor-bedrading plus voorgloei-relais verpulverd aantrof. Ook veel roet in de motorruimte. Ik denk dat het relais is blijven kleven en er zat toen geen zekering tussen. Lucky boy want....etc. Tevens heb ik rond 1985 op de Middellandse zee tijdens een nachtelijke vaart een motorbrand gehad op een polyester zeilschip doordat het koelsysteem achteraf lek bleek. 3 Man te kooi et moi aan het roer. God wat brand polyester snel. 2 Poederblussers doch moeilijk op de tast te vinden in de rook en ze bleken ook niets uit te kunnen richten. Oplossing was een in zeewater gedompelde slaapzak. Ik ben Jurgen nog dankbaar.

Zit er op die Vetus motoren nu dan wel een zekering tussen?
Volgens mij zit er alleen een zekering in de stuurleiding(eigenlijk in de voeding van het startslot)naar het gloeirelais , tenminste bij mijn Vetus van 2003.
De voeding van de gloeibougies loopt vanaf de pluskabel van de startmotor direct naar de gloeibougies.
Ik kan me trouwens amper voorstellen dat de kabel verkoolt ook al blijft het relais blijft hangen , dan zou die draad veel te dun moeten zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 27 jan 2015 09:53 #591015

It Paradyske schreef :
We kunnen er weer eentje bijschrijven:

Sluiting door schavielen van de kabel van startaccu naar startmotor, daardoor oververhitting van de shunt, eerst smeulen (wat ruik ik toch, de uitlaat), daarna beginnend brandje, paar centimeter van accu weggesmolten, geblust met een schuimblusser.

Oorzaak dus: Elektrisch

Dat brengt ons op:

Koken 10
Motor 8
spiritus 5
Elektrisch 6
Lamp 2
klussen 2
Gas 3

Mag deze erbij?

www.kovanleeuwen.nl/wp/2015/26...uitgebrand-ijmuiden/
Dat brengt ons op:

Koken 11
Motor 8
spiritus 5
Elektrisch 6
Lamp 2
klussen 2
Petroleum 1
Gas 3
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 09:54 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 27 jan 2015 10:01 #591020

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Interessante cijfers, alleen lastig dat de getallen over oorzaak van de branden door de getallen van brandstof heen staan. Misschien dat het met behulp van dit topic nog uitgesplitst kan worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 13 sept 2020 09:03 #1205821

Ik mis eigenlijk de misschien wel belangrijkste nog........
de mens in de vorm van menselijke fouten en nalatigheden :ohmy:
Geldt natuurlijk niet alleen voor brand .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 13 sept 2020 11:08 #1205872

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Brand aan boord van mijn schip:

Ik had op mijn Contessa32 een mooie Taylors petroleum kookstel met oven. Deze had ik het jaar ervoor helemaal voor een prikkie gekocht en deze helemaal netjes opgeknapt, alles losgehad en opnieuw gepolijst, nieuwe/ andere branders en een koperen petroleum leiding gesoldeerd.
Het was echt een mooi fornuis geworden en misstond zeker niet in ons combuis. Mijn vrouw vond het wel wat gedoe met alcolhol aansteken, op druk brengen en langzaam de knop omzetten zodat de petroleum kon vergassen op de voorverhitte brander. Ondanks het gedoe dat ding veel gebruikt en het was veilig natuurlijk, geen gassen die kunnen zakken etc. Echter op een dag toen mijn vrouw een flinke maaltijd aan het bereiden was met alle pitten en oven aan vond mijn soldering het warm genoeg en vloeide uit, met als gevolg dat de petroleum welke onder flinke druk stond een mooie uitweg vond en daarbij meerder hete oppervlakte tegenkwam waarbij petroleumgas vormde. Tegen die tijd stond mijn vrouw al buiten en ondanks het hele fornuis in lichterlaaie stond kon ik nog net bij de drukventiel, deze opengezet en een branddeken over het fornuis gegooid welke direct een einde maakte aan het plaatselijke inferno. Het hele plafond in de boot was zwart van het roet en we zijn 2 dagen beziggeweest om schoon te maken. Na een half jaar was de brandlucht wel weg -of we waren er gewent aan geraakt. Ik heb de leiding opnieuw met hardsoldeer gesoldeerd en daarna verkocht. Mijn ega had er geen vertrouwen meer in en vomd dat aansteken toch maar zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 13 sept 2020 21:45 #1206082

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4156
Onze gezellige Engelse vriend aan de steiger hoopte te vertrekken met zijn motorschip voor een fijne vakantie. Na nog geen twee mijl kreeg hij brand achter het schakelpaneel. Bleek later kortsluiting te zijn. Hij heeft het koelbloedig opgelost maar de vakantie was voorbij.

Overigens werkt mijn vrouw voor een veiligheidsregio. Er zijn waarschijnlijk wel gegevens van incidenten met brand en boten. Ik zal het eens vragen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 01 juli 2023 21:59 #1490763

  • RolfB
  • RolfB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Het is een oud draadje, maar omdat ik op zoek ben naar een kooktoestel liep ik er tegenaan.

Brand die ik meemaakte speelt zich zo'n 30 jaar geleden af, maar staat me nog helder bij.
We voeren op de wadden onder Ameland met een tweemast zeilsloep. Aan boord, een vriend van mij met zijn zus en een broertje van een jaar of 8.

Zus wilde koffie zetten op het petroleum stel. Daarvoor werd eerst de brander voorverwarmd met spiritus. Nadat ze de knop omdraait om het petroleum te gaan vergassen breekt deze af. Helaas was de brander nog niet heet genoeg, dus begon het toestel petroleum te spuiten i.p.v. gas. Door de afgebroken knop kon de petroleum toevoer niet gestopt worden en al snel liep het reservoir rond de brander over en stroomde de brandende petroleum over de tafel. De petroleum brander ging met een zwaai naar buiten en de brandende tafel werd gedoofd met een paar natte handdoeken en theedoeken.

Het broertje van een jaar of 8 zag het met grote ogen aan en dook naderhand de kajuit in. Hij kwam boven met een reddingvest aan en wilde overboord stappen; "het was aan boord veel te gevaarlijk" :).

Ik heb geen oordeel over de veiligheid van petroleum vergassers in het algemeen. Het toestel was duidelijk niet in orde. Maar het geklungel met het verhitten van een brander kop vond ik geen succes.
Spanker - Laser Vago - Seascape 18 - Beneteau First 24 SE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 02 juli 2023 07:59 #1490795

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7283
De hoofdoorzaak van brand is een klungelig aangelegde installatie.

Bij een droge uitlaat loopt te temperatuur hoog op. Soms pas nadat de schroef wat vuil heeft opgepikt. De uitlaatgas temperatuur loopt dan flink op. De uitlaatleiding blijkt dan onvoldoende goed te zijn geiosleerd. Loopt soms onder een kooi door in het geval van een achterkajuit.

Tweede veel voorkomende oorzaak is een slecht angelegd electrisch systeem. Vooral de ongezekerde accukables. Ook bij nieuwe schepen kwam ik accukabels tegen die over de stalen motorfundatie liepen. Die door de beweging van de boot op den duur gingen doorschavielen.

De overige installatie onvoldoende goed gezekerd.

Men brengt later een autoradio aan met kabeltjes over stalen delen en dan met de zekering direct achter de autoradio.

Een kabelbrand is bovendien moeilijk te blussen.

Een gas of een benzine explosie geeft echter geen brand tot gevolg. Maar ernstig letsel voor de personen aan boord en gebroken ruiten in de omgeving.

Vrijwel in alle gevallen is het te wijten aan onvoldoende goed uitgevoerde installaties.

En als blusser geen poederblusser gebruiken. Je krijgt het poeder vrijwel niet meer weg. Zit in alle hoeken en naden.

Brand aan boord is een van de ergste oorzaken die men kan overkomen.

Gas aan boord voor kookdoeleinden is niet zo'n probleem mits de installatie goed is aangelegd met extra beveiligingen.

Geen gastoestelen voor verwarming of koeling.

Kijk ook uit met met die kleine ventilator verwarmig kastjes. Zijn thermostatie geregeld. Men denkt dat het ding uitstaat. Bergt het op. Als het dan wat kouder wordt slaat het ding weer aan.

De omval beveiling moet goed werken. Wat als het ding omvalt en de warmte niet kwijt kan, dan heb je snel een brand aan boord.


Bram
Laatst bewerkt: 02 juli 2023 08:11 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 02 juli 2023 08:17 #1490802

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2885
Zijn er überhaupt nog petroleum branders in gebruik?
Heb er jaren mee gekampeerd in afgelegen gebieden omdat ze heel zuinig waren en onder alle omstandigheden werken, wel een startprocedure die aandacht vraagt.

Staat hier op zf genoeg over kookmogelijkjeden met hun pros en cons.

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 02 juli 2023 09:25 #1490819

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6737
Ik had op mijn SAGA een kooktoestel van Primus. Als de kop niet goed was voorverwarmd spoot er een straaltje petroleum uit. Bloedlink, al heeft het nooit tot brand geleid. Heb het ding snel vervangen door een CampingGaz kooktoestel met losse gasfles er naast op de bank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 03 juli 2023 08:09 #1491094

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
brambo schreef :
De hoofdoorzaak van brand is een klungelig aangelegde installatie.

Bij een droge uitlaat loopt te temperatuur hoog op. Soms pas nadat de schroef wat vuil heeft opgepikt. De uitlaatgas temperatuur loopt dan flink op. De uitlaatleiding blijkt dan onvoldoende goed te zijn geiosleerd. Loopt soms onder een kooi door in het geval van een achterkajuit.

…..

En als blusser geen poederblusser gebruiken. Je krijgt het poeder vrijwel niet meer weg. Zit in alle hoeken en naden.

Bram

Bram, is dat oorzaak nr 1 bij plezier schepen? Kan je er iets meer over vertellen? Dat zou goed af te vangen moeten zijn met een alarm toch?

Over de poederblussers: neef van mij werkt bij de Brandweer. Hij zegt dat poederblussers nog altijd het meest effectief zijn. Over de restschade zegt hij ook: daar ben je voor verzekerd. Ik snap dat die laatste opmerking je zeer zal doen (en is ook niet mijn mening hoor. Ik heb dan ook schuimblussers aan boord). Toch is op een boot het allerbelangrijkste dat je de brand uit krijgt zodat je blijft drijven. Is goedkoper voor de verzekeraar ook. Hoe kijk jij tegen die kwestie (effectiviteit tegenover restschade aan?
Laatst bewerkt: 03 juli 2023 08:11 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 03 juli 2023 08:16 #1491096

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12588
@Koko

dat kan heel makkelijk en goedkoop

neem een clixon; maakcontact bijv 120C,
met een slangenklem rondom de rubber uitlaadbocht
koop er een 12V buzzertje erbij
en klara
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 03 juli 2023 09:02 #1491111

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7283
Brand is niet de hoofdoorzaak van schade. De hoofdoorzaak is een klungelige electrische installatie.

Er zijn geen duidelijke richtlijnen. Vele booteigenaren en soms ook werven doen maar wat.

Een brandalarm ? Daar heb je niets aan bij een kortsluiting. De kabels blijven gloeien en smelten soms ook nog samen. Zolang er (accu) stroom staat op een van de kabels gaat de brand gewoon door.

Is niet alleen een gevaar op het water maar ook in de winterstalling.

Jaarlijks brand er wel stallingsloods af. Men zou als eis kunnen stellen dat de accu's tijdens de stalling losgekoppeld moeten zijn. De gevolgen van een brand in een winterstalling zijn enorm.

Bij een stalling buiten kunnen omliggende schepen worden aangetast door een brand op een schip in de omgeving.

Verhalen van de schade op de veroorzaker gaat meestal niet of is moeizaam, omdat niet kan worden aangetoond wat nu precies de oorzaak van de brand is. Zou een brandstichting kunnen zijn.

Dan de poederblusser. Is aggressief voor metalen delen, zoals de motor bijvoorbeeld.

Het poeder stuift door de gehele boot en komt terecht in alle naden, holtes etc. etc. Je krijgt het spul vrijwel niet meer geheel weg.

Beter geen poederblusser gebruiken er zijn genoeg goed werkende alternatieven. Poeder klinkt bovendien in door trillingen.

Bram
Laatst bewerkt: 03 juli 2023 09:04 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 03 juli 2023 09:23 #1491118

@Koko

"Hij zegt dat poederblussers nog altijd het meest effectief zijn. Over de restschade zegt hij ook: daar ben je voor verzekerd."

als je een poederblusser leegspuit in een jacht is het jacht ook meteen total loss , wat brambo zegt het poeder richt MEER schade aan dan waarschijnlijk de brand heeft veroorzaakt . Effectief zijn ze zeker !

Het gemene van het poeder is het kruipt overal in en het blijft "door bijten" het kruipt zelfs onder de mantel van je kabels, pas enige tijd later ondervind je daar ook weer de nadelen van.

Aan boord heb ik schuimblussers deze die ik heb zijn ook met vorst nog te gebruiken, dat was ooit het grote nadeel van schuimblussers . Poeder blussers komen bij mij beslist niet aan boord . Immers is het zo dat je alleen een beginnende brand zelf kunt blussen, breid de brand snel uit ben je vaak al door je blus voorraad heen :(
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 04 juli 2023 00:25 #1491369

Nah, ook maar even dan. Geen echte brand, wel een bijna-brand...

Paar maanden terug was ik bezig m'n boot klaar te maken om via de Franse kanalen naar Nederland te komen (halverwege tot nu toe...); dus, marifoon mag wel van z'n electra af want geen antenne, want geen mast. De vorige eigenaar van m'n boot had die marifoon dus als een "altijd aan" aangesloten, dus geen aparte schakelaar op het elektrapaneel. Ik dacht van gut, die hoek boven m'n navigatietafel is zo verrekte donker, ik ga die kabel van de marifoon gewoon gebruiken om een led strip aan te sluiten, want dat is wel handig.

En toen deed ik het dus heel erg fout; normaal gesproken haal ik altijd de hoofdschakelaar om, maar deze keer niet. Dus die kabel hangt daar netjes met z'n 2 adertjes (niet mijn keuze, maar goed, hij zit onder het plafond en achter de betimmering, ik gebruik zelf liever 2 aparte draadjes) terwijl ik even nog die led strip op de juiste lengte knip.

Terwijl ik daar mee bezig ben denk ik wat ruik ik nou toch, ik kijk om, en die 2 aderige kabel, tja, die adertjes hebben elkaar geraakt en staan nu roodgloeiend, en rook. Vooral veel rook. Van het stuk wat er hing, en achter m'n elektrapaneel vandaan. Dus ik meteen subiet de 90A zekering uitgegooid.

En toen ging 't nog steeds door.

Toen snel maar de hoofdschakelaar uitgezet, en toen was 't gelukkig voorbij. Voor de duidelijkheid, tussen accu en de rest van de boot zit zo'n lekker grote aan/uit schakelaar, en op het 12v paneel zit een aparte 90A zekering (zelfde idee als voor een ankerlier). Bleek die marifoonkabel dus gewoon direct op de accu te zitten, zonder eigen zekering, en buiten die 90A zekering om.

Toen heb ik wel even eerst een van de vorige eigenaren vervloekt, en daarna mezelf omdat ik verdomd goed wist dat de electra op een ouwe boot vaak "creatief" is, maar dan toch nog effe snel...

Nu dus opgelost door alle bekabeling achter het paneel eens los te halen, en alles opnieuw te installeren, met busbars, met nette kabelhouders, alle overbodige (en ouwe) zut er uit gehengeld, en nu alles gewoon netjes achter die 90A zekering gehangen, en alles via het paneel laten lopen waar dan nog aparte zekeringen zitten voor elke verbruiker (of groep-van-verbruikers).

Eind van het jaar gaat alle electra er uit, en ga ik alles opnieuw installeren, omdat we toch het interieur van de boot onder handen gaan nemen, dus dan kan ik net zo goed alle bekabeling ook opnieuw trekken.

Dus. Electra +1. En ook: een ongeluk met electriciteit zit in een heel klein hoekje, en zelfs een klein 2 aderig kabeltje kan zorgen voor dikke vette fik als je het niet in de gaten hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 04 juli 2023 04:38 #1491376

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Een 90 A zekering gaat niet voorkomen dat een enigzins normale aansluitdraad (2,5mm^2 of dunner) voor een marifoon alsnog beschadigd als er weer zo iets gebeurt....
Hoop/denk dat je er nog een wat kleinere zekering tussen hebt zitten?
Laatst bewerkt: 04 juli 2023 04:39 door swblom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 04 juli 2023 06:13 #1491387

Is dat niet een montage voorschrift voor de marifoon ? te rechtstreeks op de accu, met een zwevende zekering. Zou ik overigens nooit doen maar kan mij herinneren dat het in een gebruiksaanwijzing stond.

Een rookmelder achter het schakel-paneel oor tijdige waarschuwing ingeval van smeulend draad ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 04 juli 2023 06:20 #1491389

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
Noballast schreef :

Een rookmelder achter het schakel-paneel oor tijdige waarschuwing ingeval van smeulend draad ?
Check :)

En CO2 melders bij de kachel, motor en kajuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 04 juli 2023 06:29 #1491390

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26265
Noballast schreef :
Is dat niet een montage voorschrift voor de marifoon ? te rechtstreeks op de accu, met een zwevende zekering. Zou ik overigens nooit doen maar kan mij herinneren dat het in een gebruiksaanwijzing stond.

Ik geloof dat het zelfs in het leerboekje voor het Basiscerticaat Marifoon stond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 04 juli 2023 06:38 #1491393

Brandende peut over de kajuitvloer. Het lukte door de hoge zee niet om die vervloekte Taylor kachel aan te krijgen. Dan maar enigszins mijzelf opwarmen door de olielamp te omarmen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke brand heb jij aan boord moeten meemaken? 04 juli 2023 06:41 #1491394

swblom schreef :
Een 90 A zekering gaat niet voorkomen dat een enigzins normale aansluitdraad (2,5mm^2 of dunner) voor een marifoon alsnog beschadigd als er weer zo iets gebeurt....
Hoop/denk dat je er nog een wat kleinere zekering tussen hebt zitten?

Natuurlijk :) Bij de marifoon zoals 'ie geinstalleerd was zat dat er dus ook niet tussen, dat heb ik ondertussen dus wel gedaan. Alles heeft nu z'n eigen zekering, of via het paneel, of met zo'n in-line ding. Het enige ongezekerde gedeelte van de boot is de startaccu naar de startmotor (omdat dat zo'n "heilige" oorlog is of dat wel of niet moet, ik volg dan Nigel Calder's opvatting van niet zekeren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl